Akvaario valaisimet
Valvoja: Moderaattorit
Akvaario valaisimet
Hei! Olen vasta liittynyt tälle foorumille ja olemme saaneet tutuilta akvaarion ja tarvitsemme siihen vain valaisimen. Olemme aika uusia akvaario käyttäjiä joten päätin nyt täältä kysyä hieman vinkkejä minkälaisia tai millaisia valoja suosittelisitte?
Re: Akvaario valaisimet
Lähinnä tarkoitus on hieman tiedustellä että minkälaisia valaisimia ja lamppuja ihmiset käyttää kun tosiaan itsellä ei ole paljoa kokemusta näistä tuotteista.
Hei ja tervetuloa.
Ensin pari tarkentavaa kysymystä.
Kuinka iso allas?
Mitä ajattelitte sinne laittaa? Eli tuleeko kasveja?
Ensin pari tarkentavaa kysymystä.
Kuinka iso allas?
Mitä ajattelitte sinne laittaa? Eli tuleeko kasveja?
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Oma
- Sukupuoli: Mies
Juu tervetuloa palstalle ja samalla mukavan harrastuksen pariin. Tosiaan altaan koko, lähinnä pituus ja vetoisuus määrää lampun koon. Siistein ja yleisimmin käytössä on altaan mittainen kotelo yhdellä tai kahdella loisteputkella riippuen juurikin altaan koosta sekä kasvien määrästä. Se on usein halvin ja kestävin ja helpoimmin toteutettava ratkaisu ainakin aloittelijalle. Kotelolta vaaditaan vedenkestävyyttä, mikäli altaassa ei ole kansilaseja.
Tosiaan 200 litrainen akvaario on kyseessä ja pituus noin 125 cm leveys 40 cm ja korkeus 45 cm. Olen jo hieman ehtinyt tutkimaan noita valoja täältä https://ledsale.fi/led-akvaarion-valaistus.html
Eli tarkoitus oli kasveja sekä kaloja sinne hommata. todella mielenkiintoinen prosessi.
Eli tarkoitus oli kasveja sekä kaloja sinne hommata. todella mielenkiintoinen prosessi.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Oma
Linkissä oleva aquaclassic malli näyttää ihan pätevältä himmentimineen päivineen. Ledivalaisimet ovat vielä aika kalliita jos valmiin hankkii. Itse tekemällä pääsee tietenkin halvemmalla. Ledit syrjäyttävät varmaankin jossain vaiheessa loisteputket kestävyytensä ja sähkönkulutuksensa vuoksi. Tosin loisteputkiin verrattuna sähkönsäästö ei ole kovinkaan merkittävä. 30 wattisen putken valomäärä on suunnilleen sama kuin vastaavan tehoisen ledin.
-
- Advanced Member
Lumeneissa valomäärä on loisteputkella suht sama kuin saman tehoisella led-valolla, mutta PAR-arvot eroavat ja siksi pienempi tehoinen led-valo riittää akvaarioon. Loisteputken spektri laajempi kuin ledien, jotka enempi täsmävaloa kasveille niiden tarvitsemia aallonpituuksia.jpuu kirjoitti:Linkissä oleva aquaclassic malli näyttää ihan pätevältä himmentimineen päivineen. Ledivalaisimet ovat vielä aika kalliita jos valmiin hankkii. Itse tekemällä pääsee tietenkin halvemmalla. Ledit syrjäyttävät varmaankin jossain vaiheessa loisteputket kestävyytensä ja sähkönkulutuksensa vuoksi. Tosin loisteputkiin verrattuna sähkönsäästö ei ole kovinkaan merkittävä. 30 wattisen putken valomäärä on suunnilleen sama kuin vastaavan tehoisen ledin.
http://www.aquarium-pond-answers.com/20 ... hting.html
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Täytyy viikonlopun aikana hieman tutkia lisää ja tilata valo tuohon akvaarioon niin ei sitten tämän asian kanssa tarvitse veivata enää. Kiitos paljon kaikista vinkeistä tästä oli hyötyä.
Hei! Olisin mielellään ottanut valaisin malli ehdotuksia vastaan. Aika paljon toita vaihtoehtoja loppujen lopuksi on.
Tuommoisen itse laitoin ja olen todella tyytyväinen.
Malawi - hietikko-biotoppi
Ok. Tuo näyttää myös ihan näppärältä.
-
- Starting Member
- Viesti:
Hetki sitten siiryin akvaariossa led-valaisimen käyttäjäksi.
On kirkkaampi kuin entinen 30W loisteputkivalaisin ja näppärän kokoinen, eikä tuota hukkalämpöä akvaarioveteen mikä onkin hyvä asia varsinkin kesähelteitä ajatellen.
Valaisimessa on kaksi eri tilaa. Kaikki ledit päällä tai pelkästään siniset yövalot päällä + tietenkin valot pois, mutta sen asian hoitaa ajastin automaattisesti klo.9-12 ja 15-21 välisenä aikana.
Jää nähtäväksi mitä miljoonakalat sekä kasvit tykkäävät ledien aallonpituudesta, mutta omaan silmään ainakin näyttää miellyttävämmältä kuin entisen putkivalaisemen lilansävyinen valo.
Täytyy yrittää ottaa illalla hämärässä vähän parempi kuva (myös yövaloista).

