Viiksetön albiinomonninen

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tearm
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viiksetön albiinomonninen

Viesti Kirjoittaja Tearm »

Huomasin eilen että yhdeltä mun albiinomonniselta on kadonnut viikset kokonaan. Kaikilla muilla albiino ja täplämonnisilla ne ovat tallessa ja hyvässä kunnossa. Olisko käyny joku tapaturma vai voisko palettikala olla syyllinen tähän? Ongelmana nyt kuitenkin on että eihän tuo reppana löydä syötävää, kököttää vaan paikallaan kun muut onnellisena tonkii ruokaansa. On mun mielestä vähän hailakan värinen ja kiilto kadonnut. Olisko nyt parempi lopettaa tuo ettei kärsi vai odotella josko viikset kasvais takasin? Olen ymmärtäny että ne joskus kasvavat takaisin. Eilen vielä riehu muiden mukana mut nyt vaan hengailee pohjalla.
Tearm
Starting Member
Starting Member

Re: Viiksetön albiinomonninen

Kukaan ei mua nyt tässä asiassa osannut auttaa mutta laittelen kuitenkin viestiä kuulumisista. Eli nyt tuolle pikkuselle on ruvennut pientä viiksen tynkää kasvamaan takaisin ja piristynyt on huomattavasti. Nyt yrittää jo aktiivisesti ruokaakin etsiä :D hyvältä näyttäis tällä hetkellä. Onneksi päätin seurailla tilannetta hetken aikaa.
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Tere! Minkälainen pohjamateriaali akvaariossa? Viikset kuluvat helposti jos pohjana sitä punamustaa karkeaa hiekoitus soraa.
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Hyvä vedenlaatu tärkeää (vettä voi vaihdella reippaammin ja useammin). Myös pohjan puhtaus (laponta voi auttaa). Onhan sinulla hienoa hiekkaa monnisille möyhintään? Isot kivet kuluttavat viikset helposti....Myös hyvä suodatus ja virtauskin monnisten mieleen.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Tearm
Starting Member
Starting Member

Mulla on pohjana hiekkaa 0.2-1.0 mm. Kerran viikkoon vaihdan vettä n 50 litraa kerralla ja samalla imuroin hiekan pinnasta irtoliat pois. Vesiarvoja en nyt tähän hätään osaa sanoa kun pitäis käydä testiliuskat ostamassa mut ei niissä kyllä mitään häikkää ole ollut. Ja tosiaan vaan ton yhen monnisen viikset on kärsiny, muilla on kunnossa. Nyt kun paletit muutti uuteen kotiin niin noi monniset ei enään piilottele kasvien seassa vaan viipottavat pitkin akvaa onnellisena. Olen myös tarkkaan kattonu ettei mitään teräviä reunoja ole mihin olis voinu teloa. Jäin myös miettimään et olisko mul käyny moka kun muutin noita uuteen akvaan, olisko viikset voinu jäädä haavituksen yhteydessä johonkin kiinni tai väliin :(
Tearm
Starting Member
Starting Member

Niin ja aika kova virtaus tuolla on, suodatin tuli uuden akvan mukana ja tarkotus oli ostaa uus kuhan saan rahotuksen kuntoon :D toi suodatin on mulle ihan outo, dolphin internal filter f-2000. Tarkoitus hommata joko eheimin tai fluvalin suodatin.
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Se Dolphin on ihan ookoo suodatin, itsellä oli monta vuotta kunnes meni akvaarion mukana. Pärisee vaan hitosti vedenvaihtojen jälkeen :)
Jos on hieno hiekka niin en osaa arvailla syytä "anti-movemberille", mennyt monninen häiritsemään muiden fisujen kutua tms?
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
Tearm
Starting Member
Starting Member

Olen juu huomannu et melko kovaa ääntä pitää. Oli kauhea mekkala kun meille tuli, purin sen ihan atomeiks ja putsasin kunnolla niin johan hiljeni. Mistäköhän siihen sais sen suodatus jutskan sisälle? Mikä lie nyt sit oikea nimitys :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”