Tanganjikaharrastajat!
Valvoja: Moderaattorit
Re: Tanganjikaharrastajat!
Kannattaako kaikki kalat ottaa samaan aikaan altaaseen vai voiko kotilokutijat laitaa ensimmäisenä? Meinasin ostaa multifasciuksia, joiden pitäisi olla rauhallisia.
Lisäksi kysyisin onko kellään täällä myynnissä omia kaloja, jotka sopisivat tuohon 130 litraiseen akvaarioon? Olisi mukava kuulla myös minkälaista kalastoa tuonne ehdottaisitte.
Lisäksi kysyisin onko kellään täällä myynnissä omia kaloja, jotka sopisivat tuohon 130 litraiseen akvaarioon? Olisi mukava kuulla myös minkälaista kalastoa tuonne ehdottaisitte.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Samaa pohdin. Itse ajattellin hankkia tuonne ne Julidochromikset lisäksi, mutta meinasin hämmentää niitä uudella sisustuksella jotta kaikilla olisi tasapuolinen tilanne. Multit kyllä on rohkeita ja tarvittaessa kiukkuisia. Yhdellä mun naaraista puuttuu alaleuasta palanen. Kaveri puraisi irti
kun puolusti poikasiaan.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
En tiedä onko tanganjikalaisilla samoja piirteitä kuin malaweilla, että mieluiten mahdollisimman pian täyteen allas ettei ehdi tehdä liian isoja reviirejä ja uusilla tulokkailla voipi olla hankalaa päästä mukaan geimeihin ilman kivien siirtelyä/reviirirajojen rikkomista. Tanganjikojen kohdalla kalojen saatavuus voipi sen verran hakea, että saattaa jo sen takia joutua ottaa useamman lajin kerralla.Kalaku kirjoitti:Kannattaako kaikki kalat ottaa samaan aikaan altaaseen vai voiko kotilokutijat laitaa ensimmäisenä?
Itse hain tänään kotiin 3 kpl Synodontis petricola/Lucipinnis (dwarfia), 5 kpl lamprologus speciosusta ja 2 kpl Altolamprologus calvus black zairea

Tässä iltatuimaan kun olen tätä jengiä seuraillut, niin nuo synodontikset painaa pitkin allas viikset vipattaen ikiliikkujina ja kaksi päätti ottaa vähän jo mittaa toisistaan vähän aikaa sitten roikkumalla toisissaan viiksistä jonkin aikaa, nuo speciosukset ovat näkösällä koko ajan; kolmessa kohdassa allasta on kotilonkuoria ja tää viisikko haluis kaikki roikkua saman kotilokasan yläpuolella ja pullistelevat toinen toisilleen kuin yrittäisivät olla isompia kuin ovatkaa

Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
-
- Junior Member
^ kuvia! 

-
- Advanced Member
jaajaa, kansa vaatii kuviaKatjaB kirjoitti:^ kuvia!

'
Hedelmiina, miten on calvuset ja kotilokutijat tulleet toimeen?
-
- Advanced Member
No, nämä on ollut mulla kaksi päivää, joten tämän perusteella speciosukset päsmäröi etunenässä koko ajan ja pullistelee toisilleen kun taas calvukset on kivikasan takana piilossa niin, että välillä nenä näkyy ja oon laittanu ruokaa vähän eri puolille allasta, että kaikki saisi. Calvuksille oon pyrkiny saamaan ruoan menee kivikasan taakse. Ei siis vielä kummosia kokemuksia ..Kalaku kirjoitti:Hedelmiina, miten on calvuset ja kotilokutijat tulleet toimeen?
-
- Junior Member
Ihania, kiitos kuvista Hedelmiina! Mistä löysit noin hienoja kotiloja?
-
- Advanced Member
Olkaatte hyvät, vielä kun saisi ihan oikealla kameralla noita kuviaKatjaB kirjoitti:Ihania, kiitos kuvista Hedelmiina! Mistä löysit noin hienoja kotiloja?

Viimeinkin saatiin kaloja myös meiän akvaarioon (kiitos Katja). 6 pientä neolamprologus multifasciusta, jotka vielä äsken piilottelivat, mutta kun vähän laitto ruokaa sekaan niin kaikki jo avovedessä syömässä. Toivottavasti pysyvät terveinä ja osaisivat muuttaa kotiloihin, jotka on niille varattu.
-
- Junior Member
Kiva kuulla Kalaku, että muutto onnistui hyvin! Meillä meni vähän kalat sekaisin, koska jouduin pomimaan toisen kivenmurikan ylös akvaariosta pyydystämisen ajaksi, ja hämmennyksen jälkeen ei varmaankaan kaikki kalanpoikaset olleet enää vanhempiensa hoteissa, vaan pyörivät ympäriinsä ja piantä nahisteluakin oli. Iltaan mennessä onneksi palasi rauha maahan, vaikka luikkivat herkemmin kuin ennen kuoriinsa piiloon vielä aamullakin. Muuten kuuden poikasen puuttumista ei juuri huomaa, sen verran tuolla niitä vilisee..
Kiinnostaako ketään Viirikirjoahvenet? Neolamprologus brichardi. Täältä löytyis.
-
- Junior Member
Käytättekö kaikkki noita paljon puhuttuja NL-aquan A ja B- suoloja, vai onko joku joka käyttäisi jotakin muuta kaupallista seosta?
-
- Advanced Member
Mulla on itsellä ainakin käytössä juurikin nuoKatjaB kirjoitti:Käytättekö kaikkki noita paljon puhuttuja NL-aquan A ja B- suoloja, vai onko joku joka käyttäisi jotakin muuta kaupallista seosta?

