Nanosumppi kirjoitti: ↑17:54, 08.10.2023
Laavakivet näytti muuten tosi hyvältä! Toi ranunculus oli muuten todella veikeän näköinen, menee listalle ehdottomasti muiden kanssa. (Tämä on nyt taas "luin netistä" -hajatelma, jossain luki että punasävyiset kasvit ja ravut eivät ole ystäviä keskenään niiden vaatimien erilaisten ravinneasioiden takia, mutta kyllä mä vähän kaipaisin sellaista väriä, joten varmaan menee kokeiluun silti).
Joskus näkee hyvin voimakkaasti kelluvien kasvien valtaamia rapuakvaarioita, mitenköhän paljon se hankaloittaa valaistusta (lähinnä kaikkien pinnanalaisten kasvien ja eliöiden hyvinvointia miettien)? Todella veikeän näköisiä, mutta lemmikkikaupassa varoittivat että ne kelluvat lisääntyy hirveitä määriä kerralla ja on sitten ongelmaksi liki loppuelämäksi.
400 litraisessa varmasti vähän enemmän katseltavaa ja tilaa rasboroille, varmaan aika vaikuttavan näköinen vesitonkka!
Kotilot ei lie lisääntyvän suvuttomasti, joten ehkä mä hankin pari yksittäistä eri lajin kotiloa, eivätpähän pääse lisääntymään, mutta tekevät työtä käskettyä

Mites monnit, onko ne kaikki liian isoja noin pieneen pohjaan, varmaan? En ihan täysin saa kiinni ajatuksesta, että kotilot syö hiekan sisästä, siis kerroksista?
Itsellä ollut aina punaisia kasveja ja rapuja eikä ole tullut ongelmia vastaan.
Itse pidän pintakasveista ja joskus teen niille omat alueet vaikka ilmaletkusta niin pysyvät poissa altaan keskeltä. Kerran viikossa tai kahdessa heitän osan kasveista bioskaan. Kouralla nostaa vain, ei mitään ongelmaa. Limaska tosin voi olla hankalampi saada kokonaan pois.
Voit laittaa altaaseen kierteisiä ja pari petokotiloa. Mikäli lisääntyy liikaa niin muutaman nappaa pois silloin kun siltä tuntuu. Hiekka saattaa mennä helposti tukkoon ilman kierteisiä, varsinkaan jos hiekkaa ei voi kunnolla möyhiä, jos seassa kasviravinne tabuja tai soilia.
Kuvassa erittäin rähjäisessä kunnossa oleva altaani, jossa kaarevat etukulmat eli silikonisaumat vain takanurkissa (mikäli saan lisättyä kuvan). Ruusutetroja, mustakiilakylkiä, hehkutetroja, kardinaalitetroja, ottoja, eri monnislajeja (koru-, pikku-, kääpiö-, leopardi-, panda-)(kaikkia paitsi pandoja tällä hetkellä sopivasti omaksi parvekseen, pandalle tulossa kavereita myöhemmin), leväsukarapuja, sukarapuja, erilaisia neritina kotiloita, petokotiloita, kierteisiä. Kaikki monniset näköjään kuvassa piilossa.
Altaaseen olen tekemässä pian uudelleen järjestelyä niin sen takia aivan hirveän näköinen. Allas hieman alta 400L, 150cm leveä, hiilari käytössä, ravinteena: 2hr aquarist APT3 complete suosittelen erittäin lämpimästi tätä ravinnetta, hieman vaikea löytää, tällä hetkellä ainoastaan aquabunker.fi myy sitä, onneksi suhteellisen hyvään hintaankin vaikka aasiasta tulee.
Valot: 2x chihiros wrgb2 pro 60cm käytössä 60-75% tehosta. Suodatin: fluval fx6, jossa pre-filter suoja, ja pinta kalvon/roskan kerääjä AquaOne JY 03(amazon.de). Mielestäni ehdottomasti paras, muihin tuntuu päätyvän sukarapuja joita saa koko ajan olla pelastamassa.
Valoille olen rakentamassa telinettä sekä häikäisy suojaa, jotta saan valot roikkumaan. Valot ei kuvassa edes ole keskellä akvaariota ja jättää tyhmän tummemman alueen, mutta ei nyt jaksanut panostaa kuvaamiseen.