Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Frimmy81
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 21:45, 13.10.2015

Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Frimmy81 »

Minulla on 54l aquael akvaario, ollut pari vuotta. Tuli meille käytettynä eli kaloineen. Silloin jo oli siellä noin 5cm partis (joka on liian iso tuohon, mutta...). Lisäksi kaloja on (oli) myös kuparimonninen, pandamonninen, pari neontetraa (vanhan parven jäämiä kaikki, annettu olla vaikka tarvitsisivat ison parven itselleen) sekä päälajina nyt 11 punapäätetraa. Yksi petokotilo. Ennen oli myös kierteisiä mutta ne nyt kadonneet.
Pohjalla musta hiekka (vai onko se nyt hienoa soraa..), kasveja ennen noin reilu 10, nyt 5 joista yksi kyllä tosi iso, täyttää isosti Akvaariota. Pari liki koko akvaarion pituista karahkaa koristeena plus joitain kiviä.
Lämpö 26. Arvoja (tippatestiä käytän nyt) NO2 0, kh 2, gh epäselvä - aika olematon eli tosi vähän?, PH 7.
Vettä vaihdan kerran viikossa noin 20l.
Lamppu on pari kk sitten vaihdettu.
Kesällä tuli leväongelmaa, vihreää lasiin ja ruskeaa kasveihin. Hieman on liian valoisassa, yritin kyllä sitten pimentää asuntoa.. Viime kesänä oli sama juttu mutta syksy paransi.

Muutama kk sitten pandamonninen kuoli. Pari vk siitä partis kuoli. Vesiarvot ennallaan, tuota ne olleet koko ajan, ainakin nyt puolisen vuotta kun tippatestit käytössä. Ennen oli liuskat, muuten sama mutta gh ne antoi ehkä 3-4.
Ajattelin kuolemat luontaisena poistumana, levä-ongelmaa oli koko ajan kyllä päällä kuten viime kesänäkin. Heitin osan kasveista pois. Hankin viisi ottoa avuksi. Ne kuoli tasan 1/vrk viiden päivän aikana. Epäilin huonoa eläinkauppaa. Jonkun ajan kuluttua hankin pienen partiksen toisesta kaupasta. Se kuoli 3pv päästä. Nyt myös kuparimonninen kuoli.

Ok, jotain on vialla, tajuan. Mutta mitä? Yksikään tetra ei ole kuollut. Arvot on muuten ok paitsi gh ihmeen olematon mutta sekin on aina vaan ollut niin, ei ole muuttunut. Mistä voisi olla kyse. Kuten huomaa, en ole mikään kokenut harrastaja, ja itseasiassa koko aloitteleva harrastus on ollut nyt huonoissa kantimissa perheenlisäyksen ja uupumisen vuoksi (mutta silti olen joka päivä ja viikko akvaarion perushommat hoitanut!), ei ole ollut energiaa selvitellä ja opiskella asiaa, ihan luvattoman pitkäänhän ongelma on jo roikkunut ja oon vaan toivonut että se poistuisi itsestään ja saisin jonkun levää syövän otuksen elämään...
Frimmy81
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 21:45, 13.10.2015

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Frimmy81 »

Itse miettinyt ja yrittänyt googlailla asioita. Mietin että voikohan pohja olla tukossa, hiekkaa on aika paksulti ja ne kierteiset tosiaan nyt kadonneet. En tiedä onko peto voinut syödä ne kaikki vai onko siihen joku muu syy, ennen niitä oli älyttömästi.
Olen siis aina vedenvaihdon yhteydessä yrittänyt tökkiä pohjaa ja kyllä sieltä likaa tuntuu nousevankin, oikeestaan en oo liikaa kerralla aina uskaltanutkaan kun menis vesi niin sameaksi. Nyt mietin että voiko siinä siis olla jotain myrkkyjä minkä kanssa vain juuri pohjakalat on tekemisissä, kun kuitenkin yleisesti no2 on täysin puhdas ja tetrat voi hyvin.
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Verna »

Milloin ne kierteiset ovat kadonneet? Oletko varma, että ne ovat kuolleet, vai ovatko pohjamateriaalissa piilossa? Nehän kaivautuvat hiekkaan.

