Pienen talon pieni Tanganjika
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Pienen talon pieni Tanganjika
Olen tauon jälkeen aloittelemassa vanhaa harrastusta, tällä kertaa lapsen kanssa. Kolmasluokkalainen tyttö harkitsi eri lemmikkejä hiiristä marsuihin ja koirasta aina hevoseen asti, jolloin katsoin aiheelliseksi kaivaa vanha 128l akvaario autotallin perältä esiin, ja sain kuin sainkin innokkaan apulaisen hommaan. Vaihdoin silikonit, testasin vedenpitävyyden ja aloin suunnittelemaan. Tästä on nyt kaksi kuukautta aikaa.
Syy miksi aikanaan luovuin akvaarionhoidosta oli muutto omakotitaloon jossa on porakaivo, kolme lasta, kissa, remontti =liian haastava yhtälö. Nyt aloitinkin vesitesteistä ja nettiä ja kirjoja lukemalla, ja nyt vaivaa suoranainen informaatioähky. Mistä sitä sitten tietää, kuka on oikeassa, mikä on totta. Yritän tässä vähän luovia keräämäni uuden tiedon ja parinkymmenen vuoden takaa muistissa olevan tiedon välillä. SIlloin kun itse sain lapsena ensimmäisen akvaarion, tuoreeseen veteen laitettiin kypsymisvaiheessa kaurahiutaleita oikeiden bakteeriolosuhteiden luomiseksi, mistään kemikaaleista ollut kuullutkaan ja niin vaan hoidettiin pientä seura-akvaariota suht? menestyksekkäästi. Myöhemmin omaan kotiin muuttaessani oli sentään jo käytössä eri vesitestejä ja vedenparannusaineet. Mutta nykyään tämä tiedon määrä on niin valtava että oma järjen ääni meinaa hukkua kaikkeen luettuun ja kuultuun.
Porakaivosta otettujen testien perusteella on Ph7,5 GH10 KH9 , niin miten tästä lähtis liikkeelle.
Nyt akvaariossa on hienoa hiekkaa, vallisneriaa, vaaleita kiviä, suodatin ja lämmitin käy. Eilen lisäsin ilmastimen. Akvaariokaupan myyjä ylenkatsoi että vielä ei ole valmista kalastosuunnitelmaa. Hänen mielestään kalat olisi pitänyt ostaa samalla kertaa kuin bakteeriympit ja lurauttaa akvaarioon yhtaikaa. Ei nyt sentään, vai? Ympit lisäsin 8päivää sitten, ja kalanruokaa antanut muutaman hiutaleen joka päivä. Nitriitti ei ole noussut.
Syy miksi aikanaan luovuin akvaarionhoidosta oli muutto omakotitaloon jossa on porakaivo, kolme lasta, kissa, remontti =liian haastava yhtälö. Nyt aloitinkin vesitesteistä ja nettiä ja kirjoja lukemalla, ja nyt vaivaa suoranainen informaatioähky. Mistä sitä sitten tietää, kuka on oikeassa, mikä on totta. Yritän tässä vähän luovia keräämäni uuden tiedon ja parinkymmenen vuoden takaa muistissa olevan tiedon välillä. SIlloin kun itse sain lapsena ensimmäisen akvaarion, tuoreeseen veteen laitettiin kypsymisvaiheessa kaurahiutaleita oikeiden bakteeriolosuhteiden luomiseksi, mistään kemikaaleista ollut kuullutkaan ja niin vaan hoidettiin pientä seura-akvaariota suht? menestyksekkäästi. Myöhemmin omaan kotiin muuttaessani oli sentään jo käytössä eri vesitestejä ja vedenparannusaineet. Mutta nykyään tämä tiedon määrä on niin valtava että oma järjen ääni meinaa hukkua kaikkeen luettuun ja kuultuun.
Porakaivosta otettujen testien perusteella on Ph7,5 GH10 KH9 , niin miten tästä lähtis liikkeelle.
