Mitä Fluval U4:ään BioMax-raksujen tilalle?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Platva
Member
Member

Mitä Fluval U4:ään BioMax-raksujen tilalle?

Viesti Kirjoittaja Platva »

"Fisutar10" yllytti minut vaihtamaan noin kolmesataseen akvaarioon sisäsuodattimeksi (ulkosuodatin on kyllä yksinäänkin riittävä) Eheim Aquaballin tilalle Fluval U4:n. En U4:n tarpeesta ja erinomaisuudesta mitenkään vakuuttunut ainakaan vielä ole, mutta vaihdoin kumminkin kun Aquaballilla oli käyttöä toisessa altaassa. Siinä mielessä Fluval ainakin on erinomainen, että sen sai luvalla sijoittaa makaamaan akvaarion pohjalle, minulla suuren kivenlohkareen ja takalasin väliin näkymättömiin.

U4:n keskellä on sinisessä kotelossa (kuva) BioMax-raksuja, näitä:
http://www.filtersfast.com/P-Fluval-Bio ... ilters.asp

Sisäsuodatin on minulla roskankerääjänä, ja nuo BioMax rakeet tuntuvat tarpeettomilta. Mieluummin laittaisin niiden tilalle jotakin, joka suodattaisi hiukkasia vedestä. Mitä kannattaisi siinä tarkoituksessa laittaa?
Vai voisiko laittaa turvetta pitämään Amazon-biotoopin veden blackwater-vetenä ilman uutteita?
Liitteet
cartridge.jpg
cartridge.jpg (28.49 KiB) Katsottu 1686 kertaa
Teemu Salonen

Re: Mitä Fluval U4:ään BioMax-raksujen tilalle?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Vanua?
Platva
Member
Member

Suodatinmateriaalit, varsinkin tsi-jutut, ovat minulle tuntemattomia. Sitä ihan tavallista vanhanaikaista puuvillavanua tuskin tarkoitat? Onko akvaarioiden suodattimia varten jotain erityistä vanua?
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Joo, en tarkota mitään kempparivanua :)

Akvaariokäyttöön tarkoitettuja vanuja on useampiakin erilaisia. Tähän tarkoitukseen sopii esim. JBL Symec micro tai vähän karkeampi JBL Symec.
Platva
Member
Member

Kiitos avusta!
Platva
Member
Member

Platva kirjoitti: --- yllytti minut vaihtamaan noin kolmesataseen akvaarioon sisäsuodattimeksi (ulkosuodatin on kyllä yksinäänkin riittävä) Eheim Aquaballin tilalle Fluval U4:n. En U4:n tarpeesta ja erinomaisuudesta mitenkään vakuuttunut ainakaan vielä ole, mutta vaihdoin kumminkin kun Aquaballilla oli käyttöä toisessa altaassa. Siinä mielessä Fluval ainakin on erinomainen, että sen sai luvalla sijoittaa makaamaan akvaarion pohjalle, minulla suuren kivenlohkareen ja takalasin väliin näkymättömiin.

Sisäsuodatin on minulla roskankerääjänä, ja nuo BioMax rakeet tuntuvat tarpeettomilta. Mieluummin laittaisin niiden tilalle jotakin, joka suodattaisi hiukkasia vedestä.
En oikein koskaan ole ymmärtänyt ns. roskankerääjän tarpeellisuutta ulkosuodattimen rinnalle. Kun sellaisista kuitenkin aina kirjoitellaan, olen nyt kahta kokeillut, ja entistäkin epäileväisemmäksi tullut. Veden roskaisuuden tai roskattomuuteen en ole niillä huomannut olevan mitään merkitystä, virtauksiin tietenkin pikkaisen.
Hyvää Aquaballissa: rakenteellinen jämäkkyys.
Huonoa Aquaballissa: ei saa valmistajan mukaan laittaa pohjaan lappeelleen.
Hyvää Fluvalissa: saa laittaa valmistajan mukaan pohjaan lappeelleen.
Huonoa Fluvalissa: osa sen keräämistä roskista leviää röhnäpilvenä veteen, kun nostaa suodattimen pohjasta pintaan;
lelumaisuus, rimpulamaisuus; BioMax-rakeita mahtuu niin vähän, että tuskin niillä mitään merkitystä on (ei tarvitsekaan, ainakaan minun akvaariossani,ja olenkin heittänyt ne pois).

Sen verran nyt vielä uskon puheisiin "roskankerääjäsisäsuodattimen" järkevyydestä, että seuraavaksi kokeilen kai Eheim PowerLinea. Vai olisiko muita ehdotuksia?
saipe75
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja saipe75 »

Onko tietoa missä järjestyksessä vesi virtaa noiden koteloiden läpi? Ajattelin kanssa vaihtaa tuohon vanuun ja mietin, että onko tuo kotelo tavallaan viimeinen ennen ulosvirtausta että saisi ne viimeiset hienot hiukkaset sitten jäämään siihen vanuun.. vai tukkeutuuko se jo heti ensimmäisenä isommista roskista :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”