Jos ne ovat kuolleet, mietityttää, mikähän ne tappoi? Yksi petokotilo ei luultavasti millään pidä kierteisiä kurissa, ainakaan minulla ei kaksi petokotiloa 100-litraisessa ole saanut aikaan isoa muutosta kotilopopulaatiossa. Oliko kierteiskanta iso ja oletko nähnyt raatoja/tyhjiä kuoria?

Haiseeko allas? Kuollut kierteinen lemuaa aivan järkyttävältä, jos kukaan ei ehdi syödä raatoa.

Miten ja kuinka usein hoidat/puhdistat pohjaa? Oletko pöyhinyt sitä yhtään? Kupliiko tai haiseeko se?

Levää syöväksi otukseksi mahtaa olla tarjolla muitakin vaihtoehtoja, eli kun saat altaan kuntoon, hanki jotain pienempää kuin partis. Se kun tosiaan tarvitsisi isomman altaan, siinä olet ihan oikeassa.
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Verna »

Frimmy81 kirjoitti:Olen siis aina vedenvaihdon yhteydessä yrittänyt tökkiä pohjaa ja kyllä sieltä likaa tuntuu nousevankin, oikeestaan en oo liikaa kerralla aina uskaltanutkaan kun menis vesi niin sameaksi.
Pohjan tukkeutuminen kuulostaa aika todennäköiseltä.

Minusta voisit tehdä kunnon siivouksen. Minulla on hiekkapohja ilman kierteisiä, ja viimeksi eilen (tosin melko pitkästä aikaa) putsasin pohjan. Pöyhin sen pieni alue kerrallaan, lappoletku samassa kädessä, niin että moska imeytyi mahdollisuuksien mukaan suoraan letkuun.

Kalat kärsivät paljon vähemmän siitä, että yhden kerran teet isomman vedenvaihdon, siivoat ja vaikka sitten samennat sitä vettäkin, kuin siitä, että pohja on tukossa. Putsaa pohjaa kunnolla, vaikka vettä poistuisi akvasta reilusti, lisää vaikka välillä vettä ja jatka jonkin ajan kuluttua. Tai tee siivousta vaikka peräkkäisinä päivinä. Pois se moska sieltä. Ja samalla liika pohjamateriaali, jos sitä tosiaan on kovin paksu kerros. Pöyhi myös reilusti kasvien juurilta.

54-litraisessa on niin vähän vettä, että joudut tosiaan lisäämään vettä välillä, sillä allas ehtii kuiville, ennen kuin kaikki moska on poissa. Ja jos tilanne on oikein paha, kannattaa ehkä imuroida pintahiekkaa ämpäriin (siinä ovat tarvitsemasi hyvät bakteerit) ja tyhjentää allas. Sitten seuraa pohjahiekan kunnollinen pesu (paitsi se erilleen otettu pintahiekka korkeintaan huuhdellaan varoen, etteivät bakut peseydy viemäriin) ja lopuksi altaan uusi täyttö, pintahiekka tulee taas päällimmäiseksi. Suodattimen pitäisi myös antaa pöristä vaikka ämpärissä, että senkin sisältämät bakut säilyvät hengissä. Suodatinta ei tässä yhteydessä pidä pestä.

Tukkeutuneessa pohjassa on haitallisia yhdisteitä. Se voi hyvin olla ongelmien syy.
Frimmy81
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 21:45, 13.10.2015

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Frimmy81 »

Kierteiset on kadonneet pikkuhiljaa. Vuosi sitten niitä oli riesaksi asti, nyt ehkä puoli vuotta sitten alkaneet hävitä, pari kk sitten näkyi vielä tyhjiä kuoria joskus, nyt ei mitään. Tiedän että ne piilottelee kyllä, mutta ennen niitä näki hyvin, nyt ei lainkaan.

