Laikkuantennimonnin kummat tavat.

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
oppo
Senior Member
Senior Member

Laikkuantennimonnin kummat tavat.

Viesti Kirjoittaja oppo »

Todennäköisesti kyseessä on laikkuantennimonni tai täpläantennimonni(pilkkuantennimonni se ei ole.) Siis sille menee kyljessä musta viiva ja se on muuten melko harmaa, hieman valkoistakin on. Se on n.10-12cm pitkä (meillä on niitä 2kpl).

Ne ovat olleet jo yli vuoden meillä. Varsinkin isompi tuntuu viihtyvän varsin hyvin puun alla suojassa, sitä tuskin koskaan näkee. Onko se normaali käyttäytymistä näille?

Olen jostain lukenut että antennimonnit olisivat aika eloisia. Tosin olen huomannut nyt parina yönä kummaa rapsutusääntä akvaarion valojen sammuttua ja huomannut että isompi monni tonkii pohjaa, mitä se etsii? Ruokaa? Juuri eilen se köntys meni ja varasti pikkuisilta monneilta kokonaisen pohjatapletin. Ovatko antennimonnit siis yöeläimiä?

Edit: Selvennetty tekstiä /sam
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

quote:
Todennäköisesti kyseessä on laikkuantennimonni tai täpläantennimonni(pilkkuantennimonni se ei ole.) Siis sille menee kyljessä musta viiva ja se on muuten melko harmaa, hieman valkoistakin on. Se on n.10-12cm pitkä (meillä on niitä 2kpl).

Ne ovat olleet jo yli vuoden meillä. Varsinkin isompi tuntuu viihtyvän varsin hyvin puun alla suojassa, sitä tuskin koskaan näkee. Onko se normaali käyttäytymistä näille?

Olen jostain lukenut että antennimonnit olisivat aika eloisia. Tosin olen huomannut nyt parina yönä kummaa rapsutusääntä akvaarion valojen sammuttua ja huomannut että isompi monni tonkii pohjaa, mitä se etsii? Ruokaa? Juuri eilen se köntys meni ja varasti pikkuisilta monneilta kokonaisen pohjatapletin. Ovatko antennimonnit siis yöeläimiä?

En pysty nyt selvittämään, mitä tarkoitat laikku- tai täpläantennimonneilla. Mitkähän niiden tieteelliset nimet ovat? Oletan niiden olevan Pimelodus-lajeja vertaamasi pictuksen tapaan. Valitettavan niukka kuvauksesi viittaa pikemminkin Pimelodella-lajeihin. Ajankohtakin sopii mainiosti S Akvaariotukun maahantuomien pimeloiden kanssa. Tuota SAT:n pimeloa en pysty vielä määrittämään.

Minulla on ollut yksi pimelolaji pitkään. Se on ollut vuosia hyvin arka ja piileskelevä eikä ole näyttänyt mitään kesyyntymisen merkkejä. Joskus kun se on todella nälkäinen, sen saa esiin piilosta syöksymään ruoan kimppuun. Seuraavassa hetkessä se on taas poissa. Minulla se on asunut aika ahtaasti. Ehkä väljemmät olosuhteet toisivat enemmän rohkeutta.

Eli pimelot näyttävät olevan arkoja tai jopa yökaloja. Pimelodukset, ainakin pictus, näyttävät olevan toisenlaisia, vilkkaita päiväeläjiä. Muut Pimelodus-lajit tulevat sitä huomattavasti suuremmiksi. Mitään suvun lajia en ole pitänyt tilan puutteessa, joten yleistä kommenttia niiden hoidosta en pysty tähän hätään antamaan.
oppo
Senior Member
Senior Member

Valitettavasti en tiedä mikä on niiden tieteellinen nimi. Ne myytin nimella Laikkuantennimonni. (tai sitten täpläantennimonni, muistini pätkii.) En ole mistään löytänyt niistä mitään tietoa. Tuntuvat viihtyvän kuitenkin mukavasti, mitä nyt se isompi köriläs on piilossa suurimman osan päivästä.

Pilkkuantennimonnista olen nähnyt kuvan ja tällä kyseisellä yksilöllä ei ole samanlaista väritystä. Vain musta-valkoinen (eli musta on keskellä ja sitä ympäröi vaaleampi alue) kylkiviiva molemmilla puolilla joka ylettyy kiduksista pyrstöön, muutoin kala on hyvin vaalea harmaanvalkea. Sillä on pitkät viikset, ainakin molemilla puolilla 2kpl. Se ei ole juurikaan kasvanut enään se isompi se on n.12cm pienempi on max.10cm. Sukupuolista en tiedä.

Kalat on ostettu Tampereen Hallerista (joka kylläkin on ehkä tampereen huonoin kauppa).

No jään odottamaan että ehkä tästäkin lajista saadaan joskus joitain lisätietoja.

12:55, 09.01.2002
Löysin tälläisen nimen, voisikos se olla tämän lajinen ja tiedätkö tästä mitään? Käyttäytymisestä jne.?

P. blochii Valenciennes,1840 clarias (Bloch, 1782) = juova-antennimonni(täpläantennimonni)

Ja sitten löytyi tämäkin:
P. pictus Steindachner, 1876
= pilkkuantennimonni
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

quote:
Minulla on ollut yksi pimelolaji pitkään. Se on ollut vuosia hyvin arka ja piileskelevä eikä ole näyttänyt mitään kesyyntymisen merkkejä. Joskus kun se on todella nälkäinen, sen saa esiin piilosta syöksymään ruoan kimppuun. Seuraavassa hetkessä se on taas poissa. Minulla se on asunut aika ahtaasti. Ehkä väljemmät olosuhteet toisivat enemmän rohkeutta.

Pimelollasi voi olla omasta mielestään vääriä seuralaisia. Minulla on Brachyrhamdia meesejä, joiden kanssa erehdyin laittamaan samaan akvaarioon banjomonneja. Aiemmin vilkkaista meeseistä ei näy vilaustakaan kuin sattumalta. Banjot luonnollisesti saavat piakkoin takaisin aiemman akvaarionsa, josta jo olin toivonut pääseväni kokonaan eroon.

-maisu-

Muokattu - maisu on 09/01/2002 15:15:47
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Kylläpä tämä webbi nyt tahmaa, mutta yritän kuitenkin.

Värityksen sijasta kaloissa pitäisi aina ensin katsoa muotoa. Eli onko kalasi hyvin kapea ja pitkä (etsi netistä Pimelodelloja) tai hieman pasumpi suhteessa pituuteen (katso Pimeloduksia). Pimelodus-lajit ovat useimmiten täplikkäitä, kun taas Pimelodellat ei.

Suvulla ei ehkä ole kovin suurta merkitystä. Otaksun kuitenkin pimeloiden eli Pimelodellojen olevan enemmän yöaktiivisia. Pimeloduksista eli pilkkuantennimonneista ja sen sukulaisista tulee aikaa myöten aika isoja, jopa 25-30 cm ja samalla myös melkoisia petoja. Kyllä pimelotkin kykenevät tekemään selvää pienistä kaloista. Pääosa niistä ei kuitenkaan yli 20 cm:ä.
oppo
Senior Member
Senior Member

Kävin katsomassa sivuillasi (Pertti Rassi)
PIKKU-ANTENNIMONNI Pimelodella meesi (Sands & Black, 1985)kuvaa, se oli melko samannäköinen kuin ne yksilöt jota minulla on, eli vartalotyypiltään samankaltainen. Mutta väritykseltään se on edellä mainittu. Mutta mainitset ettei kala ole tyypillinen meesi, minun kaloillani ei ole satulaa tai sitten se on todella haalea. Kuvassa olevalla kalalla on samanlainen viiva kuin minun kaloillani mutta minun kaloillani se on pitempi (kts. edelleltä). Määrittelet näiden pituudeksi max. 8cm ja meillä ne ovat 10-12cm. Voisiko se kuitenkin olla niin että nämä olisivat yksi ja sama laji?

Kiitoksia kuitenkin paljon avustasi, tiedän että kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa, ovat vaan niin pirun hankalia kuvattavia.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

quote:
Voisiko se kuitenkin olla niin että nämä olisivat yksi ja sama laji?

Enpä oikein usko. Vertaapa muotoa vielä planetcatfish.com sivulta löytyvään Pimelodella lateristigan kuvaan. Googlen avulla (Pimelodella ja picture) löytyy myös erinomaisen tyypillinen Pimelodella. Uskon nimittäin, että kalasi on Pimelodella eikä Brachyrhamdia.

Brachyrhamdiat ovat tosin kuuluneet aiemmin sukuun Pimelodella, mutta nykyisin ne katsotaan omaksi suvukseen. Niiden muotokin poikkeaa aika selvästi muista pimeloista. Ne ovat suhteessa lyhyempiä ja paksumpia. Eräät lajit muistuttavat suuresti Corydoraksia. Ja ennen kaikkea, en muista lukeneeni, että ne kasvaisivat koskaan yli 10-senttisiksi. Aikuisilla yksilöillä on aina myös melko selkeä kuviointi, jotka tosin osittain puuttuvat kuvausteknisistä syistä kotisivuni meesin kuvasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”