Ripsimonniharrastajia?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Eggo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 21:41, 06.11.2014
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Pienet ripsimonnilajit yleisesti + kuonoselkäuimari

Viesti Kirjoittaja Eggo »

Löytyisiköhän täältä ketjusta yleiskuvausta siitä, minkätyyppisiä pienet ripsimonnilajit (olen ajatellut sellaisia 7-8 senttisiksi kasvavia) yleisesti ovat reviiritietoisuudeltaan ja syöntitavoiltaan, kun en ole oikein löytänyt kaikista kandidaateista kuvausta. Eri alalajien syöntitavat lienevät suunnilleen samanlaiset? Haluaisin omaan akvaarioon muutamia eri tyyppisiä imukaloja - sellaisia, jotka tykkää putsata kiviä, pohjaa laseja tai järsiä kantoa. Mitä ripsimonnit näistä mieluiten putsaavat? Eniten tällä hetkellä kiinnostaisi kuonoselkäuimari. Jos tämä on sellainen yleisputsaritalkkari, voi olla että hankkisin vain tätä useamman yksilön (toki seurallisia kaloja ottaisin useamman muutenkin), mutta jos jonkinverran nirso putsari, voi olla että hankin jotain toistakin "imukalatyyppiä" lisäksi talkkarinhommia hoitamaan. Kierteisiä jo onkin, ja muutamia sukarapu tulossa pian. Haluaisin, että kaikille akvaarion pinnoilla olisi joku, joka putsaisi. Tämä siksikin että akvaario on vain hiukan alle 100 L, ja avopaikoissa uivia kaloja ei kovin paljon mahdu ilman että tulisi kalasopan näköistä. Noita pintoja pitkin vipeltäviä tyyppejä on muutenkin niin hauska seurata puuhissaan.

Eli siis oikeastaan myös lajisuosituksia ripsimonneista kyselisin ;)

Se vielä, miksi tuo kuonoselkäuimari kiinnostaisi... olen tällä hetkellä täysin mutu-tuntuman varassa (ennen kuin kysyn liikkeestä), sillä siitä ei juuri ole löytynyt tietoa. Onkohan mutu-olettamukseni oikeansuuntainen? Se on tällainen: rohkeampi olemaan esillä kuin esim. selkäuimari. Ui selkäuimarin tavoin selällään...? Minulla on kanto, jonka 2 eri haaraa menee pintaan asti, ja ajattelin, että se kuonoselkäuimari voisi tykätä mennä sitä kantoa pitkin pintaan (jos tykkää kannon pintaa kaluta?). Luin, että saattaisi tykätä imuttaa pinnan kelluvien kasvien alapuolia, ja ajattelinkin hankkia jotain amerikankilpukkaa, konnanputkea tai vastaavaa pinnalle kellumaan. Ja olen päätellyt, että tämäntyyppiset kalat saattaisivat pärjätä sukarapujen kanssa...?
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Oisko kellään tietoa tai arvauksia, mikähän ripsimonni tässä kuvassa on? Oli noin 18 cm pitkä ellei pidempikin. Täähän on meinaan aika komia ja isokin vielä. Mielessä kävi sulkaripsimonni tuon selkäevän ja pilkkujen takia, mutta onkohan nyt varmasti kun näkemäni sulkikset ovat monisävyisempiä? Tämä on ainoa kuva, mitä mulla tästä kyseisestä monnista on, yksityiskohdat ei näy varmaan kovin hyvin. Bongasin tämän yli vuosi sitten sattumalta joko Puolan tai Ruotsin lentokentän akvaariosta ohikulkumatkalla, en nyt enää tarkkaan muista kummalla silloin olin. Tais olla altaan ainoat kalat tämä ja pieni tummaleväpleko, mut ihan kunnioitettavan kokoiseksi päässyt sammalmatto sieltä myös löytyi. :)
puolanmonni.png
puolanmonni.png (765.94 KiB) Katsottu 11610 kertaa
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