Harkitsen tässä koko ajan myös pohjamateriaalin vaihtoa kokonaan. Ihmetyttää tuo olematon gh, johtuuko se siitä. (Onko siitä haittaa?) Mulla ois tallessa sora mikä akvassa oli ostaessa mut jonka vaihdoin pois jo aika alussa. Tai sit harkitsen ihan hienoahan hiekkaa koska haluaisin taas monnisia joskus, ne oli hauskoja. (Ja tuo musta hiekka/sora on kai liian terävää niille...kaunis se kyllä on..)

Kävin haistamassa Akvaariota, minusta se ei nyt kyllä haise. Joskus se musta vähän haisi kyllä.

Osaat(te)ko sanoa onko joku testi mikä nyt kertoisi ongelman tai sen poistumisen, että missä vaiheessa jos jotain muutoksia tai puhdistuksia teen, uskallan ottaa uusia pohjakaloja? Mikä se on mikä ne tappoi? Varmastikin joku sieltä pohjasta tuleva, mutta onko sille asialle nimeä?
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Vaihtuuhan vesi kunnolla altaassa? Tarkoitan siis että vesi kiertää myös pohjalla?
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Verna »

Alhainen kokonaiskovuus ei haittaa, kunhan sinulla on pehmeän veden kaloja. Täkäläinen hanavesi on ihan maksimissaan gH 2. Hyvin pötkitään.

Jos pohjassa on tukkeutuneita kohtia, siellä syntyy käsittääkseni rikkiyhdisteitä.

Tuo Dessanin kysymys vedenkierrosta on myös hyvä, varsinkin jos sinulla on siellä kovin puskainen kasvillisuus. Olen joskus oman akvani kanssa kummastellut, miksi se on ollut nuhjuisen oloinen ja kalatkin jotenkin surkeana. Kasvillisuuden karsiminen vaikutti asiaan heti, sillä vaikka minulla on suodattimet molemmissa päissä allasta ja toinen niistä pyörittää vettä pääosin lähellä pohjaa ja isoimpien puskien takana, vedenkierto heikkenee silti liikaa, jos kasvit pääsevät liiaksi rehottamaan.

Kävikö se monninen usein pinnassa hakemassa happea?
Frimmy81
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 21:45, 13.10.2015

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Frimmy81 »

Kyllä vesi kiertää minusta hyvin kaikkialla, näkee ihan kuinka kuplia leviää suodattimesta akvaarioon, vähiten toki pohjaan koska ylhäältä puhaltaa. Enkä huomannut että monninen olisi käynyt pinnalla. Tykkäsi kyllä joskus leikkiä suodattimen virrassa uiskentelua, siksi olikin minusta hauskin kala. Mutta pohjalla hengaili enimmäkseen. Se kupari siis. Panda oli flegmaattisempi, se hengaili vain pohjalla.
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Niin ajattelinkin. Kysyin ihan sen takia että omassa altaassa on ihan reipas vedenkierto, mutta aina ollut ongelmana se virtaus pohjaa pitkin. Hankin sitten skimmerin ja voila, kaikki pohjamönniäiset kutee [;)] Samalla olisi ihmeellistä jos pohjan huonontuminen johtuisi happivajeesta, olisit varmaan huomannut jos kierteiset lähtisi vaeltaa pitkin laseja... Mutta tuo laite aivan uskomaton, ja maksaa vaan parikymppiä.

Komppaan kyllä Vernaa tässä, kunnon siivous ja vedenkierron tarkistus :)
Frimmy81 kirjoitti:Kyllä vesi kiertää minusta hyvin kaikkialla, näkee ihan kuinka kuplia leviää suodattimesta akvaarioon, vähiten toki pohjaan koska ylhäältä puhaltaa. Enkä huomannut että monninen olisi käynyt pinnalla. Tykkäsi kyllä joskus leikkiä suodattimen virrassa uiskentelua, siksi olikin minusta hauskin kala. Mutta pohjalla hengaili enimmäkseen. Se kupari siis. Panda oli flegmaattisempi, se hengaili vain pohjalla.
Frimmy81
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 21:45, 13.10.2015

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Frimmy81 »

