Eli olen hankkimassa 10-30 litraista poikasakvaariota. Kuinka kauan kypsyttäminen suunnilleen kestäisi jos hankkisin uudet hiekat ja suodattimen, mutta ottaisin toisesta akvaariostani vedet ja muutaman kasvin+ laittaisi safe starttia ja kasviravinnetta.
ja minkä kokoinen allas olisi paras millisten poikasille?
Laadukasta kypsytysainetta (Prodibion ampullit, ainut varmasti toimiva tuote) käytettäessä allas on välittömästi kypsä.
Poikasakvaarioon ei kannatta laittaa pohjamateriaalia lainkaan. On huomattavasti helpompaa siivota syömätön ruoka pois nurkista puhtaalta lasilta. Koosta on vaikea antaa mitään suositusta, riippuu hirveästi siitäkin, millaista laumaa poikasia on tarkoitus kasvattaa.
Mulla oli millisten poikaset 53l altaassa, mutta pienempikin riittää. Itse käynnistin altaan laskemalla sinne vettä pääakvasta, vähän kalankakkaa sekaan, suodatin päälle ja viikon päästä altaassa ei ollut enää nitriittiä. En tiedä teinkö ihan kaikkien suositusten mukaan, mutta nyt poikaset jo 6 vk, eikä mitään ongelmia ole ilmennyt. Vettä pitää vaihtaa parin päivän välein näin pienessä altaassa. Nykyään nämä poikaset asuvat pääakvassa isossa rei'itetyssä pakasterasiassa. Ei varmaan tämäkään oikein suositeltavaa, mutta minulla toiminut. Näin totuttelevat uusiin kämppiksiin turvallisesti muoviseinän takaa.
Yksi mahdollisuus on myös se, että laitat poikasaltaan samaan kiertoon pääaltaan kanssa. Tällöin et tarvinne erillistä suodatinta poikasaltaaseen, vaan pääaltaan suodatin (ja vedenvaihdot) hoitaa homman.
Tämä voisi onnistua mielestäni helposti esim. hankkimalla sopivan kokoisen muovialtaan (esim. Smart Store -säilytyslaatikko käy hyvin). Poraat laatikon yläreunaan reiän, johon laitat sopivan läpiviennin. Allas laitetaan pääaltaan viereen siten, että läpivienti on pääaltaan yläpuolella ja johtaa pääaltaaseen. Tarvittaessa läpivientiin voi liittää pätkän sopivaa letkua. Sitten joku pieni pumppu tai vaikkapa pieni sisäsuodatin pääaltaaseen, ja pumpusta ulostuloletku johtamaan poikasaltaaseen, joka on täytetty sopivalla vedellä. Ja pumppu päälle. Nyt pääaltaan vesi kiertää poikasaltaan kautta, ja et tarvitse erillistä suodatinta tai kypsytystä. Ai niin, laita läpiviennin eteen, muovialtaan sisälle, pienisilmäinen verkko tai siivilä etteivät poikaset mene virtauksen mukana pääaltaaseen. Puhdista verkko riittävän usein ettei se tukkeennu.
edit. jos päädyt muovilaatikko ratkaisuun, huuhtele laatikko huolella lämpimällä vedellä ennen käyttöä tähän tarkoitukseen