Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
timo1976
Member
Member
Viestit: 398
Liittynyt: 22:31, 05.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja timo1976 »

Minulle on iskenyt viime aikoina erittäin suuria ongelmia motivoitua vaihtamaan vettä altaastani. Akvaario on kiva ja sitä on mukava seurata mutta nyt vedenvaihto on alkanut tuntua liian suurelta työltä.

Olen jopa miettinyt että pitäisikö vaihtaa suolaiseen veteen jossa ei käsittääkseni tarvitse vaihtaa vetää läheskään niin usein kuin tässä makean veden altaassani.

Vaihtavatko kaikki muut innoissaan vettä eivätkä koe sitä mitenkään työlääksi? Minulla menee siihen kuitenkin noin 45min (mukaanlukien suodattimen puhdistukset ja kasvien perkaaminen)
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
Elmiira
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 21:23, 05.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

Vedenvaihto akvaarioon on kuin minkä tahansa lemmikin hoito.. kissan hiekkistä pitää siivota, eikä se aina ole niin lystiä. koira pitää lenkittää vaikka sataisi. Itse en koe vedenvaihtoa mitenkään kurjaksi, kun tekee sen itselleen mahdollisimman helpoksi (letkulla vedet lattiakaivoon ja takaisin hanasta samaa letkua pitkin). Kahden altaan huoltoon menee viikossa se 45min, sis. vedenvaihto ja kasvien perkaus. ja lopulta, kukin varmasti haluaa että akvaarion asukit voi hyvin ja pysyy terveenä, ja se vedenvaihto on aika pieni efortti siihen.
LillaMy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 15:54, 17.07.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja LillaMy »

Kun on kaksi harrastuskoiraa ja omakotitalo, sujuu akvaarioiden hoito "siinä sivussa ja vasemmalla kädellä" eli ei ole motivaatio-ongelmaa.
Kaksnelikymppinen pala lappilaista Brasiliaa
Vajjaa sata litraa tekemättömiä päätöksiä, vaikeita valintoja eli ilman vasittua tarkoitusta
Köökissä viiskytneljä litraa observointia varten
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Pääsääntöisesti ei ole ongelmia, joskus laiskottaa ja saattaa päivällä vaihtoväli pidetä mutta viiden altaan joista kahdessa vain kasveja, yksi kasviton malawila ja kaksi poikasallasta ilman hiekkaa sisäsuodattimien putsaus, tarvittaessa kasvien karsinta ja pohjan lappous ekoihin ämpäreihin ja loput letkutyhjennys ja letkuilla isoimpiin altaisiin vedet takas vie n.45min-1h vkossa. Eli siinähän se menee samalla rutiinilla. Tosin noi poikasaltaat tulee siivottua nyt joka toinen tai joka päivä kalaston koosta riippuen, niihin menee pohjan imuroinnin osalta viis minuuttia kahteen :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Minulla menee vedenvaihtoihin ja niiden oheistoimiin noin 4-5 tuntua viikossa, mikä ei ole ainakaan vielä kolmen vuoden lotrauksen jälkeen tuntunut kohtuuttomalta. Toisaalta se vedenvaihtohan on osa harrastusta, siihen pitää vain asennoitua oikein. Minä esimerkiksi katselen toisen altaan asukkien puuhia kun odottelen toisen altaan tyhjenemistä/täyttymistä.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Ei varsinaisesti motivaatio-ongelmia, mutta kyllä välillä ärsyttää repiä tuota letkua pitkin kämppää... Odotan siis innolla sitä, että keksitään langaton vesi.

Se motivoi vaihtamaan ainakin periaatteessa kerran viikossa veden, että puhdas vesi on helpoin konsti pitää asukkaat terveenä ja hyvinvoivana. :) Välillä vaihtoväli voi venyä puoleentoista-kahteen viikkoon, mutta akvaarioissa on niin vähän kaloja, ja paljon kasveja, että vesiarvot ja sähkönjohtavuus eivät muutu oikeastaan mihinkään.

