Akvaarionhoidon aloitus

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Delfinidae
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 23:08, 12.08.2013
Sukupuoli: Nainen

Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja Delfinidae »

Olen pienestä asti unelmoinut omasta delfiinistä, mutta sellainen on vaikeampi saada kuin vaikka koira, ellei muuta australiaan meren rannalle. Joten päädyin vihdoin hommaamaan akvaarion, jonne tosin laitan pieniä kaloja defun sijasta :D! Ostin sen käytettynä ja se on valtava 250 litranen. (Haluan et kaloilla on mahd paljon tilaa elää) Onko teillä vinkkejä aloitukseen? Miten minun kannattaa puhdistaa huippulikainen akvaario? Suodatin on todella iso ja haisee hurjasti, kannattaisiko ostaa uusi vai puhdistaa suodatin jotenkin? Mistä kannattaa ostaa hiekka? Okeij joo mulla olisi ihan kauheesti kysymyksiä ja netin ihmeellisessä maailmassa on paljon erilaisia vastauksia, mutta osaisiko joku kertoa suht selkeästi, että mitä mä teen? Etten nyt liian innoissani tee asioita väärin tai hommaa kaloja akvaarioon liian aikaisin! Haluan, että tulevilla rakkailla kaloillani sekä kasveillani on hyvä olla. :)
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Vinkkinä: Ihan ekana kannattaa tohon profiiliin laittaa paikkakunta millä asuu. Avun saaminen voi olla helppoa ja nopeaa kun lähin akvaristi voi asua vaikka naapurissa :)

Millä tavalla akvaario on likainen? Pölyinen, leväinen, kalkkitahroja, detritiusta?
Entäpä suodatin? Onko se sisä- vai ulkosuodatin? Millaista suodatusmateriaalia se pitää sisällään?
Mites altaan muu tekniikka, lähinnä valaisin ja lämmitin?

Paras tilanne tosiaan olisi jos saisit jonkun akvaristin paikanpäälle katsomaan mitä sieltä oikein löytyy. Jos satut olemaan pääkaupunkiseudulta niin varmasti löytyy apua. Allekirjoittanutkin voi tulla käymään :)
Delfinidae
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 23:08, 12.08.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja Delfinidae »

Kiitos vastauksesta :) olen hyvinkäältä. Akvaarion seinämät ovat aika pinttyneessä levässä ja naarmujakin löytyy, tosin niille ei mtn voi tehä. Akvaario näyttää siltä ettei sitä olla ehkä koskaan putsattu. Ulkopuolellakin on tahroja. Ajattelin lainaa äidiltä höyrypesuria.. Ja lasissa näkyy muuten jotain kalkkitahran tyyppistä. Suodattimesta en oikeen saa selkoa, luulen et se on sisäsuodatin, kun on niin likainen ja jokin muukin kapistus tuli mukana. Ei ole mitään käyttöohjeita, edellinen oli katsonut itekin netistä. En osaa oikein mitään suodatinkysymyksiin vastata, kun ei ole mitään kokemusta...valaisin näyttää hyvältä, muuta en osaa sanoa.. :/ akvaarioon suunnitellun pöydän sain mukana myös ja se on hyväkuntoinen. Jokin vaahtomuoviläpyskä täytyy varmaan käydä ostamassa akvaarion alle..
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Oih! Onnittelut hauskan harrastuksen aloittamisesta! Varo vaan, tähän jää koukkuun! Ihan ensimmäisenä suosittelen, että haet kirjastosta seuraavat:

Markku Varjo Akvaarion perusopas 2010
Markku Varjo Akvaariokalat 2007
Markku Varjo Akvaariokasvit 2011

