Mitä kaloja minulle?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nektariina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 16:16, 28.01.2012
Sukupuoli: Nainen

Mitä kaloja minulle?

Viesti Kirjoittaja Nektariina »

Haluaisin hankkia ensimmäistä kertaa kaloja. Kilpparin kasvettua ja siirryttyä isompaan asumukseen jäi ylimääräiseksi akvaario suodattimella, allas on 112 litraa ja mitoiltaan 80x35x40 cm. Mitä kaloja sinne voisi mennä?

Vaatimukset lajilta:
1. Ei todella haastava, ensimmäiset kalani kun olisivat.
2. Menisivät tosiaan tuohon 112 litraiseen akvaan.
3. Pärjäisivät huoneenlämpöisessä vedessä (yleensä kotonani on n. 23 astetta).
4. Mielellään lajeja, joiden kanssa menestyisivät myös jotkut muut lajit (kiva jos sakki on kirjavaa).
5. Ei pakollista todellakaan, mutta kiva plussa olisi hyvä lisääntyminen - kilpparini tykkää kalasta ;)

Odotan mielenkiinnolla ehdotuksia! :)
Josefina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 08:12, 12.08.2013

Re: Mitä kaloja minulle?

Viesti Kirjoittaja Josefina »

Millaiset suurin piirtein ovat vesiarvot? Jos vesi ei ole aivan pehmeää, niin synnyttävät hammaskarpit lisääntyy enemmän kuin puput.

Muutoin tuohon lämpötilaan sopii esim kardinaalikala, joka on oikeasti upean värinen, vaatimaton ja kiltti parvikala.
Tetroista ainakin rubiinitetra menestyy tuossa lämpötilassa. Monet barbit ja seeprakalatkin viihtyvät hieman viileämmässä (ts alle 25 asteessa), mutta tarvitsevat paljon uimatilaa. Labyrinttikaloista paratiisikala viihtyy viileässä, alvaario on siinä ja siinä, riittääkö pariskunnalle. Piilopaikkoja ja kasvillisuutta pitää olla paljon. Makkarakala sopii myös tuohon lämpötilaan. Lasikimalaismonnikin kävisi. Onhan näitä :)

Unohtui sanoa, että itse olen laittamassa vastaavanlaista akvaariota, hieman isompi ja lämpö n 22C. Minulle taitaa tulla juovaperhosnuoliaisia, rubiiniseeprakaloja ja hehkuseeprakaloja. Juovaperhosnuoliaiset tarvitsevat hyvin virtaavaa vettä ja laakeita pintoja. Makkarakalaa harkitsen, jos saan luotua jonnekin kasvipöheikköön hitaamman virtauksen.
Nektariina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 16:16, 28.01.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä kaloja minulle?

Viesti Kirjoittaja Nektariina »

Mistä saa tietoon veden arvot? Tiedän että on vesitestejä, mutta onko jotain joka testaa kaikki vai pitääkö kaikki arvot testata erikseen ja paljonko testeillä on hintaa? Kyllä, huomaa että olen aloittelija.

Nuo hammaskarpit ja makkarakalat miellyttivät eniten omaa silmää (tietysti livenä saisi kaikista paremman kuvan, googlella kun nyt mentiin). Paratiisikala on tosi hieno myös, mutta tylsä jos altaassa on vaan kaksi kalaa... Joten otan mielummin sitten muita isomman joukon jotain toisia.

Monnit on kivoja, oon nähnyt niitä eläinkaupoissa ja ne on ihania kun mennä mönkivät suu lasissa kiinni :D

Kasvillisuutta tosiaan haluan akvaarioon runsaasti, haluan "kauniin palan luontoa" olohuoneeseeni :)

Aloin nyt myös miettimään tuliliskoja. Sitten vaan tarveisi vedenviilentimen? Niin ja itselleni on hieman epäselvää kun netistä löytää paljon ristiriitaista tietoa, että voiko siis tulareita pitää kalojen kanssa vaiko ei?

Oi tätä valinnan vaikeutta :D Pitää yrittää löytää lähistöltä joku akvaariokauppa ja mennä kunnolla katselemaan ja tenttaamaan myyjiä.
Josefina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 08:12, 12.08.2013

Re: Mitä kaloja minulle?

