Patti Kalan kyljessä

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Patti Kalan kyljessä

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kuulostaa hyvälle suunnitelmalle:). Vaihda vettä hiven tiuhemmin, että vesi pysyy hyvänä:). Ja tosiaan Myxaa kehiin, kun tarvis:)

Tavarin ketjun uusiksi. Tajusin, että sienilääke olikin HS aquan eikä JBL:n samanniminen -tyyliin:).
http://www.pharmawiki.ch/wiki/index.php?wiki=Acriflavin
Lienee sieniin ja bakuihin....

Hyvä tietää, että Baktopur direktin kanssa toimi. Itse tosin käytän Seran tuotteita, niin niissä lukee minkä kanssa sopii....varmuudeksi.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
jukkake
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jukkake »

Tuo on iso plussa Seran tuotteille.

Pesin äsken sairaalapurkin varastointia varten ja se haisi jo muutaman päivän käytön jälkeen ihan .. no kalastusreissujen kalaämpärille kun taas tuo toiminnassa oleva akvaario tuoksuu hyvin lievästi kasveille/suolle/humukselle. Mistähän tuokin johtuu?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Juu, Seran lääkkeet on hyviä ja selkeät speksit siellä sivuilla. Useilla sivuilla taas melko köykäistä tietoa ja hyvä kun vaikuttavat aineet esillä.

Epäilen, että bakut kedossa. Kuten sanoit, nitriittiäkään ei muodostu tod.näk. koska typpibakut kedossa. Mutta myös hajottajabakut, jotka muuntavat orgaanisen jätteen protskuja ammoniumiksi eli ammokaan ei ehkä nouse, mutta kaikki on lähinnä mädätystilassa. Hajotustoiminta huonoa ja sekin ehkä enempi anaerobista. Havaitsin saman ja limaa vaikka muille jakaa. Ulkkari haisi mädälle kalalle, vaikka ammot/nitriitit nousseet. Siksi pidän huonona indikaattorina noita typpiyhdisteitäkin ja vaihdan vettä joka päivä sairaalakipossa.

Myös kippo, joka on helppo putsata ja suodattimien putsaus on tärkeää pitkässä sairashommelissa. Kerran oli tarvis ja hommaa piisasi. Kun putsasin Juwelin bioflown, sen takana oli kalajätteitä jotka haisi. Siksi mahdollisimman hyvin irroitettavat kaikki osat sairaalakipossa.....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
jukkake
Junior Member
Junior Member

Kala on nyt parantunut täysin. Vain hieman erisävyiset suomut muistuttavat enää patista.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Suurinpiirtein tämän ajan ottaakin että vauriokohdan päälle kasvaa uusi suomu. Eli aika se paransi tämänkin haavan :)

Pääasia kuitenkin että kala selvisi turhista lääkkeistä hengissä ja voi hyvin.
jukkake
Junior Member
Junior Member

Turhista? Odottelin kuukauden verran kuvien oton jälkeen ja tilanne kehittyi koko ajan huonompaan suuntaan. Kala olisi kyllä jo menehtynyt ilman lääkitystä sillä kylki oli turvoksissa 2€ kolikon kokoiselta alueelta ja haavasta tursusi sienirihmaa.
Teemu Salonen

Edellinen viestini perustui tässä ketjussa olleisiin valokuviin ja sanallisiin oireenkuvauksiin. Edelleen pidän ketjussa kerrottuja myrkytyksiä turhina.
jukkake
Junior Member
Junior Member

Sinulla on toki oikeus mielipiteeseesi vaikka oletkin väärässä :mrgreen:
Teemu Salonen

Siitä nää keskustelupalstat onki just mukavia että jokasella on (ainakin toistaseks) oikeus mielipiteeseen. Muilla palstoilla (alasta riippumatta) on vielä sananvapauskin, se täältä on mennyt :)
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

*Huokaus* onneksi lääkärit eivät sovella periaatetta että lääkitään vain tarvittaessa.. pysyvät tappoluvut minimissä..
Ahvenia ja monneja.
Teemu Salonen