Myös Mary Bailey & Gina Sandford Suuri Akvaariokirja 2007 on ihan kohtuullinen. Varjon kirjoissa on kuitenkin selkeimmät ohjeet altaan perustamisesta. Itse selaan näitä kirjoja uudelleen ja uudelleen. Foorumilta saa sitten tarkennusta ja kokemuksen syvää rintaääntä kirjassa kerrotun tueksi. Kalavalintoja kannattaa pohdiskella ainakin kuukausi niin että ehtii miettiä kaikki houkuttelevat vaihtoehdot läpi. Akvaariokaupassakin kannattaa käydä useamman kerran katselemassa mutta välttää ostamasta mitään ennen kuin on ihan varma tarvikkeiden tarpeellisuudesta. Kauppiasta ei kannata aina uskoa, kauppiaiden tietotaito vaihtelee. Luotettavin apu löytyy paikoista, missä on erikoistuttu nimenomaan akvaarioihin. Eli rauhassa ja maltilla ja pohdiskellen! 8-)
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Delfinidae
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 23:08, 12.08.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja Delfinidae »

Kiitti sullekin! :) joo mietinkin et kirjastosta vois hakee kirjoi. Täytyypä keskittyy varjon kirjoihin siis. Ainoo ongelma on etten tajua tekniikkahommeleista paljoa, varsinkaan ilman ohjekirjaa. Kirjoista varmaankin saa apua :)
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja hippikala »

En miekään tajua tekniikasta mitään! Noissa mainituissa kirjoissa on kuitenkin selitetty aika perusteellisesti mitä asiat tarkoittavat ja miksi pitää tehdä jotain jollakin tietyllä tavalla. Toki ensilukemalla aivot meinaa mennä solmuun mutta kun vähän aikaa sulattelee asioita niin palaset loksahtaa kohdilleen. Minullakin nyt uusi allas käynnistymässä ja tsekkaan noista koko ajan tietoja vaikka onkin kolmas perustamani allas kyseessä.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Delfinidae
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 23:08, 12.08.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja Delfinidae »

Okeij, no koitan päästä alkuun :)
Delfinidae
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 23:08, 12.08.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja Delfinidae »

Onko sisäsuodatin pakollinen? Sain mukana, mutta näyttää tosi vanhalta ja huonokuntoiselta.
Josefina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 08:12, 12.08.2013

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja Josefina »

Ei ole sisäsuodatin pakollinen. Koko suodatus riippuu akvaarion sisustuksesta (kasvillisuus, virtauksen esteet) ja suodatustarpeesta, eli kuormituksesta. Itse olen isommissa akvaarioissa pitänyt sisäsuodatinta liikuttamassa veden pintaa, joka on tärkeä kaasuvaihdon takia (hiilidioksidi haihtuu, happea imeytyy jne). Jos ulkoisella suodattimella ei saa haluamaansa virtausta aikaiseksi, niin sisäsuodatin on siihen kätevä.

Mutta sun kannattaa nyt putsata se hyvin ja kokeilla toimivuus. Ihan siltä varalta, et jos ei tule käyttöön, niin on hätävarana jos käytössä oleva suodatin rikkoontuu.
Delfinidae
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 23:08, 12.08.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja Delfinidae »

Okeij kiitti sulle. Oon miettiny, et eiks akvaarion ja sen alla olevan pöydän väliin pidä laittaa jokin vaahtomuovi ym vastaava. Mistä ootte hommannu? Rautiassa oli vain isoina erinä.
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja heisku »

Riippuu akvaarion merkistä saako sinne väliin laittaa mitään. Esim. juwelin ohjeissa lukee ettei saa laittaa. Onko mitään tietoa minkä merkkinen allas on?
kiekkola+pohjan asukit
Delfinidae
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 23:08, 12.08.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja Delfinidae »

En tiedä minkä merkkinen on, mut sain onneks selvitettyy et mikä alle kandee pistää :) nyt on jo hiekatkin akvaariossa! Jeij! Tänää vedet sisään :P
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Hyvän harrastuksen olet aloittamassa!
Minulla on evästykseksi mielessä muutama ajatus, ehkä ne itävät mielessäsi:
1. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Älä kiirehdi, etene pikkuhiljaa. Akvaario ei ole kerralla pystyyn pykäistävä nukkekoti.
2. Ajattele sisustusta kalojen kannalta. Kyllä luonnollinen sisustus aina Tiimari-tyylin voittaa, vaikkei kala erotakaan, onko akvaariossa kivi vai pääkallo.
3. On hyvin paljon muitakin kaloja kuin ne yleisimmät lemmikkieläinkaupoissa tarjolla olevat. Kalojen täytyy viihtyä, sopia yhteen ja kiinnostaa sinua vuosikaudet. Kaloissa on muutakin mielenkiintoista kuin ulkomuoto. Akvaariossa ei yleensä tärkeintä ole värikkyys. Älä hanki kaloja kuin irtokarkkeja marketista.
Mika Karjalainen
Delfinidae
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 23:08, 12.08.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja Delfinidae »