Nyt akvaariossa on hienoa hiekkaa, vallisneriaa, vaaleita kiviä, suodatin ja lämmitin käy. Eilen lisäsin ilmastimen. Akvaariokaupan myyjä ylenkatsoi että vielä ei ole valmista kalastosuunnitelmaa. Hänen mielestään kalat olisi pitänyt ostaa samalla kertaa kuin bakteeriympit ja lurauttaa akvaarioon yhtaikaa. Ei nyt sentään, vai? Ympit lisäsin 8päivää sitten, ja kalanruokaa antanut muutaman hiutaleen joka päivä. Nitriitti ei ole noussut.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Re: uutta alkua hakemassa
HEI tervetuloa takaisin harrastuksen pariin. Ei oikeen käynyt ilmi kumpaa kypsytystä nyt aiot toteuttaa. Hidasta kalatonta, 3-4 viikkoa
( multa tms. muu teollinen ymppi ja nitriittipiikin odottelua..kalanruuan, hirvensarvisuolan lisäämistä) vaiko jotain uutta bakteerivalmistetta/ampullia, jonka ohjeissa kehoitetaan seuraavana päivänä jo laittamaan muutamia kaloja altaaseen ( silloinkin tarvitsee hyvin seurata vesiarvoja nitriittipiikin varalta ).
Ja jos se myyjä sua ylenkatsoo, niin katso takas vaan! Tuon aika kovan kaivoveden muokkaukseen ei ole tietoa/taitoa. Riippuu ensisijaisesti haluatko kovan/pehmeän veden kaloja sinne tuupata.
( multa tms. muu teollinen ymppi ja nitriittipiikin odottelua..kalanruuan, hirvensarvisuolan lisäämistä) vaiko jotain uutta bakteerivalmistetta/ampullia, jonka ohjeissa kehoitetaan seuraavana päivänä jo laittamaan muutamia kaloja altaaseen ( silloinkin tarvitsee hyvin seurata vesiarvoja nitriittipiikin varalta ).
Ja jos se myyjä sua ylenkatsoo, niin katso takas vaan! Tuon aika kovan kaivoveden muokkaukseen ei ole tietoa/taitoa. Riippuu ensisijaisesti haluatko kovan/pehmeän veden kaloja sinne tuupata.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Kärsivällisyyttä vaan aloitukseen niin hyvä tulee ja kalatkin voi hankkia pikku hiljaa vaikka kauppias yrittää kaikki kerralla kaupata 

Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
-
- Junior Member
Kiitos vallumaarit ja Heska!
Halusin edetä rauhallisesti ja pelata varman päälle, joten hankin bio digest -ampulleja. Odottamassa on vielä stop ammo, jota ajattelin lisätä sitten kalojen tullessa. Päättelin, että kalanruokaa antamalla saan bekteerit kotiutumaan. Jos olen väärillä jäljillä, saa mielellään korjata, harmi, jos (kalliit) valmisteet olisi mennyt hukkaan.
Tilaamani kirja kotilokutijoista on vieläkin postissa. Odottelen malttamattomasti, sillä olen iskenyt silmäni niihin. Lähtökohtaisesti kaivovettämme luulisi olevan helpompaa säätää niitä varten pehmentämisen sijaan, lisäksi akvaarion pieni koko asettaa rajoituksia.
Myös valaistus mietityttää, autotallista löytyi myös loisteputkivalaisin, johon vaihdoin uuden putken. En vain ole ihan varma riittääkö yksi, riippuu varmaan asukkaista sitten.
Ai niin, ja se kissa. Teetin paikallisessa lasiliikkeessä uudet päällyslasit 6mm lasista. Niistä tuli vain liian sopivat, enää ei jäänyt tilaa johdoille, vaan toinen laseista on hieman sivuun siirrettynä.
Halusin edetä rauhallisesti ja pelata varman päälle, joten hankin bio digest -ampulleja. Odottamassa on vielä stop ammo, jota ajattelin lisätä sitten kalojen tullessa. Päättelin, että kalanruokaa antamalla saan bekteerit kotiutumaan. Jos olen väärillä jäljillä, saa mielellään korjata, harmi, jos (kalliit) valmisteet olisi mennyt hukkaan.
Tilaamani kirja kotilokutijoista on vieläkin postissa. Odottelen malttamattomasti, sillä olen iskenyt silmäni niihin. Lähtökohtaisesti kaivovettämme luulisi olevan helpompaa säätää niitä varten pehmentämisen sijaan, lisäksi akvaarion pieni koko asettaa rajoituksia.
Myös valaistus mietityttää, autotallista löytyi myös loisteputkivalaisin, johon vaihdoin uuden putken. En vain ole ihan varma riittääkö yksi, riippuu varmaan asukkaista sitten.
