Malawien sopiva lukumäärä??

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Heippa!
Kaipaisin mielipiteitä malawien määrästä 250 litraisessa altaassa...Tuntuu että akvaarioliikkeistä kun asiaa kyselee niin kovasti on monenlaista neuvoa saanut. Toiset sanovat että 20 kpl olisi sopiva määrä, toiset sitten taas sitä mieltä että hienosti mahtuu 30 kpl kunhan on paljon piiloja ja suodatus kunnossa sekä säännöllinen puhdistus. Mitä mieltä täällä ollaan asiasta :)??
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:31, 12.07.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Malawien kohdalla suositellaan juurikin hieman liikakasoitusta,jotta nahistelut jakaantuvat kaikkien kesken :) Riippunee täysin siitä mitä malaweja olet laittamassa eli kuinka isoksi kasvavat ja millaset ovat altaan mitat.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Karkeasti laskettuna kymmenisen kalaa /100l malaweja toki lajeista riippuen mutta pääsääntöisesti on suurimmaksi osaksi esiin tullut "määrä". Itse en tosin laittaisi malaweja alle 300litraiseen yhtäkään niiden reviiritietoisuuden, vilkkauden, energisyyden ja tilankäytön takia. 325l itsellä kävi auttamatta nopeasti liian pieneksi ja vaihdoin ne isompaan. Mutta tämä on vaan mun mielipide niitä nyt reilun vuoden vasta harrastaneena... :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Darw
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 23:12, 30.05.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja Darw »

Itsekin olen vähän sitä mieltä että 300L altaaseen mahtuu kyllä se parikymmentä malawia kun ne kaupasta tuo kotiin, mutta vuoden päästä niille saakin sitten olla jo hankkimassa melkein tuplasti isompa allasta ellei hanki vain todella pienikasvuisia lajeja (onko niitä edes?). Itselläni on mm. estereitä tuossa 317L pytyssä ja kyllähän sitä lasit kolisevat vähän väliä kun ukot mittailevat toisiaan.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

No niin, taidan olla taas vähän viisaampi teidän kommenttien jälkeen, kiitos niistä...Itselläni kokemusta kyllä akvaarioista mutta malawit on uutta. Lajeina meillä keltamalawit, sinihuulet, demasonit sekä aceit. Yhdessä liikkeesä jo ihmettelinkin tuota määrää ja kysyin vielä että mahtuvatko siis tosiaan kaikki 30 kalaa tuon kokoiseen altaaseen jos oikeasti sen kokoisiksi kasvavat kaikki ja kyllä kuulemma helposti mahtuvat. Tähän mennessä ei mitään ongelmia oo ollut mutta onhan toi allas melko uusi ja kalat vielä pieniä. Piilopaikkoja olis tarkoitus vielä lisätä kunhan saan valmiiksi styrokskivi projektin. Näiden kivien pinnoitukseen ilmeisesti maalikerroksen päälle sopisi epoksilakka???Onko lakan valmistajalla/merkillä väliä vai sopivatko kaikki? :)
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

aragon07 kirjoitti:No niin, taidan olla taas vähän viisaampi teidän kommenttien jälkeen, kiitos niistä...Itselläni kokemusta kyllä akvaarioista mutta malawit on uutta. Lajeina meillä keltamalawit, sinihuulet, demasonit sekä aceit. Yhdessä liikkeesä jo ihmettelinkin tuota määrää ja kysyin vielä että mahtuvatko siis tosiaan kaikki 30 kalaa tuon kokoiseen altaaseen jos oikeasti sen kokoisiksi kasvavat kaikki ja kyllä kuulemma helposti mahtuvat. Tähän mennessä ei mitään ongelmia oo ollut mutta onhan toi allas melko uusi ja kalat vielä pieniä. Piilopaikkoja olis tarkoitus vielä lisätä kunhan saan valmiiksi styrokskivi projektin. Näiden kivien pinnoitukseen ilmeisesti maalikerroksen päälle sopisi epoksilakka???Onko lakan valmistajalla/merkillä väliä vai sopivatko kaikki? :)
Huhhuh on sulla siellä setti porukkaa noin pienessä altaassa :/ demasonit vielä erityisen ärhäkkää sakkia kuuleman mukaan, jos niitä on liian vähän .. Huih.

