Kipsillä kovettajat!
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Kipsillä kovettajat!
Yritän nostaa akvaarioni (160l) kokonaiskovuutta kipsijauheella ja hienoista kovenemista näyttäisi tapahtuneen 1,5tl:n jälkeen, mutta liuskatestien mukaan kovuus on vasta n. 4dH, eli vieläkin pehmeää. Vesi vain alkaa olla aika harmaata ja olisinkin kysynyt, että kirkastuuko tuo tuosta jotenkin?? Tuon takia ei nimittäin tee mieli lisätä sinne kipsiä enää yhtään... Miten muut saavat veden pysymään platyille ja molleille sopivan kovana?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Re: Kipsillä kovettajat!
Moikka!
Valitettavasti minulla ei ole omakohtaista kokemusta veden kovetuksesta, mutta tuossa linkissä on käyty eri tapoja lisätä se kipsi. ((Siellä on kyllä vähän muutakin,
mutta pääasiassa hyvää asiaa.)) http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... A#p6810712
toivottavasti siitä olisi apua.
Valitettavasti minulla ei ole omakohtaista kokemusta veden kovetuksesta, mutta tuossa linkissä on käyty eri tapoja lisätä se kipsi. ((Siellä on kyllä vähän muutakin,

toivottavasti siitä olisi apua.

-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Oon itse kovettanut askartelu kipsillä 250L allasta. Ensin liuottanut kipsin kipossa veteen ja kaatanut kipsiveden altaaseen. Ei ole samentunut. Voiko pienissä altaissa olla vaikeampi tehdä näin? Kannattaa varmaan kokeilla ensin liuottaa se kipsi, eikä suoraan kaataa jauhoa altaaseen. Toinen tietenkin mikä on hyvä kovettaja niin simpukan kuoret.
Itse kovetan kipsillä. Mittaan kipsin lämpimään veteen ämpärissä vedenvaihdon yhteydessä, sekoitan ja lisään altaaseen. Toki vesi alkuunsa siitä harmaantuu, mutta kirkastuu itsestään noin puolessa tunnissa.
Oikean määrän kipsiä / litra saat laskettua mittaamalla ämpäriin esim. 10 litraa vettä ja kirjaamalla ylös tämän kovuuden. Sitten sekoitat veteen teelusikallisen kipsiä ja mittaat arvon uudelleen, niin näet, kuinka paljon teelusikallinen kipsiä nostaa käyttämäsi veden kovuutta kymmenessä litrassa. Jos siis vaikka tuo teelusikallinen riittää kymmeneen litraan vettä, vaihtaessasi 50 litraa, lisätään uuteen veteen 5 teelusikallista jne. Jos taas teelusikallinen on kymmeneen litraan liian vähän, mittaa varovasti puoli teelusikallista lisää ja katso, kuinka korkeaksi kovuus tuolla npousee. Aloittaa voi toki pienemmästäkin määrästä kipsiä.
Toki vesiarvojen mittaaminen akvaariosta on tärkeää silloinkin, mutta kun tietää, miten oma vesi toimii, on arkinen annostelu helpompaa. Itse lisään vedenvaihdon yhteydessä aina 3 tl kipsiä, noin kerran kuussa tasapainotan myös kh:ta lisäämällä teelusikallisen ruokasoodaa. Mutta kaikki nämä mitat on pitänyt ensin ämpärissä kokeille, mitata ja laskea, ja tietysti käytännössä vielä hyviksi todeta. Sitten kun oikeat määrät on tiedossa, kipsillä kovettaa vettä tosi helposti ja edullisesti. Tippatestejä suosittelevat. Sanovat niiden olevan tarkampia kuin liuskat.
Oikean määrän kipsiä / litra saat laskettua mittaamalla ämpäriin esim. 10 litraa vettä ja kirjaamalla ylös tämän kovuuden. Sitten sekoitat veteen teelusikallisen kipsiä ja mittaat arvon uudelleen, niin näet, kuinka paljon teelusikallinen kipsiä nostaa käyttämäsi veden kovuutta kymmenessä litrassa. Jos siis vaikka tuo teelusikallinen riittää kymmeneen litraan vettä, vaihtaessasi 50 litraa, lisätään uuteen veteen 5 teelusikallista jne. Jos taas teelusikallinen on kymmeneen litraan liian vähän, mittaa varovasti puoli teelusikallista lisää ja katso, kuinka korkeaksi kovuus tuolla npousee. Aloittaa voi toki pienemmästäkin määrästä kipsiä.
Toki vesiarvojen mittaaminen akvaariosta on tärkeää silloinkin, mutta kun tietää, miten oma vesi toimii, on arkinen annostelu helpompaa. Itse lisään vedenvaihdon yhteydessä aina 3 tl kipsiä, noin kerran kuussa tasapainotan myös kh:ta lisäämällä teelusikallisen ruokasoodaa. Mutta kaikki nämä mitat on pitänyt ensin ämpärissä kokeille, mitata ja laskea, ja tietysti käytännössä vielä hyviksi todeta. Sitten kun oikeat määrät on tiedossa, kipsillä kovettaa vettä tosi helposti ja edullisesti. Tippatestejä suosittelevat. Sanovat niiden olevan tarkampia kuin liuskat.