Mulla on akvaariossa PALJON noita ruohon näkösiä kasveja, jotka kasvaa ihan pirun pitkäksi.. Mun akva on vaan 40cm korkee ja noi kasvit on varmaan lähemmäs 80cm pitkiä.. Miten niitä voi "oikeaoppisesti" lyhentää? Ihan vaan käsin nappaan poikki sopivasta kohdasta? En nimittäin halua pilata/tappaa kasvia..
Jos kasvisi ovat vallisnerioita, älä tee samaa virhettä jonka tein puolisen vuotta sitten. Kuvittelin, että niitä voi hoitaa kuin nurmikkoa eli katkaista keskeltä sormilla tai leikata saksilla. Lopputulos näytti hyvältä viikon ajan. Sitten katkaistut kasvit alkoivat muuttua kellertäviksi ja ruskeiksi, eivätkä ne kasvaneet enää. Eli vallisneriaa ei kannata lyhentää.
Nykyään poistan liian pitkiksi kasvaneet vallisnerian lehdet irrottamalla ne käsin aivan pohjasta alkaen. Joskus poistan kokonaisia vallisneriakasveja. Ne ovat kiinni toisissaan pohjasoran sisällä kulkevien rönsyvarsien (oliko oikea termi?) avulla.
Itse taas lyhennän säännöllisesti vallisneriat saksilla leikkaamalla lyhyemmiksi. Kasvit eivät tuosta tykkää huonoa vaan jatkavat kasvua ja näyttävät terveiltä. Kun lehtiä alkaa olemaan liikaa poistan koko lehden. Uusia alkuja kun ilmestyyn poistan vanhimman kasvin ja laitan uuden alun sen tilalle.