Suodatin suosituksia 240-litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Suodatin suosituksia 240-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Vanha suodatin taitaa alkaa vetelemään viimisiään ja hakusessa olisi nyt uusi suodatin 240-litraseen akvaarioon.
Nykyisenä suodattimena Eheim Professional 2 (2026), joka tuli käytettynä akvaarion mukana enkä tiedä kuinka vanhasta koneesta on kyse. Epäilen kovasti, että suodatin on hajoamassa, koska se likaantuu aivan huimaa vauhtia. Parissa viikossa oli sisältä jo aivan likainen. Massoja siihen on vaihdettu kyllä. Itse en siitä vikaa osaa etsiä, saatika sitä korjata.
Akvaarion vesi on myös kokoajan likaisen ja "pölyisen" näköistä. Vesi on vihertävää, kun sen laittaa valkoiseen astiaan, mutta itse akvaariossa näyttää vain samealta. Tätä jatkunut jo useamman viikon. Arvot kohdillaan, paitsi nitraatti hieman koholla (liuskoilla mitattu, en tällä hetkellä pysty ostamaan tippatestejä).
Olen kovasti lueskellut, mikä voi olla vikana, kun vesi on tuollaista ja päädyin suodattimen vaihtoon.

Kannattaako tuon kokoisessa olla ulkosuodatin? Itse olen totaalisen kyllästynyt ulkosuodattimeen, mutta toki sellaisen hankin, jos se tuon kokoisessa on kannattavampi.
Suosituksia suodattimista?
Itse on kahta suodatinta katsellut, mutta en tiedä yhtään millaisia ovat ja niiden molempien litramäärä loppuu tuohon 240-litraan, että kannattaako sellaista ostaa vai pitäisikö olla yli tuon 240-litran? Kyse Hagen Fluval U-Series - ja Eheim Biopower -sisäsuodattimista.
Hinta saisi olla alle 100€, työttömänä ei tuon kalliimpaan olisi nyt varaa [:I]
470 litranen kalasoppa
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Suodatin suosituksia 240-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Eikö kellään ole suosituksia?
Tarkoitus olisi nyt jättää tuo ulkosuodatin kuitenkin käyttöön ja ostaa kaveriksi sisäsuodatin.
470 litranen kalasoppa
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suodatin suosituksia 240-litraiseen

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Mulla on tuo samainen proffa ja sisällä eheim powerline. Jos sulla jää ulkosuodatin, niin varmaan nuo kaksi ehdottamaasi sisäsuodatinta sopivat yhtä hyvin roskankerääjäksi. Tarvittava suodatuksen teho riippuu tietenkin myös kalastosta, onko paljon vai vähän.
LillaMy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 15:54, 17.07.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Suodatin suosituksia 240-litraiseen

Viesti Kirjoittaja LillaMy »

Eheimin biopoweria on haukuttu, mutta itse olen laitteesta pitänyt, tosin kalasto on kevyttä.
Mattosuodatin on edullinen kaveri, olen nähnyt reilusti isompia altaita ilman ulkkaria, pelkillä mattosuodattimilla ja hyvin pienellä sisäsuodattimella.
Kaksnelikymppinen pala lappilaista Brasiliaa
Vajjaa sata litraa tekemättömiä päätöksiä, vaikeita valintoja eli ilman vasittua tarkoitusta
Köökissä viiskytneljä litraa observointia varten
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Suodatin suosituksia 240-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Kiitos! :)
Mattosuodatinta olenkin jo miettinyt kovasti. Pystyisikö sen tuosta vanhasta ulkosuodattimesta säveltämään ja ostaisi sitten vielä sen sisäsuodattimen lisäksi? Jostakin luin, että ulkosuodatin kelpaisi mattosuodattimeen, jos sieltä ottaa massat pois. Pitääkö paikkansa?
Mistähän netistä löytyisi palikkaohjeet mattosuodattimen tekoon? Pari päivää olen nettiä läpi käynyt (myös täällä siis), mutta en ole kunnon palikkaohjeisiin törmännyt :)
470 litranen kalasoppa
Juha62
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 14:09, 27.06.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Suodatin suosituksia 240-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Juha62 »