Lakasta ei kokemusta pinnotuksessa, venelakka ainakin pääsääntösesti pitäis tosin käydä. Joku muu kertokoon siitä lisää. Itse käyttänyt kakskomponenttista epoksihartsia jonka tilasin netistä; Arsalin JETI 500-nimistä.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vanha Kalju
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 18:43, 06.08.2012
Akvaarioseurat: Keisarillinen Akvaariokollektiivi
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja Vanha Kalju »

Hedelmiina kirjoitti:
aragon07 kirjoitti:No niin, taidan olla taas vähän viisaampi teidän kommenttien jälkeen, kiitos niistä...Itselläni kokemusta kyllä akvaarioista mutta malawit on uutta. Lajeina meillä keltamalawit, sinihuulet, demasonit sekä aceit. Yhdessä liikkeesä jo ihmettelinkin tuota määrää ja kysyin vielä että mahtuvatko siis tosiaan kaikki 30 kalaa tuon kokoiseen altaaseen jos oikeasti sen kokoisiksi kasvavat kaikki ja kyllä kuulemma helposti mahtuvat. Tähän mennessä ei mitään ongelmia oo ollut mutta onhan toi allas melko uusi ja kalat vielä pieniä. Piilopaikkoja olis tarkoitus vielä lisätä kunhan saan valmiiksi styrokskivi projektin. Näiden kivien pinnoitukseen ilmeisesti maalikerroksen päälle sopisi epoksilakka???Onko lakan valmistajalla/merkillä väliä vai sopivatko kaikki? :)
Huhhuh on sulla siellä setti porukkaa noin pienessä altaassa :/ demasonit vielä erityisen ärhäkkää sakkia kuuleman mukaan, jos niitä on liian vähän .. Huih.

Lakasta ei kokemusta pinnotuksessa, venelakka ainakin pääsääntösesti pitäis tosin käydä. Joku muu kertokoon siitä lisää. Itse käyttänyt kakskomponenttista epoksihartsia jonka tilasin netistä; Arsalin JETI 500-nimistä.
Tässä on TAS:n ohje moiseen touhuun:
http://tas.aqua-web.org/gs/data/uploads ... arioon.pdf
Malawitankissa levän olemassaolo on hyvä asia, sillä varsinkin valitsemasi lajit syövät sitä ravinnokseen. Pinnoittaminen ei siis ole edes välttämätöntä. Muistahan laittaa kuvia tankista!
350 l Malawi
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:31, 12.07.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Itse kun tein tuohon malawilaan taustan niin en mitään lakkoja käyttänyt päällysteenä. Demasonit tosiaan tappavat herkästi toisensa jos allas on liian pieni tai niitä on liian vähän. Mulla oli 10 demasonia ja 2 enää jäljellä :/ Niitä en uskalla enää hankkia vaikka järkyttävän hyvän värisiä ovatkin, mut ovat niin ilkeitä :)
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

No juu, alkaa tässä vähän tuntumaan että olin oikeassa kun epäilin tuota määrää, vielä ainakaan ei ole ollut ongelmia...No seurailen kyllä tilannetta!!Demasoneista toisilta olen kuullut että mielellään se 10 kpl koska ovat tosi kiukkuisia,toiset sitten taas ovat sanoneet että on ihan sama miten monta kunkin lajin edustajaa altaassa ui kunhan niitä kaikkiaan on paljon ja mielellään monta eri lajia...näistä eriävistä kommenteista on ollutkin hiukan vaikeaa päätellä mikä sitten on oikein kun ei ole ole aikaisempaa kokemusta malaweista, kaikki asiat on tiedusteltu akvaarioliikkeistä joten jännää miksi voi olla noin paljon toisistaan eroavia vastauksia :/!!!

Mietinnässä on nyt toi kivien pinnoittaminen...saumauslaastilla olen käsitellyt kivet, altaassa myös paljon oikeaa kiveä joissa alkaa olla jo levää siellä sun täällä, sitä ei siis ilmeisesti kannata pestä niistä pois?

Yritän napsia kuvia altaasta ja osata myös jossain vaiheessa laittaa ne tänne :)!
Zew
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 16:27, 20.08.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja Zew »

Tähän samaan aiheeseen liittyen tulen tähän keskusteluun mainostamaan kalastosuunnitelmaani. :)

Eli onnistuuko

Pseudotropheus sp. elongatus usisya 2x uros 4x naaras
Melanochromish Johannii (sinijuovamalawiahven) 3xuros 7xnaaras

250-litraiseen altaaseen? Vai onko kalojen määrä vähän poskellaan?
Tosin altaan lopullinen kokokin on vielä vähän epävarma, 250-300 litraa kuitenkin.
Noiden lisäksi/jonkun tilalle himoitsisin kovasti myös niitä ripsimonneja, mutta ei taida saatavuus olla huippuluokkaa Suomessa. (:
Viimeksi muokannut Zew, 18:33, 28.08.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Toistan nyt jälleen itseäni, mutta menköön; malaweille mahdollisimman iso allas, mieluiten yli 300 litrainen. Löytyy asiasta keskusteluja täältä moneen otteeseen. Eli älä nyt ainakaan sitä 250l laita niille pystyyn.

