Toinen kerta toden sanoo (144L)

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
SENA
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Toinen kerta toden sanoo (144L)

Viesti Kirjoittaja SENA »

Hei! Olen 14v tyttö Keski-Suomesta olen aloittanut akvaario harrastuksen jo kaksi ja puoli vuotta sitten. Ensimmäinen akvaarioni oli sellainen 100L seura-akvaario, jossa mulla oli mustatetroja, platyja, kardinaalitetroja sekä monni naaras nimeltä Pipsa. Myin akvaarion n. Puolivuotta sitten koska ei ollut enään kiinnostusta. Mutta nyt olen ostanut 144L akvaarion joka sekin tulee olemaan seura-akvaario. Akvaario on siis eilen haettu sekä täytetty mietin vain sitä että laitoinko kasin/kasvit liian aikasin? Olisiko sen pitänyt tekeytyä vähän aikaa ennen kun laittaa sinne kasvit, mutta näin menin kumminkin tekemään ja kalat olisivat tulossa 9.12. Olen miettinyt että jos laittaisi n.15 kpl kardinaali/Neontetroja, platyja, yhden taistelukala uroksen sekä maatiasmonnin. Onko tuo yhdistelmä huono toivoisin että vastattaisiin (en nimittäin itse ole ihan 100% varma että onko tuo hyvä yhdistelmä).Akvaariossa on tällä hetkellä kaksi kantoa ja nämä perus asiat mitkä pitääkin olla sekä yksi kasvi (jonka nimeä en tiedä :D). Mutta laitan sitten lisää kuulumisia kun kalat ovat tulleet ja mihin kaloihin päädyin. Ps: kirjoitus virheitä varmasti on koska kännykällä kirjoitettu...!!! :D
Piia85
Member
Member

Re: Toinen kerta toden sanoo (144L)

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Heippa!

Tervetuloa takaisin harrastuksen pariin!

En osaa kommentoida tuohon kasviasiaan sen enempää, kun että jos kasvit ovat todella herkkiä niin saattavat kärsiä kun altaaseen tulee nitriittipiikki. Minulla kasvit eivät tosin ole koskaan reagoineet mutta altaissani onkin aina ollut helppohoitoisia kasveja.

Allas ei ainakaan ehdi täysin kypsyä ennen kun kalat olisivat tulossa, eli tiedossa kalallinen kypsytys? En suosittele, kalat kärsivät nitriittipiikistä myös :( On olemassa bakteerivalmisteita joissa luvataan että osa kaloista voisi laittaa jo seuraavana päivänä, minulla ei ole kokemusta niistä joten joku joka tietää voi niistä kertoa.

Kalavalinnoissa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, millaisiin oloihin kalat olisivat tulossa. Tutki ainakin kalojen vaatimuksista vesiarvot eli ainakin pH ja lämpötila. Taistelukalat ja kardinaalitetrat tykkäävät lämpimästä vedestä, neontetrat ja platyt viihtyvät viileämmässä. Lisäksi platyjen vettä pitäisi kovettaa, ja näin ei voi tehdä muille valitsemillesi kaloille koska ne viihtyvät pehmeämmässä vedessä. Platyjen seuraksi hankkisin ehkä mieluummin miljoonakaloja kuin tetroja?
SENA
Starting Member
Starting Member

Okei kiitos :D ja täytyy vielä miettiä noita kaloja että mitä sinne laittaa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

^^ Yhdyn edelliseen, hyviä neuvoja.
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4200002126
Akvaarion kypsyttäminen on hyvin tärkeää, ennen kuin kaloja tulee kippoon. Muuten kalat kuolevat nitriittimyrkytykseen ja sairastelevat muutenkin paljon.

Biodigest start -ampullit ovat hyvä ja todella nopeakin apu kypsytykseen. 4 tuntiin en uskoisi ja akvan bakukannan kasvaminen voi viedä jopa kuukauden, mutta kehuttu ja hyvä apu.

Jos tilaat akvaarioon.fi:stä esimerkiksi noita (tulaa parissa päivässä). Samalla tärkeää ostaa tippatestit ammoniakille, nitriitille ja nitraatille. Kypsyttäminen on silloin helppoa ja turvallista.

Hyvä hankkia tarvittavat tavarat ajoissa. Verkkokaupoista ne saa hyvin edullisesti ja voi rauhassa miettiä mitä tarvitsee.

Kasvilannoitteet pohjaan ja veteen, vedenparannusaineet tärkeät....

Suodattimet ehdoton ja tärkeä ja toki mahdollinen lämmitin, jos kämppä ei riittävän lämmin jne....

Pohtisin ajoissa ensin nämä ja hankkisin.

Mikä suodatus sinulla on? Tarkka malli ja merkki.