Joo kiitti vinkeistä :) mietin kaiken kyl tosi tarkasti, oon lainannu 4 kirjaakin, akvaariokalojakin aion tutkia kirjasta kunnolla ennen ostamista. Pelkästään akvaariota puhdistin höyrypesurilla lähes kaks tuntia ja pohjahiekkoja löträsin veden kanssa kolmisen tuntia :D heh...yks juttu jäi muuten painaa mieltä: ostin hiekkapuhallushiekkaa 25kg ja se ei riittäny, joten ostin äsken eläinkaupasta lisää akvaarioon tarkotettua hiekkaa. Voihan ne laittaa sekaisin pohjalle?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Delfinidae kirjoitti: heh...yks juttu jäi muuten painaa mieltä: ostin hiekkapuhallushiekkaa 25kg ja se ei riittäny, joten ostin äsken eläinkaupasta lisää akvaarioon tarkotettua hiekkaa. Voihan ne laittaa sekaisin pohjalle?
No et tietenkää voi laittaa sekasin! Nehän eri hiekat hylkii toisiaan ja toinen hiekka tulee olee altaan toisessa päädyssä ja toinen toisessa ;)

Mietitkö oikeasti tällaista asiaa...? Tottakai voi sekoittaa hiekkoja toisiinsa :D
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Josefina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 08:12, 12.08.2013

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja Josefina »

Toki voi laittaa sekaisin. Itsellä on juurikin pohjalla täysin sikinsokin erikokoista hiekkaa/soraa. Syystä että minun mielestäni se tekee pohjankin jotenkin elävämmän näköiseksi.

Se on tietenkin eri asia, jos akvaariokaupan hiekka kokee olevansa parempaa, kuin bilteman puhallushiekka, niin saattaa käydä edellä kuvatulla tavalla :mrgreen:
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Josefina kirjoitti:
Se on tietenkin eri asia, jos akvaariokaupan hiekka kokee olevansa parempaa, kuin bilteman puhallushiekka, niin saattaa käydä edellä kuvatulla tavalla :mrgreen:
hahahahaaa, vähänkö repeilen tälle! Päivän piristys :D
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Delfinidae
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 23:08, 12.08.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja Delfinidae »

Niin no varmistan kaiken, kun ite olin just sitä mieltä et tottakai niit voi laittaa sekaisin, mutta eläinkaupassa myyjä sano ettei voisi :o nyt mul on sitte soraa ja hiekkapuhallushiekkaa, näyttää kivalta :)
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Vähitellen hieno aines painuu akvaarion pohjalle ja karkea aines jää pinnalle. Jos hiekassa on kovin hienoa ainesta, se pakkautuu pohjalle, mistä saattaa aiheutua ongelmia.
Mika Karjalainen
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Akvaarionhoidon aloitus

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Delfinidae kirjoitti:Niin no varmistan kaiken, kun ite olin just sitä mieltä et tottakai niit voi laittaa sekaisin, mutta eläinkaupassa myyjä sano ettei voisi :o nyt mul on sitte soraa ja hiekkapuhallushiekkaa, näyttää kivalta :)
Mistähän nää eläinkaupan myyjät tätä tietoa oikein ammentaa... Ei voi ku ihmetellä.
Fogas kirjoitti:Vähitellen hieno aines painuu akvaarion pohjalle ja karkea aines jää pinnalle. Jos hiekassa on kovin hienoa ainesta, se pakkautuu pohjalle, mistä saattaa aiheutua ongelmia.
Totta tuo. Itsellä ei ole koskaan vielä ollut n.30 vuoden aikana erilaisia hiekkoja testailleena ongelmia hienoimman puhallushiekan kanssa, että olisi pahasti tukkeutunut. 40 litrasessa jonkin verran, isommissa ei koskaan. Toki olen lukenut, että ongelmia on joillain ollut sen kanssa.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”