Miten sisustaa akva katseenkääntäjäksi?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
midsummer
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Miten sisustaa akva katseenkääntäjäksi?

Viesti Kirjoittaja midsummer »

Tällä hetkellä työn alla on 400 litrainen 160x50x50, jonka sisustusta en saa hienoksi.... Ja kaikkilla täällä on todella hienot akvaariot, joten jos nyt saisin muutamia sisustusvinkkejä :mrgreen:

Haluaisin pitää kannot/juurakot akvaarion pääsisustuksena, ja pidän pitkistä kasveista. Eli uusia kasveja saa ehdottaa :D

Tällä hetkellä kasveja on vallisneriaa, jättivallisneriaa, konnanputkea, hatturuohoa, kääpiökeihäslehteä, kahta eri lajia melalehteä ja tavallista keihäslehtäkin löytyy.
10615903_920248884668337_2117482090_n.jpg
10608888_920248838001675_7062185_n.jpg
10425642_920248931334999_1700245840_n.jpg
(Pyyhkeet ovat suojana, ettei kalat hypi pois. Kansilasit ovat hakusessa.)
Kaksi novascotiannoutajaa ja ~500 litraa vesivahinkoa
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Miten sisustaa akva katseenkääntäjäksi?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Minun mielestä makeavesiakvaario tehdään kasveilla katseenkääntäjäksi. Sitä mukaan kun kasvit ovat kasvaneet ja valloittaneet akvaariota olen hävittänyt kaiken muun akvaariosta pois.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
SiMes
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja SiMes »

Jos pidät kannoista, niin hanki niitä riittävän paljon ja muutama riittävän iso/näyttävä mangrovejuurakko tai moorapuun käkkyrä. Myös kiviä lisäämällä saa mukavaa vaihtelua sisustukseen.

Itse pidän jaavansaniaisen eri muodoista sekä jaavansammaleesta. Niitä sitten kantoihin kiinni. Myös punertavat kasvit, kuten punainen tiikerilumme tai jokin punertava vesimiekka tuovat kivaa ilmettä akvaarioon. Nämä siis omia suosikkejani, joita omassa akvaariossa.

Omasta mielestäni akvaario on näyttävä kun se ei ole tyhjää täynnä (kasvi/kanto siellä täällä). Tällä en nyt tarkoita sinun akvaariotasi, vaan ihan yleisesti :)
Juwel Rio 125: Keltakääpiöahvenet, inkkarit, sitruunatetrat ja piikkisilmät
midsummer
Junior Member
Junior Member

Kiitos SiMes vastauksestasi! :D

Punainen tiikerinlumme on hakusessa. Kantoja koitan saada kerättyä tarpeeksi, että niitä olisi iso kasa. Mistä saa hyviä ja laakeita kiviä?
SiMes
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja SiMes »

Itse olen kerännyt/kaivanut (sormet ruvella) kiviä mm. lasten kanssa asukaspuiston puskista (sellaisia isoja puu/pensasistutuksia joiden välissä risteilee polkuja) ja ihan meren rannalta. Puskista löysin parhaat! Lapset tykkäsivät ja itse asiassa pyytävät vieläkin, että mentäiskös etsimään kiviä. Niiden kanssa kun keräilee, niin ei näytä ihan niin kahjoltakaan puskissa kykkiessä. Meren rannalla touhu sentään näyttää ihan normaalilta :mrgreen: [;)]
Juwel Rio 125: Keltakääpiöahvenet, inkkarit, sitruunatetrat ja piikkisilmät
midsummer
Junior Member
Junior Member

Hahah, no hyvä että mökki on meren rannalla [;)] entäs liuskekivet? Voiko ottaa ihan pihalta n. 1-3cm paksuisia harmaita kiviä, ja murtaa niitä jotenkin? Ja miten ne pitäisi valmistella ennen akvaan laittoa? :mrgreen:
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Akvaarion sisustuksessa toimii yksi hyvä kikka, sama, jota voi käyttää niin kodin sisustukseen tai vaikka pukeutumiseen.
Katso paljon kuvia. Etsi silmiäsi eteen niitä altaita, joita pidät itse kauniina ja hyvin sisustettuina". Ehkä sinua miellyttää useampikin erilainen tyyli, täydellisestä viidakosta kivikkoiseen kantomaisemaan. Jos näin on, niin tee valinta ja keskity yhden altaan kanssa aina vain yhteen "teemaan". Pieniä ideoita voi toki kerätä mistä vaan.

Asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota on sisustuksen kerroksellisuus. Takana korkeampaa, edessä matalampaa. Sivuille korkeampaa jne. Optisia harhoja akvaarion jatkumisesta takaseinän läpi voidaan yrittää luoda mm. sillä, ettei takaseinää täytetään suoralla rivillä kasveja, vaan niiden lomaan jätetään "aukko" , jonne katsojan katse pyritään johtamaan.

Pitkässä altaassasi on paljon sisustettavaa (kateellinen täällä) ja se nielee sisäänsä myös valtavan määrän sisustuselementtejä, kuten kasveja. Voin yrittää lohduttaa, ettei sen "mestarisisustajankaan" akvaario ole kerralla valmiiksi tullut, vaan ajan myötä mitä todennäköisesti muokkautunut. Ja kasvanut, etenkin kun kasvillisesta akvaariosta on kyse.

Itse pidän runsaskasvisista altaista. Juurakoilla saa luotua pitkäänkin altaaseen tiloja, samoin isoilla näyttävillä juurakoilla korkeuseroja. Itse päällystää juuraikoita sammalilla. Muoviset koristeet eivät ole omaan makuuni. Meidän lapset niitä kuulemma hankkivat sitten omiin altaisiinsa, kun ovat aikuisia 8-) Väreillä tehdään akvaariossakin paljon. Alkaen pohjamateriaalista altaan valaistukseen, kasvien väreihin ja lehtien muotoon. Toisistaan poikkeavia kasveja istutetaan vierekkäin, jolloin tuovat toinen toisiaan paremmin esille.

Tekemällä oppii ja löytää oman tyylinsä. Mikään ei ole hetkessä valmista ja mieltäänkin saa matkalla muuttaa.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Niin, katseet voi kääntää niin kovin moni asia. Hyvinvoiva ja rehevä kasvusto on takuuvarma katseiden kääntäjä, mutta omasta mielestäni ei pelkät kasvi saa akvaa "onnistuneeksi" vaan se vaatii vähän muutakin kun sinällään hyvin kasvavat kasvit. Kovin erilaiset "pinnat" (lue lehtimuodot) voivat tehdä akvasta vain levottoman ja luonnottoman näköisen, mutta sopivilla kasvivalinnoilla kasvit korostavat toisiaan muodostaen harmonisen, mutta mielenkiintoisen kokonaisuuden. Kasveilla pitää luoda jotain mielenkiintoista ja tähän pätee samat ohjeet kuin muuhunkin taiteeseen esim kultaisen leikkauksen jne suhteen. Omasta mielestäni akvaario voi olla todella upea ilman kasvin kasvia, kuten esim palkitun Lee Nuttalin (kts esim Googlen kuvahaulla) akvaariot osoittavat. Samoin on monien kasvittomien tai vähäkasvisten biotooppien kanssa.

Hyvä jo annettu vinkki on kahlata nettiä (hakuun esim planted tank tai katsoo AGAn sivuja jne, sivuja joilta löyty akvakuvia on valtavasti) ja etsiä akva, joka miellyttää omaa silmää, ottaa selvää miten se on toteutettu ja toteuttaa samantyyppinen itse. Siihen miinaan, että upean akvan saisi vain kalliilla tekniikalla ja runsaalla, jopa päivttäisellä hoidolla (karsinta, lannoitus jne), ei pidä ajaa paitsi tietysti jos ehdottomasti haluaa akvaarion ja kasveja, jotka sellaista vaativat.

Luonnosta voi kerätä kaikkia kiviä, tosin vaaleat, joista irtoaa kalkkia, muuttavat vesiarvoja. Itse olen tyytynyt vain huuhtaisemaan kivet puhtaaksi moskasta, mutta teoriassa on mahdollista siirtää kalatauteja akvaan jos ottaa kiviä kalavesistä. Tällöin kivet on hyvä vaikkapa kiehauttaa tai kuumentaa uunissa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
GTX
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja GTX »

Suora linkki AGAn sivuille http://showcase.aquatic-gardeners.org/index.html
Siitä kun kahlailee läpi eri vuosien osallistujat, niin varmasti löytyy jotain ideoita ja omaa silmää miellyttävää. Mun suosikkeja ovat biotoopit, upeita luomuksia jopa ilman kasveja tai vain yhdellä kasvilajilla.

