Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

matti75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 20:10, 10.11.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja matti75 »

Itselläni oli tuossa 140 senttii pitkäs 360 litrasessa 2 pantterikiipijää(yli 15 cm). Allas ei todellakaan ollut liian pieni, tilaa piisasi ja riidan sattuessa löytyi omat kulmat. Paljoa pienempi allas ei kuitenkaan saisi olla, (joku 120 senttii minimissään), koska rauhallisesta luonteesta huolimatta osaavat ottaa yllättävän nopeita uimaspurtteja
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Riveriana kirjoitti:Kannattaa muistaa sekin, ettei alaikäinen voi ihan helposti kuljeskella pitkin poikin hyvän liikkeen perässä. Jos vanhemmat eivät ole avuliaita tämän suhteen, on pakko tyytyä siihen liikkeeseen joka paikkakunnalla on. Ihan turhaa jeesustella muuta.
Myyjän vastuulla on antaa tietoa myymästään tuotteesta, ostajan vastuulla toimia sen tiedon perusteella. Jos myyjällä on periaate "rahat pois" tai vaihtoehtoisesti "mitäväliä mihin ne menee kun kuolevat kumminkin", niin silloin myydään kaikkea kaikkialle.

Lapsille ja nuorille kerrotaan liikkeissä asioita monesti ihan eri tavalla kuin aikuisille, sekin on valitettavan totta monessa paikassa. Jos maailma olisi täydellinen, niin... Mutta kun ei ole, ellei itse sitä pikkuhiljaa paranneta.

Hienoa, että aloittajaa kiinnostaa kalojen vointi niin paljon, että tuli tänne ottamaan asioista selvää!

Itse sanoisin kalastoon neuvoksi sen, että koita jättää väljää tilaa. Tiedän kyllä suositukset, mutta ne ovat minimejä. Tiedän, että esimerkiksi hehkurasboroita voi pitää vain muutaman kymmenen litran altaissa. Tiedän, ettei niillä olisi mitään sitä vastaan, että niitä pidettäisiin tonnisessa lajialtaassa. Jälkimmäistä ei vain tulla kovin usein ajatelleeksi. Mutta voisi tosiaan vaikuttaa kalojen viihtyvyyteen, jos siellä on vähän sitä kansoittamatontakin tilaa.
Osassa EU maita muistaakseni esimerkiksi Englannissa kalan myyminen alle 16 vuotiaalle ilman vanhemman mukana oloa on kielletty. Tästä oli lehtijuttukin ihan hiljan jossa 14-vuotias oli ostanut kalan ja liikkeen pitäjä saanut isot sakot. Asiahan on juuri nyt ajankohtainen ja meilläkin tietyt tahot ajavat tämän tyyppisiä uudistuksia.
Mikäli ne tahot pystyvät osoittamaan ongelman alaikäisille akvaariokalojen myynnissä, on hyvintodennäköistä, että lopuutuloksena katselemme maailmaa, jossa kaloja ei vain myydä nuorille. Tämä on todennäköistä, koska EU:n alueella lainsäätäjät pyrkivät ratkaisemaan samoja ongelmia samoin ratkaisuin. Olisko tällainen maailma siten parempi, siihen toivoisin muiltakin mielipidettä, omasta mielestäni ei.
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja en »

Ei niin. itse olen ollut noin 13v akvaristin alku aikanaan... Olis jäänyt aika vähiin ostokset jos ei olisi yksin saanut niitä...


Minusta kyllä eläinkaupassa on vastuu MYÖS myyjällä, aivan niikuin kaniakin myydessä, kysellä hiukan onko ostaja tietoinen ko eläimestä... Toki ostajan pitäisi tietää mitä on menossa ostamaan. Se vaan kalakaupoilla on hiukan vaikeaa kun tarjonta on vaihtelevaa.
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

toukopouko kirjoitti:Voi härregyyd... Jeesustelu sikseen... Nuori voi tietysti viettää aikansa kadulla ryypäten ja tupakoiden... tai harrastaen ja kysyen asiallisesti neuvoa kuten tässä tapauksessa.... Lapsilla ja nuorilla ei ole vielä (onneksi) käsitystä maailman mädänneisyydestä, pissityksestä ja voitontavoittelusta, joten on aivan luontevaa uskoa tuossa vaiheessa alan "ammattilaiseen" jonka pitäisi tietää aiheesta enemmän kuin ostaja. Järjetöntä verrata asiallista tiedonhakijaa nyt varkaisiin ja jne... Ei kait tässä kukaan nyt ole oikeuteen menossa vaan ap halusi asiallisesti kysyä neuvoa kun on itse havainnut, että pieleen on tainnut mennä.....

