Valutussuodattimen suunnittelua

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Valutussuodattimen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja totoro »

Heipsan aw:n väki!

Tahtoisin saada mielipiteitänne, olen suunnittelemassa uuden isomman akvaarion hankintaa ja alun alkaen olin ajatellut ala-allasta läpivetoineen ja ylivuotolaatikoineen mutta kyseinen systeemi on minulle niin vieras kokonaisuudessaan että. Minulla on aika toimiva valutussuodatin, jonka prototyypeistä olen kirjoitellutkin joskus aiemmin. Valutuslaatikkona on pitkulainen hydroviljelylaatikko, johon vesi tulee Eheim Powerlinen ulostulosta sulkuhanan avulla säädettynä. Erittäin hiljainen ja helppo, huonekasvit kasvavat mukavasti hydrosoralla täytetyissä verkkoruukuissaan. :)

Nyt siis ajatuksena olisi, että valutussuodatin olisi akvaarion yläpuolella tukevalla jalustalla jossa olisi vaunupyörät ja akvaarion takana kisko. Jalusta olisi siis liikuteltavissa. Nyt kuitenkin haluaisin saada mielipiteitänne itse valutusssuodatinlaatikoista, nykyisessä suunnitelmassa olisi kolme erillistä laatikkoa, joista kahdessa olisi lisäaukot tulvimisen varalta. Vesi tulisi takimmaiseen laatikkoon Eheim Powerlinen ulostulosta, kuten nykyisinkin.

Valutuslaatikkoihin laittaisin erilaista suodatinmateriaalia - mattoa, suodatusrakeita ja kasveja hydrosoraverkkoruukuissa. Haaveena olisi jokin iso kasvi tuohon systeemiin laittaa mikä varjostaisi mukavasti akvaariota!

Kuvista vielä tarkemmin:
Ensimmäinen kuva on yleiskuva, toinen kuva sivulta ja kolmas kuva takimmaisen (eli veden virtaussuunnasta katsottuna ensimmäisen) laatikon sivukuva. Kolmannessa kuvassa laatikon yläkulmassa on ulostuloputkelle paikka.

Jalustasta ei ole lisäkuvaa kun en vielä ole ihan varma sen olemuksesta, mutta nyt tahtoisin mielipiteitä lähinnä tästä valutussuodatinlaatikkosysteemistä! :mrgreen:
Liitteet
Option I filter boxes.png
Option I box sideview.png
Option I box one .png
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valutussuodattimen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja totoro »

Teinpähän tässä ajankulukseni vielä toisenlaisen mallin, aloin miettiä että tämä systeemi on vähän kuin jättiversio laitasuodattimesta! :mrgreen:
Ehkä olisi viisainta laittaa tämä järjestelmä omalle jalustalle sivulle eikä akvaarion yläpuolelle, samoin akvaarion sivuun avautuisi tilaa huoltoja ym. varten kun tuon jalustan vetäisisi pois tieltä. Tässä toisessa ideassa olisi ajatus kiinnittää akvaarion seiniin kangasta ja niihin kasveja kasvamaan.
Liitteet
Minipalu open view.png
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Valutussuodattimen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Mikä sulla on motiivina laittaa valutussuodatin? Ensimmäisistä kuvista ja tekstistä arvelin, että päätarkoituksena on saada kasvamaan huonekasveja akvaarion yläpuolelle, ja sehän voikin näyttää tosi hienolta. Jos nyt olet kuitenkin suunnittelemassa sitä sivulle, ehkä kasvit eivät kuitenkaan ole päätarkoitus? Nykyäänhän valutussuodatin on lähes täysin poissa muodista. Nykytietämyksen mukaan sen biologinen suodatusteho ei ole sen parempi kuin tavallisten ulkosuodattimien suodatinmateriaalin tilavuutta kohti. Sinun linkittämäsi aquariumscience-sivuston mukaan biologinen suodatusteho on jopa kaksi kertaa huonompi, koska vain osa suodatinmateriaalista on veden ja sitä myöten haitta-ainemolekyylien kanssa kosketuksessa, ja suodatinbakteerit eivät tarvitse happea niin paljon, että ilmakosketus olisi tarpeellinen. Valutussuodatin on hankala rakentaa, iso ja kömpelö, vettä haihtuu paljon. Mutta jos siihen laittaa kasveja, voi se tosiaan olla hienon näköinen ja ilmakasvit poistavat tiettyjä haitta-aineita tehokkaammin kuin uposkasvit (hiilidioksidia ilmassa paljon enemmän); jos tarkoitus on kasvattaa myös uposkasveja, on tämäkin hyöty kyseenalainen, poistavathan ilmakasvit uposkasvien ravinteita.
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valutussuodattimen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja totoro »

Tarkoitus olikin yhdistää huonekasvit ja akvaariot, mutta toisaalta olet tässä asiassa oikeassa. Ala-altaat pelottavat ja tällä tavoin olin ajatellut saavani lisää suodatuspinta-alaa turvallisemmin, vaikka se ei olisikaan kovin tehokasta. :roll:
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valutussuodattimen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja totoro »

Olisiko sitten järkempi ratkaisu kiinnittää huonekasveja veden yläpuolisiin juurakoihin? Niin olen nähnyt ihmisten tekevän.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Valutussuodattimen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Jos aiot joka tapauksessa laittaa huonekasveja akvaarion päälle juuret vedessä, niin minusta se valutussuodatin on siinä tapauksessa hyvä ratkaisu: kaksi kärpästä yhdellä iskulla: lisää suodatustehoa ja kasveille hyvä kasvupaikka.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”