Eggo kirjoitti:Löytyisiköhän täältä ketjusta yleiskuvausta siitä, minkätyyppisiä pienet ripsimonnilajit (olen ajatellut sellaisia 7-8 senttisiksi kasvavia) yleisesti ovat reviiritietoisuudeltaan ja syöntitavoiltaan, kun en ole oikein löytänyt kaikista kandidaateista kuvausta. Eri alalajien syöntitavat lienevät suunnilleen samanlaiset? Haluaisin omaan akvaarioon muutamia eri tyyppisiä imukaloja - sellaisia, jotka tykkää putsata kiviä, pohjaa laseja tai järsiä kantoa. Mitä ripsimonnit näistä mieluiten putsaavat? Eniten tällä hetkellä kiinnostaisi kuonoselkäuimari. Jos tämä on sellainen yleisputsaritalkkari, voi olla että hankkisin vain tätä useamman yksilön (toki seurallisia kaloja ottaisin useamman muutenkin), mutta jos jonkinverran nirso putsari, voi olla että hankin jotain toistakin "imukalatyyppiä" lisäksi talkkarinhommia hoitamaan. Kierteisiä jo onkin, ja muutamia sukarapu tulossa pian. Haluaisin, että kaikille akvaarion pinnoilla olisi joku, joka putsaisi. Tämä siksikin että akvaario on vain hiukan alle 100 L, ja avopaikoissa uivia kaloja ei kovin paljon mahdu ilman että tulisi kalasopan näköistä. Noita pintoja pitkin vipeltäviä tyyppejä on muutenkin niin hauska seurata puuhissaan.

Eli siis oikeastaan myös lajisuosituksia ripsimonneista kyselisin ;)

Se vielä, miksi tuo kuonoselkäuimari kiinnostaisi... olen tällä hetkellä täysin mutu-tuntuman varassa (ennen kuin kysyn liikkeestä), sillä siitä ei juuri ole löytynyt tietoa. Onkohan mutu-olettamukseni oikeansuuntainen? Se on tällainen: rohkeampi olemaan esillä kuin esim. selkäuimari. Ui selkäuimarin tavoin selällään...? Minulla on kanto, jonka 2 eri haaraa menee pintaan asti, ja ajattelin, että se kuonoselkäuimari voisi tykätä mennä sitä kantoa pitkin pintaan (jos tykkää kannon pintaa kaluta?). Luin, että saattaisi tykätä imuttaa pinnan kelluvien kasvien alapuolia, ja ajattelinkin hankkia jotain amerikankilpukkaa, konnanputkea tai vastaavaa pinnalle kellumaan. Ja olen päätellyt, että tämäntyyppiset kalat saattaisivat pärjätä sukarapujen kanssa...?
Ripsimonnit eivät ole leväputsareita joten siinä suhteessa ne voi sivuuttaa. Pieniä ripsimonneja on markkinoilla muutenkin todella vähän vaikka yleisin ripsimonni, selkäuimari, yleisin laji eittämättä onkin. Kuonoselkäuimari on tosiaan rohkeampi ja avoimemmin esillä kuin selkäuimari mutta nekin ovat piilottelevia jos niitä on vähän eli mitä suurempi parvi sen parempi. Kuonoselkäuimarit myös uivat tosiaan selkää selkäuimareiden tavoin. Itse olen pitänyt yli 10 yksilöä 100l altaassa ilman ongelmia. Kuonoselkäuimareille paras pintakasvi on varmaankin tiikerilumme niin että antaa sen lehtien kasvaa pintaan saakka, näiden lehtien alla ne tykkäävät oleskella mutta toki myös muut kasvit ja juurakot kelpaavat loistavasti. Sukarapujen kanssa ei varmasti tule ongelmaa koska eivät ole elävän ravinnon perään.