Suolavesihän on aina hyvä vaihtoehto, [;)] (itselläni ei sitä kyllä ainakaan vielä ole) , vedenvaihdot siinä myöskin käsittääkseni ovat niukempia, mutta sitten pitää putsata vaahdottajaa jne, että kyllä siinäkin oma säätämisensä on. Mutta se on kyllä erilista säätämistä varmaankin kuin tämän juomaveden kanssa.

Makeankin veden kanssa voi päästä vähemmillä vedenvaihdoilla http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... lit=maa%2A Ja oikein perustettuna tuokin käsittääkseni takaa kalojen terveyden vaikka ei lotrattaisikaan niinkuin "normaalin" akvaarion kanssa. Mutta tuo vaatin sitten sen, että se tosiaan perustetaan kunnolla ja että asiaan perehdytään, se että jättää vedet vaihtamatta ei tee akvaariosta low-techiä. [;)] Mutta harkitse tuotakin vaihtoehtoa timo1976 :)

Vai olisiko sinulla mahdollisuus jotenkin automatisoida vedenvaihtoa tai puoliautomatisoida. Virittää jotenkin vesisysteemit kiinteästi ja vain avata hana ja ylimäärävesi valuisi kaatokulmasta suoraan viemäriin/kiinteästi asennettuun poistoletkuun. Tuo vaatii sitten akvaarioonkin muutoksen, eli siinä pitäis olla kaatokulma, josta vesi valuu pois. Jos oikein hifistelisi ja satsaisi(((hurrjasti euroja [;)] ))), niin tuollaisenhan voisi laittaa täysin automaattiseksi, niin että vesi vaihtuisi ihan itsekseen esim kellokytkimen ohjaamana. Suunnitteluahan tuollainenkin vaatii, mutta sekin voisi olla yksi keino pitää vesi hyvänä ilman että itse tarvitsee tehdä mitään.
Edu73
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 16:07, 02.12.2012
Akvaarioseurat: Corydoradinaefinland
Sukupuoli: Mies

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja Edu73 »

Harvemmin tulee ongelmia motivaation kanssa. Olen vaihtanut n.30% vedestä kahden/ kolmen viikon välein vuosikaudet ja kalat ovat voineet hyvin. Jos haluan herätellä Corydorasten kutuhaluja, niin vaihtoväli on tiheämpi.
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Olen tässä kuukauden ajan tsempannut vedenvaihdoissa ajatuksena, että kohta siihen tulee vauvan takia pakostakin parin viikon tauko. Aiemmin olin pitänyt 14-20 päivää sopivana noin 40% vedenvaihdossa. No, koskaan ennen en ole myöskään lisännyt nestemäisiä kasviravinteita yhtä tiheään kuin nyt, eli aina viikoittain, sillä olen annostellut sitä vain korvatun vesimäärän mukaan. Oikein tai ei, en tiedä...

Ja mitä sitten tapahtui? Akvaan ilmestyi monta senttimetriä pitkää rihmalevää? Minulle kerrottiin että ongelma piilee liian tiheässä vedenvaihdossa! SIIS MITÄ? Kaikki itseään kunnioittavat akvaristithan kirjoittavat täällä, kuinka rutiinit pitää hoitaa viikottain ja minä oon ollu laiskana hiljaa. Sitten sen kerran ku todella tsemppaan, että kaikki on kotona viimeisen päälle myös kaloilla hyvin ku oon poissa, niin meneekin suohon.

