Tuhannen ja kuuden litran tarinoita

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Tuhannen ja kuuden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja totoro »

On kulunut päivälleen 19 vuotta siitä, kun loin profiilin tälle keskustelupalstalle! Tuolloin olin 13-vuotias ja en uskaltanut haaveilla suurista akvaarioista kun tyytyminen oli 63-litraiseen ja sitten pitkän aikaa taisteltuani olin saanut 180-litraisenkin jopa. Tässä 2020-luvulla sitten oman asunnon ostettuani olen herätellyt harrastusta pikkuhiljaa uudelleen, nyt olohuoneessani lorisee noin 120-litrainen paludaario ja lähes 600-litrainen tilaihme JuTa hirsijalustalla.

Vuosipäivän kunniaksi ajattelin alkaa kirjottaa päiväkirjaa uudesta projektistani. Lapsesta asti olen toivonut, että joskus minulla olisi varaa hankkia tai teetättää uusi akvaario ja nyt se on ehkä lähempänä kuin koskaan. Maailmantilannetta paeten olen pitkin kevättä (ja ehkä vähän syksyäkin) suunnitellut akryyliakvaarion teetätystä. Haluan hankkia vampyyriplekoja ja siksi akryyliallas olisi näiden kalojen kanssa turvallisin vaihtoehto, vampyyriplekojen kun tiedetään ajoittain järsineen akvaarioiden silikoneja. Tekijäksi on valikoitunut kotimainen Akvaarioservice/Lemmikkiexpress. Ainut ongelma on ollut saada tuo allas tungettua pieniin tiloihini ja asun vieläpä kerrostaloasunnossa. Tämän vuoksi akryyli on oikeastaan ainoa vaihtoehto, sillä akryyli olisi materiaalina lasia kevyempää. Muodoltaan akvaario tulisi olemaan L-muotoinen ja pitkän aikaa mittoja pyöriteltyäni päätin, että kooksi tulisi 1001 litraa (sisämittojen mukaan 900). Kuin tuhannen ja yhden yön tarinoita! :mrgreen: Sivujen pituudet ovat 150 cm ja 116 cm, leveys molemmilta sivuilta 70 cm ja korkeus 73 cm. Miksi niin korkea? Tahtoisin sen olevan vieläkin korkeampi sillä inspiraationa uudelle altaalleni ovat lippulehtikalat, joita minulla nykyisessä altaassani on kolme. Lisää tulisi kun vesimäärä kasvaisi, jos niitä olisi vielä silloin saatavilla.

Suunnitelmissa olisi ala-allas, joka sijoittuisi akvaarion alapuolelle. Olen lukenut netistä erilaisista ylivuotolaatikoista ja vaihtoehtoja tuntuu olevan todella paljon! Coast to coast, ghost jne. Ylivuoto minun suunnitelmissani olisi kiinteä ja akvaarion ulkopuolinen, seinän puoleiselle sivulle tuota ajattelin mutta jos toiselle puolelle sijoittaisin sen niin se pitäisi sitten laittaa sisäpuolelle.Akvaarion ja seinän välissä tuolla puolen olisi noin 23 cm tilaa ulkoseinän vuoksi ja huoltoja ajatellen, mutta onko tuo etäisyys liian pieni järkevään toimimiseen? Akvaarion alapuolelle tehtävät poraukset hiukan hirvittävät, minusta olisi turvallisempaa laittaa poraukset yläosaan sivulle tai aivan yläkulmaan kuten kuvissa. Toivoisin ala-altaista ja ylivuodoista enemmän tietäviltä (ja muiltakin) kommentteja suunnitelmieni järkevyydestä. :roll:
Liitteet
Lallas3.jpg
Lallas2.jpg
Lallas1.png
Viimeksi muokannut totoro, 21:42, 21.07.2022. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja GTX »

Vau! Nyt on mielenkiintoinen projekti, sekä teknisesti että kalastoltaan. Hyvä se on ensin parikymmentä vuotta miettiä mitä oikeasti haluaa, niin ei sitten tule heräteostoksena hankittua jotain tarpeetonta :D
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja totoro »