Viesti Kirjoittaja Josefina »

On olemassa liuskatestejä, niillä saa suuntaa-antavat arvot tärkeimmistä vesiarvoista. Itse käytän niitä pikatestinä varmistamaan, että vesiarvot eivät ole heilahtaneet. Tarkemmat testit teen tippatesteillä. Myös osa akvaarioliikkeistä tekee vesitestejä, kun sinne vie vesinäytteen.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä kaloja minulle?

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Tervetuloa akvaariokalojen pariin. :)
Nektariina kirjoitti: Nuo hammaskarpit ja makkarakalat miellyttivät eniten omaa silmää (tietysti livenä saisi kaikista paremman kuvan, googlella kun nyt mentiin). Paratiisikala on tosi hieno myös, mutta tylsä jos altaassa on vaan kaksi kalaa... Joten otan mielummin sitten muita isomman joukon jotain toisia.
Kyllä paratiisikalojen lisäksi voi muita kaloja ottaa: Josefina tarkoitti vain, että paratiisikaloja ei mene enempää kuin pariskunnan verran, koska ne tuppaavat olemaan vähän luonteikkaita, ja perheriitojen tullen tila loppuu helposti kesken. Itse suosittelisin mieluummin kahta naarasparatiisikalaa: niille on seuraa toisistaan, mutta ne eivät rähinöi, kuten kutuintoinen koiras tuppaa tekemään. Tuo 112 litraa on tosiaan niille vähän siinä ja siinä.

Paratiisikalojen lisäksi akvaariossa voisi olla jokin kalaparvi, vaikkapa kardinaalikaloja tai jotakin seeprakalaa. Seeprakaloissa on kokonainen kokoelma kauniita lajeja, joihin kannattaa tutustua. Lisäksi pohjalle mahtuu väkeä: vaikkapa partamonni imusuineen tai porukka katinkultamonneja, tai parvi monnisia.

Jos kirjastosta löytyy Markku Varjon Akvaariokalat-kirja, käy ihmeessä lainaamassa se ja selaile kalavaihtoehtoja. Kirja esittelee huikean kokoelman kalalajeja kera selkeiden hoito-ohjeiden, joten sen perusteella on helppo suunnitella kalastoa ja etsiä silmää miellyttäviä lajeja. Saman kirjoittajan Akvaariokasvit taas auttaa kasvien valinnassa ja hoidossa.
Nektariina kirjoitti: Aloin nyt myös miettimään tuliliskoja. Sitten vaan tarveisi vedenviilentimen? Niin ja itselleni on hieman epäselvää kun netistä löytää paljon ristiriitaista tietoa, että voiko siis tulareita pitää kalojen kanssa vaiko ei?
Käsittääkseni ei, ilman että jompi kumpi osapuoli kärsii. En ole tuliliskoasiantuntija, mutta hoito-ohjeiden perusteella niille veden pitäisi olla matalaa, eli allas pitäisi jättää vajaaksi, ja akvaariossa olla reilunkokoinen maa-alue. Näin pienessä altaassa se vie jo niin paljon tilaa, että kaloista jäljelle jäävään vesimäärään mahtuisivat korkeintaan aivan pienimmät miniatyyrilajit. Ne taas saattavat alkaa olla jo niin pieniä, että mahtuvat tuliliskon suuhun. Lisää ongelmia tuo se, että tuliliskojen ja muiden sammakkoeläinten ulosteet ovat ärhäkkää tavaraa, joka helposti likaa veden pisteeseen, jossa kalat kärsivät myrkytysoireista.

Joonas Gustafsson on vastannut eri sammakkoeläinten ja kalojen yhdistämistä koskeviin kysymyksiin varsin tyhjentävästi tässä klassikkoartikkelissaan.

Vielä yksi olennainen asia: akvaario täytyy kypsyttää, eli hankkia sinne kalojen jätökset käsittelevä bakteerikanta, ennen kalojen lisäämistä. Muuten kalojen tuottama nitriitti aiheuttaa niille myrkytyksen heti alkuun. Kypsytys onnistuu nykyään kaikkein näppärimmin pullosta: akvaarioliikkeet myyvät bakteeritiivisteitä, joilla purnukasta tulee kerralla asutuskelpoinen.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Nektariina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 16:16, 28.01.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä kaloja minulle?

Viesti Kirjoittaja Nektariina »

Kiitos kaikille vinkeistä!