Noista lajeista en sano nyt mitään kun ei ole kumpaakaan ollut itsellä...

Ja... Kivistä EI pestä leviä pois koska hyvät bakut elää niissä ja lisäksi kasvissyöjämalawit saavat ilmaista ruokaa levästä.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:31, 12.07.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Jos tuon 240l meinaa laittaa niin suosittelen sitten vain yhtä koirasta per laji. Tappavat toisensa reviiritappeluissa. Tuntuu että jopa 350l on pieni malaweille tai ainakin joillekkin lajeille esim. Auratus. No, uus isompi allas laitettu tilaukseen niin pääsevät kaikki kunnolla uiskentelemaan. :)
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

ninnuliini kirjoitti:Jos tuon 240l meinaa laittaa niin suosittelen sitten vain yhtä koirasta per laji. Tappavat toisensa reviiritappeluissa. Tuntuu että jopa 350l on pieni malaweille tai ainakin joillekkin lajeille esim. Auratus. No, uus isompi allas laitettu tilaukseen niin pääsevät kaikki kunnolla uiskentelemaan. :)
Jeps, en mä ymmärrä, miksi väkisin työntää vilkkaita reviiritietoisia ja agressiivisesti käyttäytyviä kaloja liian pieniin altaisiin. Onkohan tää suuntaus jotain "pakko nähdä kun ne tappaa toisensa/tappelee-juttu" ? Tämä kun tulee malawien kohdalla jatkuvasti esille tämä malaweja 240-300 litraisiin. Todelakin, tuo 350 l tulee myös hyvin pian vastaan näillä niinku ninnuliinikin huomasit (ja minä myös kun ekan malawini laitoin :))
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:31, 12.07.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Näinpä. Eli kyllä kannattaa suoraan ainakin se 500l laittaa. Ja mielellään enemmän sitä pituutta altaalla kuin korkeutta. Tämän asian sai itsekkin kokea kantapäänmkautta. Ja mitä pieniin lajeihin tulee niin osa saattaa tosiaan olla todella agressiivisiä. Esim. Demasonit. Niitä en edes suosittele pieneen altaaseen vaikka pieniä ovat, mutta ego on maapallon kokoinen :)
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Hedelmiina kirjoitti:
ninnuliini kirjoitti:Jos tuon 240l meinaa laittaa niin suosittelen sitten vain yhtä koirasta per laji. Tappavat toisensa reviiritappeluissa. Tuntuu että jopa 350l on pieni malaweille tai ainakin joillekkin lajeille esim. Auratus. No, uus isompi allas laitettu tilaukseen niin pääsevät kaikki kunnolla uiskentelemaan. :)
Jeps, en mä ymmärrä, miksi väkisin työntää vilkkaita reviiritietoisia ja agressiivisesti käyttäytyviä kaloja liian pieniin altaisiin. Onkohan tää suuntaus jotain "pakko nähdä kun ne tappaa toisensa/tappelee-juttu" ? Tämä kun tulee malawien kohdalla jatkuvasti esille tämä malaweja 240-300 litraisiin. Todelakin, tuo 350 l tulee myös hyvin pian vastaan näillä niinku ninnuliinikin huomasit (ja minä myös kun ekan malawini laitoin :))
Tässä on nyt suuri riski, että mä kommentoin ihan huti [:I] kun en ole kovin tiiviisti tätä malawi-puolta nyt lukenut..

Mutta se tuli mieleen, että onkohan se, että yli 200-litraista pidetään malaweille sopivana peräisin ihan siitä, että on luettu niitä kirjoja ja googletettu ennen kuin pyydetään lausuntoa aw:sta. [;)] Kun minkälaisia akvaariokokoja esim. Ad Konigs kirjassaan esittää? Minulla ei ole itselläni sitä kirjaa, mutta se on ollut minulla lainassa ja minulla on mielikuva, että ne akvaariokoot eivät olleet mitään ihan hurjia ja olisiko jo 150-litraseen mahtunut jo monikin laji... Ja Nanoakvaariot-kirja taisi esitellä jo satalitraiseen sopivia malaweja... Varjon Akvaariokalat antaa esim sinihuuliahvenen akvaarion minimikooksi 200 litraa, mutta malawikalojen yleisesittelyssä todetaan, että vähimmäiskoko pienille lajeille on 250 l.