Ap: Sinulla on ihan hyvänkokoinen allas, jossa on monia mahdollisuuksia. Nyt sinun tulee miettiä mikä on se juttu, mitä haluat lähteä seuraamaan... onko se joku kala/kalasto, josta et ole missään nimessä valmis luopumaan.... vai jotain muuta...

Liikojen kalojesi kohdalla koittaisin ehkä ensimmäisenä vedota niiden myyjään, että on tietoisesti myynyt liian suureksi kasvavia olentoja altaaseesi ja ehkä liian kanssa. Myyjän moraalista pitkälti riippuu vastaus. Jos ei muu auta ja haluat altaasi kalaston toimivaan tilaan niin sitten vain vaikka AW:hen myymään ylimääräistä tai liian suurta kalastoa.

Eli nyt vain miettimään mitä EHDOTTOMASTI haluat pitää ja sitten rakentamaan sen ympärille kaikki muu ja kysyvähän ei tieltä eksy, joten kysymyksiä vain tänne kun ongelmia tai pohdintoja esiintyy.

PS: Itse harrastellut akvoja nyt putkeen noin 15 vuotta (jos ei lapsuusajan säpellyksiä lasketa) ja iiiisso ongelma menossa nyt yhden altaan kanssa, jo kohta vuoden, jotta ei kannata alkaa päteä koska se kalikka voi kapsahtaa vielä kokeneemmankin harrastajan nilkkaan.... ja minun kohdalla kapsahtanut lie päähän =(((
Tälläkin sivustolla on ollut keskustelua positiivilistasta eli ns. sallitut kalalajit. Ajatus lista mallista on kotoisin muista EU maista, muissa EU maissa esimerkiksi Englannissa meidän ei tarvitsisi käydä tätä keskustelua ollenkaan. Löysin sen jutun: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... dfish.html

Ylläoleva ''perspektiivi'' avaa omasta mielestäni hyvin ikäviä mahdollisuuksia siitä, mikä voi olla akvaarioharrastuksen tulevaisuus.
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

en kirjoitti:Ei niin. itse olen ollut noin 13v akvaristin alku aikanaan... Olis jäänyt aika vähiin ostokset jos ei olisi yksin saanut niitä...


Minusta kyllä eläinkaupassa on vastuu MYÖS myyjällä, aivan niikuin kaniakin myydessä, kysellä hiukan onko ostaja tietoinen ko eläimestä... Toki ostajan pitäisi tietää mitä on menossa ostamaan. Se vaan kalakaupoilla on hiukan vaikeaa kun tarjonta on vaihtelevaa.

Kyllä vastuu on MYÖS myyjällä, kuten totesinkin katsoin asiaa juridiselta kannalta, sekä mitkä voivat olla SEURAUKSET. Tavallisesti omakin sävyni olisi toinen, mutta se laki on nyt käsittelyn alla. Tästä johtuen vastuun siirtäminen myyjälle alaikäisyyden/tietämättömyyden perusteella johtaa vain siihen, että meillä voi kohta olla kielto myydä kaloja alaikäiselle ja lopuille harrastajille tiukka positiivilista.

Eläinkaupoille pitäisi olla selkeämmät säännöt. Osassa on selkeästi esillä mikä kala, lämpötila, akvaarion koko jne. Osassa taas eivät edes kalojen nimet tai lajit ole oikein. Liikkeissä voisi myös olla monisteina kaavat litrojen laskemiseksi ja siitä miten lasketaan montako kalaa mahtuu. Monisteessa alinna teksti: JOLLET OSAA LASKEA KYSY MYYJÄLTÄ. Mikäli myyjä ei osaa tuossa auttaa, hän on sopimaton kaloja myymään.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

No, ensin ajattelin etten jaksa enää vastata aiheeseen, mutta siis mielipide.... :? On että liika on liikaa, on se sitten mitä sorttia tahansa, kaloja, lakeja, EU-direktiivejä... voi plaaah... Sinä päivänä kun tätäkin harrastusta täytyy alkaa harrastamaan noin "kireällä pipolla", lupaan lopettaa harrastamisen heti seuraavalla viikolla.

