Projekti Juwel Rio 180

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
GTX
Senior Member
Senior Member

Re: Projekti Juwel Rio 180

Viesti Kirjoittaja GTX »

Ginger, valotehoa sinulla on ihan riittävästi monipuoliseen kasvivalikoimaan. Lisää tehoa 50cm syvässä altaassa saattaisivat tarvita pohjalla kasvavat matalat runsaasti valoa vaativat kasvit.

Teemun juttuja kannattaa hieman suodattaa. Hänen pyhä kolminaisuus on Akvaariolinna, JBL-suodattimet ja sorapohja. Toimivan akvaarion saat toki aikaiseksi muutenkin.

Hiilidioksidin määrää voit osittain selvittää CO2-pH-KH taulukon avulla.
http://www.barrreport.com/showthread.ph ... H-KH-table
Jos sinulla ei ole mahdollisuutta automaattilaitteistoon jatkuvalla pH-mittauksella, niin mittaa pH tippatestillä aamulla ennen valojen syttymistä, aamupäivällä ja iltapäivällä. Näin saat jonkinlaisen kuvan altaasi hiilarin kulutuksesta ja lisätyn määrän vaikutuksesta.

pH-tippatestien tarkkuus esim JBL:n tarkimmalla testillä on muistaakseni 0,2 yksikköä, eikä KH-testien tuloksetkaan ole absoluuttisia totuuksia, joten kasvien ja kalojen hyvinvoinnin silmämääräinen seuraaminen on myös tärkeää.

Yleisesti ohjeena annettu kupla/sekunti hiilaria on ainoastaan karkea arvio. Sillä voi aloittaa, mutta pH:ta mittaamalla saat paremman kuvan kasvien hiilarin kulutuksesta juuri sinun altaassasi.
Ginger
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Ginger »

Kiitos paljon neuvoista! :) Tämä hiilarin lisäys on minulle täysin uusi juttu joten kaikki vinkit on tarpeen. Jonkun verran olen toki lueskellut kirjallisuutta aiheesta sekä keskusteluja täältä, mutta käytännön kokemus onkin aivan eri juttu. Mittasin äsken pH-arvon altaasta ja se oli tällä hetkellä (n. 1,5h valojen syttymisen jälkeen) aika lailla tasan 7. KH-arvo oli taas 3, eli linkittämäsi taulukon mukaan CO2 asettuisi juuri tuolle siniselle rajalle, eli sitä olisi himpun verran liian vähän. Hiilarilisää ei siis vielä tällä hetkellä ole altaaseen mennyt.
Ginger
Junior Member
Junior Member

Laitetaan tähän vielä päivän kuva, eli intianvesitähdikin päällimmäiset lehdet alkavat pikkuhiljaa punertaa, jee!
20140901_111520.jpg
20140901_111520.jpg (80.94 KiB) Katsottu 4717 kertaa
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

[quote="GTX"
Teemun juttuja kannattaa hieman suodattaa. Hänen pyhä kolminaisuus on Akvaariolinna, JBL-suodattimet ja sorapohja. Toimivan akvaarion saat toki aikaiseksi muutenkin.
[/quote]

Olisi erittäin mukavaa, jos ei mentäisi henkilökohtaisuuksiin ja jos mennään, niin perustellaan sitten vähän tarkemmin eikä heitetä mitään epämääräistä eikö vaan? Olisitko ystävällinen ja kertoisit minulle vaikka yksityisviestissä, missä on mennyt asiat vikaan?

Mä lähdin alkuperäistä kirjoittajaa varoittelemaan kun vielä tässä vaiheessa se on mahdollista eikä suurta vahinkoa pääse syntymään jos näin on. Turhan paljon näkee näitä tapauksia kun akvaarionhoitoon onkin sitte kyllästytty aika nopeesti kun "uusi, hieno, kehuttu paras tekniikka ja laitteet" ei toimikkaan ihan itsestään ja loppujen lopuksi tekee harrastajan arjesta vaan hankalampaa.