Ai niin, ja se kissa. Teetin paikallisessa lasiliikkeessä uudet päällyslasit 6mm lasista. Niistä tuli vain liian sopivat, enää ei jäänyt tilaa johdoille, vaan toinen laseista on hieman sivuun siirrettynä.
Lasistahan voi napata kulman pois, niin johdot mahtuu kulkemaan.
Kiva lukea, että on muitakin uudelleen aloittavia. Itse kaivoin omat vanhat altaani varastoista runsas vuosi sitten. "Lasten iloksi", minäkin. Parasta tässä on kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen se, että on vihdoinkin aikuinen. On auto alla ja oma palkka, saa perustelematta kellekään hankkia altaaseensa melkein mitä haluaa
Kiva lukea, että on muitakin uudelleen aloittavia. Itse kaivoin omat vanhat altaani varastoista runsas vuosi sitten. "Lasten iloksi", minäkin. Parasta tässä on kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen se, että on vihdoinkin aikuinen. On auto alla ja oma palkka, saa perustelematta kellekään hankkia altaaseensa melkein mitä haluaa

Sen Prodibion valmisteen idea on juurikin se, että kalat lisäään välittömäsi. Nyt on vaarana se, että altaaseen lisätyt elävät bakteerit ovat osittain kuolleet siellä nälkään kalanruuan lisäämisestä huolimatta. Tuo valmiste on kyllä toimiva. Olen itse nähnyt, miten akvaarioliikkeessä altaaseen laitetaan ampullit ohjeen mukaan ja perään parisataa neontetraa. Altaan koko jotain puolitoistasataa litraa. Nitriittiä ei missään vaiheessa ollut.
Nyt kun kuitenkin olet valinnut tämän tien, niin kaloja kannattaa lisätä hitaasti että bakteerikanta pääsee muodostumaan uudelleen.
Porakaivovetesi on sellaisenaan sopivaa synnyttäville hammaskarpeille ja vaikkapa malaweille. Jos haluat perinteisempää neontetralinjaa, niin silloin veden happamuutta ja kovuutta pitää laskea.'
Onko kalojen suhteen mitään suunnitelmia vielä?
Nyt kun kuitenkin olet valinnut tämän tien, niin kaloja kannattaa lisätä hitaasti että bakteerikanta pääsee muodostumaan uudelleen.
Porakaivovetesi on sellaisenaan sopivaa synnyttäville hammaskarpeille ja vaikkapa malaweille. Jos haluat perinteisempää neontetralinjaa, niin silloin veden happamuutta ja kovuutta pitää laskea.'
Onko kalojen suhteen mitään suunnitelmia vielä?
-
- Junior Member
Voi ei, kuulostaa pahalta. Ohjeessa sanotaan että kalat voi lisätä muutaman tunnin kuluessa. Siitä, että se olisi jopa pakollista ei ollut mainnintaa. Harmi, kun ei tää sitten taas mennyt kuten toivoin, eli rauhallisesti.Teemu Salonen kirjoitti:Sen Prodibion valmisteen idea on juurikin se, että kalat lisäään välittömäsi. Nyt on vaarana se, että altaaseen lisätyt elävät bakteerit ovat osittain kuolleet siellä nälkään kalanruuan lisäämisestä huolimatta.
Rohkaisin mieleni ja lisäsin veteen hieman ruokasoodaa, hain Jumbon Stockalta etanoita ja niiden kuoria, ja aloin kyselemään mistä noita kotilokutijoita saisi. Pieni koko, lähes oikeanlainen vesi, mielenkiintoinen käyttäytyminen ja tv:stä nähty dokumentti vahvisti tahtoani saada juuri noita.
Sitten matkustimme eilen illalla Maunulaan ja meille muutti kuusi pientä seeprakotiloahventa kun olin varmistanut kauppiaalta, että olosuhteet ovat hänen mielestään ok. Laitoin nyt ne stop ammo start- ampullit kanssa, ja toivon koko sydämestäni että kaikki menee hyvin. Iloiselta vaikuttava porukka tuo on, hetken aikaa vain meni, niin alkoivat jo sisustamaan uutta kotiaan. Tyttäreni oli jo asetellut kotiloita ja kiviä ja hiekkaa mieleisekseen, vaikka varoittelin, että ne ei taida säilyä paikallaan kovin kauaa. Yksi kaloista on jo ehtinyt yön aikana kaivaa akvaarion pohjan esiin tuolta takareunasta.