Nyt on päivä urakoitu akvan kimpussa. Otin eka 30l vettä pois, samalla imuroin vähän pintahiekkaa jemmaan. Sitten 10l kerrallaan imuroin vesi-pohjahiekkaseosta ja lisäsin aina 10l vettä takaisin, tätä tein kunnes ihan hitunen enää hiekkaa jäljellä. Ne imuroin ja möyhin ja pöyhin hyvin. Sitten pesin sen suurimman osan hiekasta ja takas plus uutta vettä. Ja vanhaa hiekkaa ja koristeet, suodatin pesemättä takas.
Saa nähdä oliko liian radikaalia.
Kyllähän tuolta aika ruskea vesi lähti hiekan seasta. Joitain vanhojen kasvien juurenpätkiä oli siellä, muutama kierteisen kuori, mutta vain muutama.

Mutta mitäs nyt. Odottelen tietysti miten olemassaolevat kalat reagoi. Testaan perustestit. Huomenna ehkä vasta, ei tänään kannata? Mutta mistäs mä nyt tiedän sitten onko vaiva parantunut? Ei huvittais ottaa otto-Parvea koekappaleeksi enää kuolemaan, vai onko se vaan pakko niin tehdä? Vai olisiko joku muu laji mikä sopisi pieneen akvaan? Ainakaan paikkakunnan kahdessa ainoassa liikkuessä ei muista ole ollut puhetta kuin partiksesta ja juovanuoli-imumonneista (onko ne ees ottoja?), niin epäilen että liekö täällä muita vaihtoehtoja...
Joku levänsyöjä olisi kai hyvä kuitenkin olla.
Ja niitä monnisia tahtoisin myös joskus, mutta nehän ei kai levää syö, vaikka muuten kyllä hyödyksi eikös ne ole pohjassa siivoamassa.
Frimmy81
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 21:45, 13.10.2015

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Frimmy81 »

Ongelma vaan jatkuu, testailin vedet ja juttelin liikkeessä. Liikkeessä eivät usko mitään olevan vialla kun vesiarvot heidän mielestä ok, ja muka vain huonoa tuuria. Tai että liiankin puhdas vesi, kun on n02 testi aina niin virheettömän puhdas. Otin taas pienen partiksen leväongelmaa hoitamaan, puhuttiin että voi sitten sen kasvaessa tuoda sen takaisin ja vaihtaa pienempään.. Noh, taas se kuoli.

Tällä välin olen suunnilleen luovuttanut, ei tuossa muu pysy hengissä kuin tetrat ja levä.

Tilasin happitestin, vaikka happikato ei pitänyt kuulemma olla mahdollinen. Happitaso oliskin testin mukaan alhainen, luokkaa 4 korkeintaan. Eli siinäkö syy? Mutta miksi? Mitä on tapahtunut? Mitä voin tehdä että se nousee? Mahd edullista ratkaisua etsin, ei oikein olisi varaa panostaa nyt mihinkään isoihin hankintoihin.
Mikä tuo dessanin mainitsema skimmeri on? (en löydä nettikaupoista sellaista, lienee joku epävirallinen nimi jollekin?)

Myös nyt kun testasin taas vesiä niin ihmetyttää että ph tuntuu olevan jopa yli 7, ehkä jopa liki 8. Kh silti vain 2 ja gh niin epäselvä että lienee nolla. Mikä tämän yhtälön takana on, ph ja kh eikös pitäis kulkea yhdessä, mitä voi tehdä jos toinen liian korkea ja toinen pikemminkin matala.

Tällä hetkellä akvassa tetrat voi hyvin mutta kaikki pinnat on ihan levän peitossa. Enkä todella tiedä mistäpäin lähden enää selvittämään vai luovunko koko akvasta. vai voisiko sen jotenkin perustaa uudelleen, aloittaa alusta...vai oisko se ihan järjetöntä. (en kyllä tiedä minne tetrat siksi aikaa pistäisin..)
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Minkälainen veden vaihto rutiini sulla on? Nitriitin NO2 pitääkin olla nolla. Paljon nitraatti NO3 on?
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Frimmy81
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 21:45, 13.10.2015

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Frimmy81 »

Rutiini on ollut vaihtaa noin viikoittain, 20l kerralla. Paitsi välillä leväongelmissa ja muissa erikoispuhdistuksissa olen vaihtanut enempikin.