Mä kävin tänään akvaarioliikkeessä ja ai että kun akvaariokuume vaan nousi! Menin kyllä ihan pyörälle päästäni kun lajeja oli paljon ja tietoa samaten :D Päätin että kun valaisimen saan edellisestä kodistani eli vajaan kuukauden päästä sitten laitan akvaarion pystyyn.
Taistelukalaan ihastuin, niitä on pakko hankkia pari. Mutta vähän lämpimämpää tarviivat, joten ryhdynpä metsästämään halvalla lämmitintä.
Samaten kirsikkabarbit, tulipyrstöt, albiinomonnit, sinirihmakalat, piikkisilmät, punatimanttiahvenet, platyt, miekkapyrstöt ja ties vielä mitkä miellyttivät. Sopiiko näistä mitkään taistelukalojen kanssa ja paljonko mitäkin tohon 112 litraiseen mahtuisi? Haluan siis sekaisin mahd. paljon kaikkea nättiä.
Oi voi, en mä mitenkään pysty päättämään vielä mitä otan... Laitan akvaarion kuntoon ja sitten marssin kauppaan ja osoittelen myyjälle jotka on hienoimpia ja se sitten sanoo sopivatko vai eivätkö :D
Kalojen kaveri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 16:04, 01.07.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mitä kaloja minulle?

Viesti Kirjoittaja Kalojen kaveri »

Nektariina kirjoitti:Kiitos kaikille vinkeistä!

Mä kävin tänään akvaarioliikkeessä ja ai että kun akvaariokuume vaan nousi! Menin kyllä ihan pyörälle päästäni kun lajeja oli paljon ja tietoa samaten :D Päätin että kun valaisimen saan edellisestä kodistani eli vajaan kuukauden päästä sitten laitan akvaarion pystyyn.
Taistelukalaan ihastuin, niitä on pakko hankkia pari. Mutta vähän lämpimämpää tarviivat, joten ryhdynpä metsästämään halvalla lämmitintä.
Samaten kirsikkabarbit, tulipyrstöt, albiinomonnit, sinirihmakalat, piikkisilmät, punatimanttiahvenet, platyt, miekkapyrstöt ja ties vielä mitkä miellyttivät. Sopiiko näistä mitkään taistelukalojen kanssa ja paljonko mitäkin tohon 112 litraiseen mahtuisi? Haluan siis sekaisin mahd. paljon kaikkea nättiä.
Oi voi, en mä mitenkään pysty päättämään vielä mitä otan... Laitan akvaarion kuntoon ja sitten marssin kauppaan ja osoittelen myyjälle jotka on hienoimpia ja se sitten sanoo sopivatko vai eivätkö :D
Tulipyrstö ei ainakaan akvaarioosi mahdu, sinirihmakalat ja miekkapyrstöt samaten kasvavat liian suuriksi. Muutenkaan eri rihmakaloja ei muistaakseni välttämättä kannata ainakaan ihan itsestäänselvyytenä yhdistää, saattaa tulla tappeluita ja sitä kautta jopa pahimmassa tapauksessa ruumiita. Punatimanttiahvenkin kasvaa aika kookkaaksi, ja vaati suhteellisen paljon tilaa itselleen, joten en niitäkään suosittele 112-litraiseen.
Platyt ja miekkapyrstöt vaativat yleensä kovaa ja emäksistä vettä, taistelukalat taas pehmeää ja hapanta, joten ne eivät vesiarvojensa suhteen samassa altaassa voi elää.

Kaikkeen myyjän sanomaan ei sitten kannata sokeasti luottaa, jotkin myyjät (ei kaikki) eivät ole ollenkaan perillä myymistään lajeista ja saattavat myydä kaloja täysin sopimattomiin olosuhteisiin. Kehotan siis valitsemaan muutaman lajin, jotka miellyttävät omaa silmää ja soveltuvat samoihin olosuhteisiin, ja ottamaan niistä etukäteen selvää niin ei pääse ikäviä yllätyksiä syntymään kauppatilanteessa tai myöhemmin, kun niin söpönä ja pienenä ostettu kala osoittautuukin valtaisaksi pedoksi, joka popsii muut asukkaat suihinsa.
128l
74l
silveria
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 23:33, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä kaloja minulle?

Viesti Kirjoittaja silveria »

Nektariina kirjoitti:Taistelukalaan ihastuin, niitä on pakko hankkia pari.
Muistathan, että taistokoiraita ei voi samassa altaassa pitää useampia. Naaraita sen sijaan voi ottaa useamman. Lämmitin on tosiaan välttämätön ja taistojen vaatima 26-27 asteen vesi karsii aika paljon muita kaloja pois.