Aivan! Kyllä se erilaiselta tuntuu nyt. Luulen kyllä että kaikki tämä tieto on se, mikä minuun eniten vaikuttaa, sillä nuorempana sitä suhtautuu kaikkeen niin suurella luottamuksella: minulle ei voi käydä huonosti koskaan, nyt aikuisena tiedostaa paremmin kaikki ne asiat jotka oikeasti voi mennä pieleen.pisarat2 kirjoitti:Parasta tässä on kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen se, että on vihdoinkin aikuinen.
-
- Junior Member
tämän näköistä nyt
- Liitteet
-
- WP_20130924_013 KK.jpg (151.41 KiB) Katsottu 9573 kertaa
-
- Junior Member
mun vanhahkossa lämmittimessä taitaa olla joku häikkä. Se on vain 75W ja asetettu pienimmälle mahdolliselle teholle. Silti lämpömittari näyttää 27 astetta. Tasaisesti on siinä kuitenkin pysynyt, mutta vaikka en ole ihan satavarma, niin olen ymmärtänyt että seeprakotiloahvenet tykkäisi vähän ähemmän lämpimästä. Täytynee harkita uuden tarkemman hankkimista. Vanha talomme kyllä varmasti jäähtyy talvella, mutta saisi olla luotettavampi laite.
Otin nyt ilmapumpun pois pulisemasta. Ykdeksänkymmentäluvulta peräisin oleva saksalainen Tanganjika-kirja suosittelee että sellaista kuuluisi käyttää, siis ihan vain letkua ja suutinkiveä, mutta jotenkin minusta tuntuu, että suodattimen (Eheim pick up 2010) pitäisi riittä veden liikuttamiseen. Saa jälleen korjata jos olen hakoteillä.
Kalat näyttäisi hyvinvoivilta ja puuhakkailta, pujahtavat kuoriinsa, jos yhtäkkinen liike pelästyttää ne, mutta eivät häiriinny pienestä. Kovasti pullistelevat toisilleen, ja aloin eilen vasta tajuamaan, että niitä voi tosiaan tulla hetken päästä jo lisää
Sain tuttavan akvaariosta muutamia vallisnerianalkuja, joita taustalle laittelin, mutta katkaisin ne melko matalalta. Nyt ne on lähteneet jo vähän kasvuun, ensimmäiset yltää jo kohta pintaan. Suosituksesta ostin rautalannoitekuulia, joita laitoin kasvien juurille, mutta mietityttää vähän valitsemani hieno hiekka, mahtaako sieltä mitään liueta, ja kannattaako toisaalta joka tapauksessa hankkia vielä jotakin nestemäistä. Varsinaisesti en niin hirveästi ajatellut tähän kasveja tuoda, mutta olisi varmaan ihan hyvä saada tässä jokun vihreä viihtymään.
Otin nyt ilmapumpun pois pulisemasta. Ykdeksänkymmentäluvulta peräisin oleva saksalainen Tanganjika-kirja suosittelee että sellaista kuuluisi käyttää, siis ihan vain letkua ja suutinkiveä, mutta jotenkin minusta tuntuu, että suodattimen (Eheim pick up 2010) pitäisi riittä veden liikuttamiseen. Saa jälleen korjata jos olen hakoteillä.
Kalat näyttäisi hyvinvoivilta ja puuhakkailta, pujahtavat kuoriinsa, jos yhtäkkinen liike pelästyttää ne, mutta eivät häiriinny pienestä. Kovasti pullistelevat toisilleen, ja aloin eilen vasta tajuamaan, että niitä voi tosiaan tulla hetken päästä jo lisää

Sain tuttavan akvaariosta muutamia vallisnerianalkuja, joita taustalle laittelin, mutta katkaisin ne melko matalalta. Nyt ne on lähteneet jo vähän kasvuun, ensimmäiset yltää jo kohta pintaan. Suosituksesta ostin rautalannoitekuulia, joita laitoin kasvien juurille, mutta mietityttää vähän valitsemani hieno hiekka, mahtaako sieltä mitään liueta, ja kannattaako toisaalta joka tapauksessa hankkia vielä jotakin nestemäistä. Varsinaisesti en niin hirveästi ajatellut tähän kasveja tuoda, mutta olisi varmaan ihan hyvä saada tässä jokun vihreä viihtymään.