On kirkkaampi kuin entinen 30W loisteputkivalaisin ja näppärän kokoinen, eikä tuota hukkalämpöä akvaarioveteen mikä onkin hyvä asia varsinkin kesähelteitä ajatellen.
Valaisimessa on kaksi eri tilaa. Kaikki ledit päällä tai pelkästään siniset yövalot päällä + tietenkin valot pois, mutta sen asian hoitaa ajastin automaattisesti klo.9-12 ja 15-21 välisenä aikana.
Jää nähtäväksi mitä miljoonakalat sekä kasvit tykkäävät ledien aallonpituudesta, mutta omaan silmään ainakin näyttää miellyttävämmältä kuin entisen putkivalaisemen lilansävyinen valo.
Täytyy yrittää ottaa illalla hämärässä vähän parempi kuva (myös yövaloista).

-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
mulla on myös Aquatlantis easyled. Siitä enempi juttua tässä.
-
- Starting Member
- Viesti:
Pikkuisen on hinnassa eroa kun oma maksoi 27,88€ eBaysta tilattuna (ei postikuluja), mutta nähtäväksi jää miten kasvit reagoivat uuteen valonlähteeseen
http://www.ebay.com/itm/371411746933?_t ... EBIDX%3AIT

livingdeath kirjoitti:Pikkuisen on hinnassa eroa kun oma maksoi 27,88€ eBaysta tilattuna (ei postikuluja), mutta nähtäväksi jää miten kasvit reagoivat uuteen valonlähteeseen![]()

Tilasin saman tien itselleni samanlaisen. Ostin Suomesta puolet pienemmän samaan hintaan.

-
- Starting Member
- Viesti:
Kerro sitten kokemuksia miten sama valaisin on toiminut sinulla ja varaudu aika pitkään 6-7 viikon toimitusaikaan.
Tässä valaisimessa on se hyvä puoli ettei sen tarvitse olla täysin akvaarion pituinen kun ledit hajottaa valon aika kivasti vaikka jäi tyhjää reunoille
Ainiin, valaisimen tuotesivulla sanotaan että se toimitetaan US-pistokkeella, mutta ainakin minulle tuli ihan normaalilla töpselillä ja varauduin turhaan ostamaan 3kpl US-EU adaptereita, eli kyllä ne katsovat minne päin manteretta toimittavat tilauksia.
Tässä valaisimessa on se hyvä puoli ettei sen tarvitse olla täysin akvaarion pituinen kun ledit hajottaa valon aika kivasti vaikka jäi tyhjää reunoille

Ainiin, valaisimen tuotesivulla sanotaan että se toimitetaan US-pistokkeella, mutta ainakin minulle tuli ihan normaalilla töpselillä ja varauduin turhaan ostamaan 3kpl US-EU adaptereita, eli kyllä ne katsovat minne päin manteretta toimittavat tilauksia.
Toimitusajalla ei oo niinkään väliä, kaikissa käynnissä olevissa akvaarioissa on ihan toimivat valaisimet tällä hetkellä.
Mutta kyllä tuo ledivalaistus on mun 104-litraiseen himottanut, niin sitä voi sitten kokeilla. Etenkin kun valaisinkansi pitää lämmöt aika korkeella näin talvellakin, ilman lämmitintä on 26-27 astetta lämmöt. Kesällä tuommoinen vois olla paljon parempi meidän kuumassa kerrostalokämpässä, ettei kalaset paistu.
Ihastelin kyllä tuota miten valoa riittää ihan reunoillekin asti. Mun valaisinkannessa on jotkut perus loisteputket, ja tuntuu että reunoille ei oikein riitä valo vaikka on ihan oikean mittaiset.

Ihastelin kyllä tuota miten valoa riittää ihan reunoillekin asti. Mun valaisinkannessa on jotkut perus loisteputket, ja tuntuu että reunoille ei oikein riitä valo vaikka on ihan oikean mittaiset.

- Liitteet
-
- akvaariooo.png (419.34 KiB) Katsottu 4857 kertaa