Pelkästään naaras rihmakaloja?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
m1lar1
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Pelkästään naaras rihmakaloja?

Viesti Kirjoittaja m1lar1 »

Hei!

Minulla on 317l akvaario, toistaiseksi vain kohtalaisella kasvimäärällä, akvaariossa asuu pohjakaloja, neonsateenkaarikaloja ja 3 keltarihmakalaa. Kaikki rihmat ovat naaraita, aika symppiksiä, jonkin verran kisaillaan, mutta ei paljoa. Aluksi suunnittelin porukan kasvattamista yhdellä sinirihmakala koiraalla, mutta olen nyt muuttanut mieleni koiraan suhteen. Olen yrittänyt etsiä tietoa voiko pitää rihmakala porukkaa, pientä parvea, pelkästään naaraita, mutta mitään en ole aiheeseen löytänyt. Ajatuksissa lisätä kaksi sinirihmakala naarasta altaaseen. Ajattelin, että kaksi olisi kerralla parempi, jos ajattamista alkuun esiintyy, niin se jakautuisi hieman.

Eli mielipiteitä/kokemuksia pelkästä naarasporukasta? Voisiko ajatella ehkä kolmenkin naaraan lisäämistä?
m1lar1
Starting Member
Starting Member

Re: Pelkästään naaras rihmakaloja?

No eipä tarvinnut pitkälle lukea, kun samanlainen aloitus löytyi: http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=38&t=195763
Aloittaja pohtinut samaa asiaa, päätynyt kuitenkin rakentamaan haaremin ja ei siis löytynyt vastausta tästä aloituksesta. Joten mielellään kokemuksia, hajatuksia otetaan vastaan. Kokeilemallakin toki selviää, mutta ei ole halua siirtyä suoraan eläinkokeisiin.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Ainakaan omien helmirihmanaaraiden elo tyttöjenkesken ei ottanut sujuakseen, olivat jatkuvasti värittöminä kyyhöttämässä kasvien alla piilossa. Kun toin naaraille ukkelin ne rohkaistuivat saman tien. Oman kokemuksen mukaan ainakin helmirihmat elelevät mieluiten uroksen ja x määrän naaraita yhdistelmällä. Tämä todennäköisesti koskee myös muita rihmoja, tosin toisten lajien naaraat saattavat pärjätä paremmin keskenään kuin toisten.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
m1lar1
Starting Member
Starting Member

Minulla nämä naaraat eivät ole olleet kuin vasta 2 viikkoa, mutta ymmärtääkseni edellisessäkään kodissa ei ongelmia ollut. Tytöt ovat mielenkiintoista seurattavaa, värit ovat upeat ja kalat uivat aivan joka kerroksessa. Ja tosiaan hyvin pieniä erimielisyyksiä välillä on, todella harmitonta ollut minun mielestäni, välillä ei edes mennä karkuun, vaikka toinen tulee viereen uhittelemaan. :)
Aamuaurinko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aamuaurinko »

Miksi ihmeessä niitä rihmakaloja tungetaan monta samaan altaaseen, ne on reviirikaloja ja kasvaa 12cm pituisiksi ja elää yli 10 vuotta!
Se että ne elää "sivistyneesti" eikä raatele toisiaan on vaan sen takia että ei ole petokaloja.
Onko oikein pitää rihmakaloja parvena vaikka ne on reviirikaloja, useampi altaassa-pieni reviiri-tressi ja niinpoispäin.
Vaikka ne on kauniita niin se ei tarkoita että niitä tungetaan allas täyteen.
Turha jeesustella vesiarvoista kun aiheuttaa kaloille tressiä ja heikentää vastustuskykyä tarkoituksella.
m1lar1
Starting Member
Starting Member

Re: Pelkästään naarasrihmakaloja?

Hmm hmm.. Noilla mun tytöillä ei ole reviirejä, en tiedä sitten ovatko liian pienessä jo? Tuon kokoiseen akvaarioon, kuin minulla on, suositellaan haaremia, eli porukkaa koiraalla, koiraan reviiritarpeen ymmärrän ja siksi en sellaista halua, en halua siis sitä altaassa olevien muiden kalojen vuoksi. Useammasta paikasta mistä olen (sini)rihmakaloista lukenut, puhutaan parveutumisesta ja yhdeltä taholta minun suositeltiin ottavan uusia rihmoja niin, että olisi 2k+4n eli kahden koiraan parvi. Minusta 5 tai 6 ei ole vielä allas täyteen tungettuna, mutta hyvä on saada eriäviä mielipiteitä ja pohtia asiaa myös tätä kautta. Tiedän minkä kokoisiksi kelta-, sinirihmat kasvavat ja kuinka vanhoiksi elävät, tuo suurin naaras onkin jo täysikasvuinen.

Viittaustasi vesiarvoista jeesusteluun en tässä yhteydessä ymmärtänyt.
Josefina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Josefina »

Minun mielipiteeni on, että älä missään tapauksessa ota tuon kokoiseen akvaarioon ainakaan kahta koirasta. Yhden koiraan voit ottaa, jos naarailla on oikeasti hyviä piilopaikkoja. Koiras kun on aggressiivinen naaraillekin, jos se alkaa pesänrakennuspuuhiin. Rihmakalat eivät ole oikeita parvikaloja, vaikka saattavat muodostaa löyhiä parven tyyppisiä lisääntymisajan ulkopuolella. On riski tuoda "parveen" uusia kaloja. Niitä ei välttämättä hyväksytä lainkaan. Ts, jos haluat noita lisää, niin ota koiras. Tämä on minun mielipiteeni ja näin toimisin itse. Absoluuttinen totuus tämä tuskin on.
m1lar1
Starting Member
Starting Member

Ok, kiitos! Tätä olenkin juuri miettinyt, että miten naaraat mahtavat suhtautua uusiin tulokkaisiin. Koirasta en halua lainkaan, joten täytyy vielä jatkaa mietintää ja tiedon etsintää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”