Imukalat suurien suurisuomuisten kalojen kanssa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Imukalat suurien suurisuomuisten kalojen kanssa?

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Minusta on hyvännäköistä juuri tuo vallisneria, koska siitä tulee mieleen järvien rantamatalikko kaisloineen ja heinineen. On minusta jotenkin luonnollisen oloinen ahvenen kotiakvaan :) Jos katsot luonnon vesien kasvillisuutta, niin eiväthän nekään täysin levättömiä ole. Jospa Köntsä viihtyykin paremmin vähän leväisessä ympäristössä, muistuttaa enemmän lapsuuden kotimaisemia, ja se levä häiritsee vain sinun silmääsi [;)] Kauneus on katsojan silmissä...
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
Ikkala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 23:09, 17.06.2014
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Imukalat suurien suurisuomuisten kalojen kanssa?

Viesti Kirjoittaja Ikkala »

Oon lukenu, että vallisneriat tuottaa levän kasvua hillitsevää jotaki settiä. Ja se myös pysyy hyvin pohjassa kiinni, kun ruoka aikaan on melkoset ajot yleensä. :D Eli siis syö elävää luonnollista ravintoa, josta oon kyllä aatellu siirtyä kalatiskien muikkuihin. Salakat ja säret ym. roskakalat nimittäi levittää loisia.
Nappuloista ei jaksa Köntsä kiinnostua ollenkaa. Matoset vielä menee, mutta että sais kaiken tarvittavan ruoastaan, nii oltava sitä kokonaista kalaa. Aattelin kyllä koittaa että tunkis ruokakalat täytee esim Viformoa :D Sais kaveri vähä runsaammi lihaa luitten päälle.
Jaja partis ei kasva tarpeeks isoks, ettei Köntsä sitä söis. ;D

Aika nopeakasvusta toi vallisneria on kuitekii ja irronneet/kuolleet kasvinosat o tosi simppeli kerätä pois. Ja minun silmään paraimman näköstä "Suomikala altaasee".

Lapon altaan kerran pari viikossa. Riippuu ihan siitä kuika paljon oon ruokkinu, kun sitä shaibaa tosiaan tulee iha huolella! 1/3-1/2 osaa tulee vaihettua kerralla.

Tossa kuvassa ei juurikaan näy ne levät jotka mua ärsyttää enite. Ne kasvaa vallisnerioitten latvoihin iha veden pintaan valaisimen kohalla.
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Imukalat suurien suurisuomuisten kalojen kanssa?

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Samaan paikkaan minulla vallisnerioihin ilmestyy levää, tosin aika vähän nykyään. Ja tosiaan, kuten edellä kirjoitin, niin niiden vanhimpien lehtien päihin. Minulla levät yhdessä välissä pääsivät vähän rehottamaan, mutta valaistuksen lisäyksellä ja Easy carbon aloittamisen myötä vähenivät huomattavasti. Pintakasvina minulla on salviniaa, johon kääpiörihmakalani tekevät kuplapesiään :D, ja luulen, että sekin auttoi leväongelman selättämisessä. Salvinia on varmaan helpompi hävittää kuin limaska, koska on paljon isompi lehtistä, jos ei sitten toimikaan. Minulla salvinia lisääntyy kohtuullisen nopeaan ja joudun sitä usein karsimaan. Jos haluat kokeilla, niin voisin sitä karsiessani vaikka sinulle postittaa, jos maksat postikulut. Laita YV:tä, jos kiinnostaa.

Myös sen olen huomannut, että jotkin levälajit viihtyvät virtauksessa ja kasvin paikkaa akvaariossa siirtämällä olen saanut minua häiritsevän levän katoamaan. Aika hassu juttu oli minusta se, että jaavansammalella päällystämääni oksaan ulkosuodattimen ulostuloputken virtauksessa kasvoi sellaista rihmamaista levää, mutta kun sen oksan siirsin sisäsuodattimen virtauksen eteen, levä hävisi. Ei näistä aina tiedä, mikä konsti auttaa. Kannattaa kokeilla erilaisia ja olla sitten tyytyväinen, jos ongelma helpottuu :)
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Imukalat suurien suurisuomuisten kalojen kanssa?