Onneksi lääkärit niin ihmis- kuin eläinpuolellakin käyttävät jatkuvasti enemmän harkintaa lääkekuurien kirjoittamiseen. Sillon ku mä olin kakara, ni ei tarvinnu tohtorille ku vihjasta, et korvaa vähän vihlasee, niin kuuri lyötiin kouraan edes tutkimatta korvaa.
Eläinlääkäritkin ainakin oman kokemukseni mukaan kirjoittelee reseptejä todella nihkeästi.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Joo ihan omakohtaisia kokemuksia tuosta lääkkeiden nihkeästä määräämisestä. Itse olen tässä sairastanut kaksi korvatulehdusta ja kehkoputken tulehduksen, yhteenkään ei troppia kirjoitettu. Terve elimistö kuulemma selviää ja parantaa tän tyyppiset taudit itse ajan kanssa, ja pakkohan se oli itsekkin myöntää että näin on. Pitkittyneeseen keuhkoputkentulehdukseen sain antibiootit, mutta nekin vain siksi kun tulehdusarvot alkoi nousemaan. Ilman lääkitystä tauti tietty kestää pidempään, mutta jatkuvilla antibiottikuureilla mennään puuhun perse edellä ja kovaa.

Itse lääkin tarvittaessa kalojani, mutta haluaisin olla varma diagnoosista, mikä ei tietty aina ole helppoa. Onneksi tälläistä tilannetta ei vielä ole tullut vastaan. Mutta summanmutikassa lääkitsemistä en suosittele.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member

kalaton1 kirjoitti:Joo ihan omakohtaisia kokemuksia tuosta lääkkeiden nihkeästä määräämisestä. Itse olen tässä sairastanut kaksi korvatulehdusta ja kehkoputken tulehduksen, yhteenkään ei troppia kirjoitettu. Terve elimistö kuulemma selviää ja parantaa tän tyyppiset taudit itse ajan kanssa, ja pakkohan se oli itsekkin myöntää että näin on. Pitkittyneeseen keuhkoputkentulehdukseen sain antibiootit, mutta nekin vain siksi kun tulehdusarvot alkoi nousemaan. Ilman lääkitystä tauti tietty kestää pidempään, mutta jatkuvilla antibiottikuureilla mennään puuhun perse edellä ja kovaa.

Itse lääkin tarvittaessa kalojani, mutta haluaisin olla varma diagnoosista, mikä ei tietty aina ole helppoa. Onneksi tälläistä tilannetta ei vielä ole tullut vastaan. Mutta summanmutikassa lääkitsemistä en suosittele.
Oletan että sinun tapauksessasi otettiin testit ja todettiin ettei lääkitykselle ole tarvetta. Antibiootti kuuri kun lienee useimmissa sairaaloissa yhä sairaalan hoitokäytäntöjen mukainen. Tästä seuraa se, että poiketakseen tästä hoitokäytännöstä on lääkärillä oltava pätevä perusteltavissa oleva syy toimia toisin. Näin, koska jos esimerkisi käy myöhemmin ilmi, että on poikettu käypähoitosuorituksista ynnä sairaalan hoitosuosituksista ja lääkityksen puuttuminen tai liian myöhään aloittaminen on johtanut esim. hengen vaaralliseen jälkitautiin ovat vastuut mahdollisista hoitovirheistä aivan erilaiset kuin jos on toimittu suositusten mukaisesti. Edellä mainittuun viitaten olisi kiinnostunut tiedosta, mikä sairaala tai terveyskeskus on ollut kyseessä.

Kaloista taasen, eväruton aiheuttavista bakteereista kaksi on nopeasti leviävää. Diagnoosin odottaminen johtaa väistämättä näin ollen 2/3:sta tapauksesta siihen, että tauti ehtii edetä tilanteeseen, jossa kalaa ei enää voi parantaa. Kuolema ei myöskään ole kivuton, mikä lienee selvä koska tauti etenee pinnalta sisäelimiin. Näin ollen vaihtoehto on kaksi joko lääkitään tai lopetetaan kala.
Ahvenia ja monneja.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... A4keaineet
Ensiksikin sanaa "lääke" ei nykyisin saa edes käyttää kalojen "lääkkeissä", joita me tavalliset tallaajat käytämme kaloille. Ne ovat kalojen itsehoitoaineita.

Toisekseen antibiootteja ei harrastaja ole aikoihin Suomessa voinut käyttää kaloille ilman eläinlääkärin määräystä.