Kiitos GTX, kyllä tämä on ollut erittäin mukavaa suunnitella tätä projektia! 8-) Nyt vain pitää jännittää että onko tänä vuonna autossa remontoitavaa, mikä vaikuttaisi akvaarionhankinta-aikatauluihin aika oleellisesti. Olen löytänyt tulevalle altaalle jo 3d-taustankin käytettynä, sekin yksi pitkäaikaisista haaveistani. Mitoiltaan tuo tausta olisi 200x60 cm, eli korkeuden puolesta olisi vielä muokattavaa. Olin ajatellut käyttää akryylilevyä tai korallien rakennukseen käytettävää muoviverkkolevyä taustan nostamiseksi, nuo rakenteet voisi sitten mustilla suodatinmattopaloilla maisemoida piiloon. Valaistus kun ei tule mikään kovin kirkas olemaan, spottivaloilla voisi luoda hyvää tunnelmaa - ehkä jotakin kasvia tuonne voisi virittääkin mutta korkeus hiukan kaventaa kasvilajiston valintaa, korkeaksi kasvavaa miekkakasvia ja jotakin lummetta voisi ajatella. Biotooppityyppisesti olen ajatellut lajiston kannalta mennä, nykyisessä 600-litraisessa akvaariossa on lippulehtikalojen lisäksi pari pikkulehtikalavanhusta (tulivat minulle noin 10-vuotiaina parisen vuotta sitten), kuuden parvi Geophagus sp Pindare-tonkijoita, sampimonni ja appelsiinipleko. Kaikki kalat ovat lähes samoilta suunnilta, uuteen altaaseen olen ajatellut lisätä siis lippulehtikalojen määrää, vampyyripleko on suunnitelmissa ja safiiriplekoja voisi pari tuonne myös mennä. Vihermonninen olisi myös aivan mahtava kalalaji, mutta hiukan tuo korkeus hirvittää monnisten kanssa. Hapetus kun olisi kunnossa niin ei kai tuo olisi suuri este monnisillekaan. Toinen asia on sitten että miten tonkijat ja monniset pärjäävät yhdessä ruokailujen osalta. Timanttitonkija tai jokin muu Satanoperca-suvun tonkija on ollut myös kalahaavelistalla jo pitkään, mutta pitää katsoa mitä kaloja tuohon nyt sitten tuleekaan. Kalojen hankinta on kuitenkin vielä aika kaukana tulevaisuudessa. :roll:

3d-taustan taakse olisi mielenkiintoista väkertää jonkinlaista lisäsuodatusta mutta ehkä tuo tausta voisi toimia sitten vaikka ylivuotolaatikon piilotuksessa paremmin. Coast to coast-tyylinen ylivuotolaatikko menisi kyllä sopivasti tuon taustan taakse! 600-litraiselle akvaariollekin minulla on jo aika varma ja luotettava ostajaehdokas, jolta olisin saamassa JuTan 310-litraisen akvaarion vaihdossa. Tätä allasta olen ajatellut ala-altaaksi, yhden välilasin avulla samassa altaassa olisi erillinen osio korvausvedelle pinnantasaajan kera. Olen lukenut että ala-altaaseen tulisi jättää noin 10-15 senttimetrin edestä vesitilaa tyhjäksi sähkökatkojen varalta, ettei ala-allas tulvi yli. Ainut pieni mutta tuossa mahdollisessa ala-altaassa on sen pituus ja ehkä korkeuskin, pituus on 125 cm ja jalustahan olisi sen 150 cm... Jalustan korkeudeksi olin ajatellut alle 70 senttimetriä, mutta täytyy sen varmaan kuitenkin olla se 70 cm että ala-altaan huoltoon olisi edes se 15 cm tilaa. Jalustan korkeuteen vaikuttaa myös ulkosuodattimen korkeus, tuo Eheim 2260 on kuitenkin yli 60 cm korkea. Akvaarion ja jalustan yhteiskorkeuden vuoksi on jo tullut katseltua erilaisia pihtejä ja apukäsiä, hyviä malleja saa ehdottaa! Tulee olemaan melkoinen palapeli järjestää ulkosuodatin ja ala-allas tuonne jalustaan. Ehkä se ylivuotolaatikko ja ala-allas kuitenkin pitäisi ahtaa oikeaan nurkkaan ja tuo ylivuotolaatikko sijoittaa altaan sisälle. Tai sitten voisi vain pidentää putkistoja. Minä kun olen niin hyvä niiden putkien kanssa, suurin ahdistus tuossa ala-altaassa on putkien asennus ja niiden tiiviys oman asennuksen jäljiltä! :mrgreen: Toinen asia mitä mietin että miten jalustassa olisi "väliaisoja" niin ei tuota allasta sinne mitenkään sitten saisi tungettua. No, en stressaa turhaan siitä vielä.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja GTX »