Mulla ei kotona ole tällä hetkellä kuin n02, ph, kh, gh ja o2 testit mutta liikkeessä kun olen käynyt usein testauttamassa niin tosi puhdas se no3 myös. liuskatestillä testaavat siellä, ennrn mullakin oli niitä. Juuri liikkeessä sanoivat että onkohan mun vesi liiankin puhdas, että ei tarviis vaihtaa niin usein..
Frimmy81
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 21:45, 13.10.2015

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Frimmy81 »

Piti ihan lueskella tätä omaa ketjua että mitä kaikkea tässä onkaan ollut jne. Ois näköjään kannattanut pitää ihan akvaarionhoitopäiväkirjaa! Huomasin että missään kohti en ole maininnut että pimensin akvaarion vihersamennuksen vuoksi parikin kertaa viikoksi joskus kesällä, siihen se kyllä silloin auttoi, eikä sitä vihreää levää ole kesän mentyä ollut, nyt vain ruskeaa. Tämä tuli mieleen kun aiemmin hapen suhteen oli puhe että olisin kai huomannut jos kierteiset nousisi lasiin...joo muuten kyllä, paitsi jos se tapahtui pimennyksen aikana, jolloin koko akva oli peitetty. Myös jonkun levälääkityksen (algumin?) annoin kesällä. En muista tarkkoja ajankohtia, mutta silloin kun kaikki oli vielä pohjakalojenkin suhteen hyvin. Siitähän se pian taisi alamäki alkaakin.
(saatan kuulostaa hyvin sekavalta, minulla on kovin valvottava 9kk ikäinen vauva, joinain päivinä en meinaa muistaa nimeänikään.. Muistikuvat akvaarionhoidon ajankohdistakin siksi hieman hämäriä kun ei oo nukkunut 9kuukauteen kuin alle tunnin pätkiä..)
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Noin pieneen akvaarioon vaihtaisin vettä useammin ja enemmän kuin 20l viikossa. NO2 ei pahemmin tarvitse mittailla jos akvaario on kypsä tärkeämpi on mitata NO3. Hankit itsellesi kunnolliset tippatestit joita tulet aina tarvitsemaan jos meinaat harrastusta jatkaa. Kun sulla on omat testit tiedät mitä vesi on ennen veden vaihtoa ja veden vaihdon jälkeen ja siinä välissä. Et saa oikeaa kuvaa akvaariosi olosuhteista jos silloin tällöin mittautat veden liikkeessä. Lisäksi liuskatestit ovat aika turhia niillä ei saada edes suuntaa antavia tuloksia mutta kauppias niitä käyttää kun ovat halvemnpia kuin tippatestit ja nopeampia käyttää. Nyt siis hankit tippatestit itsellesi ja ja seuraat jonkin aikaa säännöllisesti akvaariosi vesiarvoja. Kun tiedät vaikka kuukauden ajalta vesiarvot joita olet mittaillut useamman kerran viikossa niin kysy täältä lisää neuvoja. Kun arvot ovat kohdillaan ja pysyvät tasaisina voit vähentää testejä. Kauppiaan neuvoista voit luopua kokonaan. Liian usein on todettu ettei kauppiaalta löydy tietotaitoa ja häntä ohjailee vain raha. Kasveille kannattaa myös antaa ravinteita että niillä on mahdollisuus nujertaa levän kasvu.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Frimmy81
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 21:45, 13.10.2015

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Frimmy81 »

Nimenomaan minä olen hankkinut tippatestejä, ei vaan ole vielä ollut varaa hankkia kuin tuo "olennaisimpien pakkaus" (johon ei kuulu no3, sepä fiksu pakkaus!) ja irtona tuo happitesti. Ja liikkeessä kyllä olen rampannut ihan harrastukseksi asti (viikoittain), en satunnaisesti. En tosin enää ramppaa kun ne ei mua halua tai osaa auttaa. Mutta en osaa uskoa liuskatestien olevan NIIIIN huonoja ettei ne erota ollenkaan vaarallisen ja täysin puhtaan veden eroa..