Muita pieniä ripsimonneja on tosiaan huonosti saatavilla jo senkin vuoksi että pieniä ripsimonnilajeja on todella vähän mutta esimerkiksi kääpiöripsimonnia (Mochokiella paynei) ja vähäripsimonneja (Microsynodontis batesii, polli, sp. Nigeria) on ajoittain saatavilla. Vähäripsimonneista aktiivisin on omien kokemusteni mukaan Microsynodontis polli -laji, muut pitämäni lajit ovat olleet enemmän piilottelevia.
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

suomunaama kirjoitti:Oisko kellään tietoa tai arvauksia, mikähän ripsimonni tässä kuvassa on? Oli noin 18 cm pitkä ellei pidempikin. Täähän on meinaan aika komia ja isokin vielä. Mielessä kävi sulkaripsimonni tuon selkäevän ja pilkkujen takia, mutta onkohan nyt varmasti kun näkemäni sulkikset ovat monisävyisempiä? Tämä on ainoa kuva, mitä mulla tästä kyseisestä monnista on, yksityiskohdat ei näy varmaan kovin hyvin. Bongasin tämän yli vuosi sitten sattumalta joko Puolan tai Ruotsin lentokentän akvaariosta ohikulkumatkalla, en nyt enää tarkkaan muista kummalla silloin olin. Tais olla altaan ainoat kalat tämä ja pieni tummaleväpleko, mut ihan kunnioitettavan kokoiseksi päässyt sammalmatto sieltä myös löytyi. :)
puolanmonni.png
Kyllä tuo ihan sulkaripsimonnin tunnusmerkit täyttää vaikka selkäevän pidennyksiä onkin vähänlaisesti.
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Mua mietityttää vielä vain tuo sulkaripsimonnin rohkeus. 1200-litraisen nykyiset ''ripsimonninkorvikkeet'' haarniskamonnit kun ovat vähän turhankin rohkeita ja tutkailevat ja imeskelevät jatkuvasti altaassa olevaa kättä vaikka yrittäisi hätistellä niitä. Syövät survarit kädestä ja puikko on ihan kauhuissaan. Sopisivat ehkä paremmin tuohon lähes tyhjillään olevaan 230-litraiseen, kun siellä ei ole fisuja joiden kanssa tulisi kilpailua. Eikö sulla Jippo ollutkin näitä sulkaripsareita, tiedät varmaan jotakin käytöksestä. Jos en nyt päädy hankkimaan, kun mua alkaa oikeastaan vähän jo hirvittää kotoa muutto ja altaan tänne jättö, pistän ainakin mieleen hyvänä kalaehdokkaana tulevan varalle. ;) Mulla kun ei ole mitään muuta kuin pohjakaloja.
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

Ripsimonnien rohkeus ja aktiivisuus riippuu monesta asiasta. Ensinnäkin lajeja on ~140 ja osa lajeista on luonteeltaan rohkeampia kuin toiset, osa lajeista on erakkoja ja osa enemmän sosiaalisia. Lajin sisällä on myös paljon yksilöllisiä eroja ja ne tulevat selvästi esiin kun pitää useampaa yksilöä samasta lajista. Akvaariossa rohkeuteen vaikuttaa suuresti myös altaan sisustus ja allasseura. Ripsimonneista voi helposti sanoa että mitä enemmän niitä on niin sitä rohkeammiksi ne tulevat. Sulkaripsimonnit ovat monesti sieltä rohkeammasta päästä ja varsinkin allasoloihin tottuneet yksilöt ovat hyvinkin rohkeita ja aktiivisia, tässäkin on toki yksilöllisiä eroja.

Omien kokemusteni mukaan (olen pitänyt yli 50 lajia ripsimonneja) rohkeimpia ripsimonneja ovat täpläripisimonnit, kalvoviiksimonnit ja koruripsimonnit, kuitenkin yksin pidettyinä em. lajit eivät ole kovinkaan rohkeita vaan tarvitsevat lajikumppaneita ympärilleen rohkaistuakseen.