Mietittävää varmasti riittää. Onhan tuo ihan eri mittakaavan hanke kuin nettikaupasta tilattu valmis juwel-paketti. Toivottavasti saat projektin käyntiin ja sitten vaan runsaasti raporttia tänne.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Itse sijoittaisin ihan perinteiset kaatokulmat molempiin takanurkkiin ja paluupuolen altaan keskelle.

Millaista suodatusmassaa olet ajatellut ala-altaaseen? Jäin vaan miettimään, että sopivalla ratkaisulla se ulkosuodatin jäisi tarpeettomaksi ja saisit enemmän tilaa kaappiin.
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja totoro »

Kokemattomana ja uteliaana kysyn, että miksi molempiin nurkkiin kaatokulmat? Olisiko se jotenkin imupuolen kannalta parempi? Vaiko varmempi toiminnaltaan? Vaikka jossakin vaiheessa Eheim 2260 jäisikin tarpeettomaksi, niin ainakin alkuun olisi turvallista se pitää mukana ennenkuin ymmärrän paremmin tuon sumpin päälle. Laskujeni mukaan noin 180 litraa tuohon ala-altaaseen kaikkinensa mahtuisi materiaalia vuotovaran jälkeen, että kaikkea kyllä mahtuisi! Ainakin perussuodatinmattoa ja substraattia laittaisin, otan mielelläni ehdotuksia materiaaleista.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Tosi mielenkiintoisen kuuloinen projekti - onnea sen toteuttamiseen!

Noista monnisista vain, etten usko 70 cm korkeuden olevan mikään ongelma. Yleisöakvaarioissa näkee monnisia (myös vihermonnisia) melkein 2 m korkeissa akvaarioissa. Ennenvanhaanhan tosiaan sanottiin, ettei monnisten akvaario saa olla korkea, että ne pääsevät pintaan hengittämään. Voi tietysti ollakin näin, jos akvaariossa on seisova vähähappinen vesi ja keskikerroksissa aggressiivisia kaloja, jotka hyökkäävät pintaan ampuvien monnisten kimppuun. Muuten ne kyllä pääsevät ongelmitta uimaan ylöspäin 70 cm tai enemmänkin.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Jos sulla on tulossa ala-allas, niin sinnehän voit laittaa leijupedin. Sehän kuuluu olevan se kaikkein tehokkain biologinen suodatustapa.
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja totoro »

kr70 kirjoitti: 16:34, 19.03.2022 Jos sulla on tulossa ala-allas, niin sinnehän voit laittaa leijupedin. Sehän kuuluu olevan se kaikkein tehokkain biologinen suodatustapa.
Tämäpä onkin hyvä idea, sopisi juuri vähäkasviseen altaaseen! Toisessa keskustelussa oli tuosta leijupetisuodattimesta puhetta mutta olen ollut niin keskittynyt tuohon putkitukseen ja pumppuihin että ovat suodatusmateriaalit olleet taka-alalla. Minkäköhän kokoinen osio tuolle leijupedille kannattaisi varata? Tässä muuten on hyvä ja informatiivinen kirjoitus tuosta leijupetisuodattimesta, tuolta sivustolta löytyy myös muista suodatusmuodoista tietoa.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

totoro kirjoitti: 16:28, 19.03.2022 Kokemattomana ja uteliaana kysyn, että miksi molempiin nurkkiin kaatokulmat? Olisiko se jotenkin imupuolen kannalta parempi? Vaiko varmempi toiminnaltaan?
Molempiin nurkkiin kaatokulmat ihan siksi, että vesi liikkuisi tasaisesti koko akvaariossa. Kaatokulmaa voi myös hieman toteutuksesta riippuen käyttää varsinaisen suodattimen mekaanisena esisuodattimena. Kaksi ylivuotoa tuo lisäksi turvallisuutta, koska jos toinen tukkeutuu syystä x niin toisesta valuu silti akvaarioon tuleva vesi ala-altaaseen. Jollei se toinenkin sitten tukkeudu syystä y :)

