Miksi jaavansaniainen tummuu?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tella
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Miksi jaavansaniainen tummuu?

Viesti Kirjoittaja Tella »

Osaiskos joku kertoa miksi jaavansaniasten lehdet tummuvat ja sitten luonnollisesti putoavat pois? Kasvit on köytetty siimalla kiven pintaan ja juuret kevyesti pohjasoran alla ja osa päällä. Kasvit olleet akvaariossani kolmisen viikkoa ja noin viikon oltuaan alkoi tuo oireilu. Vesiarvoista sen verran, että pH 7.5, NO3 max. 10 ennen vedenvaihtoa, lämpö n. 28.
cherry-
Junior Member
Junior Member

Re: Miksi jaavansaniainen tummuu?

Viesti Kirjoittaja cherry- »

Mulla oli muuten prikulleen sama ongelma, ja lehdet reikiintyi. Vuosia yritin kasvattaa sitä vaan eilen meni hermot ja heitin saniaiset menemään.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Sinällään mielenkiintoista on, että kasvi kasvoi minulla täysin ehjälehtisenä ja upeana hyvin vähällä valolla pehmeävetisessä altaassa, johon en vaihtanut ollenkaan vettä. Kun lopulta jonkun vajaan vuoden(?) päästä purin kokonaisuuden, löytyi vesisaniaisen alta oikein hyvävoimainen jaavansaniainen. Nyt olen yrittänyt kasvattaa lajia tanganjikalaisessa täysin päinvastaisin kokemuksin; vaikka valoa on tässäkin vähän, ovat lehdet ihan pitsiä ja tummuvat ja tippuvat lopulta. "Kaunotar" on saanut kuitenkin sinnitellä koska on minulle turhaa ylijäämärehua ja kalat hengailevat puskassa mielellään. Kasvi ei siis tässäkään tapauksessa ole kuitenkaan kuollut vaan on suorastaan tuuhea ja kasvaa kyllä, mutta kasvusto on aivan silmittömän rumaa.

Ilmeisesti ainakin tässä tapauksessa ero tulee suoloarvoista, koska molempien altaiden lähtöseikat ovat olleet täysin samoja.

Joskus parikymmentä vuotta sitten on myös puhuttu jaavansaniaisen "syysrutosta", josta löytynee enemmän tekstiä englanniksi netistä etsimällä. Lyhykäisyydessään silloin puhuttiin kasvin taipumuksesta saada tällaisia äkkikuolemakohtauksia juuri syksyisin, ja spekuloitiin syitä vesiarvoista, valon määrästä, äkillisistä muutoksista puhtaampaan veteen kesän jälkeen, nitraatista... Etsikää itse aiheesta lisää jos alkoi kiinnostaa.
Tella
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tella »

Täällä on tilanne nyt se, että neljästä jaavansaniaisesta on jäljellä yksi, jonka otin pois kannon päältä ja istutin ihan rehellisti pohjahiekkaan. Juuret ovat siis kokonaan hiekan alla ja kasvi on kasvattanut jo kaksi uutta lehden alkua :D Ihanaa kun saa kasvit kasvamaan edes akvaariossa muuten kun en ole mikään varsinainen viherpeukalo.
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Miten voi yhden kasvin hoito olla tällaista avaruustiedettä... Kaikki intokiinalaiset hyperharvinaisuudet ja vaativana pidetyt rehut olen saanut aina pärjäämään, mutta perhana tuota saniaista... Ihan sama mikä on veden lämpötila, pH, kovuus, valaistus jne tai miten lannoitan/ enkö lannoita, aina sama lopputulos ja lehdet reikiintyy ja menee ruskeaksi :( On kokeiltu istuttaa kiviin ja kantoihin, joskus oli sorapohjassakin... Hiekkaan en ole istuttanut, kun sanottiin ettei pärjää... Mutta kai sitäkin pitää viimeisenä keinona kokeilla. Ainoa kerta, milloin tuo rehu on itselläni menestynyt oli se, kun heitin sen irtonaisena tyhjillään olevaan, täysin valaisemattomaan akvaarioon... Kun sitten ehkä puolen vuoden päästä sitä muistin katsoa (joo, olin poissa sen ajan), oli siellä rehevä, täysin levätön ja hyvin elinvoimainen saniainen 8O Sieltä sen otin nykyiseen akvaariooni, ja sama reikiintyminen näyttää taas alkavan...
Uuswanha
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja Uuswanha »

Löysin tällaisen aiemman keskustelun... Uusia ideoita kirjoittajilla tai muilla? Pähkäilen samaa ruskettumisilmiötä omassa altaassa - saniaiset kasvavat jatkuvasti mutta lehdet ruskettuvat ja kuolevat samaa vauhtia...
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Mun kokemuksen mukaan jaavansaniainen viihtyy virtaavassa ja pimeähkössä paikassa. Tää on näiden kasvien kanssa joskus varsinaista rakettitiedettä, toisella toimii toinen ja toisella toinen.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
AnnaEm
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja AnnaEm »

mulla on nyt tämä ongelma.. jaavansaniainen kasvaa minkä ehtii mutta mustuu koko ajan.. tekee koko ajan paljon uusia taimia kärkiin mutta ne uudet taimet tummuu myös heti.. johtuuko tää siitä että valoa on liikaa? vai onko joku muu pielessä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”