Mulla itelläni vallitsee tällänen "keep it simple" ajattelutapa akvaarionhoidossa. Sillä olen pärjännyt tähän asti eikä ole mitään syytä vaihtaa.

Tänä päivänä tuntuu olevan vahvana ongelmana myös se että ihmiset hoitaa akvaariot ja varsinkin niiden eläimistön sairaiksi. Kalat ja kasvit on jatkuvassa käymistilassa eivätkä saa hetken rauhaa. Kiinnitetään helposti huomiota vaan muutamaan pikkuseikkaan, mutta kokonaisuus jää huomioimatta.
Ginger
Junior Member
Junior Member

Tässä asiassa on varmasti monta eri tapaa päästä hyvään lopputulokseen ja kuulen mielelläni erilaisia mielipiteitä ja kokemuksia aiheesta, kunhan ei tosiaan mennä henkilökohtaisuuksiin :) Jokainen allas on kuitenkin erilainen ja toimii erilailla, aivan kuten me ihmisetkin. Eikä tässä ihan täysin aloittelija olla itsekkään, vaan viimeisen 10 vuoden aikana olen omistanut viisi eri akvaariota. Yhteistä näille kaikille on ollut se, että olen mennyt niissä hyvin perushoidolla ja simppeleillä "ihan ok" -laitteilla ja kaikista karaistuneimmilla kasveilla. Ja hyvin on pärjätty niinkin. Mutta kuten kaikissa harrastuksissa, niin uudet haasteet virkistävät aina ja on mielenkiintoista nähdä ja saada kokemuksia uusista laitteista, lajeista, kasveista jne ja oppia käytännön ja oman kokemuksen kautta. Ja vielä kun saa apua ja vinkkejä sekä uusia näkökulmia kokeneemmilta kanssaharrastajilta, niin mikäs sen parempaa! :)

Tavoitteena minulla on tosiaan saada tästä uudesta altaasta kaunis sisustuselementti ja vedenalainen puutarha kotiimme, joten tällä kertaa tarkoituksena olisi perehtyä aiempaa syvemmin kasvien sielunelämään, oikeanlaiseen valaistukseen, ravinteisiin jne.
GTX
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja GTX »

Teemu Salonen kirjoitti:
GTX kirjoitti: Teemun juttuja kannattaa hieman suodattaa. Hänen pyhä kolminaisuus on Akvaariolinna, JBL-suodattimet ja sorapohja. Toimivan akvaarion saat toki aikaiseksi muutenkin.
Olisi erittäin mukavaa, jos ei mentäisi henkilökohtaisuuksiin ja jos mennään, niin perustellaan sitten vähän tarkemmin eikä heitetä mitään epämääräistä eikö vaan? Olisitko ystävällinen ja kertoisit minulle vaikka yksityisviestissä, missä on mennyt asiat vikaan?
Etkö itse huomaa kirjoituksissasi jo pitkään toistunutta kuviota? Hyvä Akvaariolinna vs paha Helsingin Akvaariokeskus, hyvä JBL vs paha Eheim, hyvä sora vs paha hiekka. Ei ole ensimmäinen kerta, kun mainitsen asiasta sinulle. Tarttuu vaan usein silmään sinun kirjoituksista. Mielipiteensä kullakin, mutta objektiivisuutta kaipaisin lisää. En mä mitään yv:tä sulle lähetä. Jos haluat puida asiaa enemmän, niin tee tästä oma ketju, jotta ei pilata Gingerin projektiketjua.
Ginger
Junior Member
Junior Member

Eilen huomasin että pohjahiekkaan on ilmestynyt tällainen veden virtauksessa hulmuava limajuttu, liittyisiköhän jotenkin bakteeritoimintaan? Kaadoin Biodigestin ampullit aikalailla tuon kohdan yläpuolella veteen. Nitriitti näyttää kuitenkin yhä nollaa.
20140903_134746.jpg
20140903_134746.jpg (92.85 KiB) Katsottu 4480 kertaa
Ostettiin tänään miehen toivomuksesta akvaarioon yksi palleroahdinparta, siellä se nyt itsekseen pyörii pohjalla.
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Uuden altaan bakteerikasvustoksi veikkaisin. Sen voi sieltä poistaa lappoamalla, mutta todennäköisesti katoaa jossain vaiheessa itselleenkin.