Ja toivon ja uskon, että järki edes joskus voittaa, onhan noita koiraroturessukoitakin yritetty pistää pannaan jo useita siksi että aina maailmasta löytyy muutama henkisesti vajaa pilaamaan koirulinsa hulluksi saakka.... joten toivotaan nyt että se säätäjien odottama "täydellinen rajattu maailma" antaa odotella vielä muutaman vuosituhannen...
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

toukopouko kirjoitti:No, ensin ajattelin etten jaksa enää vastata aiheeseen, mutta siis mielipide.... :? On että liika on liikaa, on se sitten mitä sorttia tahansa, kaloja, lakeja, EU-direktiivejä... voi plaaah... Sinä päivänä kun tätäkin harrastusta täytyy alkaa harrastamaan noin "kireällä pipolla", lupaan lopettaa harrastamisen heti seuraavalla viikolla.

Ja toivon ja uskon, että järki edes joskus voittaa, onhan noita koiraroturessukoitakin yritetty pistää pannaan jo useita siksi että aina maailmasta löytyy muutama henkisesti vajaa pilaamaan koirulinsa hulluksi saakka.... joten toivotaan nyt että se säätäjien odottama "täydellinen rajattu maailma" antaa odotella vielä muutaman vuosituhannen...
Off-topic osittain. Koirarajoituksethan toimii loistavasti, rajoitus koskee tietyn rotuisia koiria vaan ei sekarotuisia. Mitä ilmeisimmin esim bullmastiffi on vaarallinen mutta sekarotuinen joka on bernhardilaisen kokoinen ja jolla on terrierin luonne ja metsästysvietti ei..

Henkilökohtaisesti toivoisin että yhteistyöllä ja ohjeistuksella päästään tästäkin asiasta eteenpäin. Topicin aloittajakin olisi varmaan säästynyt tältä pohdinnalta jos sopivaa monistetta olisi ollut jaossa heti harrastuksen aloituksesta lähtien. Siihen päättäjien osaamiseen en uskalla luottaa, mutta aika näyttää.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Luulempa, että saatoit sohaista nyt sellaiseen amppispesään nimeämällä bullmastiffit vaaralliseksi... jotta onnea jatkoon... ;)

Meillä kanssa tuollainen mitä ilmeisen vaarallinen amstaffi.... mutta joskos takaisin kaloihin... :D
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Itse suosittelisin jättämään jatkokeskustelut vaikka yksityisviestille, ja auttaisitte vaikkapa ratkaisemaan tätä kalasto-ongelmaa, minkä takia apua tultiin pyytämään.

Itselläni ei ole kokemusta kyseisistä kaloista, joten minä en voi auttaa.
54 litraa läträilyä
Samimh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 00:17, 04.01.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja Samimh »

Täällähän käy keskustelu kiivana, huhuh :D
Aattelin tulla tänne ilmottelemaan että olen ollut yhteyksissä Helsingin Akvaariokeskukseen ja tulisuut, lehtikalat, neonsateenkaaret ja kongot saa sieltä nyt uuden kodin ainakin siksi aikaa kunnes ne sieltä sitten lähtevät eteenpäin. Aika huikeeta että ottavat kalat vastaan vaikka kalat on ihan muualta ostettu. Tein päätöksen viedä ne sinne sillä perusteella, että omien kokemusten perusteella tämä kuuluu suomen akvaariokauppojen ihan eliittiin ja siellä osataan asiat todella hyvin ja nuo kalat saa varmaan hyvän kodin eikä joudu toistamiseen liian pieneen purkkiin. Pusukalat on vielä niin pikkusia että aattelin niiden menevän tuolla vielä jonkun aikaa tuomassa elämää akvaarioon. Kun vähän kasvavat niin nekin sijoittuvat uuteen kotiin.
Eihän tämä nyt niin suuri kriisi ollut, kalat ovat vielä suurin osa ihan vauveleita ja tilasta ei vielä ainakaan ole ollut puutetta joten kaloille ei mitään vahinkoa tästä kertynyt. Kalathan sopivat yhteen ihan hyvin mutta niitä vain yksinkertaisesti oli aivan liikaa.
Haluaisin vielä kiittää kaikkia jotka ovat apuaan antaneet ja opastaneet tässä asiassa. Ihan mahtavaa.
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja en »

