Akvaarion perustus

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Noniin kato kyllä se siitä kun on kärsivällinen ja keskittyy tarjoamaan niille mahdollisimman hyvät olosuhteet, ehkä tällä kertaa saavat sinne jotakin aikaiseksikin. [;)]
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Innostuin muuten noita aponogetoneja lukemaan ja ainakin numerossa 1/2008 kerrotaan taistojen kudusta, lukaisepa se läpi. Noi aponogetonit löytyy siis tuolta ylhäältä, samasta palkista kuin keskustelufoorumikin. Mä en itse ole ikinä taistoja omistanut niin ehkä musta itsestäni ei ole paljon apua tässä.
Amarie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 17:42, 14.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raahe

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja Amarie »

Juu, luin sen tossa vähän aikasemmin. Yhtenä päivänä kun olin kaverilla, äiti oli nähnyt taistojen kutevan, ja sitten taistoukon syövän munat. Epäilen, että taisto keräsi ne kuplapesään ja myöhemmin söi. Harmi, etten nähnyt sitä)=. Onko tuo vähän sen merkki ettei akvassa asiat ainakaan kovin huonosti ole? :D
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 366
Liittynyt: 11:14, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja Maji »

Kalojen lisääntymispuuhia ei sinällään voi pitää mittarina niiden hyvinvoinnista.
Minullakin oli kaksi rescue-kultakalaa väliaikaisesti majoitettuna armottomasti liian pieneen 100-litraiseen purkkiin, jossa nitriitit nousivat liian korkeiksi riittämättömän tilan ja suodatuksen takia runsaista vedenvaihdoista huolimatta, ja nämä kaksipa päräyttivät kudun sinne pitkin purkkia...
Amarie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 17:42, 14.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raahe

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja Amarie »

Okjei, eipähän tule luultua liikoja!!
Haluisin jotain muutakin elämää pohjalle, sopisko muutama piikkisilmä? Sori että kyselen... :cry:
Aquariel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:56, 05.08.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja Aquariel »

Jos haluut piikkisilmiä sun pitää vaihtaa sora hiekaksi. (hiekka sopis myös paremmin monnisille. mun mielestä on monnisten kidutusta (ei nyt ihan) pitää niit soralla.)
96l, 240l, 3 hiirtä, koira, hevonen
Amarie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 17:42, 14.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raahe

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja Amarie »

Mulla on kyllä sielä hiekkaa, ei oo soraa!
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Amarie kirjoitti:Mulla on kyllä sielä hiekkaa, ei oo soraa!
Raekoko suunnilleen? Kuvien erusteella on kyllä aika isohkoa hiekkaa, eihän ole teräväsärmäistä niin että piikkarit loukkaantuvat tonkiessaan?
Amarie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 17:42, 14.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raahe

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja Amarie »

Hmp.. vaikea kysymys... En kyllä yhtään tiedä, mutta kun sillon sitä hiekkaa pestiin, niin ei kyllä tullut mitään naarmuja käsiin, ja oli ihan pehmeen tuntosta. Semmosia aikas pieniä ovat.
kuva jossa näkyy suht hyvin tuo hiekka;
Kuva
Ja on kyllä terveen näkösiä nuo monnisten viikset, aikas pitkiä!
Amarie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 17:42, 14.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raahe

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja Amarie »

Nii ja sitten vois joku viisas kertoo että montakos tänne mahtuis? Kalasto;
10 kiilakylkeä
taisto 1u 3n
6 albiinomonnista
2 täplämonnista 1 kuoli tapaturmassa. tiedän, liian vähän..
9 seeprakalaa en tiiä ovatko jäädäkseen, ei kovin mun makuun..
ja litrojahan oli 196...

kardinaaleja kuoli niin monta että lykkäsin loput yhden tutun parven jatkoksi, ja ostin seeproja.
Josefina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 08:12, 12.08.2013

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja Josefina »

