No hyvä että onnistui noinkin kivasti! En osaa sanoa stressaantuvatko kalat kotiloiden katselusta, epäilisin että ei. Tai meillä ainakin kissat kyttäilee ulkotarhassa lintuja, ja minä oon pruukannu kutsua sitä "virikkeeksi". (Voi olla, että kissat kutsuisivat sitä kiusanteoksi, jos osaisivat puhua. Onneksi eivät osaa.)

Luulisin etteivät stressaa, aivojumppaahan tuo niille on, ja kun kerran viskelet niille saalistettavaksikin kotiloita säännöllisesti, niin saavat sitten toteuttaa itseään. Jos niitä kotiloita nyt välillä kiipii yli sieltä, niin sehän on vaan palloille mieleen!
Palloille erittäin tärkeää on hyvä biologinen suodatus. Mitä proteeinipitoisempi ruoka, sitä enemmän sottaa. Pallot kun ovat niin tyystin lihansyöjiä kuin olla voi, niiden ruuat ja täten myös kakka ovat aika tymäkkää tavaraa. Omat pallot olivat aikanaan 40-litraisessa, mutta luovuin sitten niistä, kun en tahtonut saada levättymistä loppumaan jatkuvallakaan vedenvaihdolla ja zeoliittisuodatuksella. Tuolloin ei ollut tilaa isompaa allasta hankkia näille. Olen viimeaikoina leikkinyt ajatuksella pistää pystyyn 140-litraisen pytyn näille. Siihenkin saisi jo aika tehokkaan ulkosuodattimen, jonka höökä ei veisi palloja mukanaan.
Eli tehokas biologinen suodatus ja säännölliset vedenvaihdot on tärkeitä.
Kääpiöiden hampaat eivät yleensä pääse kasvamaan liian paljoa, jo survarinkin kitiinikuori riittää kuluttamaan niiden miniminihampaita. Aina parempi ja varmempi kuitenkin, kun saavat säännöllisesti kotiloita rouskia. Kääpiöpallo on myös niin toivottoman pieni, että niiden hampaiden leikkaaminen olisi aika taidetta.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.