Vuoden päiväkirja, ehkä kahden (125 l)

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Ssartzukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 13:54, 22.02.2020
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Vuoden päiväkirja, ehkä kahden (125 l)

Viesti Kirjoittaja Ssartzukka »

Tilannepäivitystä. Allas näyttää edelleen masentavankauhealta. Liian reipas kasvien karsiminen oli todella todella tyhmää. Varsinaisesti johtui siitä, että annoin miekkalehden kasvaa niin suureksi, että se vei käytännössä kaiken tilan. Oli kyllä upean näköinen, harmittavasti ei tullut otetuksi siitä yhtään valokuvaa. No, joka tapauksessa, päätin nostaa sen ylös joskus joulun alla, ja samalla sitten lähes kaiken muunkin :roll: , koska juuristo oli levinnyt niin laajalle. Mitä tästä opin? Kasveja täytyy karsia säännöllisesti ja jos tätä ei jaksa tai viitsi, niin sitten on paras siirtyä kasvittomaan akvaarioon tai heivata koko kippo menemään, mikä onkin päällimmäisenä mielessä juuri nyt.

En kuitenkaan vielä heittänyt hanskoja tiskiin, vaan täydensin tarvikevarastoja, mitä tapahtuu yleensä kerran pari vuodessa. Tällä kertaa täydennystarve oli minimaalinen: Profitoa, Biotopolia, käpyjä, pitkät pihdit hajonneiden tilalle, pari kasvia ja pari morapuun oksaa. Morapuun oksat näyttää vedessä tosi veikeiltä. Olen aina käyttänyt Agua Safea, mutta nyt päätin kokeilla Biotopolia. Eiköhän molemmat ole ihan yhtä toimivia.

Kauheasta ympäristöstä huolimatta kalat näyttää voivan hyvin.
Betula
Member
Member
Viestit: 405
Liittynyt: 17:44, 25.01.2005
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vuoden päiväkirja, ehkä kahden (125 l)

Viesti Kirjoittaja Betula »

Kasvien juuristot on kyllä jänniä. Välillä ne eivät kasva millään, niin että varret yhtenään kelluvat pinnassa, ja välillä kun ajattelee vain näppäistä jonkun varren pois, niin mukana tulee neliödesimetrin verran muutakin kasvillisuutta. Tai sellaisen miekkakasvin mukana vähintään puoli akvaariota.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
Ssartzukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 13:54, 22.02.2020
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Vuoden päiväkirja, ehkä kahden (125 l)

Viesti Kirjoittaja Ssartzukka »

Juuristojen kanssa on kieltämättä haasteita. Vähänkin isompien juurikasvien siirtely ja uudelleen istutus on vaikeaa, kun ne ei oikein tahdo pysyä pohjassa. Olen käyttänyt painoina niitä renkaita, mitä toisinaan on liikkeistä ostettavien kasvinippujen ympärillä. Suosin helppohoitoisia rönsyileviä kasveja, mutta kun niitä ilmestyy väärään paikkaan ja nostat kasvin ylös, niin etukäteen ei voi tietää mihin juurirönsy johtaa. Toivottavasti rönsyilevistä juurista on myös hyötyä, kun risteilevät siellä hiekan sisällä. Joskus on kyllä käynyt mielessä, että voiko juuristoa olla liikaa.

---

Huomaan ehtiväni päivittämään päiväkirjaa noin kuukauden välein. Ihan sopiva tahti kun ei mitään erityistä projektia ole meneillään. Kun akvaario on ollut pystyssä jo useamman vuoden niin eihän siellä mitään ihmeellistä tapahdu.

Nyt on taas se aika vuodesta, että aurinko paistaa suoraan akvaarioon, joten akvaarion tilaa on seurattava hieman tarkemmin, ettei pääse levät yllättämään. Olen joutunut lyhentämään valaistusaikaa ja oikein kirkkaina päivinä olen sammuttanut valot kokonaan. Kasvit ei tästä niin tykkää ja olen huomannut, että kasvat tavanomaista hitaammin. Myös limaskan kasvu on pysynyt hyvin hallinnassa. Tiedä sitten kuinka paljon valon määrä vaikuttaa. Hauskan näköisiä pikku lehdyköitä kuitennii ovat. Just nyt auringosta ei ole haittaa, taivas on pilvinen ja maa osin valkoinen. Kai se kohta sataa taas lunta :frown:
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Vuoden päiväkirja, ehkä kahden (125 l)

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mulla leviää vallisneria ihan hallitsemattomasti. Hyvänä puolena on se, että kun alan sitä karsimaan tiedän, että ainakaan niiltä alueilta pohjahiekka (joka vielä toistaseksi altaassa on) ei ole tukossa. Nyt kun aurinko paistaa ja aina kun vallisneriaa vähennän, iskee laseihin levän kasvu. Kypäräleväkotilot onneksi pitävät sen suunnilleen hallinnassa.
Valaistusaikaan ei kuitenkaan ole tarvinnut koskea. Uskon myös että levän kasvu pysyy hillittynä altaan tehokkaan suodatuksen vuoksi. Ulkosuodattimessa on oikeastaan pelkkää biomassaa joka hajottaa tehokkaasti altaan ylimääräiset ravinteet eteenpäin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”