Amarie, mun mielestä sun allas on tupaten täynnä. Ja siellä on yhteensopimattomia kaloja. Äkkiä, kun päässäni laskin, niin tuon kalaston minimivaatimus litroissa on 198l, eli enemmän kuin altaassasi on litroja. Jos altaaseen laittaa maksimimäärän kalastoa, on sen biologinen tasapaino oltava todella kunnossa ja suodatuksen tehokas. Ja vaikea varmaan toteuttaa riittävän tehokasta suodatusta, kun altaassasi on taistelukaloja, jota eivät siedä virtausta. Toisin kuin seeprakalat, jotka vaativat voimakkaa virtauksen.
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja heisku »

Josefina kirjoitti:Amarie, mun mielestä sun allas on tupaten täynnä. Ja siellä on yhteensopimattomia kaloja. Äkkiä, kun päässäni laskin, niin tuon kalaston minimivaatimus litroissa on 198l, eli enemmän kuin altaassasi on litroja. Jos altaaseen laittaa maksimimäärän kalastoa, on sen biologinen tasapaino oltava todella kunnossa ja suodatuksen tehokas. Ja vaikea varmaan toteuttaa riittävän tehokasta suodatusta, kun altaassasi on taistelukaloja, jota eivät siedä virtausta. Toisin kuin seeprakalat, jotka vaativat voimakkaa virtauksen.
Mä uskallan olla eri mieltä että olisi tupaten täynnä. Mutta tosiaan noi seeprakalat tykkäisivät varmaan vähän viileämmästä vedestä kuin taistot. Tehokas suodatus saadaan järjestettyä myös ilman kamalaa puhuria. Esim. kiekkoilijat pitävät altaissa yleensä todella kovaa suodatusta, mutta virtausta ei paljonkaan saisi olla. Ja jos on raskas kalasto niin sen mukaan tehdään myös vedenvaihtoja.

Miksi kardinaalit kuolivat, onhan vesiarvot kunnossa?
Kannattaa hankkia vähän enemmän kasveja tuonne, kauhean avaran näköinen. Kalatkin voisivat viihtyä paremmin kun on vähän suojaa [;)] Toki tämä on mielipide asia, kaikki eivät halua kasveja...
kiekkola+pohjan asukit
Aquariel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:56, 05.08.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja Aquariel »

No ei siit nyt naarmuja käsiin tuu, vaikka oli millasta soraa hyvänsä. Sitä paitsi noi monniset ei oo asunu kauheen kauaa sun akvaarios.
Kuva
Ja sun pohjamateriaali on soraa eikä hiekkaa! (tost kuvast näkee ihan selvästi)
Hiekka on n. 0.3mm ku sun on vähintään 4 mm.
96l, 240l, 3 hiirtä, koira, hevonen
Amarie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 17:42, 14.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raahe

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja Amarie »

Josefina// Mun laskentojen mukaan kalat tarttis 86 litraa. Periaatteella 1 sentti kalaa per litra.
heisku// vesiarvot ovat kunnossa, kaloille tuli valitettavan kuuluisa neontetratauti.
Aquariel// Aijaa, kai se sitten on. Mun mielestä se on hiekkaa, mutta kai ei sitte oo. En sitä jaksa alkaa vaihtamaan. Eläinkaupassa vakuuttivat, että sopii monnisille.
Josefina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 08:12, 12.08.2013

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja Josefina »

Seeprakala 6 cm 9*6=54
Kiilakylki 4,5 cm 10*4,5=45
Monnisia 8cm 8*8=64
163 l ilman taistelukaloja, joita ei voi laskea kaavalla 1 cm/l (minun mielestäni).
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Amarie kirjoitti:Josefina// Mun laskentojen mukaan kalat tarttis 86 litraa. Periaatteella 1 sentti kalaa per litra.
heisku// vesiarvot ovat kunnossa, kaloille tuli valitettavan kuuluisa neontetratauti.
Aquariel// Aijaa, kai se sitten on. Mun mielestä se on hiekkaa, mutta kai ei sitte oo. En sitä jaksa alkaa vaihtamaan. Eläinkaupassa vakuuttivat, että sopii monnisille.
Se pitää laskea aikuispituuksista, ei siitä mitä kalasi nyt ovat.
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 366
Liittynyt: 11:14, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja Maji »

Tuo sentti per litra on aika suuntaa-antava laskukaava.
Se ei päde esimerkiksi pienien parvikalojen kohdalla, eikä myöskään isompien; eihän esim. 50-senttistä plekoa voi laittaa 50-litraiseen akvaarioon.

