36*22*26 nanoriutta

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
t3chno0r4ng3
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

36*22*26 nanoriutta

Viesti Kirjoittaja t3chno0r4ng3 »

Hei vaan kaikille! Olen uusi A-W käyttäjä sekä uusi suolavesiharrastaja.

Olen kasaamassa pystyyn 20 litran koralliakvaariota ja moneen kysymykseen olenkin jo löytänyt vastauksia täältä ja muilta
aiheeseen keskittyviltä palstoilta mutta pari asiaa vielä näin alkutaivalta koskien mietityttää.

Laitteiston hankintaa koskien, kuinka tarpeelliseksi olette kokeneet RO- tai RO/DI-laitteen käytön?
Kuinka kraanaveden käyttö on sujunut erityisesti Helsingin seudulla?

Mistä hankkia ensimmäiset korallit? Akvaariolinna on minulle lähin ja helpoiten julkisilla saavutettava putiikki (autoton kaupunkilainen, terve vaan :) ) ,millainen ovat heidän valikoimansa?

Kiinnostukseni keskittyy lähinnä koralleihin ja rapuihin mutta ihan mielenkiinnosta, minkälaisia kaloja hankkisitte tämän kokoisen setupiin (jos ollenkaan)?

Akvaarioni kokoonpano näin alkuun
:
- W36xD22XH26 OptiWhite tankki
- Eheim Jäger 50W
- Eheim aquaball 45
- 21w MarineReefLED PAR30 QuadSpec V2
& PAR20 FijiBlue lamput
- MarcoRock Key Largo dry rock
- pohja tulee olemaan bare bottom ja ylläpito tulee koostumaan lähes 100%sta säännöllisistä vedenvaihdoista

Kiitoksia jo nyt kaikille avusta, tämä foorumi on ollut tosi hyvä informaation lähde :)
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: 36*22*26 nanoriutta

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

t3chno0r4ng3 kirjoitti:Hei vaan kaikille! Olen uusi A-W käyttäjä sekä uusi suolavesiharrastaja.

Olen kasaamassa pystyyn 20 litran koralliakvaariota ja moneen kysymykseen olenkin jo löytänyt vastauksia täältä ja muilta
aiheeseen keskittyviltä palstoilta mutta pari asiaa vielä näin alkutaivalta koskien mietityttää.
Tervetuloa mukaan suolaiseen maailmaan!
t3chno0r4ng3 kirjoitti:Laitteiston hankintaa koskien, kuinka tarpeelliseksi olette kokeneet RO- tai RO/DI-laitteen käytön?
Kuinka kraanaveden käyttö on sujunut erityisesti Helsingin seudulla?
Omasta mielestäni RO:n käyttö kannattaa vaikka vedenlaatu Helsingissä pääasiallisesti on hyvä. Noin pienessä altaassa vesi ei ole edes kustannuserä, RO-laite toki maksaa mutta itse pidän sitä hyvänä sijoituksena.
t3chno0r4ng3 kirjoitti:Mistä hankkia ensimmäiset korallit? Akvaariolinna on minulle lähin ja helpoiten julkisilla saavutettava putiikki (autoton kaupunkilainen, terve vaan :) ) ,millainen ovat heidän valikoimansa?
Muilta harrastajilta on hyvä lähteä liikkeelle :) Samalla saa nähdä muiden altaita ja tavata kanssaharrastajia. Kauppapuolella voin suositella Akvaariolinnaa, Siniriuttaa sekä Tammiston Megaeläintä. Aqualafka on ilmeisesti avaamassa ovensa uudestaan jossain välissä joten sekin kannattaa pitää mielessä.
t3chno0r4ng3 kirjoitti:Kiinnostukseni keskittyy lähinnä koralleihin ja rapuihin mutta ihan mielenkiinnosta, minkälaisia kaloja hankkisitte tämän kokoisen setupiin (jos ollenkaan)?

Akvaarioni kokoonpano näin alkuun
:
- W36xD22XH26 OptiWhite tankki
- Eheim Jäger 50W
- Eheim aquaball 45
- 21w MarineReefLED PAR30 QuadSpec V2
& PAR20 FijiBlue lamput
- MarcoRock Key Largo dry rock
- pohja tulee olemaan bare bottom ja ylläpito tulee koostumaan lähes 100%sta säännöllisistä vedenvaihdoista

Kiitoksia jo nyt kaikille avusta, tämä foorumi on ollut tosi hyvä informaation lähde :)
Noin pieneen en pistäisi yhtään kalaa, vaan keskittyisin pelkästään rangattomiin elukoihin. AquaBallin vaihtaisin HOB-suodattimeen (Eheim Liberty tms.) ja saisin sillä lisää tilaa altaaseen. Pieni kiertovesipumppu voisi olla paikallaan suodattimen lisäksi. 25% vedenvaihto per viikko riittää mainiosti tuon kokoisessa.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
SKMake
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SKMake »

Nanot on pop!

Toinen suosittu pieni HOB suodatin on AquaClear 20. Jos arveluttaa laittaa suodatin altaan ulkopuolelle, löytyy pieniä intank suodattimia esim. just Eheimiltä tai jos Kiinanihmeisiin luottaa niin Boyu Nano Filter on kans pieni mihin voi laittaa aktiivihiilet sisään.

Vettä liikuttavia pieniä vehkeitä olisi jotku Zoo Med's MicroPump 104, MICRO JET 320 tai Hydor Pico Evo-Mag 180.

Hydor Slim Heater on todella pieni lämppäri. Tästä on tullut uusi versio ulos, joka on vissiin vielä pienempi, kuin se vanha...

Mitä RO/DI laitteeseen tulee, jos laittaa vain pelkän DI suodattimen? Itse pudotin RO osion pois joitakin aikoja sitten ihan vain kokeillakseni ja vielä ei ole ainakaan silminähden negatiivista tapahtunut. Aktiivihiilen käyttö ja DI suodatin on aikas tehokas yhdistelmä.
Fluval Sea 20L
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Itsekin suosisin jotain ulkolaitasuodatinta. Omassa 40l nanossa tekniikka on peruskiinalaista eikä mitään valittamista. Tai no, valaisin ei ole halpismalli, mutta muuten. Ihan eBay ostoksia ovat olleet:

- Weipro lämpökontrolleri (saa 2 lämppäriä kiinni)
- AquaSyncro stream 1000lph (saatavilla myös 600lph malli)
- AquaSyncro lämppärit 7,5W ja 15W (tänään itseasiassa tuli se 15W lisäksi talven varalle). Lämmittimet ihan tuon hydorin näköisiä ohuita taipuisia lättyjä.

Molemmat lämmittimet on sijoitettu ulkolaitasuodattimen sisään hiilipussin kera. Näin itse altaassai ole kuin streami ja ulkolaidan imuputki. Tai no, imuputken taakse on jemmattuna kontrollerin lämpöanturi.

Koralleista. Vaikka linnaa onkin helppo suositella, voisi sinulle tosiaan olla parasta hommata vain frägejä kanssaharrastajilta, sillä kaupan korallit ovat astetta suurempia ja äkkiä täyttävät tuon kokoisen altaan. Etenkin jos on joku hieno nanoscape siellä altaassa voi ison möykyn sijoitus olla haasteellinen.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”