Nyt puuttuu motivaatio täysin! Kannoin ämpärit niin pitkälle, ettei varmasti näy! Kertokaa viisaammat miten on. 8O
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja heisku »

Suuri motivaatio ongelma oli silloin kun vaihdoin ämpäreillä vettä. Nyt menee letkulla paljon mukavammin. Tietysti ei aina välttämättä jaksaisi, mutta pakko tehdä vedenvaihto viikonloppuna koska viikolla ei vain ehdi. Ja viikolla eteenpäin ei voi siirtää. Operaatio olisi vielä hyvä tehdä aina lapsen päikkäreiden aikaan, koska muuten tuo vajaa 2v roikkuu letkun toisessa päässä...
kiekkola+pohjan asukit
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja catze »

Vedenvaihto kaloille vähän sama kuin lakanoiden vaihto itselle, tylsää hommaa mutta lopputulos taivaallinen :mrgreen:
Kandee tosiaan yrittää tehdä vaihdosta mahdollisimman helppoa niin ryhtymiseen ei mene niin paljon energiaa.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

heisku kirjoitti:Suuri motivaatio ongelma oli silloin kun vaihdoin ämpäreillä vettä. Nyt menee letkulla paljon mukavammin. Tietysti ei aina välttämättä jaksaisi, mutta pakko tehdä vedenvaihto viikonloppuna koska viikolla ei vain ehdi. Ja viikolla eteenpäin ei voi siirtää. Operaatio olisi vielä hyvä tehdä aina lapsen päikkäreiden aikaan, koska muuten tuo vajaa 2v roikkuu letkun toisessa päässä...

Vaihdan edelleen perinteiseen tyyliin ämpäreillä. Kyllä tottakai välillä laiskottaa, mutta yritän tsempata ;)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Vedenvaihtohan on suorastaan nautinto, kun vertaa parinkymmenen suodattimen pesuun -osa sisäsuodattimia, osa ulkosuodattimia. Onneksi ulkosuodattimia ei tarvitse puhdistaa kovinkaan usein. Tosin melkoisella kalastolla ja kurpitsatarjoilulla niitäkin pitää melkoiseseen tahtiin putsailla.

Mielummin terveet ja hyvinvoivat kalat kun saada sairastumisia ja sitten vasta hommaa ja päänvaivaa onkin....Mielummin vedenvaihto kuin koiran aamupissatus rankkasateessa klo 6.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

En jaksanut kantaa vettä ulos joten vedin akvaariosta letkun ulos ikkunasta, kävin imaisemassa ja vesi valuu kukkapenkkiin. Kantotaakka puolittui, ja toistaiseksi oon paremmin motivoitunut kun ei tarvi enää siirtää sänkyä pois tieltä joka ainoa kerta kun tahtoo vaihtaa vedet.
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:10, 09.07.2012
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

Kieltämättä aina välistä meinaa motivaatiot olla vähissä tuon vesien kanssa läträämiseen vaikka minä en tätä akvaariotouhua
edes ole vuotta kauempaa harrastanut. Akvoja on kaksi; n 110litrainen ja n 170 litrainen.

Saavien ja ämpreiden ym muiden kippojen kanssa mesoan syystä että meidän tuo porakaivon vesi tuppaa olemaan liian emäksistä, (ph keikkuu 8 jopa 9 kieppeillä talvella =o), sähkönjohtavuus keikkuu siinä 230us paikkeilla.

Siispä meillä on vaatehuoneessa yhdessä saavissa turvetta likoamassa jotta saan sieltä happamampaa vettä käyttöön.
Sieltä sitten suodattelen vedenvaihtopäivänä toiseen saaviin kaikenlaisten suodatusvanujen ja kankaan läpi turvevettä hanaveden joukkoon sellaiset pari-kolme ämpärillistä/ akva.( Ja sen takia suodattelen että muuten tuo turve värjää veden liian ruskeaksi mielestäni ja siitä tulee myös sellainen hienoinen turve"pöly" veteen joka sotkee veden liikaa minun mieleeni..tarvis keksiä joku paljon nykyistä karkeampi turve käyttöön..)

Noh, tällä touhulla saan ph:n laskemaan n, 7,5-7,7 ja sähkönjohtavuuskin laskee n 150us paikkeille.
Vanhat vedet imen lapolla, ja samalla lappoan pohjaa, yhteen saaviin ja roudaan ulos.
Ja uudet vedet otan ämpärillä tai kastelukannulla niinkauan kun siitä saavista saan ja loput nostelen pienemmällä kipolla akvaan..