Mutta niin.
Edelleen voisin suositella sitä olemassaolevien parvien suunnittelua toimivaksi.
Siihen tässä ketjussa on annettu jo monet kerrat vinkkiä.
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Luulen, että piikkisilmä vaatii vähän turhan lämmintä vettä seeprakalojen vaatimuksiin nähden, siinä missä seeprat kärvistelevät on piikkareilla vielä vilu.
Amarie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 17:42, 14.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raahe

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja Amarie »

Juu, no empä taida niitä ottaa tonne kitumaan. Pikkuveli kun niin tykkäis noista, kun ois halunnu käärmekalankin, mutta siihen tiesin vastauksen heti kättelyssä(=.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Meikä ei nyt ihan suoraan tuomittis tota kalakokoonpanoa. Seeprakala elää vallan mainiosti niin lämpimässä kuin kylmässäkin vedessä. Se ei ole niin turhan tarkka.
Mielestäni tuo pohjamateriaalikin on kaikinpuolin ok niin monnisille kuin piikkiksillekin. Ite olen pitäny piikkiksiä 3-5 mm sorassa hyvällä menestyksellä vuositolkulla. Pystyivät kaivautumaan sinne ihan siinä missä hienompaakin hiekkaan. Tosin omalla kohdalla jätin sen hienomman hiekan pois ohjelmistosta sen vaikeahoitoisuuden ja kasvien kasvamattomuuden takia.
Eikä munkaan matikkapään mukaan toi allas ole mitenkään tupaten täynnä, mutta ei sinne paljoa enempää kalastoa lisää mahdu. Mielummin kasvattaisin jo nykyisiä parvia. Tosin nyt kannattaa odotella ihan rauhassa sen aikaa että näinkin uusi allas saavuttaa sen tasapainonsa pikkuhiljaa. Eli ei nyt toistaseksi enää uusia kaloja.
Tässä ketjussa on taas onnistuttu sotkemaan virtaus ja suodatus aika tehokkaasti keskenään. Tehokas suodatus voidaan hyvin saavuttaa hyvinkin pienenllä virtauksella kun taas vastaavasti voimakkaalla virtauksella ei välttämättä saavuteta juurikaan mainittavaa suodatusta.
Jokainen allas on yksilö ja sitä tulee hoitaa ja ylläpitää yksilönä.
Amarie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 17:42, 14.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raahe

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja Amarie »

Juu, samaa mieltä kanssasi, kiitos!
Aquariel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:56, 05.08.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja Aquariel »

Miks oot muuten ostanu 2 täplää, vai saitko ne jostain? Niitäkin pitäis olla vähintään 6. Mitkä muuten oli sin akvaarion mitat? (pituus*leveys*korkeus)
96l, 240l, 3 hiirtä, koira, hevonen
Amarie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 17:42, 14.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raahe

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja Amarie »

Juu, sain täplät kaverilta. Oli 3 mutta suodatin sammu ja hajos niin yksi kuoli. Hankittiin uus suodatin. Fluval U3. Hyvä on ollut. Mitat;
91x47x46
emppu00
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 16:04, 17.08.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja emppu00 »

Miten menee? Onks kalat hengissä? :D
Amarie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 17:42, 14.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raahe

Re: Akvaarion perustus

Viesti Kirjoittaja Amarie »

Kalat pysyneet hengissä ja kasvit samoin(=.Vettä pitäis vaihtaa tuossa viikonloppuna... Taisto rakentaa taas kuplapesää, mutta se alkaa olemaankin jokapäiväinen juttu. Kerran oli koko akvaarion pinta vaahdossa :D. Kuvia laitan tänään tai huomenna.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”