Minä olen kyllä saanut vähän erilaisia ohjeita tähän asti, 20l on kuitenkin yli 1/3 vedestä, ei kai nyt mikään ohje määrää puolia vedestä vaihtaa viikottain? Ja nimenomaan niin päin että koska on niin pieni ettei tule liikaa vaihtelua.

mutta jos tuohon akuuteimpaan happi-asiaan jotain.
Frimmy81
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 21:45, 13.10.2015

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Frimmy81 »

kasveille annan plantaminia,
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Ei siinä sitten mitään jatka niin kuin tähänkin asti. Anteeksi että yritin auttaa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Frimmy81
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 21:45, 13.10.2015

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Frimmy81 »

Älä nyt hermostu, kyllä minä haluan apua. Minä en vain tunne sinua ja jos sata ihmistä on sanonut ettei vaihtaa vettä liikaa ja yksi että enemmän, niin mielestäni on ihan ok kyseenalaistaa että oletko nyt ihan varma. Enhän minä tiedä oletko sitten juuri se kaikkein asiantuntevin ihminen. Ehkä muut tulee vahvistamaan sun mielipidettä jos olet. :)

Mutta todellakin, ON LÖYTYNYT ASIA MIKÄ AINAKIN ON PIELESSÄ, happi. Voisinko saada siihen apua, kiitos.
Toki kuuntelen myös muut vinkit, mutta en haluaisi että tuo ongelma jää muun alle.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Ei koskaan pidäkkään luottaa yhden ihmisen mielipiteeseen oli se kauppias tai foorumilainen. Aina pitää kuunnella asiassa kuin asiassa useampaa ihmistä ja tehdä niistä sitten omat päätelmät. En minä hermostu mutta tuntui että sinä hermostuit ja tyrmäsit ohjeet heti. Muista kuitenkin että sinun akvaariossa on ongelmia ei minun. Jotainhan sulla on pielessä kun apua kyselet. Älä heti heittäydy puollustuskannelle vaan myönnä että mahdollisesti teet jotakin väärin. Suodatuksesta ja vedenkierrosta pitäisi tietää jotain ennen kuin happia asiasta voi sanoa mitään. Toivottavasti saat sellaisia neuvoja joihin voit luottaa ja uskallat niitä kokeilla.

Ottakoon muut kantaa veden vaihtoon mutta minun mielipide on mitä enemmän ja useammin vaihtaa vettä sen parempi. Näin vesi pysyy tasalaatuisempana kun vesi ei paskaannu veden vaihtojen välillä. Itse vaihdan 660l akvaarioon vettä 50% kerran viikossa ja 20l akvaarioon 80% kerran päivässä tosin pienemmän akvaarion veden vaihto tapahtuu isomman akvaarion vedellä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Verna »

Millainen suodatin siellä on? Kuinka usein putsaat sen? Onko siinä ilmadiffuusoria, voiko virtauksen suuntaa kääntää? Jos tuo luki jo ketjussa, pahoittelen, että se meni ohi. Kuinka lämmintä akvassa on, onko se avoin vai onko siinä tiivis kansi?

Minäkin uskallan puolustaa tuota 50% viikoittaista vedenvaihtoa. Ei se ainakaan pahaa ole tehnyt, kun itse olen tuota rytmiä kokeillut. Akvojen koko on vaihdellut 100-250l:n välillä. Tuo vähän alle 40 l karanteenari on sitten ollut vielä asia erikseen, riippuen siitä onko siellä ollut aikuisia karanteenattavia vai kalanpoikasia.
Frimmy81
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 21:45, 13.10.2015

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Frimmy81 »

Suodatin on sellainen sisäsuodatin mikä tuon kokoisen aquael-paketin mukana tulee.
En tiedä mitä osaa diffuusori tarkoittaa? Onko se se letku mikä lähtee suodattimesta akvan ulkopuolelle, ilmaletkuna minä sitä puhuttelen.
Voi virtauksen suuntaa kääntää, mutta en usko että kannattaisi, koska suodattimen paikka on reunassa ja nyt se on säädetty nimenomaan niin että se puhaltaa mahd laajalle eikä esim suoraan lähimpään sivuseinään tai etulasiin.