Sumppuja käytetään suomessa aivan liian vähän vaikka se olisi todella fiksu ja taloudellinen ratkaisu hiukkaakaan kookkaampiin altaisiin. Youtube on pullollaan erilaisia sumppumalleja ja niiden esittelyitä. Niitä videoita kannattaa surffailla läpi. Näkee paljon erilaisia toteutuksia halpisratkaisusta viimisen päälle automatisoituihin ratkaisuihin.
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja totoro »

Teemu Salonen kirjoitti: 05:45, 20.03.2022
totoro kirjoitti: 16:28, 19.03.2022 Kokemattomana ja uteliaana kysyn, että miksi molempiin nurkkiin kaatokulmat? Olisiko se jotenkin imupuolen kannalta parempi? Vaiko varmempi toiminnaltaan?
Molempiin nurkkiin kaatokulmat ihan siksi, että vesi liikkuisi tasaisesti koko akvaariossa. Kaatokulmaa voi myös hieman toteutuksesta riippuen käyttää varsinaisen suodattimen mekaanisena esisuodattimena. Kaksi ylivuotoa tuo lisäksi turvallisuutta, koska jos toinen tukkeutuu syystä x niin toisesta valuu silti akvaarioon tuleva vesi ala-altaaseen. Jollei se toinenkin sitten tukkeudu syystä y :)

Sumppuja käytetään suomessa aivan liian vähän vaikka se olisi todella fiksu ja taloudellinen ratkaisu hiukkaakaan kookkaampiin altaisiin. Youtube on pullollaan erilaisia sumppumalleja ja niiden esittelyitä. Niitä videoita kannattaa surffailla läpi. Näkee paljon erilaisia toteutuksia halpisratkaisusta viimisen päälle automatisoituihin ratkaisuihin.
Suosittelisitko Teemu myös laittamaan ulostuloja ylivuotolaatikon kautta vaiko ihan perinteiseen tapaan reunojen yli? Olen miettinyt tässä että toisaalta tuo koko takalasin kokoinen ylivuotolaatikko olisi järkevämpi, luin keskusteluista että kaksi ylivuotoa yhdessä akvaariossa alkaisivat toimia eriarvoisesti, toinen siis imisi paremmin kuin toinen. Pinnantasaukseen tarvitsisi sitten jonkinlaisen "balancing pipe"-sydeemin, mitä ei tarvitsisi jos nämä putket olisivat kaikki yhdessä coast to coast-laatikossa. Tästä luin GmacReef-nimiseltä sivustolta, missä on paljon tietoa myös erilaisista putkitusmalleista ja oikeastaan kaikesta ylivuotoihin liittyvästä. Pompin tällä hetkellä Herbien ja Bean Animalin välillä, Herbie olisi helpoin vaihtoehto ja kun niitä tulisi tuplana niin eikö se olisi riittävä? Putkien paksuuksiksi olin ajatellut 40 mm hätäputkille ja 30 tai 25 mm imupuolen putkille.

Valmistaja suosittelee vaneria akvaarion alle, tein tarjouspyyntöä 18 mm filmivanerista sahauspalvelulla. Meinasin kyllä jalustan allekin ottaa filmivanerin, tasaa hiukan lattiaan kohdistuvaa painetta ja satunnaiset roiskeet ala-allasta puuhatessa eivät siten haittaisi pahemmin. Mietityttää nyt nuo mitat, riittääkö 1,5 cm per suunta lisämittaa akvaarion ja jalustan alle? Mikä väli olisi turvallisin?