Noilla Bio diggest ampulleilla olen itse käynnistänyt nyt useamman altaan valmistajan ohjeen mukaan. Eli kalat perään samana päivänä ja hyvin on toiminut joka kerta.
Ginger
Junior Member
Junior Member

Mitenköhän olisi parasta toimia tässä tilanteessa: Eli lätkäisin ohjeiden mukaisen annostuksen akvaarioon viikko sitten (eli 1 ampulli per 60L). Nyt olen sitten viikon ihmetellyt ja odotellut mutta tuota limalöllöä kummempaa ei ole tapahtunut. NO2 ja NO3 näyttää molemmat nollaa. Olisi ilmeisesti pitänyt lisätä kaloja tai jotain ammoniakki-valmistetta. Nyt on jäljellä vielä 2 ampullia. Vanhasta akvaariosta olisi tarkoitus siirtää partamonni, 3 klovninuoliaista ja taistelukalahaaremi, mutta milloin ja missä järjestyksessä?
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Ne arvot eivät lähde nousuun jos siellä ei ole kaloja tuottamassa jätöksiä [;)]
Itse imuroisin sen löllön vaan ekaks pois, esteettisistä syistä ja sitten partis ja nuoliaiset perään. Tosin, tietääkseni taistotkaan eivät ole kovin herkkiä muutoksille, mutta jos epäilet, voithan odottaa niiden kanssa huomiseen...
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Ginger kirjoitti:Mitenköhän olisi parasta toimia tässä tilanteessa: Eli lätkäisin ohjeiden mukaisen annostuksen akvaarioon viikko sitten (eli 1 ampulli per 60L). Nyt olen sitten viikon ihmetellyt ja odotellut mutta tuota limalöllöä kummempaa ei ole tapahtunut. NO2 ja NO3 näyttää molemmat nollaa. Olisi ilmeisesti pitänyt lisätä kaloja tai jotain ammoniakki-valmistetta. Nyt on jäljellä vielä 2 ampullia. Vanhasta akvaariosta olisi tarkoitus siirtää partamonni, 3 klovninuoliaista ja taistelukalahaaremi, mutta milloin ja missä järjestyksessä?
Sorry, että kesken sikermän iskeydyn tänne ja jutun kokonaisuus hieman hatara minulla tästä projektistasi.

Ymmärsin, että sinulla on Biodigest-bakuvalmisteita, muttei start-version stop-ammoa. Ja nitriitti ja naitraatti nollilla, joten kypsytys on todella alkutekijöissään.

Mutta onko sinulla vanha kippo ja siellä suodattimia? Itselläni kun on 10 kippoa, aina löytyy apu vanhasta kiposta helposti ja nopeasti.

Eli voisitko laittaa, jos sinulla on vanha kippo pyörimässä suodattimien kera uuteen kippoon kypsän suodattimen joksikin aikaa. Bakut pääsevät vauhtiin.

Jos ei vara irrottaa sellaista, niin ottaisin vanhoja suodatinpatruunoita osaksi joka vanhasta suodattimesta ja modaisin uuteen.

Myös pohjaliete ja suodatinpatruunojen puristelu uudessa akvassa tuo bakutoimintaa sinne. Fisuja en laittaisi ihan vielä ja kun laittaisin, vain yksi pioneeriksi, jokin kestävä fisu ja sen tarkkailua.