Sommittelu on avainasia, tässä hieman juttua kultaisesta leikkauksesta ja kolmiulotteisuuden korostamisesta.
http://www.leonardosreef.com/2012/09/de ... -aquarium/

Perusasioita, jotka miellyttävät minua
puhdas vesi
puhtaat lasit
puhdas pohja
yksivärinen tausta, musta väri toimii yleensä hyvin (kuviollinen tapettiseinä ehkä kauheinta katseltavaa akvaarion taustana)
huoneen valojen tai ikkunoiden heijastukset eivät näytä hyvältä akvan etulasissa
tekniikka piiloon
terveet kasvit ja kalat
vähemmän on enemmän
akiholm
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akiholm »

selvästi tiedät mitä tavoittelet, musta tausta on aina "luokse tuleva", sen sijaan liukuvärjäys akvarellillä saattaa onnistuessaan luoda tunteen syvästä maisemasta. Edellyttää taustalasin kirkkaana pitoa.., :P
7Pete
Member
Member

Viesti Kirjoittaja 7Pete »

Minusta hieman ns. leveämmällä (pituus x leveys x korkeus) akvaariolla saa helpommin toteutettua luonnollisen näköisen akvaarion, koska syvyysvaikutelmalla on suuri merkitys, ja leveän pohjan ja takaseinän saa loppumaan jouhevammin ja huomaamattomammin. Sitähän yleisestikin aina pyritään "äärettömyyteen" syvyysvaikutelmalla. Siksi itse suosin ennemmin leveää ja matalahkoa akvaariota kuin korkeaa ja kapeaa. Tottakai altaan saa myös hienoksi 3D-taustalla, kun sen saa jatkumoksi muun altaan sisustuksessa.

Mainitsin luonnollisen-sanan niin minusta se on kaikki kaikessa mikä akvaarion tekee kauniiksi. Sinne ei värikkäät akvaariokoristeet kuulu, mitkä tekee akvaariosta yleensä hyvin mauttoman ja niihin kyllästyy varmasti nopeasti. Luonnollisen altaan tekeminen keinotekoisesti on yllättävän haastavaa puhaa, sillä altaassa pitää olla tietynlainen kaaos, mutta toisaalta sen pitää olla myös melko yksinkertainen. Helpoiten tämän varmaan toteuttaa altaassa missä on vain yksi tai kaksi kasvilajia, jotka antaa rönsyillä altaassa jossain määrin ja keskittyä sitten enemmän kivien ja puiden sijoitteluun mahdollisimman luonnollisesti ja välttämään "ihmisen tekemää" vaikutelmaa. Tässä vaiheessa olisi hyvä jos ei mentäisi kalojen ehdoilla, eikä koitettaisi esim. väkisin tehdä pohjakaloille piiloja. Materiaalivalinnoissa helpottaa jos on jokin kuva oikeasta joen tai järven pohjasta, missä näkee mitä materiaaleja siellä on. Itse yhtenä hyvänä kikkana olen huomannut kovavirtauksisessa plekoaltaassa että laittaa pohjalasia vasten laattakiviä ja laittaa hienon hiekan siihen päälle ja virtapaikoissa tai kalojen kaivaessa paljastuu kivipohja eikä lasi. Lisäksi jossain tapauksissa sopii että erikokoista hiekkaa ja soraa sekoitellaan keskenään ja lisätään sekaan jopa pikkukiviä. Tällä saadaan hyvin luonnollisen näköinen pohjamateriaali, kunhan eri materiaalien värit sopii yhteen muun sisustuksen kanssa ettei "pohjahiekasta" tule liian moniväristä ja rauhatonta.
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Maji »

Kurttumelalehti (Cryptocoryne balansae) voisi olla kasvi makuusi - kasvaa pitkäksi, ja on lehtirakenteeltaan kiva tuoden vaihtelua perus valluihin yms.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”