Akvaarion sisustuksessa toimii yksi hyvä kikka, sama, jota voi käyttää niin kodin sisustukseen tai vaikka pukeutumiseen.
Katso paljon kuvia. Etsi silmiäsi eteen niitä altaita, joita pidät itse kauniina ja hyvin sisustettuina". Ehkä sinua miellyttää useampikin erilainen tyyli, täydellisestä viidakosta kivikkoiseen kantomaisemaan. Jos näin on, niin tee valinta ja keskity yhden altaan kanssa aina vain yhteen "teemaan". Pieniä ideoita voi toki kerätä mistä vaan.
Asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota on sisustuksen kerroksellisuus. Takana korkeampaa, edessä matalampaa. Sivuille korkeampaa jne. Optisia harhoja akvaarion jatkumisesta takaseinän läpi voidaan yrittää luoda mm. sillä, ettei takaseinää täytetään suoralla rivillä kasveja, vaan niiden lomaan jätetään "aukko" , jonne katsojan katse pyritään johtamaan.
Pitkässä altaassasi on paljon sisustettavaa (kateellinen täällä) ja se nielee sisäänsä myös valtavan määrän sisustuselementtejä, kuten kasveja. Voin yrittää lohduttaa, ettei sen "mestarisisustajankaan" akvaario ole kerralla valmiiksi tullut, vaan ajan myötä mitä todennäköisesti muokkautunut. Ja kasvanut, etenkin kun kasvillisesta akvaariosta on kyse.
Itse pidän runsaskasvisista altaista. Juurakoilla saa luotua pitkäänkin altaaseen tiloja, samoin isoilla näyttävillä juurakoilla korkeuseroja. Itse päällystää juuraikoita sammalilla. Muoviset koristeet eivät ole omaan makuuni. Meidän lapset niitä kuulemma hankkivat sitten omiin altaisiinsa, kun ovat aikuisia

Väreillä tehdään akvaariossakin paljon. Alkaen pohjamateriaalista altaan valaistukseen, kasvien väreihin ja lehtien muotoon. Toisistaan poikkeavia kasveja istutetaan vierekkäin, jolloin tuovat toinen toisiaan paremmin esille.
Tekemällä oppii ja löytää oman tyylinsä. Mikään ei ole hetkessä valmista ja mieltäänkin saa matkalla muuttaa.