Jalustan korkeudeksi olin ajatellut 68 senttimetriä, mutta 3d-mallinnusta Scetchup-sovelluksella piirrellessäni täytyy kyllä todeta että muutama sentti siihen ei olisi pahitteeksi. Suunniteltu ala-allas kun on korkeudeltaan se 55 senttiä ja siinä kuitenkin jalustan tuet veisivät tilaa, jäisikö tuohon se 10 senttiä tilaa? :roll:
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mä laittaisin ihan perinteiset kaatokulmat. Kustannuyssyyt ja niiden monikäyttöisyys puhuu niiden puolesta. Ylivuotolaatikoita ei oikeastaan käytetä muissa yhteyksissä kuin että altaaseen ei syystä tai toisesta ole mahdollisuutta tehdä porauksia pohjaan.
Nyt en oikein ymmärrä, mitä tarkoitat sillä että toinen olisi tehokkaampi? Oli kyse sitten kaatokulmasta tai ylivuotolaatikosta, perustuu kummankin toiminta ihan painovoimaan.
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja totoro »

Teemu Salonen kirjoitti: 16:20, 22.03.2022 Mä laittaisin ihan perinteiset kaatokulmat. Kustannuyssyyt ja niiden monikäyttöisyys puhuu niiden puolesta. Ylivuotolaatikoita ei oikeastaan käytetä muissa yhteyksissä kuin että altaaseen ei syystä tai toisesta ole mahdollisuutta tehdä porauksia pohjaan.
Nyt en oikein ymmärrä, mitä tarkoitat sillä että toinen olisi tehokkaampi? Oli kyse sitten kaatokulmasta tai ylivuotolaatikosta, perustuu kummankin toiminta ihan painovoimaan.
Nyt täytyy kyllä myöntää että en ole koskaan ymmärtänyt, mitä se kaatokulma tarkoittaa? Englanniksi puhutaan vain nimillä overflow box. Onko ylivuotolaatikko sama kuin external overflow box? Ja kaatokulma on siis internal overflow box? Suomeksi ei tunnu täältäkään löytävän infoa, tai sitten en ole vain osannut sitä etsiä. Kaatokulma-sanalla näyttää löytyvän enemmän kuin ylivuodolla. Hups.
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja totoro »

Piirtelen Scetchupilla kuvat suunnitelmista niin Teemu näet että olenko ymmärtänyt asiat ihan väärin... :mrgreen:

*Muoks*

Tässä se suunnitelma suurin piirtein on, molemmat laatikot ovat mitoiltaan 37 cm x 13 cm, korkeus tuohon lokoseen on 70,5 cm. Ylimmät hätäputket ovat noin 71,5 cm korkeita. Kuvaan piirsin molemmat ajattelemistani vaihtoehdoista, Herbien ja Bean Animalin. Lokosiin meinasin laittaa jonkinlaiset kammat, jos niille on tarvetta. Laatikoiden eteen tulisi 3d-tausta, ja tuohon väliin jäävään osuuteen ajattelin virittää joko sisäsuodattimen tai streamerin työntämään vettä alaspäin taustan ritilöistä pohjaa kohti. Näin ei taustan taakse jäisi mitään mujua notkumaan vaan kiertoa tapahtuisi sielläkin.
Liitteet
Laatikot.png
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja totoro »

Tässä on taas tullut piirreltyä hiukan, sain valmistajalta tarkemmat tiedot poikittais- ja pitkittäistuista joten ne on lisättynä kuvissa. Tulevaa 3d-taustaakin sommittelin tuonne, harmi kun se on 13 cm liian matala mutta ajattelin sen mustalla muoviritilällä ja mustalla suodatinmatolla korottaa korkeammaksi. Päädyin siis tämänhetkisessä suunnitelmassani vain yhteen kaatokulmaan, joka olisi takanurkassa jotta sen saisi helpoiten piilotettua. 3d-taustoista lueskeltuani huolestuin taustan taakse kerääntyvästä möhnästä joten molempien taustojen taakse olisi tarkoitus virittää pienet streamerit, samalla pohjan tuntumaan tulisi mukavaa virtausta.
Liitteet
Bean Animal
Bean Animal
KulmaBeanAnimal3.png (138.91 KiB) Katsottu 2778 kertaa
Lähikuvaa
Lähikuvaa
Yleisnäkymä altaasta 3d-taustojen kanssa
Yleisnäkymä altaasta 3d-taustojen kanssa
lai
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 14:07, 02.01.2022
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja lai »