Kolmanneksi, jos sormessa on haava, niin desinfiointiainetta moni laittaa siihen ilman sen suurempaa diagnoosia ja bakuviljeljyä. Neoamiseptiä on tullut käytettyä moneenkin kertaan ihan ilman lääkärin määräystä ja hyvin on pelittänyt. Buranaa myös olen toisinaan käyttänyt ilman lääkärin määräystä. Toki rajansa särkylääkeidenkin ahmimisella. Tätä ei tosin suomalainen lääkesyöntitilasto tue. :P

Ja tämän kalan patin paraneminen? Ketäpä itse kala kiinnostaa tai sen selviäminen..... :roll: Pääasia, että menetelmä oli oma suositus, ainut oikea, mutta kala kuoli.... 8O

Easy carboa ym. ympäristömyrkkyjä toki voi laittaa akvaan, muttei bakuitsehoitotuotetta, jos on tarvis.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Riippasaarni kirjoitti:
kalaton1 kirjoitti:Joo ihan omakohtaisia kokemuksia tuosta lääkkeiden nihkeästä määräämisestä. Itse olen tässä sairastanut kaksi korvatulehdusta ja kehkoputken tulehduksen, yhteenkään ei troppia kirjoitettu. Terve elimistö kuulemma selviää ja parantaa tän tyyppiset taudit itse ajan kanssa, ja pakkohan se oli itsekkin myöntää että näin on. Pitkittyneeseen keuhkoputkentulehdukseen sain antibiootit, mutta nekin vain siksi kun tulehdusarvot alkoi nousemaan. Ilman lääkitystä tauti tietty kestää pidempään, mutta jatkuvilla antibiottikuureilla mennään puuhun perse edellä ja kovaa.

Oletan että sinun tapauksessasi otettiin testit ja todettiin ettei lääkitykselle ole tarvetta. Antibiootti kuuri kun lienee useimmissa sairaaloissa yhä sairaalan hoitokäytäntöjen mukainen. Tästä seuraa se, että poiketakseen tästä hoitokäytännöstä on lääkärillä oltava pätevä perusteltavissa oleva syy toimia toisin. Näin, koska jos esimerkisi käy myöhemmin ilmi, että on poikettu käypähoitosuorituksista ynnä sairaalan hoitosuosituksista ja lääkityksen puuttuminen tai liian myöhään aloittaminen on johtanut esim. hengen vaaralliseen jälkitautiin ovat vastuut mahdollisista hoitovirheistä aivan erilaiset kuin jos on toimittu suositusten mukaisesti. Edellä mainittuun viitaten olisi kiinnostunut tiedosta, mikä sairaala tai terveyskeskus on ollut kyseessä.

Kaloista taasen, eväruton aiheuttavista bakteereista kaksi on nopeasti leviävää. Diagnoosin odottaminen johtaa väistämättä näin ollen 2/3:sta tapauksesta siihen, että tauti ehtii edetä tilanteeseen, jossa kalaa ei enää voi parantaa. Kuolema ei myöskään ole kivuton, mikä lienee selvä koska tauti etenee pinnalta sisäelimiin. Näin ollen vaihtoehto on kaksi joko lääkitään tai lopetetaan kala.
Kuten mainitsin, ei omakohtaisia kokemuksia, enkä ottanut kantaa tähän kyseiseen yksittäiseen tapaukseen. Eikä sitä tiedä kuinka itse toimisi ja suhtautuisi jos tilanne olisi niin sanotusti käsillä. Mutta summanmutikassa en siltikään suosittele lääkitsemään, joskus tilanne varmasti on se että on toimittavasti nopeasti ja tietty jos mahdollista niin yksittäisen sairaan kalan hoito varmaan fiksumpaa erillisessä altaassa.
Yksi omakohtainen kokemus mulla altaan lääkitsemistä on ihan alkuajoilta, kalat hankas itseään kovin esineisiin ja kasveihin. Yhdelle kalalle muistaakseni tuli valkoista haituvaakin. Kai siihen kyseiseen kalaan iski joku baku/home siitä hinkkaamisesta. Silloin lääkitsin ja sain suht tuoreen altaan tasapainon järkkymään.
Turhaksi lääkintä osottautui myöhemmin, kun aina uuden tuoreen altaan yhteydessä samaa hankausta on tapahtunut ja kaikissa nykyisissäkin altaissa runsaamman vedenvaihdon yhteydessä, syyttävä katse kohdistuu vesilaitokseen.
Sitähän ei varmaksi tiedä että oliko lääkityksestä apua vai auttoiko aika tuoreen veden suhteen, mutta tämä on oma tulkintani.
Hankausoireissa en ainakaan olisi uutta allasta ensimmäisenä lääkitsemässä, täällä tosiaan hankaillaan vieläkin vedenvaihdon yhteydessä, jo kolmatta vuotta.