Eli alkunäkemys voi tulla ihan kirjallisuutta lukemalla, mutta sehän on sitten hyvä, että tulee tänne aw:iin ja saa täällä ystävällisiä käytännön neuvoja ja harrastajakokemuksia lajien luonteesta, niin voi tarvittessa korjata suunnitelmaansa. :) [;)]

Sitäkin mietin, että voiko hyvällä sisustuksella tavallaan tuoda lisää litroja akvaarioon. :) :? Eli että on oikeasti kivikkolajeille niitä kiviä ja koloja hyvin runsaasti, eikä vai muutamaa piiloa. Kun sen arvelisin olevan hyvin tärkeää, että kalat pääsevät toisiltaan näkösuojaan vaikka ne saattaisivat olla tavallaan hyvinkin lähekkäin, mutta että ne eivät olisi toistensa näkyvissä!

Nää voi olla kyllä ihan harhaoppisia ajatuksia... [;)] ((Omaa malawi-akvaariota minulla ei siis ole, eli rautainen oma kokemus puuttuu, mutta olen niistä jonkin verran kiinnostunut ja yhtä TAS:n hoitoakvaariota, joka on malawi-allas käyn hoitamassa.))
Seiren
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 12:03, 29.08.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja Seiren »

Mä en kanssa usko että kirjoittajalla oli tarkoitus päästä seuraamaan kalojen toistensa tappamista. :roll:
Kirjoista vaan löytyy, kuten yllä mainittu, hyvin erilaista tietoa, jonka sain aloittelijana jokunen vuosi sitten itsekin huomata.

Mutta sen verran noista valitsemistasi kaloista, että eikös ainakin Elongatus Usisya ole välivyöhykkeeltä, eikä kivikosta kotoisin? Voi kyllä olla että olen väärässäkin. "Sinijuovamalawiahven" taas on tietääkseni ihan hyvä kalalaji aloittelijalle.
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:31, 12.07.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Tosiaan, tärkeää myös on, että niitä piiloja löytyy ja paljon, mutta kyllä mulla ainakin 2 johtavaa auratus ukkoa ajaa heikommat koiraat piiloistaan pois ja tuntuu, että etsimällä etsii. Tälläkin hetkellä yksi heikompi koiras asustelee juwelin oman suodattimen sisällä sillä muuten se oltais tapettu ja itse sinne hypännyt. Onneksi isompi allas tulossa pian. Mielestäni esim. Aceit, jotka ovat hietikkolajia niin ovat rauhallista porukkaa eikä hongi red reditkään mitään järkyttäviä tappelijoita ole verrattuna esim. Noihin auratuksiin tai demasoneihin.

Valitettavaa on just tuo, että kirjoissa ym. Lukee noita litrasuosituksia ja monetkin lajit muka voisi laittaa jo 100-150 litraisii. Altaisiin, mutta itse en kyllä suosittele. Tanganjika lajeista voisi sitten sopia porukkaa pienenpiin altaisiin.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Kylläpä aiheesta kehittyikin keskustelu :). Itselläni TODELLAKAAN ei ole ollut tarkoitus lätkäistä pieni allas täyteen "kiukkuisia "kaloja ja sitten katsella kun ne toisiaan pistelevät hengiltä. Kalastoa hankkiessani olen vain luottanut akvaarioliikkeistä saamiini tietoihin ja sen mukaan toiminut. Vieläkään altaassani ei ongelmia ole, on kuitenkin jo hankittuna reilut 600 litrainen allas ihan sitä varten että kalojen kasvaessa siitä sitten tulisi malawila.

Mihin siis sitten aloittelija uskaltaa luottaa, luulisi alan liikkeistä saavan oikeanlaista tietoa...vai onko vastuu kalojen myyjiltä täysin kadonnut, rahako siis ratkaisee kalojen sopivan määrän, vai mikä on syynä liikkeiden eriäviin mielipiteisiin??

Nyt kun olen yrittänyt tuota määrää selvitellä niin olen itse tullut siihen tulokseen että ei tarkkaa määrää pysty sanomaan. Olen ymmärtänyt että määrä riippuu juuri kalojen koosta, käyttäytymisestä, akvaarion koosta, sisustuksesta, laitteista, sukupuolesta sekä kalojen "luonteesta".