On kyllä todella käsittämätöntä kuinka eritavalla eri paikoissa neuvotaan, mistähän moinen voi edes johtua ettei noin perusasiassa kuin vedenvaihto ei ole olemassa yhtä selkeää ohjetta jonka esim liikkeiden ammattilaisetkin voisivat kertoa. Nyt olen siis nimenomaan harventanut viime viikkoina putsausväliä, koska minua on moitittu liiallisesta sorkkimisesta.

Suodattimen puhdistin ennen viikoittain - eri aikaan kuin vedenvaihto (vedenvaihto la ja suodatin ke), nyt olen siinäkin pitänyt parin viikon tauon. Minullahan on tosiaan siellä vain kourallinen tetroja, joten kovin suuri kuormitus siellä ei ole.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Ei veden vaihtoon ole yhtä selkeää ohjetta. Jokainen akvaario on on erilainen ja veden vaihto tarve selviää ajan kanssa vesitestejä tekemällä ja akvaariota seuraamalla. Aika yhtenäinen linja veden vaihtoon ainakin täällä Aqua-Webissä harrastajien keskuudessa on. Veden vaihto ei ole ole akvaarion sorkkimista. Kauppiaat eivät ole ammattilaisia. He vain ovat perustaneet yrityksen ja palkanneet yleensä nuoria tyttöjä töihin yritykseen. He tekevät bisnestä ja yrittävät tehdä voittoa mahdollisimman paljon se on heidän tarkoitus. Toki joukossa on ammattilaisia mutta usein kauppiaalla ei ole koskaan edes ollut akvaariota eikä työntekijöilläkään ole harrastuksesta mitään tietoa. Hae siis tietoa toisilta harrastajilta äläkä kauppiaalta. En toki tiedä keitä nuo sata ihmistä on jotka ovat sinua neuvoneet. Kyllä sitä suodattimen virtausta kannattaa kääntää jos epäilet ettei vesi ole tarpeeksi hapekasta. Suuntaat puhalluksen niin että pintavesi liikkuu niin vesi hapettuu paremmin.

Tämä menee nyt niin että sinua neuvotaa mutta et usko mitä sinulle sanotaan etkä suostu edes kokeilemaan annettuja neuvoja. Keskustelua ei varmaan kannata jatkaa tämän pitemmälle.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Frimmy81
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 21:45, 13.10.2015

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Frimmy81 »

Herranjumala miten ystävällistä porukkaa, nythän minä vakuutuinkin että teiltä kannattaa kysyä eikä liikkeestä. Vai kuinka?

Eli etu- vai 5cm päässä olevaan sivulasiin suunnattu ois parempi ku koko akvaarion halki?
jpuu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 15:20, 22.03.2013
Akvaarioseurat: Oma
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja jpuu »

Kuinkas ruokinta puoli? Et varmaan anna liikaa kerralla? Hajoamaton ruoka kuluttaa happea. Tosin monniset eivät taida kuolla ainakaan hapen puuteeseen. Mainitsit tuolla ylempänä levämyrkyn. Se ei sovi ainakaan ravuille ja sen vaikutuksia pohjakaloillekin voi vain arvailla. Kuoleva levä kuluttaa myös happea alemmista vesikerroksista. Vaikea antaa selvää ohjetta miksi pohjakalat eivät pärjää akvassasi. Voisiko mustassa hiekassa olla jotain myrkyllistä?

Juu myöskään kokonaiskovuudesta (gh) ei kannata huolestua. Monin paikoin hanavesi on pehmeää. Sen sijaan karbonaattikovuus (KH) saisi olla muutaman asteen. Se puskuroi pH:ta ts. estää pH:n suuria heilahduksia.
http://jpuu.1g.fi/kuvat/Luonto/Akvaario/
240 litraa pääasiassa Etelä-Amerikkaa. Vähän Aasiaakin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”