Kun otat vanhasta akvasta sinne kamaa, menee varmaan vanhaa kalaruokaa ja jätöksiä ja ravintoa bakuillekin samalla.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Ginger
Junior Member
Junior Member

Jep, tilanne on juurikin tämä :) Vanha akvaario sijaitsee tosiaan vanhempieni luona mutta samassa kaupungissa kuitenkin, siellä on kaksi sisäsuodatinta joten voisin toisen niistä irrottaa mukaan auttamaan kypsytystä ja tuoda vähän vanhoja kasveja myöskin. Tuo kalallinen kypsytys vähän jännittää kun aina ennen olen mennyt pidemmän kaavan kautta ja ilman sen kummempia kaupallisia valmisteita.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Jos "vanaha" akva ok, kun siirrät vanhan suodattimen sinne, niin varmasti auttaa.

Toisaalta, voitko uuden suodattimen viedä vanhaan ja vanhan uuteen, niin uusi kypsyy siellä nopeasti, vanhasta saa uudet bakut hommiin. Ja vaihto mieluusti niin, että suodatin on nopeasti lämpimässä toisesta paikasta toiseen. Käärisin hyvin vesitiiviiseen jätesäkkiin ja lämpimässä kosteana toiseen mestaan.

Mutta hyvä, jos saat vain vanhan suodattimen uuteen mestaan. Pidä huoli, ettei suodatinbakut ehdi kuolla. Ei kantsi pestä suodattimia nyt, ettei bakut tuhoudu yhtään.

Itse pistän usein vanhan ulkkarin uuteen kippon. Bakuja sekaan hiven tai ilmankin...ja heti käyttövalmis. Uusi ulkkari vanhaan tilalle mahdollisesti tarpeen mukaan.

Vanhassa akvassa muutenkin kannattaa kypsyttää etukäteen suodattimet - ilmaiseksi. :P
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Jasoo, bittiavaruus on nielaissut väliin kirjoittamani kommentin...
Fisuttaren ehdotus kypsästä suodattimesta on luonnollisesti paras tapa välttyä kriisiltä, niin minäkin olen aina tehnyt, mutta eikös ne ampullit olleet kuitenkin juuri sellaiset jotka mahdollistavat kalojen siirron jo samana päivänä?! Säästä loput ampullit vedenvaihtoihin, äläkä lappoa pohjaa enempää kuin sen hyhmän verran... Itse laittaisin jo kalan altaaseen, mutta jatkaisin seurantaa vesitesteillä...
100L L046, tetroja
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Taisi olla vain bakuversio, ei start, jossa stop-ammo mukana. Itse en hätäilisi. Kun nitriittiä alkaa pukata, vitsit ovat joskus vähissä ja sen tuloa ei voi estää pikakonstein. Maltti voi olla valttia.
Ginger
Junior Member
Junior Member

Kyseessä oli tosiaan pelkkä bakuversio jonka vuoksi en kaloja uskaltanut lisätä. Ehkä siirrän tosiaan yhden suodattimen kypsästä akvaariosta tähän uuteen ja vanhoja kasveja myös ja mittailen miten arvot lähtee kehittymään.
Siukki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Siukki »

Oon käynnistänyt useamman akvaarion Safestartilla ja kukkamullalla. Tippatesteillä mitattavaa nitraattia en ole saanut ilman bakujen ruokintaa, siksi kukkamulta. Akvaarioon bakujen jälkeen hetken vedessä lillunutta kukkamultaa (siivilän läpi) ja 1-2 päivän kuluttua nitraatti on 10. Nitriittiä ei ole tullut kertaakaan, vaikka kalat on lisätty tuon 1-2 päivän jälkeen. Pitänee samalla tunnustaa, että vasta 1 v harrastusta takanapäin, joten saa olla skeptinen näille mun kommenteille. :D

Saanko samalla kysyä aloittajan mielipidettä tuosta Rio 180:stä? Harkinnassa täällä. Haluaisin metrisen akvaarion, mutta kohtuullisen vähän syvyyttä. Luuletko, että kansi kestäisi kissoja? Kuinka valokansi toimii hoitotilanteissa?
Ginger
Junior Member
Junior Member