Molemmissa akvoissa on sisäsuodatin, jonka siivoan samalla ja molemmissa on myös ulkosuodatin joissa on muiden matskujen lisänä turvepalleroita myös. Ne pitävät ph,n alhaalla aina tuon vedenvaihtovälin muuten se tuppaa nousemaan pikkuhiljaa. Nämät siivoan kolmen-neljän kk,n välein ja vaihdan nuo turvepallerot uusiin.
Aikaa kuluu tunti/ pari per akva ja siksi siivoankin ne eri päivinä viikonloppuisin..

Olis tosiaan kiva jos vaan vois letkuilla päästellä suuntaan ja toiseen ja vaan odotella koska on valmista..huoh..
Eikös malaweille sopis nää 8-9 ph arvot kuin nenä päähän..? tarttis vaan olla isommat altaat ;)
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Poistettu asiaton sisältö, pysytäänpä asialinjalla jookos. -ylläpito
Mika Karjalainen
Josefina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 08:12, 12.08.2013

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja Josefina »

Fogas kirjoitti:Re:....

Onpa hauska kommentti.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

En suosittele siirtymistä suolavetiseen altaaseen, jos rutiinit makeavetisen kanssa tökkii. Se suolavetinen kun ei anna hirveesti joustoa säännöllisestä huollosta ellei allas ole lähemmäs tuhatta litraa ja kunnolla ylimitoitetulla tekniikalla. Se uskomus, että vettä ei suolavetisestä tarvitsisi vaihtaa kovin usein, riippuu ihan yksilöllisesti siitä altaasta ja tekniikkavarustelusta. Sinne ei kuitenkaan sitä vettä voi hanasta laskea vaan se on kuitenkin valmistettava. Omassa merialtaassani on huoltoväli 3-4kk tällä hetkellä, mutta siinä on täysautomatiikka vesiarvojen ylläpitämiseksi ja vesimäärä on lähemmäs 1500 litraa. Merialtaan kanssa jos lipsuu, niin seuraamus voi olla koko eliöstön menetys ja silloin tulee kallis lasku.

Olisiko altaastasi mahdollista tehdä helppohoitoisempi? Joko kalojen ja kasvien osalta ja/tai huoltovälineiden osalta?
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Meriveteen vaihtaminen saattaisi olla melko kallis vaihtoehto pelkän työn välttämisen takia. Tietenkin voi lotrata niillä ihmeaineilla, jotka lupaavat puhtaan veden ilman vedenvaihtoja moneksi kuukaudeksi. Itse en kyllä siihen hommaan lähtisi, mutta jokaisen oma valintahan se on miten haluaa akvaariota hoitaa. Toisilla toimii toinen keino, toisilla ei.
Pahimpina aikoina joudun patistamaan itseäni jopa noukkimaan partiksen kesäkurpitsahaarukan pois altaasta, ennen kuin hukkuu hiekkaan ikiajoiksi. :mrgreen: Lähin hana, jonka alle sanko mahtuu on toisessa päässä taloa ja unelma-akvaarioni saan alulle varmaan vasta kotoa muutettuani. Ehkäpä siksi olen vähän vähemmän motivoitunut kun vanhemmat rajoittavat harrastusta.