Tämä on kyllä hieno projekti ja mielenkiinnolla seurataan. Aikaisemmin mietiskelin tuota 90 asteen kulman kriittisyyttä, mutta kun olet lisännyt nuo ylätuet niin uskon että tuo silikonisauma noiden tukien kanssa kestää. :D
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja totoro »

lai kirjoitti: 17:12, 27.03.2022 Tämä on kyllä hieno projekti ja mielenkiinnolla seurataan. Aikaisemmin mietiskelin tuota 90 asteen kulman kriittisyyttä, mutta kun olet lisännyt nuo ylätuet niin uskon että tuo silikonisauma noiden tukien kanssa kestää. :D
Tässä altaassa onkin se erikoisuus että saumat eivät ole silikonista. 8-) Kyseessä siis tulisi olemaan akryyliallas.
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja totoro »

Akvaariotarinoiden osalta pieni päivitys, lusikat menee jakoon miehen kanssa joten sopivasti miehen mukana lähtevän sohvan kohdalle vapautuisi tilanjakaja-akvaarion paikka olohuoneeseen. Jos tästä tilanteesta nyt pitäisi jotain positiivista löytää siis, rahoitus taas etenee pian huonommin kun asuntolainaa ei olekaan jakamassa muita kuin minä. Loppukesästä katson rahatilanteen ja sen mukaan päätän akvaarion koon sekä muodon. L-mallinen akvaario on kuitenkin useita satasia kalliimpi kuin suorakulmainen akvaario. Kesäloma taitaa mennä töitä tehdessä. :twisted:
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja totoro »

Ja toinen muutos, minkä aion tehdä pitkän harkinnan jälkeen, on ala-altaasta luopuminen. Kaatokulma porauksineen olisi lisää menoa eurojen suhteen joten ajattelin lähestyä suodatusta eri näkökulmasta. Ostin käytettynä 3d-taustan, jonka taakse aion tehdä noin 10 cm leveän, akvaarion pisimmän sivun pituisen suodatustilan jonne muunkin tekniikan voisi piilottaa. Tuohon suodatustilaan vettä altaan puolelta toisi kiertovesipumppu, joka pumppaisi veden suodatustilan alaosaan porattujen pvc-putkien kautta. Ensimmäisenä suodatusmateriaalina olisi suodatusmatto ja sen jälkeen sitten muuta suodatusmateriaalia. Olen ajatellut tehdä jonkinlaiset nostokorit suodatusmateriaaleille, materiaali olisi vielä vähän auki mutta tässä on aikaa miettiä. Veden virtaussuunta olisi siis alhaalta ylös, suodatustilasta vesi poistuisi taustan yläosan yli pintavettä samalla kierrättäen. Muu vedenkierrätys altaassa hoituisi streamereillä. Akvaario olisi tosiaankin keskellä olohuonetta, jolloin suodatustilan huolto olisi helppoa akvaarion takaa.
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja totoro »