Allaskaveriksi käyvät tuon kokoiseen hyvin kiilakyljet (esim. 20 kpl) tai smaragdirasborat (esim. 30 kpl) ja piikkisilmät (10 kpl).
Muut luettelemasi lajit eivät joko sovi taistojen kanssa, tai kasvavat aivan liian suuriksi.
adaemily
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 15:45, 20.08.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä kaloja minulle?

Viesti Kirjoittaja adaemily »

Kardinaalitetra sopii hyvin taistojen kanssa samaan altaasen :) Kardinaalitetrat on oikein kauniita kun oot saanut kotiutettua ja värit puhkeaa ns. täyteen loistoonsa :)
98l miljoonakala allas, 550l seurala, 714l ahvela. Tanskandoggi neiti ja venäjäntoy poika. Kaksi koti kattia :)
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä kaloja minulle?

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kirsikkabarbit voisivat sopia taistelukalan kanssa, mutta yhteiselon toimivuutta ei voi luvata. Kalat kun ovat yksilöitä, ja etenkin taistelukalat. On tapauksia, joissa lajit ovat tulleet keskenään juttuun erinomaisesti, mutta myös sellaisia, joissa kirsikkabarbit ovat nyppineet taistelukalan hulmuavat evät, tai niin kuin omassa altaassani, josta pahaluontoinen taistelukala ajoi kaikki muut värikkäät kalat ulos ja lattialle. :roll: Se on sentään käsittääkseni poikkeuksellinen tapaus.

Jos haluat monenlaisia kaloja, kannattaa katsella pienikokoisia lajeja taistelukalan seuraksi. Altaasi on sen verran pieni, että se tulee äkkiä liian täyteen. Sopiva kokoonpano voisi olla taistelukala tai haaremi, kaksi eri vesikerroksissa liikkuvaa pikkukalaparvea ja pari lajia pohjakaloja.
Harmi kyllä sinirihmakalat, punatimanttiahvenet ja tulipyrstö tarvitsevat litroja jo kolmisensataa viihtyäkseen, ne kun ovat sekä isoja että pahaluonteisia lajeja.

Kardinaalitetra on upea laji, jonka pitäisi varmasti värikkyyden ystävään vedota. [;)] Voisin ehdottaa myös rusokiilakylkeä, suppusuita, hohtomiljoonakalaa, juovakardinaalikalaa, koru- tai ruusutetraa.

Pohjalle piikkisilmät sopivat hyvin, kunhan pohjamateriaalina on hienoa hiekkaa, jossa ne saavat kaivautua.

Albiinomonniset, joita varmaankin albiinomonnilla tarkoitit, ovat yleensä joko kupari- tai täplämonnisen albiinomuotoja. Ne erottaa päälle päin muun muassa valkoisen sävystä, evien ja ruumiin muodosta ja silmien ympäryksen sävystä. Täplämonninen arvostaisi vähän viileämpää vettä, mutta kuparimonninen sopii taistelukalan vaatimiin lämpöihin. Akvaarion koko on omasta mielestäni sille hieman alarajoilla, sillä se kasvaa hämmästyttävän isoksi möhkäleeksi ja on parvikala, mutta Varjon Akvaariokalat kyllä suosittelee kuparimonnista jo 85-litraisesta ylöspäin.

Eettisistä syistä en itse suosittelisi albiinokalojen pitämistä, vaikka ne suosittuja ja hauskannäköisiä ovatkin. Niitä jalostetaan melko epämiellyttävin konstein Aasiassa, ja niiden näkö on huonompi kuin normaaliväristen lajitoveriensa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
nuolimonni11
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 20:10, 17.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Mitä kaloja minulle?

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

Täältä myös ääni kardinaalitetroille. :D
Ne ovat todella kauniita isossa parvessa, mieluiten yli kaksikymmentä kappaletta.
Liian pienessä ryhmässä olivat meillä todella arkoja.
Joten ne kannattaa laittaa korvan taakse. :)
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
Nektariina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 16:16, 28.01.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä kaloja minulle?

Viesti Kirjoittaja Nektariina »

Elikäs jos hommaisin näitä lajeja: kardinaalitetra, taistelukala, kirsikkabarbi, piikkisilmä ja joku monni. Kaikkia ei tietenkän varmaan voi hommata? Mutta tuossa noita jotka nyt vaikuttaa hienoilta. Kertokaas millaisen altaan noista saisi koostettua? Ja täällä: http://www.kouluakvaariot.fi/kalat.php on mitä täältä kaupungista on saatavilla, saa ehdottaa jos joku sieltä löytää jonkun kivan näyttävän näköisen kalan mikä mulle sopisi. Itsellä menisi ikuisuus googlata yksitellen nuo kaikki, ja sitten kun saattaiskin olla just joku joka vaatii useita satoja litroja.

