Heips, onko liikaa laittaa 100-150 W monimetallivalaisin 96 litraseen altaaseen? 80x30x40.
Käytettynä ei tahdo millään löytyä valaisinta kahdella putkella tuohon pituuteen ja uutena maksaa valaisin enemmän mitä käytetty monimetalli.
Miten te kokeneemmat tekisitte? Tod näk tulevaisuudessa hankin suuremmankin akvaarion, haaveissa 300-400l pytty.
Tässä altaassa ei tunnu vain 20 watin power glo riittävän 10h päivässä. Lannoituksena jbl kuulat, easycarbo, profito ja tulossa lisäksi ferro.
Monimetalli 96 litran altaaseen?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Monimetalli 96 litran altaaseen?
180L+ 96L+ 60L
Myytävät kasvit;
- Kierteisvallisneria
- Tiikerivallisneria
- Rusolehti
- Vedensuosikki
- Taiwanin lumme
- Tiikerilumme
- Vesimiekat
- Anubias nana
- Anubias, isompi lajike
- Salvinia, pistia
Myytävät kasvit;
- Kierteisvallisneria
- Tiikerivallisneria
- Rusolehti
- Vedensuosikki
- Taiwanin lumme
- Tiikerilumme
- Vesimiekat
- Anubias nana
- Anubias, isompi lajike
- Salvinia, pistia
-
- Junior Member
Re: Monimetalli 96 litran altaaseen?
Auttakaahan, huomenna mennään kaupoille ja pitäisi pikkuhiljaa päättää. Niin ja kyseessä siis tämä valaisin:
180L+ 96L+ 60L
Myytävät kasvit;
- Kierteisvallisneria
- Tiikerivallisneria
- Rusolehti
- Vedensuosikki
- Taiwanin lumme
- Tiikerilumme
- Vesimiekat
- Anubias nana
- Anubias, isompi lajike
- Salvinia, pistia
Myytävät kasvit;
- Kierteisvallisneria
- Tiikerivallisneria
- Rusolehti
- Vedensuosikki
- Taiwanin lumme
- Tiikerilumme
- Vesimiekat
- Anubias nana
- Anubias, isompi lajike
- Salvinia, pistia
Mä luulen et toi on liian tehokas... tai siis levät innostuu helposti.
Mä jouduin oman 140l altaan kanssa pitämään tosi pitkiä taukoja valaistuksessa (aamulla toi oli päällä 8-10, sit päivän pimeänä ja päällä taas 16-21), ja silti levien kanssa oli ongelmaa. Olis pitänyt hommata hiilarilevitin, käytin itse vain nestemäistä hiilaria. Vaihdoin valaistuksen 2X18Wloisteputkiin ja se lopetti levän kasvun ja silti kasvit kasvoi ihan hyvin. Nyt tuo 140 litrainenkin jatkoi matkaa uudelle omistajalle, mutta loisteputkien kanssa.
Eli mun kokemuksen mukaan toi oli liian tehokas, altaassa olis pitänyt olla litroja ja syvyyttä selkeästi enemmän.
Silti, musta toi monimetalli on edelleen kaunein valotyyppi, valon elävyys ja väri on mun mieleen. Mut vähän isomman altaan juttu, ainakin 150w teholla.

Mä jouduin oman 140l altaan kanssa pitämään tosi pitkiä taukoja valaistuksessa (aamulla toi oli päällä 8-10, sit päivän pimeänä ja päällä taas 16-21), ja silti levien kanssa oli ongelmaa. Olis pitänyt hommata hiilarilevitin, käytin itse vain nestemäistä hiilaria. Vaihdoin valaistuksen 2X18Wloisteputkiin ja se lopetti levän kasvun ja silti kasvit kasvoi ihan hyvin. Nyt tuo 140 litrainenkin jatkoi matkaa uudelle omistajalle, mutta loisteputkien kanssa.
Eli mun kokemuksen mukaan toi oli liian tehokas, altaassa olis pitänyt olla litroja ja syvyyttä selkeästi enemmän.
Silti, musta toi monimetalli on edelleen kaunein valotyyppi, valon elävyys ja väri on mun mieleen. Mut vähän isomman altaan juttu, ainakin 150w teholla.

