Kääpitötapparat ja niiden käytös

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vomya
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Kääpitötapparat ja niiden käytös

Viesti Kirjoittaja Vomya »

Hellou,

Hankin keväällä 72l akvaarion ja sinne 12 kardinaalia, 4 sukarapua, 3 kypäräkotiloa ja taistelu jaskan. Oikein symppis herra ja ei lainkaan taistelunhaluinen, myöhemmin sitten 8 piikkisilmää ja vielä heinäkuussa 10 kääpiötapparaa. Ne ovat nyt olleet itselleni hieman harmaita hiuksia aiheuttavia kavereita, kun rauhallinen parvikala ei nyt oikein sovi näihin minun yksilöihini.

Jatkuvaa taistelua, että naureskelin pojalle, että mennyt nyt vähän luonteenpiirteet taistelukalalla ja tapparakaloilla sekasin. Kaksi on jo kuollutkin jatkuvan myllyttämisen takia. Kahdeksan jäljellä olevaa ovat nyt jonkinmoisessa sovussa, mutta edelleen sellaista härkkimistä, että suomuja pöllyää vieläkin toisinaan. Yhdellä on ns appelsiinit kainaloissa, haavaumia vissiin jotka ei ehdi koskaan edes parantua. Se koittaa pitää matalaa profiilia olemalla alempana, melkein pohjalla asti. Kaikista isoin hengaa pinnan tuntumassa ja pomottaa muita, jotka erehtyvät liian lähelle tai välillä näyttää siltä, että ihan huvikseen, koska voi. Kolme koittaa pysytellä vedensuosikkien seassa poissa silmistä yleensä aina ja loput kolme on siellä jossain mahdollisimman huomaamattomina silti mutta aina joku triggeröityy jostain ja ping pong alkaa. Välillä kansi vaan paukahtaa, kun sinne kopsahtaa joku.

Ruoka maistuu eikä sairauksiakaan muuten näy, että tätäkö se nyt niiden kanssa vain on? Kaikissa videoissa/kuvissa, mitä olen googletellut, ne vain liihottavat yhtenä isona kivana parevena, eikä kyttää koko aikaa toisiaan, että uskallappas tulla lähemmäs niin näykkään prkl. Tai varmaan ajatuskin tuntuu joskus riittävän... Ne ovat sellaisena parvena vain, kun tulee ruokaa tai jos joku vähän jännittää, esim minä kun vaihdan vettä tms.

Eli siis, ovatko ne tällaisia? Vai onko ne vain sekopäitä? Vai missä vika? Päteekö kaloihin sama sanonta kuin koiriinkin, että muistuttaa omistajaansa :D Minulle siis jokseenkin uusi tuttavuus lajina, niin ei ole aikaisempaa kokemusta ja näkemystä pahemmin.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpitötapparat ja niiden käytös

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Luulen, että kysymys on siitä, että akvaario on niille liian pieni. Monet ns. parvikalat eivät ole parvikaloja samalla tavalla kuin joku silakka tai makrilli, jotka uivat vieri vieressä aina samaan suuntaan, vaan tarvitsevat sen 5-10 cm välimatkaa seuraavaan lajitoveriin. Itse yrittäisin löytää jonkun isomman akvaarion omistajan, joka ottaisi ne. Tai kauppakin voisi ottaa takaisin, kun selostat ongelmasi. Kaupassa kun on pienessä tilassa kymmeniä kaloja, ne eivät voi kohdistaa aggressiota ketään kohtaan, kun aina tielle tulee joku muu kala.

Taistot ovat taistelunhaluisia vain lajikumppaneilleen. Kun se on yksin, se on hyvin rauhallinen, ja pitäisi päinvastoin pitää huolta siitä, ettei sitä kiusaa kukaan evien näykkijä ja että se saa hitaana tarpeeksi ruokaa.
Vomya
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kääpitötapparat ja niiden käytös

Viesti Kirjoittaja Vomya »

Kiitos vastauksesta. Tätä olen kyllä alkanut epäilemään itsekin, mutta halusin vielä varmistuksen asialle... Olen käynyt liikkeessä keskustelemassa asiasta, mutta ei kukaan ole maininnut tästä vaihtoehdosta tietenkään vaikka kaikki olen ostanut samasta paikasta.

Taistelukala voi ihan paksusti ja pitää kyllä huolen siitä, että saa ruokaa ja pidän huolen myös siitä, että herra saa ruokaa. Kardinaaleista isoin on toinen kiusanhenki ja tykkää aina välillä käydä näykkäsemässä, jos menee pohjaan hengaamaan pidemmäksi aikaa.

Koitan saada hankittua isomman akvaarion, koska tämä oli pojalle 8v syntymäpäivälahja, hoidetaan sitä yhdessä ja opetan häntä, että voi jossain vaiheessa hoitaa sitä itsenäisesti. Haluan lisää tietysti :D Rahat vaan puuttuu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”