Valvoja: Moderaattorit
Mistä niitä hyviä bakteereja tuli? Ei ainakaan akvaariovedestä eikä vesijohtovedestä eikä aguasafesta. Jos olet kypsyttämässä akvaariota huolehdi että bakteereja tulee jostakin akvaarioon ja huolehdi sen jälkeen että bakteereilla on syötävää. Etsi joku kypsytys ohje ja noudata sitä.jennali kirjoitti:Heips!Ihmettelen tosiaan tuota minun kypsymässä olevaa akvaariotani (kypsytys ja kypsytys.. laitoin käytössä olevasta akvaariosta vedenvaihdon yhteydessä uuteen akvaan vettä puolilleen ja aquasafella käsiteltyä vesijohtovettä toisen puolikkaan.. Tuli ainakin heti hyviä bakteereja mukaan, imetin uuteen suodattimeen myös käytössä olevasta akvaariosta otettua vettä!
) .
En tajunnut sitä kirjoittaa, kun se oli vaan semmoinen sivumaininta siitä kypsytyksessä. Anteeksi siis siitä!Koomikko kirjoitti:Olet oikeassa että bakteereita tulee toisesta altaasta siirretyistä kivistä, pohjasorasta ja koristeista. Et vaan kertonut aikaisemmin että olet näitä siirtänyt toisesta altaasta tähän uuteen. Kerroit vain että bakteereja on tullut toisen akvaarion veden mukana. Näinhän ei kuitenkaan tapahdu. Bakteerit tarvitsevat myös ravintoa elääkseen ja lisääntyäkseen. Kerroit että laitoit pari ruokahiutaletta bakteereille ravinnoksi. Pari ruokahiutaletta ei kuitenkaan riitä. Olet jo vaihtanut vettäkin niin onkohan siellä akvaariossa mitään syötävää bakteereille. Nyt etsit jonkun kypsytys ohjeen ja kannattaa ehkä hommata nitriitti ja nitraattitesti että tiedä vähän mitä akvaariossasi tapahtuu kypsytyksen aikana.
Ruokaa tosiaan oli melko isoina liuskoina, mitä sinne akvaan laitoin.. ei siis ollut mitään pikkuhippuja. No minä mittailen tänään ne vesiarvot ja lisään sitä ruokaakin (vanhan soran seassa varmasti on löytynyt hyville bakuille rippeitä vanhoista pohjatabuista ja hiutaleruoista, että jospa ne kaikki bakteerit nyt ei olisi kuolleet..Koomikko kirjoitti:Bakteereja varmasti siirtyi uuteen akvaarioon mutta veikkaan että ne ovat kuolleet nälkään koska eivät ole parin ruokahiutaleen lisäksi saaneet mitään muuta ravintoa.
Kysyin pojalta tarkennusta niin hän sitten sanoi että saman verran on hiutaleita laittanut kuin mitä minä olen sille neuvonut laittamaan tuonne isompaankin akvaarioon. Ja kuulemma ehkä 3 päivänä on näin tehnyt..jennali kirjoitti:Hehee!! Hyvät bakut on ehkä sittenkin elossa!Poikani 7-wee sanoi laittaneensa salaa niitä ruokahiutaleita tuonne uuteen akvaan!!!
Selitti että kun aina laitan vaan isoon akvaarioon ruokaa, mutta en pieneen, niin kuulemma oli luullut että olen unohtanut tuon pikkuakvan ja sen takia sitten sinne ruokaa tiputellut!
Poika oli käsittänyt että siellä on jo jotain kaloja ja ne on vaan piilossa!
Ei kuulemma ole paljoa laittanut, vähän vaan..!
Vaikeaa nyt mennä pojalle sanomaan, että ilman lupaa ei saa akvaarioon mennä edes ruokaa laittamaan, kun poika kumminkin taisi pelastaa koko kypsytyksen (no kyllä minä nyt puhuttelunkin pidin, mutta en sattuneesta syystä kovin vihaista
) !
Onkos siitä nyt sitten haittaa jos sitä ruokaa on sinne ilmeisesti melkein joka päivä viikon ajan tiputettu pieniä määriä..?? Ei siellä ainakaan hirveästi näy mitään ruoan rippeitä.. Mutta tuo pohja on kyllä isompaa rantakiveä, niin helpostihan ne hiutaleet sinne väleihin sitten hukkuu..
No minä sittenkin kävin kaverilta lainaamassa liuskatestin jossa voi testata 5 tärkeintä. Tämä on seran testi siis. Nyt luettelen siis nämä seran testiputkessa olevat lukemat joita värin kohdilla oli!nepis76 kirjoitti:Moikka!
Mä mittaisin ensin noi NO2-(nitriitti) ja NO3-(nitraatti) arvot. Sen mukaan sitten hommaisin niitä bakteeriampulleja, jos kummassakaan arvossa ei ole mitattavaa muutosta. Tolla ruokamäärällä vois olettaa siellä olevan jotain bakteeritoimintaa ja sen mukaan jatkaa sitten rauhassa kypsyttelyä.