Peukalo keskellä kämmentä...

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Peukalo keskellä kämmentä...

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Eli altaaseen menee itsetehdyllä kilju systeemillä hiilaria. Aikasemmin levitin sitä diffuusorin kautta mutta harakoille tuo tais mennä.
Väsäsin tälläisen "kellon" pesupallosta, alla kuva (pahoittelen kuvan laatua).

[img][IMG]http://i9.aijaa.com/t/00710/13197002.t.jpg[/img][/img]

Kello on kyllä koko ajan täys ja ylimääräinen pulpahtaa tasasin väliajoin pois reunan alta, mutta siis huomasin yön jälkeen (hiilaria ei mene kelloon yöllä)että se määrä mikä kelloon jäi illalla ei juurikaan ollut kadonnut yöllä. Ja siitä se ajatus lähti että liukeneeko sitä sitten päivälläkään yhtään?
Vinkkejä ja neuvoja otetaan enemmän kuin mielellään vastaan.
Ihan kunnollisen levittimen hankin kyllä mutta se menee tilaukseen vasta ensi kuussa muiden tavaroiden tilauksen mukana, tälle kuulle budjetti jo meni uusiessa valaisin ja putket.

muoks. linkki ei tullutkaan suoraan kuvana...
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Peukalo keskellä kämmentä...

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Itse käytän tällasia ja pientä kuplaa tulee koko ajan; http://www.ebay.com/itm/CO2-Glass-Diffu ... 19ddabede6 ja hintakin n.3 euroa /kpl. En tiedä sun altaan kokoa, mutta itsellä hyvin pelittänyt 100 ja 200 litraisissa, enempää en toistaiseksi niissä ole tarvinnut. Kasvit rehottaa ja levä on poissa ja se riittää mulle. Ja voihan noita olla enemmänkin, jos on iso allas eikä halua /pysty syystä tai toisesta paineistettua systeemiä hommaamaan ja haluaa hiilaria käyttää (lisäksi mulla on tosin myös easycarbo n. 2ml/pvä käytössä.

En ole mikään kasviakvaristi, mutta olen ymmärtänyt, että mitä pienempi kupla, sitä tehokkaammin leviää altaaseen. Korjatkoon expertit.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Peukalo keskellä kämmentä...

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Noi näyttääkin tosi kivoilta, on huomaamattomia, onko niissä joku kalvo vai kuinka se hiilari noista leviää?
Ekaa kertaa siis puljaan näiden kiljujen kanssa ja vähän on hakemista systeemien kanssa, päädyin nyt laittaa kuitenkin diffuusoriin ennenkuin saan hankittua levittimet.
Kilju lähti ihan kivasti käyntiin, kuplaa noin 1/4s, riittääköhän vai saako seuraavaksi tehdä vähän vahvusemman?
Allas on 180l, vesimäärä siis n160l, riittääköhän yksi vai pitäisikö laittaa toinen pullo lisäksi?

muoks ja täällä menee myös easycarbo lisänä 3ml pv.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Peukalo keskellä kämmentä...

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

kalaton1 kirjoitti:Noi näyttääkin tosi kivoilta, on huomaamattomia, onko niissä joku kalvo vai kuinka se hiilari noista leviää?
Ekaa kertaa siis puljaan näiden kiljujen kanssa ja vähän on hakemista systeemien kanssa, päädyin nyt laittaa kuitenkin diffuusoriin ennenkuin saan hankittua levittimet.
Kilju lähti ihan kivasti käyntiin, kuplaa noin 1/4s, riittääköhän vai saako seuraavaksi tehdä vähän vahvusemman?
Allas on 180l, vesimäärä siis n160l, riittääköhän yksi vai pitäisikö laittaa toinen pullo lisäksi?