Ja ei, minulle ei tehty mitään testejä sen asian suhteen että onko lääkitys tarpeen(tulehdusarvoja on satunnaisesti mitattu, mutta ei nekään ole koholla olleet korvatulehduksissa ym.).
Ihan kunnallinen Tampereen alueella oleva terveysasema kyseessä.
Itse suhtaudun nykyään varauksellisesti antibiootteihin itseni ja lapseni kohdalla. Suolisto ei kerkeä edes vuodessa korjaamaan saamiaan vaurioita joita antibiootit aiheuttaa, lisäksi jatkuvat lääkitykset aiheuttaa väistämättä sitä että lääkitystä joudutaan koventaa kehittyneempien bakteerikantojen takia ennemmin tai myöhemmin.

Liiaksi ei voi korostaa omalla eikä lemmikkien kohdalla ennakoivaa hyvää hoitoa ja terveellisiä elämäntapoja, siitäkin huolimatta kiitos nykyaikaiselle lääketieteelle.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member

kalaton1 kirjoitti:
Riippasaarni kirjoitti:

Kuten mainitsin, ei omakohtaisia kokemuksia, enkä ottanut kantaa tähän kyseiseen yksittäiseen tapaukseen. Eikä sitä tiedä kuinka itse toimisi ja suhtautuisi jos tilanne olisi niin sanotusti käsillä. Mutta summanmutikassa en siltikään suosittele lääkitsemään, joskus tilanne varmasti on se että on toimittavasti nopeasti ja tietty jos mahdollista niin yksittäisen sairaan kalan hoito varmaan fiksumpaa erillisessä altaassa.
Yksi omakohtainen kokemus mulla altaan lääkitsemistä on ihan alkuajoilta, kalat hankas itseään kovin esineisiin ja kasveihin. Yhdelle kalalle muistaakseni tuli valkoista haituvaakin. Kai siihen kyseiseen kalaan iski joku baku/home siitä hinkkaamisesta. Silloin lääkitsin ja sain suht tuoreen altaan tasapainon järkkymään.
Turhaksi lääkintä osottautui myöhemmin, kun aina uuden tuoreen altaan yhteydessä samaa hankausta on tapahtunut ja kaikissa nykyisissäkin altaissa runsaamman vedenvaihdon yhteydessä, syyttävä katse kohdistuu vesilaitokseen.
Sitähän ei varmaksi tiedä että oliko lääkityksestä apua vai auttoiko aika tuoreen veden suhteen, mutta tämä on oma tulkintani.
Hankausoireissa en ainakaan olisi uutta allasta ensimmäisenä lääkitsemässä, täällä tosiaan hankaillaan vieläkin vedenvaihdon yhteydessä, jo kolmatta vuotta.

Ja ei, minulle ei tehty mitään testejä sen asian suhteen että onko lääkitys tarpeen(tulehdusarvoja on satunnaisesti mitattu, mutta ei nekään ole koholla olleet korvatulehduksissa ym.).
Ihan kunnallinen Tampereen alueella oleva terveysasema kyseessä.
Itse suhtaudun nykyään varauksellisesti antibiootteihin itseni ja lapseni kohdalla. Suolisto ei kerkeä edes vuodessa korjaamaan saamiaan vaurioita joita antibiootit aiheuttaa, lisäksi jatkuvat lääkitykset aiheuttaa väistämättä sitä että lääkitystä joudutaan koventaa kehittyneempien bakteerikantojen takia ennemmin tai myöhemmin.

Liiaksi ei voi korostaa omalla eikä lemmikkien kohdalla ennakoivaa hyvää hoitoa ja terveellisiä elämäntapoja, siitäkin huolimatta kiitos nykyaikaiselle lääketieteelle.
Omalta pohjalta voisin sanoa että otinkantaa lähinnä eväruton kannalta, koska se on käytännössä yleisin tauti mitä taistelukaloilta löytyy. Kyseisen taudin ilmenemismuodot ovat niin moninaiset, että sitä on usein hankala tunnistaa. Tosiasia kuitenkin on, että jos kyseessä on columnaris : ''Ulcerations develop within 24 to 48 hours. Fatality occurs between 48 to 72 hours if no treatment is pursued; however, at higher temperatures death may occur within hours.'' http://en.wikipedia.org/wiki/Columnaris
Taistelukaloja pidetään hyvin lämpimässä vedessä, joten käytännössä jos oireita on ja voidaan arvella kyseessä olevan columnarispohjaisen eväruton on syytä lääkitä heti. Odota varmaa diagnoosia ja kala on 80 %:in todennäköisyydellä jollei kuollut avun saavuttamattomissa.
Ahvenia ja monneja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”