suosittelen fluvalin U4:sta ja vaikka 2 kpl,niin voi putsata aina vuorotellen.kandee varmaan netistä tilaa,kun kivijalkaliikkeessä n 3 kertaa kalliimpi U4:ssä on todella toimiva flippikansi ja putsattavat osat on helppo poimia ämpäriin ja kuskata "pyykille" kylppäriin. tehokas propelli kierrättää vettä todella hyvin.yllättävän tehokas peli.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Suodatin suosituksia 240-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

http://riveriananakvaario.blogspot.fi/s ... tosuodatin

Tuolta löytyy ohjeet tekoon, myös linkit niille sivuille, joilla neuvotaan maton koko suhteessa suodattimeen. Kysyä saa, jos jotain kysyttävää tulee.

Tällä hetkellä talossa viisi erikokoista allasta, kaikissa mattosuodattimet. Enkä vaihtaisi pois. :D
LillaMy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 15:54, 17.07.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Suodatin suosituksia 240-litraiseen

Viesti Kirjoittaja LillaMy »

Olethan tietoinen, että kyseiset linkit eivät enää toimi?
Kaksnelikymppinen pala lappilaista Brasiliaa
Vajjaa sata litraa tekemättömiä päätöksiä, vaikeita valintoja eli ilman vasittua tarkoitusta
Köökissä viiskytneljä litraa observointia varten
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Suodatin suosituksia 240-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Hopsis, enpä tiennyt.
No, tuolta löytyy ainakin osa. Taidanpa ottaa tuon laskurin kaavan talteen ja modailla jossain kohtaa osaksi alkuperäistä blogitekstiä.

http://web.archive.org/web/200802130729 ... index.html
http://web.archive.org/web/200803070452 ... laskut.php
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Suodatin suosituksia 240-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

JBL:n suodattimia suosittelen lämmöllä. Ovat erittäin monikäyttöisia, laadukkaita ja hinnaltaan edullisia. Sisäsuodattimiin voit tutustua täältä ja laadukkaan ulkosuodatin valikoiman löydät täältä.
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Suodatin suosituksia 240-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Kiitos kaikille vastauksista! :)

Taidan päätyä mattosuodattimeen. Sopivasti tuli muutto tähän saumaan, joten akvaario tyhjenee kolmen viikon päästä ja sisustus tulee uusiksi, jolloin saa kivasti suodattimen piilotettua :)

Ostin tuonne avuksi tarjouksesta sisäsuodattimen, josta ei netistä löydy _mitään_. Ei siis edes yhden yhtä kuvaa :mrgreen: Kyseessä Sera F 500 -sisäsuodatin. Teholtaan on aikamoisen heikko, mutta vesi on kuitenkin kirkastunut sen hankinnan myötä.
Ostin myös pari viikkoa sitten uudet lamput akvaarioon, joka osaltaan auttoi veden laatuun :)
470 litranen kalasoppa
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Suodatin suosituksia 240-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mattosuodatinta en kyllä välttämättä tähän tilanteeseen suosittelis. Sullahan periaatteessa on siellä jo mattosuodatin. Eli se ulkopönttö. Nyt on ongelma saada vedestä ne irtonaiset hiukkaset pois. Sitä mattosuodatin ei tee. Ei vaikka sinne tunkis millasen pumpun.

Järkevämpi vaihtoehto olis tosiaan laadukkaan sisä- tai ulkosuodattimen hankinta.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Suodatin suosituksia 240-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Niin no, molemmat toimii biologisena suodattimena kyllä. Mutta itselle mattosuodatin on ihan ehdoton jo senkin takia, että se on siellä altaan sisäpuolella. Eikä meillä juurikaan mitään hiukkasia tuolla leijaile. Johtuisiko sitten suodattimen sijoittumisesta pohjalle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”