Tulipas taas pohdiskeltua. Yöaikaan syntyy mitä ihmeellisintä jutunjuurta. :roll:
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

pirjoh kirjoitti: Eikös malaweille sopis nää 8-9 ph arvot kuin nenä päähän..? tarttis vaan olla isommat altaat ;)
Jeps, sun tuota vedenvaihtorumbaa lukiessani mietin mielessäni, että malawi-tai tanganjika-altaat olis helpommat noilla arvoilla. Eli isompi allas vaan ja perustamaan! :) Suosittelen! Itse vaihdoin malaweihin kun kasvit eivät ole koskaan olleet mun kavereita ja hanasta tulee 8 ph vettä, niin helpommalla pääsen.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ite olen kanssa pyrkiny vaihtamaan akvaarioiden vedet säännölisesti kerran viikkoon ja ihan ämpäreillä on tullu vesiä kanneltuu.
Välillä on tullu semmosia kausia, kun en ole mukamas jaksanu/viittiny/kerenny vaihtaa vesiä ja veden vaihto väli on virunut jopa kahteen viikkoon, mutta klat on voinu onneksi hyvin. Nyt varmaan tulee akvaarion hoito helpottumaan vähäsen,
kun olen muuttamassa 36 neliön yksiöön ja sinne meinasin viedä vaan tuon 128L akvaarion, tosin varmaan ehkä joutuu myös jonkun pikkusen altaan hommaamaan kudetukseen ja karanteeni altaaksi. :mrgreen:

Tuosta merivesiakvaarion pidosta tuli semmonen juttu mieleen, kun katsoin tv2 ohjelman, muistaakseni Norjalaisesta tai Ruotsalaisesta merivesiakvaarion harrastajasta, jolla oli 800L akvaario ja se oli kerran ostanu 1300 euroo maksaneen kalan
joka eli pari viikkoo ja kuoli jonkii ongelman takia. 8O 8O että kuulostaakyllä melko kalliilta hommalta tuon meriveden pitäminen
ja ite olen kyllä kanssa miettiny, että en varman pysty merivesiakvaariota pitämään tuon tarkan hoidon ja hintojen takia huh huh.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

miljoonakala84 kirjoitti: Tuosta merivesiakvaarion pidosta tuli semmonen juttu mieleen, kun katsoin tv2 ohjelman, muistaakseni Norjalaisesta tai Ruotsalaisesta merivesiakvaarion harrastajasta, jolla oli 800L akvaario ja se oli kerran ostanu 1300 euroo maksaneen kalan
joka eli pari viikkoo ja kuoli jonkii ongelman takia. 8O 8O että kuulostaakyllä melko kalliilta hommalta tuon meriveden pitäminen
ja ite olen kyllä kanssa miettiny, että en varman pysty merivesiakvaariota pitämään tuon tarkan hoidon ja hintojen takia huh huh.
Kyseessä oli harvinaisempi (siksi kallis) ja erittäin herkkä laji, mutta on se harrastuksena n. 10x kalliimpaa kuin makeanvedenharrastus.
Siinä vain hyvät asiat tapahtuvat hitaasti ja jos joku alkaa menemään mönkään, niin seurauksena voi olla koko altaan romahtaminen joten havainnointikykyä ja ennaltaehkäisytoimintaa se vaatii. Ei se kuitenkaan ole aloittelijalle mahdoton tehtävä kun siihen vain sitoutuu ja kuuntelee kokeneempien neuvoja. :D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Merivesiakvaarion pitoon vaadittanee jo jonkun perusopuksen lukemista. Ja yleensäkin olisi hyvä jokaisen akvaristin lukea jokin akvaarioperusteos, että saa hyvän peruspohjan.

En väheksy kokeneempien neuvoja, mutta kun oma tietopohja on edes jonkunmoinen, voi sitten kokeneempien neuvoista valikoida sopivammat eikä mene jokaisen neuvon ja tuulen mukaan. Myös neuvoista saa enempi irti, kun perusasiat edes hallussa. Perusasioiden opiskelu voi olla aluksi tylsää, mutta kannattavaa. Neuvoja, joskin eri kirjojenkin ja nettisivujen lähteitä on myös hyvä vertailla, koska tiedotkin osin ristiriitaisia ja ihan yhtä totuutta ei ole. Myöskin näin hahmottaa paremmin kokonaisuuden eikä tuijota vain yhteen tekijään.