-
- Junior Member
Hmm eli kannattaisi hakea siis liikkeestä esim 2x20w tai 18w loisteputkille.
Mä haluaisin vain että kasvit kasvaa ihan sairaan hyvin, ei vain ihan hyvin
mulla kasviallas jossa ei kaloja vieläkään joten ne kasvit ois tässä se tärkein. Mulla ajastin jo nyt koska oon 4-5 pvnä viikosta pois kotoa aamua tai iltaa niin pakko olla ajastin kun ei ehdi aina laittaan valoja päälle. Niin sinänsä ei haittais kyllä se jaksottaminen.
Toki mietin itsekin että onhan se ihan todella tehokas tuom kokoiseen, mutta kun meinaa hermot mennä jo toistamiseen tähän valaisuasiaan niin siksi haluaisin nyt saada kerralla "kunnon pelit ja vehkeet", olkoon se sitten mikä tahansa valaisin joka vain olis riittävä tän kokoseen.
Ykkösenä kun on se kasvien rehotus mielessä.
Oliskohan sitten mitään apua jos monimetallin nostaa riittävän korkealle?
Vai päätyäkö vain kahden tai jopa kolmen loisteputken valaisuun?
Mä haluaisin vain että kasvit kasvaa ihan sairaan hyvin, ei vain ihan hyvin

Toki mietin itsekin että onhan se ihan todella tehokas tuom kokoiseen, mutta kun meinaa hermot mennä jo toistamiseen tähän valaisuasiaan niin siksi haluaisin nyt saada kerralla "kunnon pelit ja vehkeet", olkoon se sitten mikä tahansa valaisin joka vain olis riittävä tän kokoseen.
Ykkösenä kun on se kasvien rehotus mielessä.
Oliskohan sitten mitään apua jos monimetallin nostaa riittävän korkealle?
Vai päätyäkö vain kahden tai jopa kolmen loisteputken valaisuun?
180L+ 96L+ 60L
Myytävät kasvit;
- Kierteisvallisneria
- Tiikerivallisneria
- Rusolehti
- Vedensuosikki
- Taiwanin lumme
- Tiikerilumme
- Vesimiekat
- Anubias nana
- Anubias, isompi lajike
- Salvinia, pistia
Myytävät kasvit;
- Kierteisvallisneria
- Tiikerivallisneria
- Rusolehti
- Vedensuosikki
- Taiwanin lumme
- Tiikerilumme
- Vesimiekat
- Anubias nana
- Anubias, isompi lajike
- Salvinia, pistia
70 wattinen ois parempi tuon kokoiseen altaaseen. Toki sekin melko runsaasti. Tuollainen 150 wattinen on aluksi viisainta sijoittaa yli metrin korkeudelle altaasta, sekä varautua aktiiviseen hiilidioksidin levitykseen, sekä riittävään lannoitukseen. Tuosta saa helposti leväpommin aikaiseksi mikäli kaikki ei ole tasapainossa, kun noin suurista valotehoista puhutaan.
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Mites olisi samaisesta liikkeestä ledi valo, esim. ensin yksi: https://www.akvaariokauppa.fi/new/p4631 ... ed-fi.html jos ei riitä, niin toinen lisää. Kolmannen ja neljännenkin luulisi mahtuvan. Veikkaan tosin että 2-3kpl varmasti riittää.
-
- Junior Member
Nojoo, lauantaina kävin eläinkaupassa aikeissani ostaa kaksiputkinen valaisin. No, heillä ei valaisimia ollut, vaan yksittäisiä ledilamppuja, joita saa jatkettua halutessaan.
Sanoi yhden ledin vastaavan 2x18W loisteputkea.
Tämä on nyt siis päivänvalo. Ruuvasin kanteen kiinni.
Lisälannoitteita vaan odotellessa.
Sanoi yhden ledin vastaavan 2x18W loisteputkea.
Tämä on nyt siis päivänvalo. Ruuvasin kanteen kiinni.
Lisälannoitteita vaan odotellessa.
180L+ 96L+ 60L
Myytävät kasvit;
- Kierteisvallisneria
- Tiikerivallisneria
- Rusolehti
- Vedensuosikki
- Taiwanin lumme
- Tiikerilumme
- Vesimiekat
- Anubias nana
- Anubias, isompi lajike