-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Aikoinaa sorruin Seachemin tuotteisiin Malawien ja Tanganjikojen kanssa, Hyvin tuntuu viihtyvän ja lisääntyvän. Tulee kyllä jonkin verran kalliimmaksi, enkä osaa sanoa että onko oikeesti parempaa. Kokonaiskovuus kyllä pysyy nätisti melko alhaalla vaikka Ph ja Kh korkealla.KatjaB kirjoitti:Käytättekö kaikkki noita paljon puhuttuja NL-aquan A ja B- suoloja, vai onko joku joka käyttäisi jotakin muuta kaupallista seosta?
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
Itse käytän Aquadurin tuotteita, kyllä nekin ihan riittävän hyvin toimivat (+ niitä saa lähempää). Ainoa haitta on että värjää veden sameaksi muutamaksi tunniksi käytön jälkeen.
Minkälaiset vesiarvot teillä on tanganikoille?
-
- Advanced Member
Jos mittaa tippatesteillä, niin ph: n tulisi keikkua siellä selkeesti 8.0 paremmalla puolella (9.3 asti, muttei tarvii ihan niiin paljon!), KH 15-18 välillä ja GH 10-12, sähkönjohtavuus 550-600 mikrosiemensiä. Lämmöt 22-28 tulis olla.Seppha4 kirjoitti:Minkälaiset vesiarvot teillä on tanganikoille?
Tällä hetkellä tossa omassa altaassa näyttäs olevan lämmöt 26.1, ph n.8.5, kh 9 (nosto tarpeen, mutta jos mittaa sähkönjohtavuutta niin kh voi oikeissa johtavuuksissa olla mitä vaan), gh 10 ja sähkönjohtavuutta oon toistaseks mitannu TCS mittarilla ja se näyttäny tänään 442 ppm:ää eli aivan liikaa (menee lähemmäs 900 mikrosiemensiä tod.näk! Hupsista...) Noi vähän vaihtelee eikä kaikissa vedenvaihdoissa tarvii käyttää noita suoloja ollenkaan. Taidanpa vaihtaa vähän vettä

-
- Advanced Member
Erinäisten lähteiden perusteella nämä "Burundin prinsessat" on highly agressive- kaloja liian pienessä altaassa, joten itsellä ei ainakaan toistaiseksi ole ostoslistalla ennen isomman altaan tuloa.Heppuhei kirjoitti:Kiinnostaako ketään Viirikirjoahvenet? Neolamprologus brichardi. Täältä löytyis.
-
- Junior Member
Ph 8,5Seppha4 kirjoitti:Minkälaiset vesiarvot teillä on tanganikoille?
Kh 15
Gh 10
Lämmöt 26c
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
No ei ne sit kauheasti heitä 

Paitsi toi tcs on mulla vaan 390 ? Mitä ny tarkoittaakaan?
Ph 8,5Seppha4 kirjoitti:Minkälaiset vesiarvot teillä on tanganikoille?
Kh 9-10 (ei hän se ole se oikea, mutta kalat viihtyy hyvin)
Gh 10-11 (sekin vaihtelee vähän)
-
- Advanced Member
Se on TDS-mittari ei TCS ja tän jutun 1 sivulla teille juttua mikä se on en viitsi toistaaSeppha4 kirjoitti:Paitsi toi tcs on mulla vaan 390 ? Mitä ny tarkoittaakaan?

Teidän kannattaisi mieluummin hankkie EC-mittarit jos haluatte tarkemmin sähkönjohtavuutta mitata, vinkkinä vaan.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
-
- Advanced Member
Sori kirjoitusvirhe keskellä yötä. TDS mittari piti kirjoittaaHeska kirjoitti:Se on TDS-mittari ei TCS ja tän jutun 1 sivulla teille juttua mikä se on en viitsi toistaaSeppha4 kirjoitti:Paitsi toi tcs on mulla vaan 390 ? Mitä ny tarkoittaakaan?![]()
Teidän kannattaisi mieluummin hankkie EC-mittarit jos haluatte tarkemmin sähkönjohtavuutta mitata, vinkkinä vaan.

Ja Heska; muistan kyllä tuon mitä kirjoitit tähän ketjuun kun itse sen alotin, olen nyös näistä arvoista käynyt keskustelua NL; ssä useaan kertaan ja yrittänyt ymmärtää niitä. En ole tosiaan niin tyhmä kuin miltä näytän että uudestaan samat asiat täällä kyselisin ja läpi kävisin