YLIMÄÄRÄISET SUKARAVUN POIKASET HÄVITYS

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
fawege
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 19:11, 18.02.2023
Sukupuoli: N/A

YLIMÄÄRÄISET SUKARAVUN POIKASET HÄVITYS

Viesti Kirjoittaja fawege »

Miten ihmiset hävittävät ylimääräiset sukaravun jälkeläiset, yritin itse myydä niitä ensiksi Torissa mutta ilmoitus ja käyttäjä tunnukseni oli poistettu.
Olen tällä hetkellä joutunut laittamaan suoraan viemäristä alas elävät ravut. Tunteeko ravut minkäälaista kipua? Ilmaseksi en anna roturapuja kellekkään mielummin pistän viemäristä alas. Mites muilla miten te hävitätte ylimääräisiä poikasia.
TaijaT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 14:02, 17.11.2022
Sukupuoli: Nainen

Re: YLIMÄÄRÄISET SUKARAVUN POIKASET HÄVITYS

Viesti Kirjoittaja TaijaT »

No viemäriin suoraan heittäminen tuntuu huonoimmalta vaihtoehdolta sillä kuolema ei ole välttämättä nopea. Itse hävitän esim akvaariosta ylimääräisiä etanoita nitistämällä, hanskojen kanssa tai ilman. Kaikkia ei sankosta kuitenkaan huomaa, niin osa menee väkisin viemäriin. Luullakseni kaikki elävät olennot tuntee kipua, on lie makuasia välittääkö siitä ja mitä eläinlajia pitää arvokkaana yksilönä. Sukaravut lienee yksinkertaisempia kuin kalat ja vähän "hienompia" kuin pelkät etanat ellei melko sama asia. Kiehuva vesi myös tappaa nopeasti, mutta esim nykyään kalojen lopettamiseen ei suositella, koska on ainakin niille todella tuskallinen. En tiedä sitten kuoleeko esim etanat tai katkaravut sillä kyllin nopeasti ettei ehdi tuntea kipua. Olen hävittänyt joskus ison kasan etanoita sitenkin. Olisi itsekin kiva tietää vielä kätevämpiä konsteja hävittää tuhoeläimiä akvaariosta. Etanat tarttuu esim suoraan pönttöön heittäessä pohjaan. Nykyisin pistän kuumaa vettä sankoon että menevät suoraan viemäriin eikä tartu pohjaan. Vältän itse kuitenkin suoraan viemäriin heittämistä. Lämpimissä maissa voivat levitä jopa vesistöihin sillä lailla, täällä lie kuolevat pakkaseen.

Kalojen lopettamiseen paras on neilikkaöljy. Ne nukahtaa siihen eikä tunne kipua, varmaankin kaikki vesielävät kuolevat sillä jotka hengittää veden kautta. Sitä saa netistä hyvin varustetuista apteekeista.

Lisäksi en ymmärrä, miksei osaa niistä voi antaa ilmaiseksi johonkin toiseen kotiin jos vain joku huolii ja pystyy pitämään niistä huolta. Kalojen kasvatus harvoin on taloudellisesti kannattavaa Suomessa ja pitää varautua koviin taloudellisiin tappioihin jos kasvattaa akvaarioeläimiä vahingossa tai tarkoituksellakaan. Harrastushan se vain on. Minulla on mennyt esim. monta kuukautta kasvattaa monnisten poikasia ja vaikka niistä maksettaisiinkin täysi hinta, se on pilkkahinta siihen nähden mitä niihin on mennyt rahaa. Olen iloinen jos esim akvaariokauppa ne huolii edes ilmaiseksi. Konkurssiin olen melkein niiden kanssa mennyt.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: YLIMÄÄRÄISET SUKARAVUN POIKASET HÄVITYS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Eiköhän "roturavuille" ole ottajia. Itse annan aina 20 kpl suklaalevyä vastaan tai ilman, on ollut ihan hyvä diili. Ne on tangerine tigereita. Nyt ovat loppumassa pikkuhiljaa, mutta sata on ainakin lähtenyt.
fawege
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 19:11, 18.02.2023
Sukupuoli: N/A

Re: YLIMÄÄRÄISET SUKARAVUN POIKASET HÄVITYS

Viesti Kirjoittaja fawege »

Mulla ei yksinkertaisesti ole aikaa lahjoitella ja tehdä hyväntekeväisyyttä ihmisille. Olen itse noista joutunut maksamaan muutaman satasen. Niin ajankäytön suhteen nopein tapa on vaan nitistää ylimääräiset ravut jos eivät mene kaupaksi. Tällä hetkellä hävitin yli sata rapua vessan pyttyyn.
Se että minulta hävisi myynti-ilmoitus torista vielä niin asia piti ratkaista näin ja tulevaisuudessa myös nopein tapa, en halua asuntooni ylimääräisiä ihmisiä ja myyminenkin on raskasta.
Neomarica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 07:51, 18.05.2022
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura

Re: YLIMÄÄRÄISET SUKARAVUN POIKASET HÄVITYS

Viesti Kirjoittaja Neomarica »

Terraario jutuista olen lukenut, että ruoaksi käytettäviä hyönteisiä ym on lopetettu pakastamalla.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: YLIMÄÄRÄISET SUKARAVUN POIKASET HÄVITYS

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Mikset syö itse niitä ylimääräisiä katkoja. Samoilla resepteillä mitä pakastekatkoja, joiden tuotanto hävittää mangrovealueita.
fawege
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 19:11, 18.02.2023
Sukupuoli: N/A

Re: YLIMÄÄRÄISET SUKARAVUN POIKASET HÄVITYS

Viesti Kirjoittaja fawege »

kr70 kirjoitti: 11:20, 25.02.2023 Mikset syö itse niitä ylimääräisiä katkoja. Samoilla resepteillä mitä pakastekatkoja, joiden tuotanto hävittää mangrovealueita.
Ei niissä ole mitään syötävää mutta viemärissä ne saa uuden elämän siellä ne iloisesti polskivat wc pytyssä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”