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Ahven on kyllä hieno kala, mutta tuon kokoiseen akvaarioon vangittuna, yksin, aika kurja näky.
Ihme ettei asiasta ole vielä kukaan maininnut. Jos kyse olisi trooppisesta yli 40cm parvikalasta yksinään 600 litrasessa altaassa, niin olisi jo useampikin harrastaja suunsa avannut.
Suosittelen hoitamaan levänpoiston mielummin kemiallisesti kuin laittamalla tuolle mitään välipaloja. Olet varmaan myös tietoinen kokeneena harrastajana, että joudut fileoimaan kalasi jos siitä koskaan meinaat luopua. Luontoon sitä ei saa missään nimessä enää päästää.
Ikkala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 23:09, 17.06.2014
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Imukalat suurien suurisuomuisten kalojen kanssa?

Viesti Kirjoittaja Ikkala »

Joidenkin mielestä suuren ahvenen ottaminen akvaarioon on tosiaan väärin. Ja onhan se, jos sitä ei hoida oikein. Köntsällä evät on aivan priimakunnossa, se ei säiky ihmistä vaan rupeaa heti hurjaks kun altaan luo menee. Kala on paljon paremmassa fyysisessä kunnossa kuin mitä luonnosta vapavälinein saamani lajitoverit.
Sen kyllä myönnän, että allas saisi olla isompi, ja isompaa olen hankkimassa.
Oon koittanu toistakymmentä suomalaista kalalajia akvaariossa ja ainoastaan hauki ja ahven viihtyvät hyvin "vankeudessa". Muut lajit säikkyy, on apaattisia, ei ala syömään ym ym.

Sen verran vielä puolusteltava. :D Että yli kilon painoiset ahvenet harvoin liikkuvat parvissa näissä pienissä sisävesissämme. Tuon kokoluokan ahvenen ei tarvitse hakea turvaa lajitovereista.

Mielipiteet saavatkin olla eriäviä tässä aiheessa, mutta Köntsä voi todella hyvin ja viihtyy altaassani. :)
Enkä todellakaan aio fileerata kalaa jonka akvaarioveteen on lisätty monenmoista ainetta purkeista, joissa lukee. "Ei saa käyttää kaloille, jotka on tarkoitettu ihmisravinnoksi". :D Kyseessä on vanha kala, joka pääsee takan reunukselle, kun sen aika on kulunut loppuun.

Hyvää Juhannusta!
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Imukalat suurien suurisuomuisten kalojen kanssa?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Kalakaverit kirjoitti:Ahven on kyllä hieno kala, mutta tuon kokoiseen akvaarioon vangittuna, yksin, aika kurja näky.
Ihme ettei asiasta ole vielä kukaan maininnut. Jos kyse olisi trooppisesta yli 40cm parvikalasta yksinään 600 litrasessa altaassa, niin olisi jo useampikin harrastaja suunsa avannut.
Suosittelen hoitamaan levänpoiston mielummin kemiallisesti kuin laittamalla tuolle mitään välipaloja. Olet varmaan myös tietoinen kokeneena harrastajana, että joudut fileoimaan kalasi jos siitä koskaan meinaat luopua. Luontoon sitä ei saa missään nimessä enää päästää.
Mulla on aukko kotimaisten kalojen suhteen sivistyksessä. Onko tosiaan niin että ahven on parvikala vielä täyskasvuisenakin?
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Imukalat suurien suurisuomuisten kalojen kanssa?

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Kyllä ainakin siinä määrin mitä on kokemusta kaikuluotaimella kalastamisesta.

Luonnon vesissä moni kala kyllä vetäytyy parveen jo ihan hengissä pysymisensäkin vuoksi. Jos pohjantuntumassa ei ole selkeää uhkaa, uskaltautuvat ne levittymään parvesta levälleen. Sitä voi mennä katsomaan vaikka Maretariumiin.
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Imukalat suurien suurisuomuisten kalojen kanssa?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Kalakaverit kirjoitti:Kyllä ainakin siinä määrin mitä on kokemusta kaikuluotaimella kalastamisesta.

Luonnon vesissä moni kala kyllä vetäytyy parveen jo ihan hengissä pysymisensäkin vuoksi. Jos pohjantuntumassa ei ole selkeää uhkaa, uskaltautuvat ne levittymään parvesta levälleen. Sitä voi mennä katsomaan vaikka Maretariumiin.
Niin, mutta noin suuret. Kyllähän kuhakin on pienempänä parvessa,mutta isona se liikkuupi yksin ja kutuaikaan koiras nykäsee kuonoon jokasta reviirille tunkijaa.

Maretariumissa on albiino made, siitä vaan jalostamaan uutta lammikkokala kantaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”