Wau! :D Hienosti toimittu.
tiinu
Member
Member
Viestit: 368
Liittynyt: 17:20, 03.05.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Samimh, tsemppiä tähän akvaarion uudelleenmiettimiseen sulle! Musta on hienoa, että olet ensinnäkin havainnut virheesi, sitten myöntänyt sen ja vielä uskaltanut lähteä kysymään jeesiä. Sekin on hyvä, että sait kalat asiantuntevan liikkeen huomiin, niin eivät sitten päädy seuraavaan epäsopivaan ympäristöön.

Mun mielestäni silloin, kun asiallisesti ja omat mokat tunnustaen apua pyydetään, pitäisi sitä myös nätisti antaa. Joo, toki aina pitäisi selvittää ihan itse etukäteen, mitä mikäkin kala tarvitsee, mutta enpä olisi itsekään tuossa iässä uskaltanut kyseenalaistaa aikuisen ammattilaisen (onhan liikkeenharjoittaja kuitenkin sellainen) mielipiteitä. Varsinkin silloin, jos jotakin kovasti tahtoo hankkia, tahtoo myös helposti uskoa sitä, joka sanoo, että toki se altaaseesi sopii. Ns. juridiikan vetäminen tähän oli pikkuisen hassu veto, mutta jos sillä leikkii, niin eiköhän tuossa olisi kaupan purku voinut aivan hyvin tulla kyseeseen vaikkapa tavaran virheeseen vedoten (käyttötarkoitukseen sopimaton "tuote"). Näin veikkaisin, vaikka kauppaoikeudesta ei vielä ole hallussa koko hoito. ;)

Itse kalastosta sanoisin vain sen verran, että vähemmän on mun mielestäni enemmän ja tilaa kannattaa tosiaan enemmin jättää kuin pakata liian isoa tai liian täyteen, kuten joku jo aiemmin sanoikin. Tykkään itse jättää kaloille ennemmin tilaa ympärilleen kuin sijoittaa niitä ahtaaseen tilaan ja/tai tiheästi. Osittain tietty makuasioita nämäkin, toiset tykkää enemmästä vilinästä. Mutta määrän lisääminen on aina helpompaa kuin vähentäminen, joten rauhassa liikkeelle vain.
Samimh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 00:17, 04.01.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja Samimh »

Tiinu
Kiitos paljon ystävällisestä viestistäsi! :)
Vielä tuosta etukäteen selvittämisestä sen verran että (omasta mielestäni) on ehkä vähän hankalaa selvittää kaloista etukäteen jos menee akvaariokauppaan sillä fiiliksellä "No katotaan nyt mitä täältä löytyy" eikä ole etukäteen suunnitellut kalastoa. Sitten löytyykin joku kiva kalalaji mitä myyjä sanoo harvinaiseksi ja vielä "Ei näitä ihan joka päivä täällä näe" ja kertoo että sopisi hyvin akvaarioon eikä kasva liian isoksi ko. akvaarioonniin tulee eräänlainen "paniikki" että jos nyt lähen kotiin ja selvittelen enemmän tästä kalasta ja tulen vaikka ylihuomenna takaisin niin kalaa ei enää olekaan akvaariokaupassa, vaikka tietenkin senhän voi varata jos haluaa. Tosin jotkut akvaariokaupat eivät pidä varausta päivää pitempään.
Oon nyt aatellut tota kalastoa sillä tavalla että paljonhan sielä niitä kaloja ei nää vaikka siellä niitä jonkunverran onkin. Teräkalatkin asustelevat kantojen varjoissa ja välillä kaikki yhdessä parvessa sielä kiertelevät. :D
Pusukala (Aattelin jättää sinne sen yhen pusun tuomaan elämää.) on ehkä ainoa sellanen useimiten näkyvä kala tuolla kun kuitenkin kiertelee akvaariossa imuttelemassa kaikkea.
Mulla on tuolla sellanen iso "kantotsydeemi" missä on kolme kantoa päällekkäin ja siinä kasveja ympärillä niin tulee vähän sellanen riuttamainen fiilis siitä kun koko akvaarion elämä perustuu sen kantohässäkän ympärille ja kaikki surraavat siinä ympyrää.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja Micke »

:D :P :D . . . . . . Koitko tulleesi painostetuksi täällä kirjoitetun/luetun pohjalta?

