Sopiva hiekka kasveille/monnisille?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JaJu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 11:21, 28.06.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Sopiva hiekka kasveille/monnisille?

Viesti Kirjoittaja JaJu »

mikä hiekka/pohjamateriaali mahtaisi olla semmoinen jossa vesi kiertää hyvin, saa kasveja istutettua, mutta on myös hyvä monnisille ja vaikka tonkijoillekin.

Viimeksi harrastaessa oli ikean hiekkaa lopulta pohjalla, se oli minun kokemuksen mukaan hyvä kaloille, mutta ei oikein pohjaan istutettaville kasveille.

Tarkkoja merkkejä kyselen, mieluiten sellaisia joita on saatavilla helposti.
TopiT
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 10:30, 16.06.2023

Re: Sopiva hiekka kasveille/monnisille?

Viesti Kirjoittaja TopiT »

Itse olen tykännyt JBL Sansibar Dark. Ulkonäkö on mielestäni todella hyvä ja kasvit ovat tykänneet sekä kasvaneet todella hyvin. Tietenkin lannoitus kasvien mukaan. Ollut käytössä low tech sekä high tech akvaariossa.

Jotkut sanovat, että nostaa hieman kovuutta, mutta itse en ole huomannut tätä lainkaan. Suomessahan on pääosin erittäin pehmeää vettä, että pieni nousu ei tekisi haittaa.

Monniset (tähän mennessä 6 eri lajia) ovat tulleet hyvin toimeen ilman mitään ongelmia "viiksien" kanssa tms.

Pakko sanoa hiekasta se, että suosittelen pesemään hiekan pienemmissä erissä useaan kertaan. Erittäin pölyisää. Hiekka on yllättävän kevyttä, Dark ei ole kuitenkaan sarjan kevyin, joten varmista, että hiekkaa on tarpeeksi paksu kerros jotta kasvit on helpompi istuttaa ja pysyvät paikallaan. Etuna tässä keveydessä on se, että hiekka liki mahdoton saamaan "tukkoon".

Suosittelen silti kierteisiä, en pidä yhtään allasta ilman niitä. Itsellä altaassa petoja, kierteisiä, kiekkokotiloita ja neritina suvun kotiloita. Pedot eivät ole syöneet yhtäkään neritina kotiloa, mutta eivät tosin ole tulleet minulle kovin pienenä, että varauksella sen suhteen. Jos et saa säännöllisesti kiekkokotiloita mistään niin en suosittele petojen kanssa. Tuntuvat selvästi olevan niiden mieluisinta ruokaa. Kiekkojen loputtua syövät kierteisiä ja täten rajoittavat kantaa ja syövät kuolleet etteivät mätäne.

Taisin laittaa 600L, 2m altaaseeni 5-6 10kg säkkiä ja 375L 1,5m altaaseeni 4-5 10kg säkkiä. Suosittelen kyselemään paikallisesta liikkeestä tarjousta mikäli ostat useamman säkin isompaan altaaseen, odottamaan alennusta tai tilamaan esim. aquaristikshopista. Itse olen tällä tavalla saanut säkit järkevimpään hintaan.
Herman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 21:19, 29.06.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kainuu

Re: Sopiva hiekka kasveille/monnisille?

Viesti Kirjoittaja Herman »