-
- Advanced Member
Moi
Ei se vesi jäähdy ollenkaan, vaikka lämppäri ois laitettu kuinka alhaiseen lämpötilaan. Sillä voi vaan nostaa veden lämpötilaa haluttuun, jos rupeaa jäähtymään liikaa. Kesällä ja lämpimissä kämpissä veden lämpötilaa voi alentaa esim. pöytätuulettimella.
Ei se vesi jäähdy ollenkaan, vaikka lämppäri ois laitettu kuinka alhaiseen lämpötilaan. Sillä voi vaan nostaa veden lämpötilaa haluttuun, jos rupeaa jäähtymään liikaa. Kesällä ja lämpimissä kämpissä veden lämpötilaa voi alentaa esim. pöytätuulettimella.
-
- Junior Member
häh, ymmärrän sen toiminnan sitten väärin. Jos se termostaatti toimii, niin pitäisihän sen lopettaa lämmittäminen sitten kun siihen asetettu lämpötila on saavutettu? Ainakin lamppu sammuu, jolloin lämpötilan kai pitäisi luonnollisesti laskea. Pitäisikö mun vaan sitten ottaa pistoke seinästä?
Lämmittää valaisinkin varmaan vähäsen. Olohuoneemme lämpömittari näyttää vain 21 astetta.
Lämmittää valaisinkin varmaan vähäsen. Olohuoneemme lämpömittari näyttää vain 21 astetta.
-
- Advanced Member
Ota se lämppäri kokeeksi pois kokonaan ja katso sitten mikä akvan lämpötila on? Kyllähän se lopettaa lämmittämisen kun asetettu lämpötila, vaikka 24 on saavutettu, mutta voihan lamput ja muut vaikuttimet edelleen nostaa akvan lämpötilan 27 asteeseen, oli lämmitin töpselissä tahi ei.
Myös sun lämpömittari voi näyttää väärin tietenkin, toi 27 on aika korkee lämpö jokatapauksessa pelkillä lampuilla saavutetuksi jos huone on 21. Onko tarra vai lasinen lämpömittari? Ne tarrat ainakin näyttää ihan höpöjä monasti.
Myös sun lämpömittari voi näyttää väärin tietenkin, toi 27 on aika korkee lämpö jokatapauksessa pelkillä lampuilla saavutetuksi jos huone on 21. Onko tarra vai lasinen lämpömittari? Ne tarrat ainakin näyttää ihan höpöjä monasti.
-
- Junior Member
mulla on se tarra lasissa, mutta muutaman kerran mitannut digitaalisella kinkkumittarilla
, ja ihme kyllä, se tarra näyttää samaa. Ok, kiitos, otan lämmittimen pois seinästä.

-
- Junior Member
lainaan itseäni ja laitan tähän muistiin pari vaihtoehtoaKatjaB kirjoitti: Varsinaisesti en niin hirveästi ajatellut tähän kasveja tuoda, mutta olisi varmaan ihan hyvä saada tässä jokun vihreä viihtymään.
Anubias barteri v.nana "bonsai" bonsaikeihäslehti
anubias barteri v.nana kääpiökeihäslehti
-
- Junior Member
valaisimiin täysin perehtymättömänä taisi käydä niin, että vaan lampsin kauppaan ja kysyin myyjältä jotakin tyyliin "onks tää hyvä" ja ostin sen
. Noh, nyt myöhemmin enemmän niistäkin lukeneena tajuan, että olisin voinut harkita paremmin tuonkin. Kasveja kun en varmaan aio kummemmin kasvattaa, enkä tietty levääkään kerätä. Loisteputki on siis 18W Sylvania grolux. Onko tänä päivänä tavalllista että putkia on useampi? Luin, että jos niitä on kaksi, niitä voisi vaihdella vuorotellen, jolloin teho pysyisi tasaisempana. Silti moni taitaa pitää kahdenlaista värisävyä. Onpas monimutkaista.