Aijaa, hitto, luulin että tulipyrstölle riittäisi tuo allas kun samankokoisessa se siellä kaupassakin uiskenteli. Ja kyseisen akvaarioliikkeen sivuilla lukee että 100 litraiseen menee yksi. Mutta joo, sokeesti ei tietenkään voi luottaa! :)

Ja voihan, mä niin rakastuin albiinomonnisiin! Mutta en tietenkään halua tukea epäeettistä toimintaa joten jääkööt sellaisen hankinta sitten, ja jos kerta allaskin siinä rajoilla riittääkö.

Hitsit, tässähän alkaa tehdä mieli muuttaa tuo mun 250 litrainen akvaarioksi! Sinne oli kyllä lisko tarkoitus hankkia, mutta ai että nyt houkuttaisi... :D No mutta kyllä mä nyt eka tolla pienemmällä aloitan, katsoo sitten mihin se johtaa...
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Re: Mitä kaloja minulle?

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Onpa muuten aika epäeettistä hankkia akvaariokaloja kilpikonnan ruuaksi...

23 asteen lämpötila sopii esim. neontetroille, keltakääpiöahvenille, täplämonnisille ja paratiisikaloille.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Nektariina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 16:16, 28.01.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä kaloja minulle?

Viesti Kirjoittaja Nektariina »

JukkaV kirjoitti:Onpa muuten aika epäeettistä hankkia akvaariokaloja kilpikonnan ruuaksi...
Olipas kumma väite. En mä niitä ostamiani kaloja aio konnalle syöttää, vaan jos tulee poikasista ylituotantoa niin sitten. Ja en hanki kaloja vain tämän takia todellakaan, se on vain yksi mukava plussa. Mielestäni tässä ei ole mitään epäeettistä - kilpikonnani syö kalaa ruuakseen, ja mikä olisikaan kätevämpää kuin se, jos sapuskaa saisi silloin tällöin suoraa kotoa. Se ei ole yhtään sen epäeettisempää kuin se, että käärmeiden omistajat kasvattavat hiiriä käärmeilleen ruuaksi tai liskojen omistajat hyönteisiä liskoilleen ruuaksi. Se ei ole yhtään epäeettisempää kuin se, että ihmiset - ehkäpä myös sinä - ostavat jauhelihaa kaupasta.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Re: Mitä kaloja minulle?

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Ahaa. Elävän selkärankaisen syöttäminen on tietojeni mukaan eläinsuojelulain vastainen teko, joten se kannattaa muistaa.

Henkilökohtaisuuksiin menemiseen liittyen, olen lakto-ovovegetaristi, enkä käytä kuolluteläinperäisiä tuotteita itse.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
nuolimonni11
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 20:10, 17.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Mitä kaloja minulle?

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

Otan nyt osaa tohon JukkaV:n väitteeseen, että on epäeettistä syöttää kaloja kilpparille.
Minun kantani on se, että itse voisin ruokkia kilpikonnaa (jota minulla ei ole), jos A. Kalat lisääntyisivät IHAN liikaa.
Tai B. syöttäisin kuolleita kaloja.
Ikinä en muuten tekisi niin. Kävisi kaloja sääliksi. :(
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
Nektariina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 16:16, 28.01.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä kaloja minulle?

Viesti Kirjoittaja Nektariina »

JukkaV kirjoitti:Ahaa. Elävän selkärankaisen syöttäminen on tietojeni mukaan eläinsuojelulain vastainen teko, joten se kannattaa muistaa.

Henkilökohtaisuuksiin menemiseen liittyen, olen lakto-ovovegetaristi, enkä käytä kuolluteläinperäisiä tuotteita itse.
Joo, tuon toki tiesinkin ja toki kalat lopetetaan ensin kovalla iskulla päähän.

Ja sama täällä :) Munaa ja maitoakaan en paljoa käytä ja suunta on alemmas.

Ja tuosta nuolimonni1 :sen sanomasta, että kävisi kaloja sääliksi. No, konnani sitä kalaa tarvitsee, ja akvaariokaloja säälin siinä missä silakoita ja muita mitä olen nyt joutunut kaupasta roudaamaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”