Sitten kuten sanottiin, kalaston kokoonpano tärkeä pohtia, että sopivat yhteen. Lämmöt, virtaukset, ph, kovuus jne....Ja nyppiminen, että liehupyrstöä nypitä jne....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
SENA
Starting Member
Starting Member

Juu kiitos vinkeistä, mutta kuinka kauan akvaaarion pitää antaa tekeytyä? Viime kertainen kavaarioni (Siis se 100L) oli tuttuni akva ja sain sen vesineen ja kaloineen +laitteineen niin ei ole sillein kokemusta akvan "kypsyttämisestä".
SENA
Starting Member
Starting Member

Ja suodatin on EHEIM aquaball
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Noilla Biodigest-ampulleilla pioneerikalan voi laittaa parin päivän sisälläkin. Kaikkia kaloja en laittaisi missään tapauksessa kerralla kypsyvään kippoon. Asteittain paras.

Ja Aquaballeja on monenkokoisia. Jos näet speksit siitä, niin hyvä.
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... uodattimet

Kuten havaitset, tehoja on moneen lähtöön ja jollakin on lisäkoreja. Jos ei, korien määrästäkin jo näet hieman mikä noista....

Yksi suodatin yleensä liian vähän, jos vähänkin enempi fisuja ja sitten on yhden kortin varassa koko systeemi.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
SENA
Starting Member
Starting Member

Okei kiitoksia vastauksista. :D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Testit tosiaan tippatestejä, liuskat rahantuhlausta. JBL ja Tetra ihan ok. Ph-testi myös tärkeä yleensäkin. Noilla sitten pärjää. Mutta jos kovetat vettä, GH-testi hyvin tärkeä (hammaskarpit). Kh-testikin suositeltava.

Jos et koveta vettä eikä hammaskarppeja, GH-testi suht tarpeeton. Kh-testikään ei supertärkeä, mutta jos säätelet ph:ta, hiilarilevitys jne. ihan hyvä olla.

JBL:llä on akvaarioon.fi:ssä täyttöpulloja, joita voi ostaa myöhemmin halvalla kun itse pääkitti on ostettu ja tippatestejä vain tarvitsee (testipullot vain).

Tetran tippatesti minusta siinä mielessä hyvä, että näyttää laajan skaalan ph:sta. JBL:llä hieman suppea skaala ja ääripäissä sössää arvot. Tosin on sitten tarkempi.
SENA
Starting Member
Starting Member

okei täytyy hankkia ja kiitos :D
SENA
Starting Member
Starting Member

Laitoin kasveille TetraPlant Cryptoa puolikkaan tapletin ja veteen JBL Biotopolia ja käyn lähi päivinä ostamassa GH,KH,PH testit jota sais noi lähtö arvotkin sitten selville kun pitäis kovettaakkin tota vettä. Olen suunnitellut että jos kovettasi sen tällä JBL aquadur:illa. Ja kalasto tulisi sitten olemaan tällainen:

Miljoonakaloja (10kpl)
Platy (10kpl)
Maatiaspartamonni (1kpl uros)
Paratiisikala (1kpl uros)
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Aquadur hyvä kovettamiseen, hetkeksi vesi samenee siitä. Ja jos pystyy valmistaa veden etukäteen ei vesi juuri samennu vedenvaihdon aikana, ja nopeasti se samennus hälvenee altaassa vaikka ei pystyisikään vesiä etukäteen valmistaa.

Miljoonakalat ja erityisesti platyt lisääntyy itsekseen todella reippaalla vauhdilla, joten itse ottaisin tuon kokoiseen altaaseen todennäköisesti molempia lajeja 1uroksen ja 3-4naarasta. Uutta verta jengiin voi lisäillä myöhemmin ettei mene liian sisäsiittoiseksi.

Meidän milliskanta lähti liikkeelle 2uroksesta ja 6naaraasta, nyt niitä uiskentelee altaassa reilu 50kpl eri-ikäistä sakkia.Kohta synnyttäviä naaraita mulla on nyt viisi altaassa joten poikasia on odotettavissa lähiaikoina vähintään 150kpl porukka, emot verottaa poikasia ihan kivasti mutta 10-20 mukulaa jää aina altaseen. Tähän asti olen onneksi saanut poikaset eteenpäin. Jotain harventajaa saatan joutua itsekkin miettimään lähiaikoina.
Mulla ei kokemusta tuosta paratiisikalasta mutta se saattais olla luonnollinen poikastulvan harventaja?

Muutamaan kertaan olen ostanut uuden uroksen kantaa vahvistamaan, poikasia lähtee talosta maailmalle tasasta tahtia.
Jos mahdollista suosittelen hankkimaan miljoonakalat toiselta harrastajalta, ovat kestävämpiä. Liikkeestä hankitut ovat tosi herkkiä, vaikka altaassa olisi kaikki arvot hyviä ja olot optimaaliset, näitä tippuu tuntemattomasta syystä.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
SENA
Starting Member
Starting Member

Niin ottaa ne kyllä lisääntyy aika nopeesti sillon kun mulla oli 1uros ja kolme naarasta siinä 100L niin kyllä niitä oli loppu ajasta ihan kymmenittäin.
SENA
Starting Member
Starting Member

Nyt ois sitten akvassa kasvit. PH arvokin mitattu (7.0) ja veden kovuuskin (keskikovaa) jos huomenna kävisi hakemassa platyt (1 uros, 3 naarasta) ja myös vähän lisää piilopaikkoja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”