Tänään olikin ensimmäinen vedenvaihto kalojen kotiutumisen jälkeen. Vaihdoin alkuun vain ämpärillisen, eli 10l. Kalat onnistuivat menemään siinä yhteydessä niin hyvin piiloon, että ehdin jo tosissani huolestua, menikö joku vahingossa viemäriin. Tiukasti pysyttelivät kotiloissaan, ja minä liikkumatta akvaarion edessä kunnes sain laskettua että kaikki oli sittenkin tallessa. Kotiloita on nyt 12kpl, kaloja kuusi.
Olen nähnyt täällä niin paljon kauniita kuvia ja saanut hirveästi ideoita ja uutta tietoa, mikä on aivan mahtavaa! Sellaista mietin, että saisinko jonkun pienen kasvin kiinni tuohon kiveen, millä sen kiinnittäisi, ja tarttuisiko se siihen ihan kunnolla. Esim tuo ylläoleva bonsaianubias. Kivi on melko huokoisen näköinen, ja olen nähnyt kuvissa samanlaisia joiden pinnalla kasvaa kasveja.
Lämpötila laski eilisestä 23 asteeseen, ja laitoin sitten lämmittimen takaisin seinään.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tänään olikin ensimmäinen vedenvaihto kalojen kotiutumisen jälkeen. Vaihdoin alkuun vain ämpärillisen, eli 10l. Kalat onnistuivat menemään siinä yhteydessä niin hyvin piiloon, että ehdin jo tosissani huolestua, menikö joku vahingossa viemäriin. Tiukasti pysyttelivät kotiloissaan, ja minä liikkumatta akvaarion edessä kunnes sain laskettua että kaikki oli sittenkin tallessa. Kotiloita on nyt 12kpl, kaloja kuusi.
Olen nähnyt täällä niin paljon kauniita kuvia ja saanut hirveästi ideoita ja uutta tietoa, mikä on aivan mahtavaa! Sellaista mietin, että saisinko jonkun pienen kasvin kiinni tuohon kiveen, millä sen kiinnittäisi, ja tarttuisiko se siihen ihan kunnolla. Esim tuo ylläoleva bonsaianubias. Kivi on melko huokoisen näköinen, ja olen nähnyt kuvissa samanlaisia joiden pinnalla kasvaa kasveja.
Lämpötila laski eilisestä 23 asteeseen, ja laitoin sitten lämmittimen takaisin seinään.
-
- Advanced Member
Kyllä vettä voi vaihtaa 30% viikottain ja enemmänkin, jos sattuu tulemaan nitriittiä vielä. Mittaa usein. Vedenvaihdon kanssa ei tarvitse olla mitenkään varovainen alkuun, jos jotenkin olit näin ymmärtänyt. Bakteerit esim. kiinnityvät pinnoille, eivät veteen.
-
- Junior Member
Kasvien kiinnittäminen juurakkoon tai kiveen onnistuu esimerkiksi siimalla. Itselläni on kääpiökeihäslehti kiinnitettynä sillä tavalla juurakkoon ja jaavansammal ja -saniainen laavakiveen. 

-
- Junior Member
joo ei ollenkaan näinvallumaarit kirjoitti:Vedenvaihdon kanssa ei tarvitse olla mitenkään varovainen alkuun, jos jotenkin olit näin ymmärtänyt.

tulkku, siimasta mäkin luin, ja joku oli kiinnittänyt kuminauhalla. Kumpparin estetiikasta en ole niinkään varma, ja siimaa kyllä löytyisi.
Aamupäivän kauppareissulta tarttui mukaan yksi anubias, mutta myyjällä ei ollut tietoa tarkemmin, mikä se on. Se on tällä hetkellä vielä
ainakin melko pienikokoinen, toivoisin siis että se on kääpiö. Lilluu tällä hetkellä veden pinnalla ja odottaa sitä koulupäivän päättymistä. Liimailuun mulla ei kyllä taida uskallus riittää vielä, joten taidan kokeilla sitä siimaa, voi olla lapsen kannaltakin parempi tapa.
-
- Junior Member
Kuminauha taitaa kärsiä vedessä ja liimaa ei ehkä kannata elävään kasviin käyttää. Siima toimii ihan hyvin. 