Bakujen ruokinta on kyllä täällä vähän jäänyt, siksi sitä nitraattiakaan ei varmasti ole kun ei ole mitään hajotettavaa :D

Vastahan on viikon verran ollut käynnissä tämä uusi Rio, mutta on mielestäni tosi siistin ja tyylikkään näköinen. Ystävätkin kommentoi että on vähän eri näköä kuin heidän lapsuuden akvaarioissaan joskus 90-luvulla. Kävi vielä hyvä tuuri tämän oman altaan kanssa että ostin "käyttämättömän käytetyn" jossa takuuta vielä jäljellä rutkasti. Edellinen omistaja oli vain ehtinyt muovit kääriä päältä pois, mutta sain sen silti huomattavasti edullisemmin kuin liikkeestä ostettuna. Ulkosuodatin mahtui hyvin toiseen jalustan kaapeista, mutta toinen kaappi ei tule yksinään kyllä kaikille akvaariotavaroille riittämään. Nyt on jo ylin hylly täynnä vesitestejä, alemmalla hyllyllä yli jääneitä suodatusmassoja jne.

Tilaa huoltotoimille tuntuisi olevan todella hyvin kannessa, mutta epäilen ettei kyllä välttämättä kissaa pidemmän päälle kestä. Alla vielä kuva kun molemmat huoltoluukut auki.
20140906_203826.jpg
20140906_203826.jpg (80.45 KiB) Katsottu 4155 kertaa
Luukut ovat siis aika ohutta ja taipuisaa materiaalia ja lähtevät tuosta ihan nostamalla kokonaan pois paikoiltaan, jonka jälkeen keskimmäisen valorungon saa helposti yhdelläkin kädellä nostettua pois. Parannusta on siis sinänsä huomattavasti vanhaan rekordiini verrattuna jonka valokansi oli aika raskas ja yhtenäinen "laatikko".
Ginger
Junior Member
Junior Member

Tänään kävin hakemassa vanhemmasta akvaariostani toisen kypsän sisäsuodattimen ja muutamia kasveja tähän uuteen. Tuota suodatinta ei ole hetkeen pesty, joten sen mukana tuli mukavasti kakkia bakuille. Löysin samalla vanhan paketin Bactozymia jossa oli yksi kapseli jäljellä. Laitoin nyt senkin kapselin tuonne uuteen akvaarioon kun ei sille muutakaan käyttöä ole.

Tässä taas kuva tämän hetkisestä tilanteesta:
20140907_181636.jpg
20140907_181636.jpg (79.6 KiB) Katsottu 4055 kertaa
Ensiviikolla pitäisi tulla muutama tilaamani kasvi lisää, ainakin pensasojakaalia, suippovesihyasinttia ja karttulehteä :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Ihan hienolle näyttää. Uskon, että alkaa tapahtumaan vesiarvoissa. Mittaile huomenissa nitriitti ja nitraatti. Eiköhän ala pukata. Myös se nitraatti, ettei kypsä suodatin pienellä kuormituksella hyppää nitriittipiikin yli. Tosin tarkka tippatesti näyttää jotain sieltä. Johan hanavedessäkin voi olla 0.1-0.3 mg/l nitriittiä....

Kantsii myös testata hanavedellä testit, että ovat kunnossa, jos eivät tuliterät. Nekin vanhenevat.
Ginger
Junior Member
Junior Member

Saa nyt tosiaan nähdä miten nuo kasvit lähtevät tuosta kehittymään, istuttelin niitä nyt tuonne ilman sen kummempaa suunnitelmaa. Osa lajeista on minulle täysin uusia, joten sen näkee sitten tulevaisuudessa että mitkä tuolla menestyvät :) Pitää perehtyä vähän lannoitukseenkin. Jännittää se pensasojakaali että saanko sen pysymään hengissä, kun luin että se on aika vaikea kasvi. Olisi kiva myös istuttaa jotain sellaista nurmikkomaista pohjakasvia ainakin osaan altaasta, mutta näinköhän nuoliaiset malttaisi jättää sen sitten rauhaan.