Edelleen kutsu on voimassa, jos haluat tulla tutustumaan meidän altaidemme ripsimonneihin, aina saattaa olla myös joitain erikoisuuksia tarjolla [;)] .
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Luulisi että meillä fisuista tulisi arkoja kun altaan vieressä harvoin joku käy eivätkä totu ihmisiin ja häirintään. Mutta ei, jopa isopurje syö täällä kädestä.

Edelleen kyllähän mä tulisin käymään, muttei äiti innostu ideasta. Enpä oo kyllä vielä kysyny, tulisko se sitten mukaan jos niin huolettaa. Hän ei ole niin innoissaan akvaarioista ja isoista kaloista kuin minä, innostuukohan ripsimonneistakaan? :) Erikoisuuksia aina kiva nähdä mutta niitä mulla tuskin on varaa omaan altaaseen edes harkita. Sulla on varmaan sitten altaitakin jonkun verran enemmän noille? Hienoja monnialtaita katsoo kanssa mielellään vaikka sivuvaikutukset ovatkin harmilliset: kotiin lähtiessä viimeistään iskee akvaariokateus. 8-)

Harmi kun Akvaariokeskuksen kaloille ei taida löytyä hintaa mistään netistä, nuo helmi- ja koruripsimonnit mitä siellä on tällä hetkellä ovat myös hienon mutta kalliin näköisiä. Uudessa akvaariossa itse asiassa näkyykin aitoja helmiripsimonneja olevan, 52 euroa kappale. Koruripsimonni vielä kalliimpi. Mulla on näemmä kallis maku monnien suhteen. :roll:
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

Kyllä noita joitain erikoisuuksiakin halvalla löytyy, hyvin harvoin liikkeet niitä vain Suomeen tilaavat ja jos tilaavat niin yleensä ovat Itä-Euroopassa tehtailtuja hybridejä. Itse tilaan kaikki kalani nykyään ulkomailta kun liikkeet eivät niitä tänne suostu tilaamaan.
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Kasvaakohan katkenneet viikset yleensä takaisin? En tiedä missä vaiheessa on mennyt poikki, tuli meille vasta eilen. Ei kyllä näytä haittaavan menoa ja lapset risti sen jo Pekaksi.
Liitteet
IMG_6489 viiksi poikki2.jpg
IMG_6489 viiksi poikki2.jpg (75.4 KiB) Katsottu 11281 kertaa
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 639
Liittynyt: 22:31, 06.12.2010
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Loppui hetkeksi realistiset, kiinnostavat plekolajit, joten alikansoitettuun 650L purkkiin matkaa auton takaluukun styroksiboksissa hyvänmittainen seepraripsari, peräisin keskuksesta ja kuulemma peräisin luonnosta. Streami olikin jo ostoslistalla, mutta täytynee tökätä sen saantiin saakka kiertovesipumppukin tonne...
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

KatjaB kirjoitti:Kasvaakohan katkenneet viikset yleensä takaisin? En tiedä missä vaiheessa on mennyt poikki, tuli meille vasta eilen. Ei kyllä näytä haittaavan menoa ja lapset risti sen jo Pekaksi.
Normaalisti katkenneet viikset kasvavat takaisin mutta joiltain yksilöiltä viikset saattavat puuttua tai ne eivät ole koskaan kasvaneetkaan täyteen mittaansa jonkin kasvuhäiriön seurauksena.
Ildar kirjoitti:Loppui hetkeksi realistiset, kiinnostavat plekolajit, joten alikansoitettuun 650L purkkiin matkaa auton takaluukun styroksiboksissa hyvänmittainen seepraripsari, peräisin keskuksesta ja kuulemma peräisin luonnosta. Streami olikin jo ostoslistalla, mutta täytynee tökätä sen saantiin saakka kiertovesipumppukin tonne...
Onnittelut hienosta lajista, kannattaa ehdottomasti hankkia sille lajitovereita!
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