Minulla on uusimmassa akvaariossa Råda hiekka 0,5-1,0 mm (fisutar.fi). Vanhemmissa on Weber Suodatinhiekka 0,8 - 1,2 mm, tai vastaavaa. Yhdessä akvaariossa kokeilin JBL Manadoa, mutta pidin tavallisesta hiekasta enemmän. Yhdessä akvaariossani on maltillisesti lisääntyvä populaatio pikkumonnisia, joille suodatinhiekka näyttäisi sopivan. Kaikissa akvaarioissani on kierteisiä ja käytän vain nestemäistä lannoitetta (Easy-Life ProFito). Kasvit ovat kasvaneet kiitettävästi. Kaloja on aika vähän ja suodatus kuormitukseen nähden aika tehokas.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Sopiva hiekka kasveille/monnisille?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Täältä negatiivinen ääni JBL Sansibar Darkille. Ulkonäkö on tietysti makuasia mutta minusta se on varsin luonnottoman näköistä, kun se on tasalaatuinen seos mustaa ja valkoista hitua. Ja sitten se "pölinä". Minusta kyse ei ole siitä, että hiekan seassa olisi pölyä/likaa vaan siitä, että hiekan kivimateriaali on sellaista, että siitä irtoaa jatkuvasti hyvin hienoa ainesta, kun sitä vaikka hämmentää vesisankossa. Sitä saa pestä vaikka 100 kertaa mutta kellertävän samennuksen tulo ei lakkaa. Akvaariossa se ei toki hirveästi haittaa: ensisisustuksen jälkeen vesi on ihan sameata, mutta sameus menee suodattimeen ja vesi selkiytyy. Kun pohjaa joskus pöyhii, niin vesi samenee jälleen. Tuo hiekan keveys on kyllä mielenkiintoinen havainto ja se, ettei Dark ole kevyin. Olisiko sitten niin, että Darkissa oleva valkoinen aines on jotain pehmeää ja kevyttä kivilajia, joka pölisee hämmentäessä. Joku kirjoitti täällä, että Dark-eristä osa (olikohan 10 %) on kovuutta nostavaa. Olisikohan siinäkin kyseessä vallkoinen aines. Jos siihen tulee joskus jotain kalkkipitoista. Kasveille keveys on varmasti eduksi.

Olen käyttänyt viimeksi Amtran tummanpunertavaa hienoa hiekkaa. Se on tosi puhdasta eikä hiekasta irtoa mitään. Ei tarvitse välttämättä edes pestä. Se on minusta myös luonnollisemman näköistä, mutta punaruskea hiekka ei sovi joka akvaarioon. Monnisille toimii molemmat hyvin. Kasveista en osaa sanoa.
TopiT
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 10:30, 16.06.2023

Re: Sopiva hiekka kasveille/monnisille?

Viesti Kirjoittaja TopiT »

Totta kaikki mitä Kr70 sanoo.

Ei ole ns. luonnollisen näköistä. Jos sellaista kaipaa niin en suosittele tätä. Käyttäysin silloin vaikka bilteman puhallushiekkaa ja sekoittaisin sekaan pientä kivimurskaa tms.

Itse pidän hiekan ulkonäöstä sen takia miten voimakkaasti se korostaa kasvien ja elävien värejä kun kontrasti on isompi. Sekä se etu, että jotkut kalat suosivat tummaa pohjaa ja sen takia ei ole niin säikkyjä ja näyttävät värinsä paremmin.

Ja kyllä hiekan pölinä kyllä jatkuu, mutta vähenee huomattavasti pesun jälkeen. Itse aika aktiivisesti hiekkaa siirtelen akvaariossa niin sen voin sanoa, että joka kerta pöllähtää, mutta jos ei isommin riehu niin "hiekan jyvät" laskeutuvat hyvin nopeasti takaisin alas eikä itse "pölyä" tule. Voi olla, että sekin helpottuu ajan myöten kun viimeisimmän säkin lisäämisestä on jo 6kk.

Samaa mieltä myös siitä, että hiekan keveydestä on hyötyä kasveille ja ehkäisee pohjan tukkoon menoa.

Viimeisimpänä taisin kuulla akvaarioliikkeen omistajalta, että kun päätti kokeilla JBL Sansibar Orange niin tämä oli hänen mielestään monin kerroin pölyisämpää/kevyempää kuin Dark.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Sopiva hiekka kasveille/monnisille?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Eri raekokojen sekoitus on tosiaan kaikkein luonnollisimman näköistä. Minulla on 244-litraisessa sellaista ostettua, en muista merkkiä. MInusta siinä on kuitenkin puhtaanapidon kannalta tavallaan sekä hiekan ja soran huonot puolet: Sitä ei voi lapota, koska hieno aines menisi veden mukana. Toisaalta hiekkaa ei tarvitsekaan lapota, koska roska ei pääse tiiviiden hiekanjyvien väleihin. Kuitenkin jos hiekan seassa on myös soraa/kivimurskaa, jää jokaisen pikkukiven taakse paikka, johon roska voi keräytyä. Kun pohjaa hämmentää, huomaa, että sinne on jäänyt selvästi enemmän likaa kuin puhtaan hienon hiekan sisään. Siksi suunnittelen vaihtavani sen johonkin. En tiedä vielä mihin.