Oma tietokin on valtaa väheksymättä kokeneempien tietoa (vrt. kehitysmaiden diktaattorit, joiden on helppo hallita tietämättömiä). Myöskään pitkä kokemus ei ole 100% tae tietämykselle ja ajan hermolla olemiselle - väheksymättä sitä edelleen.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Totta tuokin, mutta monia meriveteen liittyviä ongelmia / kikkoja / juttuja ei kirjoista ja netistä vaan löydä vaan on otettava yhteys uskaliaiseen harrastajaporukkaan, jotka ovat itse kokeilleet jotain keinoa ongelmanratkaisuun ja ottaneet siitä kokemuksia jaettavaksi. Sen verran se eroaa selkeästi makeanvedenharrastuksesta, että sitä tietoa ei vaan ole samassa määrin.
Perusopas löytyy, mutta on osittain vanhentunutta tietoa ja joidenkin sietokyvylle erittäin raskasta luettavaa, ja koska jokainen meriallas toimii hieman omalla tavallaan niin siihen ei yksi opas riitä.

Palatakseni tuohon alkuperäiseen aiheeseen tuli myös mieleen tuon motivaation palautuskeino; mahtuisiko altaaseen jotain uutta kalaa tai olisiko sisustusta mahdollisuutta muokata jotta kipinä altaaseen heräisi jälleen? Ja millainen on hoitovälineistö tällähetkellä?
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Paras motivaatio on hommata paljon viherkasveja [;)] Välillä onkin sellainen olo, että en vaihda vettä akvaarioon vaan yksinkertaisesti otan sieltä kasveille kasteluvettä. Siinä on vähän eri fiilis kun ajattelee sen noin päin. Tässä on nyt läträtty ämpäreiden kanssa kaksikin kertaa viikossa. Eihän siihen oikeasti mene aikaa paljon mitään mutta on siinä oma hommansa kun pitää varoa, ettei kastele ihan koko kämppää tai kissat pulahda altaaseen uimaan. Ja sitten täytyy pyydystää sukarapuja takaisin altaaseen kun vähintään yksi kokeilee vesiliukumäkeä joka kerralla. Kesällä oli välillä kikkailua kun piti toisaalta varjella valaisinkanteen kiinnitettyjä omppujen munaryppäitä ja toisaalta vaihtaa vettä useammin kun ompuista tuli niin paljon sotkua suodattimeen. Mutta mikäs siinä, ilmaista lannoitetta kasveille!
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:10, 09.07.2012
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Motivaatio ongelma veden vaihdon suhteen

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

Harmi etten ehtinyt tuota Fogaksen vastausta näkemään jos se sattui mun hajatelmiani koskemaan..:)

Juu, en ole tosissani harkinnut merivesiakvaan vaihtoa kun ei kokemusta ole siltä puolelta minkäänlaista enkä ole siihen sen tähden mitenkään perehtynytkään sen paremmin. Ja toisekseen niin isoa allasta kuin ne vaatisivat en ihan heti haluaisi edes ottaa.
Se viimeisin lauseeni niistä ehkä malaweille sopivammista vesiarvoista oli lähinnä sellainen puolivitsiheitto, jos joku ei sitä hokannut.

Kyllä aion edelleen näiden nykyisten kanssa touhuta kunnes oikein kunnolla jökkää ja sitten hävitän ne kokonaan.
Vielä ei kuitenkaan olla lähelläkään sitä, niin lujille ei ota.

Tuota vaihtorumbaa minä voisin ainakin sillä tietysti vähän helpottaa että sen likaveden imaisisin letkulla suoraan viemäriin, jäisihän siinä parin saavillisen kantaminen pois..hmm, täytyypäs käydä isännän puutarhaletkun luona joidenkin leikkureiden kanssa ja keksiä vielä kiinnitys letkun päähän tuon "pikkuwc;n" reunalle, ehkä sellainen mutkaosa joka on pesukoneiden letkuille tarkoitettu kävisi tähänkin tarkoitukseen..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”