Pikkupätkä virta-altaani verkkoripismonneista, Synodontis robertsi.

https://www.youtube.com/watch?v=eVtPQNwsG3s
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Tässä pieni pätkä itse kasvatetuista Synodontis lucipinnis -pennuista. Raaskiiko noista vesseleistä luopua....
https://www.youtube.com/watch?v=40EKdMB ... e=youtu.be
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
PigletPooh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 15:46, 28.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja PigletPooh »

Fisutar10 kirjoitti:Tässä pieni pätkä itse kasvatetuista Synodontis lucipinnis -pennuista. Raaskiiko noista vesseleistä luopua....
https://www.youtube.com/watch?v=40EKdMB ... e=youtu.be

Olen tekemässä allasta lucipinniksille ja kotilokutojille (millilä on jo). Raaski vaan laittaa myyntiin :D . Tässä olisi yksi lucipinniksiin ihastunut ostaja :mrgreen: .
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Pistetään harkintaan. :D Tässä on huomioitava se, että olen kasvattanut ne GH 6, ph 7,5-8. Ei ole varsinainen tangafisun vesiarvot. Ostin aikoinani Turun akvaariosta, jossa heilläkin oli GH6 ja sanoivat, että on varsin sopeutuvainen ja tärkeää, ettei ph ole matala.

Lajiakva niille on kyllä hyvä ja iso parvi, mutta vesiarvot olisi hyvä olla suurin pirtein samanlaiset kuin ovat kasvaneet. Toisaalta tottahan se on, että aidosti se on Tangajikka-laji, ja kovuus on siellä korkeampi melko reilustikin.

Osa pitää malawilassa ja kh taas huikean korkea....Kaksi ostin perusseuralasta ja hyvin tuolla päsmäröivät, vaikka nostin GH:ta jonkun verran eli GH6:een, ph:kin nousi. Muutaman pykälän hitaasti voi varmasti GH:ta nostaa, meneehän se niiden luonnollisen ympäristön suuntaan. Ph minulla taisi nousta lasipentulassa korkeammaksikin kuin 8 ja porskuttelivat hyvin. Mutta ihan huikeat muutokset eivät varmasti hyväksi. Ovat minulla olleet todella terveitä ja ongelmattomia. Ja tuossa kovuudessa näyttävät kuoriutuvankin ihan hyvin munat ja poikset kasvavan. :D

Paljonkas ajattelit vesiarvojen olevan?
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
PigletPooh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 15:46, 28.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja PigletPooh »

Projekti on vasta siinä vaiheessa, että akvaario tuli eilen. Tangajikoille tarkoitettuja vedenkäsittely aineita en ole vielä hankkinut. Sisustusta haalinut kasaan. Pitää kokeilla noita olemassa olevia suodattimia soveltuvatko tuohon akvaarioon tai pitääkö hankkia uutta. Markku Varjon kirjan mukaan kotiloahvenille arvot on pH 7,8-9 ja dH 12-15. Miljoonakala akvaariossa on GH ollut n. 10 kieppeillä, pH arvo oli muutama päivä sitten todella matala 6.5 ?. Tilasin eilen uudet tippatestit, en tiedä onko nuo nykyiset testivehkeet luotettavat. Miljoonakaloille olen vettä käsitellyt GH-saltilla. Millis akvaariossa oli kyllä pari juurakkoa jotka poimin pois sieltä ja laitoin tilalle hiekkakivi möhkäleet. Tangajikoille luultavasti hankin aineet NL-Aquasta. Suunnittelimissa ollut kotiloahvenista Lamprologus Speciosus. Ihan varma en vielä ole onko juuri tuo ahven mikä tulee. Vesiarvoja pitää tarkemmin selvitellä sitten kun pääsen siihen vaiheeseen, että sinne voisi asukkaitakin muuttaa. Jotenkin olen nyt ihastunut näihin lucipinniksiin, olen käynyt näitä välillä kuolaamassa eräässä lemmikkieläinliikkeessä :D .
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Juu, kattelin tuon kotiloahvenen vesiarvovaatimuksia. Hieno laji tosiaan:). Itse olen ihastunut lajiin. Kun aloitin liian pienellä parvella, niin totisesti se käyttäytyi oudosti. Nyt kun parvi on 9, meno on otaksumani mukaan suhteellisen luonnollista ja vilpertit ovat kesyjä ja menoa piisaa. Kähisevät välillä keskenään ja pari pääpäsmäriä niistä löytyy:). Luultavasti arvojärjestys ja tuntevat toisensa hyvin:). En ole onneksi nähnyt yhdelläkään tappelun naarmuja edes. Joten suht säyseitä vesseleitä keskenään pienistä kähinöistä huolimatta. Lienee terveen fisun merkki hiven kähinöidä. Välillä näen kuturallin ja miljoonakalat haukkomassa kutupömpelin edessä leijailevia munia.