Nuo testit ovat tosiaan kaikki ihan juuri äskettäin hommattuja, joten pitäisi olla ihan tuliteriä :) En vain löytänyt pakkauksista mitään viimeistä käyttöpäivää kun äsken niitä tiirailin. Mutta huomenna tosiaan taas mittaillaan että tapahtuuko vesiarvoissa muutoksia suuntaan tai toiseen.
Ginger
Junior Member
Junior Member

Höh, mittasin äsken arvoja ja nitriitti on yhä nollassa ja nitraattiakin on alle 1mg/L. Ajattelin että nyt ne olisi ihan varmasti lähteneet nousuun kun eilen huljuttelin kypsästä suodattimesta kakkeja tuonne altaaseen ennenkuin kytkin sen verkkovirtaan. Pitää nyt vielä odotella ja ihmetellä.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Ginger kirjoitti:Höh, mittasin äsken arvoja ja nitriitti on yhä nollassa ja nitraattiakin on alle 1mg/L. Ajattelin että nyt ne olisi ihan varmasti lähteneet nousuun kun eilen huljuttelin kypsästä suodattimesta kakkeja tuonne altaaseen ennenkuin kytkin sen verkkovirtaan. Pitää nyt vielä odotella ja ihmetellä.
Sinulle ei ehkä tule lainkaan nitriittipiikkiä, kun kypsä suodatin:). Ja nitraattiakin nyt ehkä vähän, koska fisuja ei ole vielä. Sinullahan on bakut siellä kypsässä suodattimessa.

Mittaa varmuudeksi ammoniakki vielä nyt alkuvaiheessa. Sitä yleensä aluksi pukkaa ensimmäisenä, nitriitti 0 ja nitraatti 0. Sitten se vähenee ja nitriitti lisääntyy. Lopulta ammo 0, nitriitti lähes 0 ja nitraatti nousee.

Mutta voi olla, että sinulla on periaatteessa kypsä akva, kun kypsä suodatin. Mutta bakukanta on vielä hutera laittamaan kuin hiven fisuja eli jokin pieni kestävä fisu. Näin näet mihin mennään kun mittailet arvoja.

Itse pistäisin yhden pienen kestävän kalan pioneeriksi ja katsoisin vesiarvoja. Kuitenkin olisin hyvin maltillinen kun lisäilisin fisuja, ettei se kuuluista nitriittipiikki iske myöhemmin. Se usein iskee kalojen laitosta 3. päivä:).
Ginger
Junior Member
Junior Member

Okei, kiitos vinkeistä :) Pitää käydä tuo ammoniakki-testi ostamassa, sillä se minulta puuttuu. Olin eilen unohtanut sen ämpärin, jossa vanhan suodattimen kuljetin, tuohon olkkarin lattialle ja siellä oli vielä paljon kalankakkaista vettä pohjalla, joten kaadoin sitä tuonne akvaarioon että tulisi taas lisää kuormitusta.
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Ginger kirjoitti:Tää on paha lukee näitä teidän juttuja kun on alkanu hiipimään sellainen ajatus mieleen et minkä takia en ite päivittäny allasta kerralla paljon isommaksi kun siihen hommaan ryhdyin :D Nyt toi oma uusi 180 litraa tuntuu hirmu pieneltä :/
Vastaan tuohon pohdintaasi tässä sun omassa päiväkirjassa; Se mieleesi hiipinyt ajatus, se on akvaariokuume joka tarttuu ainakin näin foorumin välityksellä, mutta toki -sen vakavan, joskus parantumattomat taudin voi myös saada hyvin varustelluista akvaarioliikkeistä tai muista fisuaiheisista näyttelyistä. :mrgreen:
100L L046, tetroja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”