Veden kovettamisesta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Veden kovettamisesta
Kysytäänpä täältäkin, jollain olisi kokemusta kipsistä! Yritän nostaa akvaarioni (160l) kokonaiskovuutta kipsijauheella ja hienoista kovenemista näyttäisi tapahtuneen 1,5tl:n jälkeen, mutta liuskatestien mukaan kovuus on vasta n. 4dH, eli vieläkin pehmeää. Vesi vain alkaa olla aika harmaata ja olisinkin kysynyt, että kirkastuuko tuo tuosta jotenkin?? Tuon takia ei nimittäin tee mieli lisätä sinne kipsiä enää yhtään... Miten te muut saatte veden pysymään platyille ja molleille sopivan kovana?
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Re: Veden kovettamisesta
Otse kovetan juurikin akvaarioon tarkoitetulla kipsillä ja aluksihan se samentaa akvaarion, mutta kyllä se hetken päästä aina kirkastuu. Millä kipsijauheella kovetat? Kyllä sen veden pitäisi kirkastua siitä 

-
- Senior Member
Mulla millisaltaassa pH n.7,5 ja sameus kestää ehkä 15min, mutta ahvenaltaassa (jota ei tosin enää ole) ph heitteli 5,5 ja 7 välillä ja siellä sameus kesti tuntikaupalla vaikka kipsi oli liuotettu lämpimään veteen ja suodatus oli paljon kovempi kun milleillä. En toki tiedä onko ph:lla mitään tekemistä sameuden kanssa. Kipsiä kannattaa lisätä joka vedenvaihdossa kunnes sopiva kovuus on saavutettu ja sitten tarvittaessa. Ainakin milleillä jotka ei tarvi niin kovaa vettä kun mollit lisään kipsiä silloin tällöin jos testi näyttää että vesi alkaa pehmentyä. Jos sameus kestää päiväkaupalla niin se ei ole normaalia, ehkä suodatin tukossa tai kipsissä jotain vikaa.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
Mistä tuollaista kipsijauhetta saa ostettua? Pitäisi ennen milliksien saapumista tutustua asiaan.
Nahkacollie tyttönen & 100-litrainen purkki: partamonni Jorma ja miljoona miljoonakalaa
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Minä ostin kaksi isoa purkkia toiselta harrastajalta ja on kyllä riittoisaa kipsiä. Puolisen vuotta käyttänyt jo ja edelleen eka purkki vasta puolessa välissä
tosin laitankin vain yhden teelusikan verran kerran viikossa, jotta kovuus pysyy samana.

-
- Junior Member
Saako udella nimiä tältä purkilta?
ninnuliini kirjoitti:Minä ostin kaksi isoa purkkia toiselta harrastajalta ja on kyllä riittoisaa kipsiä. Puolisen vuotta käyttänyt jo ja edelleen eka purkki vasta puolessa välissätosin laitankin vain yhden teelusikan verran kerran viikossa, jotta kovuus pysyy samana.
Kotona pörisee 200 litranen merivesi allas, 30L Taistekala uros, 60L Taistelukala naaras allas, 250L tuleva aksolottien asumus. 30L nano tekeillä...
Itse lisään kipsiä aina vedenvaihdon yhteydessä (1-2krt viikossa). Hetkeksi harmaantuu vesi, mutta selkiää siitä aikanaan. Oman kipsini olen ostanut Sinoperista. Tarkkana saa olla, ettei tule ostaneeksi " askartelujauhetta", kipsin kaltaista valmistetta. Askartelussa käytetään kipsin tapaan, mutta akvaariossa on myrkkyä.
Jos altaassa on jo kaloja, kannattaa vesiarvoa muokata pikku hiljaa oikealle tasolleen.
Jos altaassa on jo kaloja, kannattaa vesiarvoa muokata pikku hiljaa oikealle tasolleen.