Tapajos Redheadit - parven koko?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Tapajos Redheadit - parven koko?
Mulla alkaa tuo kuuden kappaleen parvi saada jo kokoa ja näköä! Kuinka isoja parvia aikuisia teillä on menestyksekkäästi samassa altaassa?
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
-
- Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Re: Tapajos Redheadit - parven koko?
Oletko huomannut jo sukupuolieroja tai pariskuntia?
720l kiekkola.
Mulla tuossa Juwel Rio 400 (150x50x60) on 4 urosta ja 2 naarasta. Urokset on 15 cm kokoluokkaa ja naaraat aavistuksen pienempiä. Hyvin tulevat toimeen keskenään mitä nyt välillä pientä luonteenomaista kähinää reviireistä. Minusta nuo ei muodosta pitkäaikaisia parisuhteita, vaan pariskuntia muodostuu vain muutaman päivän kutuajaksi. Tätä parinvaihtoa tapahtuu lähes viikoittain. Muu aika ollaan enempi omissa oloissa. Tuo minun allas on minusta ehkä aavistuksen liian pieni tuon kokoiselle parvelle, en kuitenkaan koe että tämä laji tarvisi yhtään suurempaa allasta jos altaassa olisi vaikka neljä yksilöä. Tosin tilanne saattaa olla eri kun/jos kasvavat "täyteen" mittaansa mikä on ilmeisesti 20 cm. Kaiken kaikkiaan oikein mukavia, hienoja ja mielenkiintoisia otuksia.
-
- Advanced Member
En ole vielä huomannut mitään tämmöstä - vielä ainakin mennään porukalla sopuisasti ympäri allasta! Minä en kyllä varmaan edes osaa erottaa sukupuolia ....afrodite kirjoitti:Oletko huomannut jo sukupuolieroja tai pariskuntia?
-
- Advanced Member
Missä vaiheessa sinä huomasit nuo sukupuolierot? Mikä ois semmonen silmiinpistävin ero että minäkin tajuaisin7Pete kirjoitti:Mulla tuossa Juwel Rio 400 (150x50x60) on 4 urosta ja 2 naarasta. Urokset on 15 cm kokoluokkaa ja naaraat aavistuksen pienempiä. Hyvin tulevat toimeen keskenään mitä nyt välillä pientä luonteenomaista kähinää reviireistä. Minusta nuo ei muodosta pitkäaikaisia parisuhteita, vaan pariskuntia muodostuu vain muutaman päivän kutuajaksi. Tätä parinvaihtoa tapahtuu lähes viikoittain. Muu aika ollaan enempi omissa oloissa. Tuo minun allas on minusta ehkä aavistuksen liian pieni tuon kokoiselle parvelle, en kuitenkaan koe että tämä laji tarvisi yhtään suurempaa allasta jos altaassa olisi vaikka neljä yksilöä. Tosin tilanne saattaa olla eri kun/jos kasvavat "täyteen" mittaansa mikä on ilmeisesti 20 cm. Kaiken kaikkiaan oikein mukavia, hienoja ja mielenkiintoisia otuksia.

-
- Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Seriouslyfish sanoo näin: Males are more intensely-coloured than females, tend to be a little larger and develop longer fin extensions. Some dominant individuals develop a nuchal hump as they mature.
720l kiekkola.
-
- Advanced Member
^ juu, tuon olinkin jo nähnyt. Mutta aika tulkinnanvaraista tuo kuitenkin on; minusta näyttää rttä nuo vaihtaa väriä ihan miten sattuu 

-
- Advanced Member
Isoimmat alkaa olla semmosia kymmensenttisiä!afrodite kirjoitti:Ahaa, okei.MInkäs kokoisia ovat nyt?
Uroksilla otsa punoittaa enemmän ja muotokin hieman erilainen. Nuo tuli mulle tuon kokosina. En ole vielä kesän aikan huomannut että olisivat kasvaneet.Vesihiisi kirjoitti: Missä vaiheessa sinä huomasit nuo sukupuolierot? Mikä ois semmonen silmiinpistävin ero että minäkin tajuaisin
-
- Advanced Member
-
- Senior Member
^Väärä kuva vai väärä laji otsikossa?
-
- Katalysaattori
Niin minusta tuo kyllä näyttää ihan Geophagus Winemilleriltä, keskenkasvuiselta sellaiselta.
Minulla tosin ei ole kokemusta Red Headeista joten en osaa sanoa että miltä ne näyttää keskenkasvuisena =)
Mistä kalat on peräisin?
Minulla tosin ei ole kokemusta Red Headeista joten en osaa sanoa että miltä ne näyttää keskenkasvuisena =)
Mistä kalat on peräisin?
Monta kuutiota vettä noin 20:ssa kiulussa.
-
- Advanced Member
Helsingin Akvaariokeskuksessa itse kauppias myi nämä mulle Tapajos redheadeinä!
-
- Advanced Member
-
- Advanced Member
Jos teillä jollakin on kuvaa nuoresta winemilleristä, niin laittakaa tähän niin saadaan verrata!
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Tässä on meidän Winejä pienoisena:

Mun mielestä tuo alemman kuvan kala voisi olla Tapajoosi(pyrstön kuviointi), mutta ylemmästä en menis takuuseen(ei ehkä kuitenkaan Wine, koska siltä puuttuu tyypillinen väritys). Mutta joo, hankalahan nuita pienenä on tunnistaa.

Mun mielestä tuo alemman kuvan kala voisi olla Tapajoosi(pyrstön kuviointi), mutta ylemmästä en menis takuuseen(ei ehkä kuitenkaan Wine, koska siltä puuttuu tyypillinen väritys). Mutta joo, hankalahan nuita pienenä on tunnistaa.
-
- Senior Member
^Eikö toi nyt oo neambi tai mitä kaikkia teillä nyt on ollutkaan?
Vesihiiden ekassa kuvassa on ihan selvästi nuori winemilleri, toisessa Tapajos Redhead niin kuin ilmeisesti pitäisikin.
//Kattelin Vesihiisi kuvia tuosta sun altaasta, ja kaikki yksittäiskuvat tonkijoista on ainakin winemillereistä. Saisitko ryhmäkuvan kaikista vaikka ruokinta-aikaan?
Vesihiiden ekassa kuvassa on ihan selvästi nuori winemilleri, toisessa Tapajos Redhead niin kuin ilmeisesti pitäisikin.
//Kattelin Vesihiisi kuvia tuosta sun altaasta, ja kaikki yksittäiskuvat tonkijoista on ainakin winemillereistä. Saisitko ryhmäkuvan kaikista vaikka ruokinta-aikaan?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Hihii, väärä kuva tuli joo, tuo on se neambi, sori.Wyrda kirjoitti:^Eikö toi nyt oo neambi tai mitä kaikkia teillä nyt on ollutkaan?
Tuossa on jonnilainen kuva winestä, mutta en löytäny "nuorempaa", kun kaikki poikaskuvat on T:n koneen syövereissä.
Perustin kokonaan mun mielipiteen tolle omalle väärälle kuvalle, jep.

http://www.seriouslyfish.com/wp-content ... illeri.jpg
Keskustelu nyt vähän eksyy alkuperäisestä mutta huomasin keskustelun ja päätin ottaa kuvan. Olen epäillyt että reilu kuukausi sitten ostamani punaotsatonkijat eivät ole samaa lajia. Itselläni on omat epäilykset kalojen lajeista, mutta haluaisin kuulla osaako joku sanoa tämän kuvan perusteella jotain. kuva ei ole loistava, lasikin näköjään likainen, mutta kalojen eron siitä huomaa selvästi. Otin kalat eri liikkeistä, ja siksi en huomannut että ovat noin eri näköisiä. Ajattelin myös että erot ehkä tasoittuvat kun ovat aikuisia, reilun kuukauden jälkeen sanoisin kuitenkin että käy päinvastoin, kaloista tulee yhä enemmän eri näköisiä. Vaaleampi kala jahtaa tuota tummempaa, joka on myös vähän pienempi. Kymmenen sentin molemmin puolin on kalojen koko. Tummemmalla selvempi tuo piste, ja erilainen ruumiinmuotokin, sillä myös punaiset silmät, ja vaalealla ei... Osaako joku täällä sanoa jotain?
-
- Senior Member
^Eri lajeja noi kyllä selvästi ovat.
Vasemmalla voisi olla esimerkiksi G. winemilleri (tai sitten joku ihan muu), oikeanpuolimmainen kaveri ei näytä sekään punaotsatonkijalta mutta tuossa koossa en kyllä mene vannomaan. Uusia kuvia muutaman kuukauden päästä?
Vasemmalla voisi olla esimerkiksi G. winemilleri (tai sitten joku ihan muu), oikeanpuolimmainen kaveri ei näytä sekään punaotsatonkijalta mutta tuossa koossa en kyllä mene vannomaan. Uusia kuvia muutaman kuukauden päästä?

-
- Advanced Member
Akvaariokeskuksessa tänään pohdittiin tätä asiaa tulematta senkummempaan johtopäätökseen
Täytyy katsoa muutaman kuukauden kuluttua uudestaa miltä näytttävät silloin.