Mun mielestä toimit hyvin hyvin nopeesti . . . en oikein tiedä onko se hyvä vai paha?
Akvaarion kanssa pitää oppia "kruisailemaan" ja vain todella tarvittaessa "panikoimaan".
Paniikkitilanne on sellainen että lämmitin on hirttänyt kiinni ja akvaariossa voi "keittää" munia . . . mutta se että altaaseen on ostanut jonkun mielestä liikaa kaloja ei ole mikään kiireellinen asia.

Siis mitä kaloja sulle nyt sitten jäi?

Millaisen korvauksen sait kaloistasi jotka veit liikkeeseen?

Pusukala:
Mun mielestä pusukaloja voisi olla useampi kuin se yksi.
Mun mielestä ei ole parvikala mutta viihtyy usean kalan ryhmissä.
Eikä todellakaan ole mikään yksineläjä joten pidä niitä vähintään ~1+2kpl.
Pitkäikäinen kala... kerkii hankkii sen tonnisen sitten kun kalat on kasvanut isoiksi. :D
Eikä noi pinkit kalat yleensä kasva lähellekään luonnonkalojen maksimikoja.
http://www.faunatar.fi/sites/default/fi ... ala-12.pdf
Selaa koko ketju... http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... 7&start=50

Mikä on myyjän tehtävä? Myyminen... se homma ei toimi pelkällä ideologian julistamisella?
Siis tuo että myyjä kannustaa innostunutta ostajaa käyttämään koko rahapussin sisällön ei ole valitettavasti mikään uusi asia kaupanteossa. Myyjän tehtävähän on se että se myy. Sanokoot viherpiipertäjät mitä tahansa mutta jos kauppiaalta on jääkaappi tyhjänä niin silloin myydään mitä vaan ja minne vaan.

Kalojen määrä akvaariossa on ikuisuus kysymys?
Yhden kalan vaatima tila ja akvaarion koko kasvaa jatkuvasti vuosi vuodelta vaikka nyt esim. vesiä vaihdellaan hemmetin taajaan.
Kalojen koko kaava...voi pyhäsylvi... vai pitäisi sen tietää kaikkie "kalaliikkeen" myyjien. Sellaisen kaavan tietää ainoastaan huippuammattitaitoiset kalojen myyjät......TORILLA.

Eihän tuota kalojen koko kaavaa voi tehdä mitenkään yleistämällä koska muuttujia on aivan liikaa ja suurin osa niistä tulee juuri siitä akvaariosta ja sisustuksesta ýms. sekä muista kaloista yms. yms. Samat kalat toisessa akvaariossa voi olla liikaa ja toisessa niitä voi laittaa lisää. Kyllä noissa kirjoissa sanotaan että xlitraa / xcm /kala mutta aivan mettässä ollaan!

Millainen olisi se kaava jolla lasketaan onko kaloja sopivasti?

Älkää takertuko nyt lämpöihin tai vesiarvoihin vaan pelkästää litroihin.
Laskekaa malliksi millaisen akvaarion tarvitsee 10, 30 tai ~90 neontetraa.
Ja sama vaikka sitten jos kalana on kiinanmonni ja lehtikala sekä loistobarbi. (5, 10, 20)
Ja sama vielä kun ne laitetaan samaan aikaan samaan lataaseen.
Mitä sitten kun altaaseen laitetaan 5 käärmekalaa ja 20 kuparimonnia.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Samimh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 00:17, 04.01.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja Samimh »