Suodatus ja ilmastus on suht reilu, mutta mikään superpuhuri ei ole. Kippo on nyt 120 litraa, mutta muutan veijarit luultavasti 180 kippoon, että tilaa piisaa - nopeita kun ovat.

Koloja voisi olla lisää, sillä ne tunkevat itsensä jokaiseen koloon uteliaana, mihin vain pääsee. :D
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Selkäuimaria pukkaa :D 6 vilperttiä ostettu lisävoimiksi, jotta parvi rohkaistuu. Jo on hienoja vipeltäjiä. :D
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Fisutar10 kirjoitti:Selkäuimaria pukkaa :D 6 vilperttiä ostettu lisävoimiksi, jotta parvi rohkaistuu. Jo on hienoja vipeltäjiä. :D
Unohtui kysyä, että mikä "riski" on saada kutemaan selkäuimaripoppoo? Yritin etsiä todistettua tietoa kudetuksesta ilman hormoneja, mutta ei mielestäni löytynyt....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

Itse kuulun siihen koulukuntaan että tangan ja malawin lajeja ei tule pitää "normaalissa" vedessä, evoluutio on ko. lajit muokannut aikojen saatossa ja itse vaalisin näitä periaatteita. En halua kuitenkaan aloittaa mitään vääntöä tästä aiheesta.
Fisutar10 kirjoitti:
Fisutar10 kirjoitti:Selkäuimaria pukkaa :D 6 vilperttiä ostettu lisävoimiksi, jotta parvi rohkaistuu. Jo on hienoja vipeltäjiä. :D
Unohtui kysyä, että mikä "riski" on saada kutemaan selkäuimaripoppoo? Yritin etsiä todistettua tietoa kudetuksesta ilman hormoneja, mutta ei mielestäni löytynyt....
Omien tietojeni mukaan selkäuimaria on kudetettu ensi kerran vuonna 1958 Pinterin toimesta, sen jälkeen lukuisia kertoja. Suomessakin laji on lisääntynyt useaan kertaan seura-akvaarioissa. Nämä siis ilman hormoneja mutta toki noihin Suomessa tapahtuneisiin selkäuimareiden kutemiseen vaikuttaa varmasti sekin että nykyiset akvaariokannat ovat suurimmaksi osaksi hormoneilla viljeltyjä.
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Jonkilainen aikakausi lähenee loppuaan kun ensimmäistä kertaa yli kymmeneen vuoteen akvaarioissa ei kohta ui yhtään ripsimonnia. HASin juhlanäyttelyn jälkimainingeissa huomattiin että meidän isoin allas vuotaa ja harkinta-ajan jälkeen päätettiin jättää allas pystyttämättä. Hemisynodontiset ja S. resupinatat muuttivat 7330:lle hyvään hoitoon ja allas pakattiin autotallin perälle.