Pitkästä aikaa kirjoittelen ajatuksiani tänne, kaikkea on ehtinyt tapahtua eron jälkeen. Sain autoni myytyä joten minulla olisi varaa L-muotoiseenkin altaaseen, mutta olen alkanut miettiä onko muoto vähemmän suotuisa kaloille kuin vastaavasti pitkä suorakulmainen akvaario? Minulla olisi nyt tilaa myös noin 200 cm pitkälle altaalle, joka voisi mennä samoissa litroissa. Yritän ajatella myös kalojen parasta. Mitä mieltä olette aw:laiset? :)
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Olen mietiskellyt joskus samaa, että mikä altaan muoto olisi kaloille mieluisin. Yksi pointti on, että joitakin kaloja tuntuu häiritsevän/hämäävän paljas lasipinta. Akvaariosta katsoen lasin läpi näkyy huone vääristyneenä, kun katsoo melko kohtisuorasti lasin suhteen. Kun katsoo vinosti, lasi heijastaa akvaarion sisältöä. Jos viereinen lasipinta on myös paljas, vinosti katsoen näkyy myös huonettä viereisen lasiseinän läpi ja mahdollisesti myös heijastusten heijastuksia. Tätä voi tutkia vedenpitävällä kameralla, jonka upottaa akvaarioon ja ottaa kuvia eri kulmissa. Tuloksena on aikamoinen peilisali eikä helposti tule ajatelleeksi, millaisessa visuaalisessa maailmassa kalat akvaariossa elävät. Jotkut kalat uivat jatkuvasti etulasia pitkin eestaas. Se saattaa johtua siitä, että vinosti katsoen lasista heijastuu akvaarion sisustus ja kalat yrittävät päästä sinne. Jos olen oikeassa siinä, että paljas lasipinta ei ole kaloille optimaalinen, olisi parasta pinnoittaa kaikki seinät etulasia lukuunottamatta 3D-taustoilla ja paras akvaarion muoto olisi sellainen, jossa on suhteessa mahdollisimman vähän etulasia. Tällainen olisi matala ja syvä allas. Syvä siis siinä mielessä, että etu- ja takalasien välinen etäisyys suuri. Matalassa altaassa on myös enemmän pinta-alaa suhteessa tilavuuteen, joten hapensaanti on parempi, ja syvässä altaassa on myös esteettistä syvyysvaikutelmaa.

Mutta ei tule mieleen, mitä eroa kalojen kannalta olisi pitkässä ja L-muotoisessa akvaariossa. Ehkä L-muotoiseen on helpompi saada reviireitä, kun kalat eivät näe toisiaan altaan päistä. Reilusti kalliimpi siitä kyllä tulee, mukaanlukien pöytä/jalusta.
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja totoro »

Kiitos hyvistä näkökulmista, itse asiassa minulla on varastossa uutta akvaariota odottamassa käytettynä ostettu 3d-tausta. Hintaa ajatellen olen tainnut päätyä suorakulmaiseen akvaarioon ja suodatuksen olen ajatellut kätkeä 3d-taustan taakse, askarrellen suodatuslootat itse akryylistä. Tätä 3d-taustan taakse kätkettävää suodatusta olen nähnyt käytettävän monissa saksalaisissa malawi- ja makean veden akvaarioissa, tässä yksi esimerkki toteutuksesta ja on täälläkin siitä ollut keskustelua. Suorakulmaisen mallin mittoja olen pyöritellyt mielessäni, 185x80x68 cm on alkanut tuntua sopivimmalta. Tuolloin litroja ulkomittojen perusteella olisi 1006 litraa. Mietin vielä viikonlopun yli asiaa, toisaalta mahtuisi tuohon seinälle pidempikin mutta tarkoitus ei olisi hankkia rakettikaloja vaan isoja ahvenia ja ehkä plekoja, niiden kohdalla ei varmaankaan 15 cm pituudesta tunnu missään jos syvyyttä ja pohjapinta-alaa olisi enemmän? Korkeudenkin suhteen mietin että olisiko kaksi senttimetriä (68 vs 70 cm) kovin ratkaisevaa lippulehtikalojen viihtyvyyden kannalta? Pikkuisenkin matalampi akvaario olisi helpompi huoltaa, etenkin kun syvyyttä tulee olemaan...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Noilla pienillä eroilla mitoissa ei varmaan tosiaankaan ole juuri merkitystä. Onko sulla pehmeä vesi lippulehtikaloille?
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja totoro »

Onneksi alueella missä asun on hanavesi luonnostaan pehmeää ja pH on 7 luokkaa, joten akvaariossa vesi puskuroituu alle 6 pH, kiitos juurakoiden. Vesikin on mukavan tummaa. Saa nähdä, tarvitseeko ostaa lisää juurakoita sitten uuteen altaaseen. Mutta ensin toki pitää ostaa se uusi akvaario. :mrgreen:
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tuhannen ja yhden litran tarinoita

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Pohjalle kerros kuivia lehtiä! Auttaa pH:n puskuroimista alemmaksi ja näyttää luonnolliselta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”