Käytettynä ostettu akvaario kaloineen.

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tituli
Starting Member
Starting Member

Käytettynä ostettu akvaario kaloineen.

Viesti Kirjoittaja Tituli »

Ostin akvaarion, 60 litraisen. Mukana tuli kasveja, pumppu, valaisin sekä miljoonakaloja ja sukarapuja.

Mitenhän tuon kypsytyksen laita nyt on?
Iskin akvaarioon hiekan (Biltema) sekä Tetra Safestarttia ja Aquasafea. Pumpusta minulla ei ole mitään käsitystä, että onkohan se pesty vai ei (akvaario oli juuri tyhjennetty kun menin sitä hakemaan). Itse en tehnyt pumpulle mitään, iskin sen vain päälle.

Olen mittaillut vesiarvoja, tosin minulla on vain liuskoja. Kaikki arvot ovat tällä hetkellä niiden mukaan OK.

NO3 0
NO2 1
GH 6
KH 6
pH 6,8
CI2 0

Kaloja olen ruokkinut ihan normaaliin tapaan. Akvaario on ollut meilä nyt viikon.

Mitenhän tässä nyt pitäisi/kannattaisi edetä?
Onko odotettavissa tai pitäisikö odottaa, että nitriitti nousee? Olen sitä odotellut ja ajatellut sitten vain hoitaa akvaariota runsailla veden vaihdoilla.Mitä jos nitriitti ei nouse, mistä tiedän onko akvaario kypsä?

Ikävä tilannehan tämä on, eikä tarkoituksenani ollut lainkaan aloittaa harrastusta näin, mutta myyjä ei maininnut ilmoituksessaan tai yhteydenpitomme aikana sanallakaan ravuista tai kaloista enkä niitä sitten raaskinut sinne ämpäriinkään jättää. :(
Missy80
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Käytettynä ostettu akvaario kaloineen.

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Tituli kirjoitti:Ostin akvaarion, 60 litraisen. Mukana tuli kasveja, pumppu, valaisin sekä miljoonakaloja ja sukarapuja.

Mitenhän tuon kypsytyksen laita nyt on?
Iskin akvaarioon hiekan (Biltema) sekä Tetra Safestarttia ja Aquasafea. Pumpusta minulla ei ole mitään käsitystä, että onkohan se pesty vai ei (akvaario oli juuri tyhjennetty kun menin sitä hakemaan). Itse en tehnyt pumpulle mitään, iskin sen vain päälle.

Olen mittaillut vesiarvoja, tosin minulla on vain liuskoja. Kaikki arvot ovat tällä hetkellä niiden mukaan OK.

NO3 0
NO2 1
GH 6
KH 6
pH 6,8
CI2 0

Kaloja olen ruokkinut ihan normaaliin tapaan. Akvaario on ollut meilä nyt viikon.

Mitenhän tässä nyt pitäisi/kannattaisi edetä?
Onko odotettavissa tai pitäisikö odottaa, että nitriitti nousee? Olen sitä odotellut ja ajatellut sitten vain hoitaa akvaariota runsailla veden vaihdoilla.Mitä jos nitriitti ei nouse, mistä tiedän onko akvaario kypsä?

Ikävä tilannehan tämä on, eikä tarkoituksenani ollut lainkaan aloittaa harrastusta näin, mutta myyjä ei maininnut ilmoituksessaan tai yhteydenpitomme aikana sanallakaan ravuista tai kaloista enkä niitä sitten raaskinut sinne ämpäriinkään jättää. :(
NO2 = nitriitti ja 0 on ainoa hyvä arvo. Jos kalat on jo altaassa niin käyhän pikaisesti ostamassa Prodibion Biodigest ampulleja ja lorauta akvaarioon. Tuo safestarttikin onneksi auttaa ja mikäli suodatin ei ole ehtinyt kuljetuksessa kuivua niin siinähän on valmiiksi hyviä bakuja vaikka kuinka paljon :). Jos nitriitti alkaa kaikista toimenpiteistä huolimatta nousta niin runsaita veden vaihtoja päivittäin ja joka kerralla sekaan tota biodigestiä.
Tituli
Starting Member
Starting Member

Kiitoksia :)
Kauanko minun kannattaa odottaa, ennen kuin uskallan alkaa laittamaan kalastoa uusiksi?
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Jos siellä nyt on nitriitti eli NO2 1 niin vettä ois syytä vaihtaa pikaisesti. Nitraattiakaan jos ei vielä ole niin bakut on ehtiny kupsahtaa muutossa. Eli ensin nitriitti alas ja nitraattia ois hyvä olla et näkee bakujen varmasti toimivan, sitten voi miettiä sen kalaston….
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
Tituli
Starting Member
Starting Member

Tein juuri äsken testin uudelleen.

NO3 10
NO2 0
Ja muut tulokset samoja.

Eli minulla siis edellä kirjoitusvirhe.
Nitriittiä ei ole ollut tuon testin mukaan yhtään vielä kertaakaan. Mittaan vesiarvot kerran päivässä.
Missy80
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Luulen, että akvaario on jo kypsä sellaisenaan mikäli se suodatin on suht pesemättömänä ollut ja kuivumatta välillä plus lisäät noita ampulleja joista maintsin. Bakuja löytyy myös kasveista, kannoista jne. mikäli sellaisia sait mkuana. Hiekasta myös, mutta sen vissiin uusit? Kannattaa nyt kuitenkin se pari kolme viikkoa odotella ja sit alkaa lisäillä kaloja. Millaisia ajattelit hommata?
Tituli
Starting Member
Starting Member

Hiekan tosiaan vaihdoin, tai siis laitoin uuden koska vanha oli ehditty hävittää.
Kasveja sain mukaani mutta en muita sisusteita.

Ajattelin väkertää tuosta kääpiöpallokaloille kodin.
Lisään nuo mainitsemasi "mömmöt" ja odottelen varuilta sen 3 viikkoa. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”