Micke:
No en nyt painostetuksi mutta vähän ihmetyttää nuo alkupään ihmiset jotka aika kärkkäästi tähän asiaan suhtautuvat. Ihanan paljon tosi mukavia ja auttavaisia ihmisiä täältä kyllä löytyy. :)
Mulla on sellanen "näkemys" että yleensä keskustelufoorumeilla on suurin osa sellasia elämäänsä kyllästyneitä ihmisiä jotka vaan haukkuu toisiaan. :D
Täällä on kyllä ihan eri meininki. Tällänen harrastus yhdistää kummasti ihmisiä.
Oon ehkä turhan kärsimätön asioissa. :D
Jos jotain aijon tehä niin yleensä yritän saada sen mahd. nopeesti päiväjärjestyksestä että ei enää tartte huolta siitä asiasta kantaa. Ei ehkä paras luonne akvaarioharrastajalle.
Mulle jää nyt ainakin toistaseksi akvaarioon:
Pantterikiipijä (Ehdotettiin että ottaisin sille 2 frendiä kun on sosiaalinen kaveri)
Appelsiinipleko
Käärmeet
Teräkalat
Pusukala (Niitä on siis vielä se 5 kun niistä osa sijoittuu uuten kotiin vähän myöhemmin)
Nokkamonni
Kuonobarbit (Sitten kun kasvavat niin pitää varmaan palauttaa 4 niistä niin että se yks jää erakoks kun vissiin vähän ärhäkkä lajitovereilleen.)
Haarniskamonnit (Meneeköhän ne sit sen kuonobarbin kanssa?)
Minkäänlaista korvausta en noista kaloista saa sillä Helsingin akvaariokeskus ottaa kaloja vain "lahjoituksena" vastaan.
Kattelin kyllä että jos koittaisin myydä noita täällä AW:ssa mutta tulin siihen tulokseen että noi on varmaan niin yleisiä kaloja että kukaan tuskin niitä ostais.
Toivon että voin noille jossain vaiheessa suuremman kodin tarjota mutta nyt ainakaan ihan lähiaikoina ei oo sellaista mahdollissuutta näkyvissä. Mulla on nyt enää tää puolvuotta koulua jäljellä ja sitten loppuu peruskoulut ja pitäis kohti lukiota suunnata joten meillä on toinen kämppä Espoossa mihin sitte muutan. 350L akva jää kuitenkin tänne meijän omakotitaloon jota ei myydä ja tuun sitte joka viikonloppu varmaan vaihtelemaan siihen vesiä ja ruokinnan hoitaa ruoka-automaatti ja valot ajastin. Oon aatellut että jos siihen Espoon kerrostalokämppään jonkun pienen 100L akvan vaikka ostais niin vois siellä katella vaikka jotain taistelukalaa ettei tulis niin suuret vierotusoireet tuosta isommasta purkista. :D
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Heh, kävin kerran ostamassa kaloja yhdeltä opiskelevalta harrastajalta. Siinä noin 35 neliöisessä pikku yksiössä oli ison 750 litraa ja erinäisiä noin 60-100 litraisia. Mahtui sinne sänky ja sohvakin [;)] :mrgreen:

Että ei se opiskelu välttämättä vierota altaaasta.
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Juu juu, allas mukaan vaan! Samaan rakoon se mahtuu, siihen mihin 100L:nenkin [;)] Jos vaikka käytävällä, niin onhan se ihan sama onko pituutta 80, 100 vai 120 cm! Sitä paitsi, akvan katselu ja hoito on hyvää terapiaa tenttien välissä, muistaakseni, sillä omista opiskeluista on hetki vierähtänyt... Ja sit sul on varmasti muutakin elämää, kun porukoiden luona läträäminen :mrgreen:

Hyvä kalasto jäi, mutta jos mahdollista, ota pantterille pari kaveria... [;)]
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Esimerkillistä toimintaa nuorelta ihmiseltä, jolta moni aikuinenkin voisi ottaa oppia... :D Hienoa.

Ihan pakko kommenteerata tuohon litroja/ neliöt.... kun joskus tämä akvahulluus tempaisi siinä määrin mukaansa, että rivitaloasunnossani, jossa oli muistaakseni 58 neliötä, minulla oli 14 kpl akvoja ..... 20 litraisista 600 litraan, kaikkea siltä väliltä.... kun tahtoo niin kyllä mahtuu... :mrgreen:
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Samimh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 00:17, 04.01.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja Samimh »

Toukopouko
Kiitoksia paljon! :)
Mun ymmärtääkseni tuo taloyhtiö kieltää ottamasta 180L akvaariota suurempaa akvaa.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Ok... ymmärrän että säännöt on otettava tosiaan huomioon....
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

toukopouko kirjoitti:Luulempa, että saatoit sohaista nyt sellaiseen amppispesään nimeämällä bullmastiffit vaaralliseksi... jotta onnea jatkoon... ;)