Kotia etsii vielä temperamenttinen S. acantomias Isoripsimonni. Varauksella muiden ripsimonnien seuraan. Kiinnostuneet voivat kysyä YV:llä lisää.

Täytyy tästä mennä kellariin mittailemaan paikkaa pienelle altaalle jonne voi majoittaa Microsynodontiksia ja Mochokielloja. :mrgreen:
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Taju »

Turun Zoojattaressa bongasin tänään hyvän kokoisen koruripsimonnin. Jos Varjon Akvaariokalat 2.0:n kuvaan on luottamista, kala on "puhdasrotuinen". Hintaa oli vähän alle kuuskymppiä. Meidän 400-litraiseen tuo ei mahdu, mutta käykää joku ison akvaarion omaava hakemassa tuo kotiin. [;)]
Oli ison, kiukkuisen kirjoahvenen kanssa samassa altaassa, mutta ihan hyväkuntoinen paksukainen kyllä. Meinasin sen sieltä pelastaa jo omaan tankkiin, mutta kalan koko arvelutti, ja onneksi arvelutti. Tuossa tulee seinät vastaan. Me jatkamma selkäuimareilla, kuten tähänkin asti.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

Eipä tuo sun ripsarittomuus Junttis kauaa tule kestämään, tiedät itekin :mrgreen: .
Taju kirjoitti:Turun Zoojattaressa bongasin tänään hyvän kokoisen koruripsimonnin. Jos Varjon Akvaariokalat 2.0:n kuvaan on luottamista, kala on "puhdasrotuinen". Hintaa oli vähän alle kuuskymppiä. Meidän 400-litraiseen tuo ei mahdu, mutta käykää joku ison akvaarion omaava hakemassa tuo kotiin. [;)]
Oli ison, kiukkuisen kirjoahvenen kanssa samassa altaassa, mutta ihan hyväkuntoinen paksukainen kyllä. Meinasin sen sieltä pelastaa jo omaan tankkiin, mutta kalan koko arvelutti, ja onneksi arvelutti. Tuossa tulee seinät vastaan. Me jatkamma selkäuimareilla, kuten tähänkin asti.
Koruripsareista on valtava määrä "hyviä" hybridejä eli näyttävät samalta mutta ovatkin sekasikiöitä, tuossa kyllä hinta kuulostaa aidon lajin hinnalta. Aidon koruripsarin tunnistaa esim. pyrstöstä, sen pitää olla viiruinen, ei pilkullinen, useilla hybridikoruilla pyrstö on pilkullinen. Paras tuntomerkki on kuitenkin uloimpien viiksien (niiden pitkien) "hapsutus" eli jos kalan pääsee näkemään hyvin niin myös nuo hapsutukset erottaa hyvin.
Suvituuli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 15:29, 07.10.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Suvituuli »

Onko jollain kokemusta saksiripsimonnista? Sellainen olisi Uudessa Akvaariossa ja likka ihastui siihen totaalisesti.. Äiti vaan oli tylsä eikä suostunut heti ostamaan. Mutta pärjäisikö tuo 200l altaassa?
350l malawaario, 200l Etelä-Amerikka, 100l lähirannan paludaario, 20l triops-/sukarapu-nano
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

Suvituuli kirjoitti:Onko jollain kokemusta saksiripsimonnista? Sellainen olisi Uudessa Akvaariossa ja likka ihastui siihen totaalisesti.. Äiti vaan oli tylsä eikä suostunut heti ostamaan. Mutta pärjäisikö tuo 200l altaassa?
Itselläni on niitä kaksin kappalein vajaa kolmemetrisessä altaassa, laji kasvaa 30cm mittaiseksi joten 200l allas on aivan liian pieni saksiripsimonnille. Todella hieno laji on kuitenkin kyseessä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”