muoks ja täällä menee myös easycarbo lisänä 3ml pv.
Noi on siis ihan lasia.. ja siis tosi ohutta lasia. Itse rikoin jo yhden kun tipahti lattialle.. :( Eli täytyy käsitellä tosi varoen. Siis tuo kohta mistä nuo pikkukuplat nousee (itsellä kun oon katellu ton kellon läpi niin about 1 kupla/sek) on sellanen joku "filtteri". Laita vaik youtubeen hakuun tai kuvahakuun tuo systeemi, niin saat jotain kuvaa. pPuolentoista litran muovipullossa mulla on tuo kilju 8dl vettä, 2ml kuivahiivaa, 10 ml ruokasoodaa ja 2 dl sokrua ja hyvin pulisee :) Jätin liivatteet pois kun hidasti käymistä liikaa. Teen uuden n. kerran kuussa. Itsellä siis riittää tuohon 200 litraiseenkin tuo, mutta kyllähän se on kasveista sekä muista akvaarion ososuhteista ja ravinteista miten toimii.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Peukalo keskellä kämmentä...

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Kiitos Hedelmiina vinkeistä, tuollaiset lasiset tuntuis olevan omaan mieleen kun ovat aika huomaamattomia. YouTubesta selvisi että jokin kalvo siinä hajottaa hiilarin pienemmäksi kuplaksi.
Ihan untuvikkona näissä kiljuhommissa en uskaltanut ilman liivatetta lähteä pelaamaan kun olin kuullut että liivate hidastaa ja tasoittaa käymistä. Tein kiljun 2l pulloon tälläisellä ohjeella: 5dl vettä, 2dl sokeria,7,5 liivatelevyä. Kun liivate/sokeri mössö oli hyytynyt kylmässä otin sen huoneenlämpöön ja annoin lämmetä, sekaan 1dl lämmintä vettä ja 2ml kuivahiivaa ja puolessa tunnissa lähti käymään, käy aika verkkaisesti eli uskallan kokeilla enemmällä hiivalla/ilman liivatetta samalla 0,5l määrällä. Väliin laitoin vielä ns.pesupullon joka 0,5l vetoinen. Eiköhän tähän joku näppituntuma pikkuhiljaa tule, nyt kasvustona suht perus kasveja mutta tarkoitus olis nyt piakkoin hankkia pikkusen vaativampia myös.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Peukalo keskellä kämmentä...

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Löysin suodattimestani myös toisen ilmanottoaukon ja kun laitoin siihen hiilariletkun tulee paljon pienempää kuplaa mikä lienee hyvä asia. Ph on laskenut nyt 7->6.5 joten jotain tuntuis liukenevan veteen. Vedensuosikki on lähtenyt hirmuiseen kasvuun valaisimen vaihdon jälkeen, nyt vaan latvat alkaa punertaa ja itse pitäisin mieluummin tuon kauniin kirkkaan vihreän värin mutta kaikkea ei kait voi saada :D
Pelkään kaasuttavani kalat hengiltä, mutta olen tässä sairaslomalla viikon joten pystyn tarkkailemaan tilannetta hyvin. Yöksi olen hiilarin syötön lopettanut ja pitänyt ilmastusta päällä.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Peukalo keskellä kämmentä...

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

kalaton1 kirjoitti:Löysin suodattimestani myös toisen ilmanottoaukon ja kun laitoin siihen hiilariletkun tulee paljon pienempää kuplaa mikä lienee hyvä asia. Ph on laskenut nyt 7->6.5 joten jotain tuntuis liukenevan veteen. Vedensuosikki on lähtenyt hirmuiseen kasvuun valaisimen vaihdon jälkeen, nyt vaan latvat alkaa punertaa ja itse pitäisin mieluummin tuon kauniin kirkkaan vihreän värin mutta kaikkea ei kait voi saada :D
Pelkään kaasuttavani kalat hengiltä, mutta olen tässä sairaslomalla viikon joten pystyn tarkkailemaan tilannetta hyvin. Yöksi olen hiilarin syötön lopettanut ja pitänyt ilmastusta päällä.
En usko että kaasutat hengiltä kaloja, jos vedenkierto einole ihan minimaalista niin se jo auttaa ettei hiilari liikaa tule veteen.. vaan kiljusysteemillä en usko että muutenkaan tulee. Kh on hyvä olla myös esim 3-5 paikkeilla