Tummahko pohjasta tykkään itsekin, mutta eihän Sansibar Dark kovin tummaa ole sen valkoisen materiaalin vuoksi. Ennemmin keskiharmaata. Kyllä tummempaa kuin monet muut hiekat. Uusi hiekka on siis minullakin hakusessa. Pitäisi olla tummahkoa hienoa hiekkaa, neutraalia ja sellaista ettei siitä irtoa mitään. Mainittu Amtran hiekka on parasta, mitä olen löytänyt, mutta sen ei tarvitsisi olla niin punaista eikä sitä taida olla enää edes saatavilla.
Ssartzukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 13:54, 22.02.2020
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Sopiva hiekka kasveille/monnisille?

Viesti Kirjoittaja Ssartzukka »

Minulla on Weberin suodatinhiekkaa, raekoko 0,8-1,2 mm https://www.fi.weber/hiekat/hiekkatuott ... a-08-12-mm. Monniset kiittää :D ja kasvit juurtuu hyvin. On kirjavaa, mutta yleisvaikutelma kuitenkin aika vaalea. Jos käyttää esim. ToruMiniä, niin hiekka näyttää kauniin punertavalta. Olen pärjännyt jo monta vuotta ilman kierteisiä tms.
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sopiva hiekka kasveille/monnisille?

Viesti Kirjoittaja totoro »

Nykyisin pohjamateriaaleja on moneen lähtöön eri hintaluokissa. Monnisille sopivia hiekkoja löytyy monenlaisia ja eri värisiä eri hintaluokissa. Minulla on ollut Bilteman hiekkaa 0,1-0,7 mm koossa mutta myös suurempi koko 0,2-1,0 mm. Bilteman hiekat ovat halvimpia mitä markkinoilta löytyy, normaali hinta 16 kg säkille on n. 9 euroa. Lisäksi tämä hiekka on erittäin puhdasta, sitä ei tarvitse puhdistaa lainkaan. Hiekka on todella vaaleaa, mutta monniset ovat viihtyneet siinä.

Itse asiassa minäkin olen etsimässä hiekkaa uuteen projektiin, haluaisin hankkia tummaa hiekkaa mutta toisaalta tiedän muiden hiekkojen tuovan pientä lisävaivaa puhdistamisessa. Hiekoissa olen vertaillut arvostelujen perusteella hinnan ja peseytyvyyden lisäksi myös väriä ja kalojen viihtyvyyttä. Olen lukenut Sansibar Darkista että niissä on ajoittain huonolaatuisempia eriä mitkä nostavat pH:ta, joten tummissa hiekoissa vaihtoehtoina ovat minulla olleet Wion erikoishiekat (n. 23,90/5 kg), värit Inferno ja Midnight. Raekoko 0,1-2 mm hieman mietityttää näissä, onko siinä jo liian isoja rakeita seassa. Sitten kannattaa miettiä myös kasveja, miten helppoa on kasveja istuttaa pohjaan ja onko pohjamateriaalissa lannoitetta/mineraaleja. Pohjasubstraatit on yleisesti melko pölyäviä, mikä tuo alkuun hiukan näkyvyyshaittaa.

Hiekkamaisen raekoon omaavia lannoitepohjamateriaaleja on tullut pikkuhiljaa Suomenkin markkinoille, minua houkuttaisi kokeilla Wio wetland-substraattisarjaa (27,90/5 kg) missä raekoko on myös tuo 0,1-2 mm. Suuri raekokovaihtelu toki tuo luonnollisemman vaikutelman, mutta tärkeintä monnisten kannalta on pohjamateriaalin särmättömyys. Loppu on sitten ehkä enemmänkin akvaristin henkilökohtaisesta mieltymyksestä, pesemisen vaivannäöstä ja rahapussin koosta värin ja muiden ominaisuuksien suhteen. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”