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Lämmön suhteen ei tarvitse olla huolissaan, minulla nämä multifasciatukset sikiävät kuin puput ja meillä on hyvin lämmintä. Tuo 27 astetta on minulla normaali maalis- viiva marraskuiden lämpötila ennen kuin asennan nykyään talveksi lämppärit. Kesällä lämmöt ovat yli kolmenkympin eikä sekään näytä vaikuttavan näiden aktiivisuuteen mitenkään, ei lisimiseen, kaivamiseen, syömiseen eikä ruuan kerjäämiseen - mikä on lähinnä se mitä pieni multifasciatus omassa kodissaan tekee. Pitäisi ehkä tilata näille oma Glorian Koti kun sisustavat niin ahkerasti. 

-
- Junior Member
Kiitos Maisu omakohtaisen kokemuksen jakamisesta, lämpötila ei enää huoleta niin paljoa, näyttäisi lämmittimen pienimmällä nyt 26 astetta. Tyydymme siis tähän ja jäämme seuraamaan. Olisipa kiva tietää vesiarvojasi muutenkin, jos voisit kertoa vähän, itse kun olen täysin kokematon. Mua jäi vaivaamaan hieman mm. se ilmastus, tarvitaanko sitä nyt erikseen vai ei.
Tänään mut yllätti veden KH arvo, joka olikin itsekseen laskenut neljällä neljässä päivässä eli asteella/päivä. Omituista, mutta normaalia? Nyt vedenvaidon yhteydessä säädettiin taas ylöspäin. Tytön kanssa puuhaaminen on hauskaa, laitettiin siimalla se anubias kiveen kiinni, (kalat olivat eilen päivällä kantaneet hiakkakerroksen niiden lehdille) ja opeteltiin käytäntöjä. Heti alkuun saimme pienen kiven tarttumaan lappoon, mikä sai sitten parhaimman innon lapselta vähän laantumaan. Onneksi siitäkin selvittiin, ja täytin akvaarion sitten yksin, koska tyttö ei malttanut jäädä odottelemaan enää.
Sisustus saa nyt mun osalta olla vähäksi aikaa valmis, kalat tosiaan kaivelee aika paljon, ja jo ekana päivänä huomasin, että ne kaivaa hiekkaa tuon kivenmurikan alta pois, jolloin se alkoi kallistunaan. Piti sitten kääntää se vähän tukevampaan asentoon ja syvemmälle. Siitä ne tosiaan tykkäävät, ja voisi ajatella että samanlaisia olisi enemmänkin.
Tausta. Sininen kalvo, jonka asennuksessa on jäänyt ilmamkuplia jotka nyt näyttää mustilta pilkuilta. Ei hyvä, siihenkin pitää miettiä joakin kauniimpaa.
Tänään mut yllätti veden KH arvo, joka olikin itsekseen laskenut neljällä neljässä päivässä eli asteella/päivä. Omituista, mutta normaalia? Nyt vedenvaidon yhteydessä säädettiin taas ylöspäin. Tytön kanssa puuhaaminen on hauskaa, laitettiin siimalla se anubias kiveen kiinni, (kalat olivat eilen päivällä kantaneet hiakkakerroksen niiden lehdille) ja opeteltiin käytäntöjä. Heti alkuun saimme pienen kiven tarttumaan lappoon, mikä sai sitten parhaimman innon lapselta vähän laantumaan. Onneksi siitäkin selvittiin, ja täytin akvaarion sitten yksin, koska tyttö ei malttanut jäädä odottelemaan enää.
Sisustus saa nyt mun osalta olla vähäksi aikaa valmis, kalat tosiaan kaivelee aika paljon, ja jo ekana päivänä huomasin, että ne kaivaa hiekkaa tuon kivenmurikan alta pois, jolloin se alkoi kallistunaan. Piti sitten kääntää se vähän tukevampaan asentoon ja syvemmälle. Siitä ne tosiaan tykkäävät, ja voisi ajatella että samanlaisia olisi enemmänkin.
Tausta. Sininen kalvo, jonka asennuksessa on jäänyt ilmamkuplia jotka nyt näyttää mustilta pilkuilta. Ei hyvä, siihenkin pitää miettiä joakin kauniimpaa.
-
- Junior Member
Kalaset on olleet meillä viikon ja kaikki näyttäisi olevan hyvin!
Maisun "lisääntyy kuin puput" askarrutti vähän aikaa, ja siltähän tuo puuha akvaariossa juuri näyttääkin, täytyy toivoa ettei tule ylikansoitusta ihan heti.