-
- Senior Member
Noista kyllä näkee jo aivan selvästi että kummat on kumpia. Oliko sulla kuvaa kaikista?
-
- Katalysaattori
Täähän meneekin mielenkiintoiseksi...
Olen aika varma että kaksi noista kuvissa esiintyvistä on winejä.
Winen tunnistaa siitä tummasta pilkusta isompana, joka ilmestyy kiduskansien alareunaan. Meillä se pilkku näkyy jo alle 10 senttisilläkin selvästi. Kutuväreissä sitä mustaa on sitten jo reilusti enemmän, muistuttaen ihan partaa.
Jajun 6.10 kuvassa taaempi vasemmalla on mielestäni Winemilleri ja oikealla edessä oleva on joku muu surinamensis suvun jäsen ku tapajos.
Vesieläimen kuva olikin selvitetty. =)
Vesihiiden 6.10 kuvassa vois olla hyvinkin redhead... päätellen muun muassa pyrstön värityksestä jne..
Vesihiiden 5.10 kuvassa on mielestäni päivänselvä winemilleri.
Surinamensis suvun jäsenet menee säännöllisesti sekaisin jo tukussa. Ne kaikki näyttävät käytännössä ihan samalta pienenä.
Lisäksi niitä on sekasettejä liikenteessä.
Olen aika varma että kaksi noista kuvissa esiintyvistä on winejä.
Winen tunnistaa siitä tummasta pilkusta isompana, joka ilmestyy kiduskansien alareunaan. Meillä se pilkku näkyy jo alle 10 senttisilläkin selvästi. Kutuväreissä sitä mustaa on sitten jo reilusti enemmän, muistuttaen ihan partaa.
Jajun 6.10 kuvassa taaempi vasemmalla on mielestäni Winemilleri ja oikealla edessä oleva on joku muu surinamensis suvun jäsen ku tapajos.
Vesieläimen kuva olikin selvitetty. =)
Vesihiiden 6.10 kuvassa vois olla hyvinkin redhead... päätellen muun muassa pyrstön värityksestä jne..
Vesihiiden 5.10 kuvassa on mielestäni päivänselvä winemilleri.
Surinamensis suvun jäsenet menee säännöllisesti sekaisin jo tukussa. Ne kaikki näyttävät käytännössä ihan samalta pienenä.
Lisäksi niitä on sekasettejä liikenteessä.
Monta kuutiota vettä noin 20:ssa kiulussa.
Mistä päättelette kuvassani edempänä oleva ei ole tapajos red head?
Kylläpä ärsyttää jos on käynyt tosiaan niin etten saanut yhtään kalaa sitä lajia jota alunperin halusin. Vaikea homma tuntea laji tuollaisena aika pienenä kaupassa, jos ei ole aiemmin omistanut niitä. Kyllähän tuon winemillerin nyt alkaa tunnistaa aika selvästikkin, kun katselee päivästä toiseen sitä. Mutta tuon toisen lajia en vieläkään arvaa itse. Sitten on vielä kolmas pieni joka kasvaa kovaa vauhtia, jonka toivoin myös olevan punaotsa, mutta en enään tiedä mikä sen toivon olevan. toivottavasti ei vaan kolmatta eri lajia.
Nyt näyttää että kalat ei tule ollenkaan toimeen keskenään. Ja en oikein jaksaisi katsella sitä jahtaamista. Mietin pitäisikö luopua joistain noista, vai odotanko vielä että erot ovat selvemmät. Taitaa mennä liian pitkä aika siihen...
Kylläpä ärsyttää jos on käynyt tosiaan niin etten saanut yhtään kalaa sitä lajia jota alunperin halusin. Vaikea homma tuntea laji tuollaisena aika pienenä kaupassa, jos ei ole aiemmin omistanut niitä. Kyllähän tuon winemillerin nyt alkaa tunnistaa aika selvästikkin, kun katselee päivästä toiseen sitä. Mutta tuon toisen lajia en vieläkään arvaa itse. Sitten on vielä kolmas pieni joka kasvaa kovaa vauhtia, jonka toivoin myös olevan punaotsa, mutta en enään tiedä mikä sen toivon olevan. toivottavasti ei vaan kolmatta eri lajia.
Nyt näyttää että kalat ei tule ollenkaan toimeen keskenään. Ja en oikein jaksaisi katsella sitä jahtaamista. Mietin pitäisikö luopua joistain noista, vai odotanko vielä että erot ovat selvemmät. Taitaa mennä liian pitkä aika siihen...