Seurailen itse edelleen kalojeni kasvua ja käyttäytymistä ja tosiaan tuo isompi allas tuossa sitten on affenia odottelemassa :D !
Mustarastas
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 10:30, 26.10.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja Mustarastas »

Itse en luottaisi missään nimessä perus eläinkaupan myyjiin, yleensä eivät tiedä mitä myyvät ja suositukset sen mukaisia. Nl-Aquassa luotettavat myyjät, sieltä voi luottaa saamiinsa suosituksiin. Malawit tarvitsevat tilaa, eikä sitä löydy 150 litran akvaariosta.
Darw
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 23:12, 30.05.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja Darw »

Eikös se nyt ole melkein itsestään selvää että kauppiaan ensimmäinen funktio on myydä, olkoon sitten kyseessä kuinka tietäväinen kauppias tahansa. [;)]
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla eivät auratus-koiraat listineet toisiaan 257-litraisessa, mutta näännyttivät kyllä rouvansa loputtomilla seksi- ja hautomisvaateillaan. Siihen tuskin auttaa tilan lisääminen tai mikään muukaan paitsi kaksi erillistä allasta, ja silloin ymmärtääkseni voi eri hajuinen tyttö saada köniin toisesta altaasta siirrettynä. Ruumiita ei tullut 257:ssa myöskään estereiden nahisteluista.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Maisu kirjoitti:Minulla eivät auratus-koiraat listineet toisiaan 257-litraisessa, mutta näännyttivät kyllä rouvansa loputtomilla seksi- ja hautomisvaateillaan. Siihen tuskin auttaa tilan lisääminen tai mikään muukaan paitsi kaksi erillistä allasta, ja silloin ymmärtääkseni voi eri hajuinen tyttö saada köniin toisesta altaasta siirrettynä. Ruumiita ei tullut 257:ssa myöskään estereiden nahisteluista.
Eri malawilajeja harrastaneet ja pitempään niitä omistaneet tietävät, että malaweissa on lajeja jotka tarvitsevat enemmän lajitovereita altaaseen jotta agressiot jakaantuvat tasaisemmin sekä sukupuolijakaumma tulee olla tietynlainen toimiakseen. Yksilöiden lisääminen ei kuitenkaan ole mahdoll ista liian pienissä altaissa eikä myöskään tur vakoloja pysty liian pieneen altaaseen tekemään riittävästi. Mutta eipä näitäkään asioita haluta ottaa huomioon kun on päätetty ottaa pieniin altaisiin enemmän tilaa vaativia lajikkeita. Mahtuuhan haukikin oman pituiseensa altaaseen mutta näyttääkö se kivalta siinä on sitten toinen asia.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja Maisu »

En nyt täysin ymmärrä miksi viittaat minun kirjoitukseeni, mutta tuskinpa kukaan pystyy malawien kanssa itse päättämään lukumäärää tai sukupuolijakaumaa, ellei pura allasta parin kuukauden välein aivan atomeiksi. Se olisi varmasti kaloille turhan stressaavaakin.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Maisu kirjoitti:En nyt täysin ymmärrä miksi viittaat minun kirjoitukseeni, mutta tuskinpa kukaan pystyy malawien kanssa itse päättämään lukumäärää tai sukupuolijakaumaa, ellei pura allasta parin kuukauden välein aivan atomeiksi. Se olisi varmasti kaloille turhan stressaavaakin.
Ihan sillä viittasin sun tekstiin, että meinasit ettei asialle voi mitään jos malawiherra ajaa naaraansa hengiltä pienessä tilassa. Kyllä siihen vaan vaikuttaa tilan koko, kolojen määrä, kalojen laji, kuinka monta urosta ja naarasta on tiettyä lajia altaassaan tai onko kaloja kolme vai kymmenen. Kyllä näihin pystyy vaikuttamaan. En ymmärrä siis
ajatusmalliasi, mutta en ymmärrä täällä palstalla monia muitakaan juttuja. Lähden siitä, että luon omille kaloilleni niin hyvät olosuhteet kuin akvaario-olosuhteissa tarjota ottamalla selvää vaatimuksista, tiettyjen lajien käyttäytymisestä jne... Täällä Aw;ssä niillä ei ole kenelllekään arvoa koska jokainen tekee kuitenkin mitä huvittaa omille altailleen ja kaloilleen.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Malawien sopiva lukumäärä??

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Enpä tainnut sanoa että olisivat "ajaneet hengiltä". Nääntynyt kala tai henkilö voi olla hyvinkin vahvasti elossa.

En haluaisi lukea kirjoahvenpuolelta toisia harrastajia väheksyviä kirjoituksia vaan toivoisin näiden keskustelujen pysyvän siisteinä ja miellyttävänä luettavana. Kirjoittajilla, myös sinulla Hedelmiina, on varmasti paljon hyvää jaettavaa muiden kirjoittajien ja aloittelevien harrastajien kanssa. Ja nyt kun itä-afrikkalaisten kirjoahventen harrastuksessa tuntuu selvästi olevan uutta buumia havaittavissa niin ei viitsitä pilata sitä, eihän?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”