niin puskuroi ph; n laskua. Tai näin mä sen näen mutta noi hifistelijät, jotka asiaa enemmän tutkinut varmaan sanoo sulle jotain muuta tähän :D itselläni homma toiminut niin uskosin että sullakin :) (vaikka onhan altaissa eroja, mutta....)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Peukalo keskellä kämmentä...

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Kh on kolmosen paikkeilla joten on varmaan ihan ok? Kaikenlaisia pelkotiloja tää harrastus välillä aiheuttaakin...yöllä jos herään rasahdukseen niin ensimmäisenä altaiden tarkastus, ei käy mielessä mahdolliset murtovarkaat tai se että lapsi pudonnut sängystä tms. :mrgreen: joo tuskin mä onnistun noita kaasuttamaan.
Täytysköhän alkaa rakentelee samanmoista viritelmää millisaltaaseen, siellä yrittää tuo tupsulevä koko ajan niskan päälle. Valoa siellä pitäs olla ihan riittävästi, joten uskoisin ongelman olevan vähäisessä hiilarissa. Easy carbolla jotenkuten saanut ongelmaa hillittyä.
Ja tuolla omatekoisella systeemillä tuskin paljon vaikuttaisi ph arvoon tuolla millisaltaaseen, se puoli astetta laskua olis vielä ihan passeli.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Peukalo keskellä kämmentä...

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

kalaton1 kirjoitti:Kh on kolmosen paikkeilla joten on varmaan ihan ok? Kaikenlaisia pelkotiloja tää harrastus välillä aiheuttaakin...yöllä jos herään rasahdukseen niin ensimmäisenä altaiden tarkastus, ei käy mielessä mahdolliset murtovarkaat tai se että lapsi pudonnut sängystä tms. :mrgreen: joo tuskin mä onnistun noita kaasuttamaan.
Täytysköhän alkaa rakentelee samanmoista viritelmää millisaltaaseen, siellä yrittää tuo tupsulevä koko ajan niskan päälle. Valoa siellä pitäs olla ihan riittävästi, joten uskoisin ongelman olevan vähäisessä hiilarissa. Easy carbolla jotenkuten saanut ongelmaa hillittyä.
Ja tuolla omatekoisella systeemillä tuskin paljon vaikuttaisi ph arvoon tuolla millisaltaaseen, se puoli astetta laskua olis vielä ihan passeli.
Heh :D kuulostaa tutulta, kuus allasta täällä pöhisee ja jos jossain napsahtaa tai kala hyppää ni mä bongaan ylös sängystä. Sitä on kummasti hereillä vajaas sekunnis ku oon kerrankin heränny järkkyyn kohinaan ja lorinaan...! Ihan vaan yks putki oli antanu periks omaviritelmäs ja alko syöksee vettä ulos altaasta keskel yötä :/
Ja juu, khyl toi kh 3 ihan ookoolta kuulostaa ja sitähän voi nostaa jos tarvii mut epäilen..
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Peukalo keskellä kämmentä...

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Tänään huomasin kasvien kuplivan, eli ilmeisesti hiilari leviää kohtuu hyvin sisäsuodattimen diffuusoorilla ja valomääräkin suht ok, tosin jossain välissä vois valotehoa hippusen vielä lisätä. Tuosta yhteyttämisestä, olenko ymmärtänyt oikein että happi tilanne ainakin olis ok nyt altaassa kun kasvit näkyvästi yhteyttää? Ei tarvitse pelätä mahdollista hengiltä kaasuttamista enään?
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”