Meillä kanssa tuollainen mitä ilmeisen vaarallinen amstaffi.... mutta joskos takaisin kaloihin... :D

En minä pidä koiraa rodun tai roduttomuuden perusteella vaarallisena (etenkin kun joillakin terriereillä on leukatehoja samat kuin isolla koiralla). Takasin kaloihin: En kohdistanut kommenttiani aloittajaan, vaan niihin kommentteihin, jotka yleisesti vierittivät ja vierittävät syyn kauppiaalle. Näin, koska lakimuutos on tulossa ja jos tiukimmat tahot saavat tahtonsa läpi, ollaan äkkiä listoissa, joissa kerrotaan mitä kaloja saadaan pitää. Samoin jos katsotaan että kauppiaat eivät kanna vastuutaan alaikäisille myynnissä on melko varma että lainsäätäjä ratkaisee asian kieltämällä alaikäisille myynnin. Maissa, joissa on positiivilistoja tai jopa täyskieltoja eri eläimille on tietämättömyttä käytetty joka keskustelussa argumenttina kielloille ja rajoituksille.

Kolikolla on aina kaksi puolta, kaksinaamaisuutta unohtamatta, eikä asioissa yleensä voi edetä poimimalla vain rusinat pullasta. Osassa ketjuja kalojen kuljettelu paikasta toiseen on jo äärimmisen tuomittavaa. Kuljetuksen syy lienee kuitenkin kuljetuksen rasittavuuden kannalta yhdentekevä, sillä kala tuskin ymmärtää miksi sitä kuljetetaan. :roll:
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja GTX »

Samimh kirjoitti:Mun ymmärtääkseni tuo taloyhtiö kieltää ottamasta 180L akvaariota suurempaa akvaa.
Enpä usko, että taloyhtiö voi asettaa akvaarioille kokorajoituksia. Mitään laillista perustetta rajoituksille tuskin on, kun puhutaan tavallisista satojen litrojen purkeista. Isoista tuhansien litrojen vesitankeista on jo syytä keskustella taloyhtiön kanssa ainakin rakenteiden kestävyyden ja mahdollisten vahingonkorvausten kannalta.

Taloyhtiö voi rajoittaa lemmikkien pitoa vain jos taloyhtiö on asukkaan vuokranantaja.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Kyllähän taloyhtiö voi osakkeenomistajien niin päättäessä rajoittaa lemmikkien pitoa tai akvaarioiden kokoa.
Samimh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 00:17, 04.01.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja Samimh »

GTX
Ai, no voi olla että oon sitte ymmärtäny jollain tavalla väärin, ei olis kyllä eka kerta. :D
Voi olla kyllä parempi että jätän tuon 350L purkin ihan suosiolla tänne omakotitaloon. Vaikuttaa jotenkin helpommalta vaihtoehdolta kun se, että se kuskataan Espooseen ja sitten kun asun siellä vaan opiskeluajan niin se pitäis taas kuskata pois sieltä. Sitä on myös vähän hankalampi saada kuskattua asuntoon koska rappukäytävä on tosi ahdas ja sellanen spiraalin mallinen.
Vedenvaihdot ei tuu olemaan mikään ongelma koska tuun ihan mielelläni viikonloppusin tänne "landelle" vähän rentoutumaan ja viettämään aikaa perheen kanssa. Matkakaan ei oo kun joku 40km.
Vedenvaihdot onnistuu myös äidiltä jos en jostain syystä pääsekkään himaan. Olin tossa viimevuonna jonkun aikaa sairaalassa ja äiti vaihteli sen aikaa vesiä akvaan. Olin sitä ennen antanut koulutuksen että miten se vedenvaihto tehään ja luulis onnistuvan vieläkin. :D
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!

Viesti Kirjoittaja GTX »

kirahvi1 kirjoitti:Kyllähän taloyhtiö voi osakkeenomistajien niin päättäessä rajoittaa lemmikkien pitoa tai akvaarioiden kokoa.
Höpö höpö. Suomen laki antaa ihmisille oikeuksia, kuten lemmikkien pito. Taloyhtiö ei voi näitä oikeuksia rajoittaa omilla päätöksillään. Et kai vaan kuvittele, että taloyhtiö voi asettua lain yläpuolelle?

Vuokralaiselle voidaan asettaa rajoituksia lemmikkien pidosta, mutta omistusasujalle ei.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”