Vaikka tosin, sain itseni kiinni katselemasta myynti-ilmoituksia ja mittailin jo pöytääkin.. mahtuisi tuohon vähän isompikin allas
Pakko tunnustaa, että mulle oli ihan uutta tietoa, että kivet kannattaa kiinnittää akvaarion pohjaan, nyt ymmärrän, miksi. Ostin tietämättömänä kiven, joka miellytti silmää ja oli sävyltään samanlaista kuin hieno hiekka. Nyt tutkittuani asiaa, epäilen sen(kin) sopivuutta. Kuvissa olen nähnyt juuri Tanganjika-akvaarioissa samanlaista vaaleaa muhkuraista koloista kiveä. No tää ei vissiin ole biotooppiin päinkään muutenkaan, mutta olisi kyllä hyvä, ettei se olisi ihan täysin sopimaton. Mies tuumasi, kun ihmettelin KH:n laskua, että se kivi on varmaan imenyt kaiken itseensä. Sehän ei tietysti voi olla, eihän
?
Luin, että suodatin kannattaa huuhdella akvaariosta otetulla vedellä, ja tätä ohjetta noudatin, sekin oli mulle uusi asia, ennen kuurattiin pumppu suodatinpatruunoineen kraanan alla, samoin tietty kivet ja kannot. Tulee omituisesti sellainen fiilis, että voi jospa olisin tiennyt silloin..
Maisun "lisääntyy kuin puput" askarrutti vähän aikaa, ja siltähän tuo puuha akvaariossa juuri näyttääkin, täytyy toivoa ettei tule ylikansoitusta ihan heti.
Vaikka tosin, sain itseni kiinni katselemasta myynti-ilmoituksia ja mittailin jo pöytääkin.. mahtuisi tuohon vähän isompikin allas

Pakko tunnustaa, että mulle oli ihan uutta tietoa, että kivet kannattaa kiinnittää akvaarion pohjaan, nyt ymmärrän, miksi. Ostin tietämättömänä kiven, joka miellytti silmää ja oli sävyltään samanlaista kuin hieno hiekka. Nyt tutkittuani asiaa, epäilen sen(kin) sopivuutta. Kuvissa olen nähnyt juuri Tanganjika-akvaarioissa samanlaista vaaleaa muhkuraista koloista kiveä. No tää ei vissiin ole biotooppiin päinkään muutenkaan, mutta olisi kyllä hyvä, ettei se olisi ihan täysin sopimaton. Mies tuumasi, kun ihmettelin KH:n laskua, että se kivi on varmaan imenyt kaiken itseensä. Sehän ei tietysti voi olla, eihän

Luin, että suodatin kannattaa huuhdella akvaariosta otetulla vedellä, ja tätä ohjetta noudatin, sekin oli mulle uusi asia, ennen kuurattiin pumppu suodatinpatruunoineen kraanan alla, samoin tietty kivet ja kannot. Tulee omituisesti sellainen fiilis, että voi jospa olisin tiennyt silloin..
-
- Junior Member

-
- Junior Member
Ai niin, lukemani perusteella voi tosiaan olla niin, että kalkki saostuu akvaariossa jolloin KH laskee. Tämä johtuisi siitä liiasta ilmastuksesta, joten otin sen jo toistamiseen pois päältä ja päätin jättää pois. Saostuminen saattoi näkyä, kun ihmettelin sunnuntaina pientä pölykerrosta anubiaksen lehdellä, ajattelin, että kalat on kantaneet hiekkaa, en vain tajunnut yteyttä silloin.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Moi!
Tää ei nyt liity yhtään tähän hoito juttuihi tai mihinkää!
Mut siis, meneekö noi siun kalat tonne kotiloiden tai simpukoiden (:D) vai mitälie ovatkaan sisälle? Tämmösen käsityksen sain kun luin tätä keskusteluu
Ja mitä kaloja nuo sulla on?
Tää ei nyt liity yhtään tähän hoito juttuihi tai mihinkää!

Mut siis, meneekö noi siun kalat tonne kotiloiden tai simpukoiden (:D) vai mitälie ovatkaan sisälle? Tämmösen käsityksen sain kun luin tätä keskusteluu

Kaksi rotikkaa perheessä ja yks 63 litrainen (: