Nukkuvatko kalat?
Valvoja: Moderaattorit
Nukkuvatko kalat?
Tosiaan nukkuvatko ne? Siis ihan simmut kiinni? Vai lepäileeko ne vain pohjalla? Kun tänään aamulla katselin yhtä Tiikerinuoliaistani niin se nukkui puun kolossa simmut kiinni. Se on siellä aika usein aamuisin kun laittaa valot. Niin ja toinen kysymys haalistuuko T.nuoliaiset vanhetessaan?
Kylläpä vain. Nukkuvathan ne "tikrut". Tämä on vain yksi niiden erikoispiirteistä, jotka saivat minut aikanaan niitä hankkimaan. Muita erikoisuuksia on ainakin se, että ne naksuttelevat kivasti syödessään ja tonkivat pohjaa nakellen soraa ympäriinsä.
Itse en tosin muistaakseni huomannut mitään silmäluomia... Sen tosin kyllä huomasin, että sillä on piikit silmiensä takana, jotka sitten pariin otteeseen haaviessani niitä pois aiheutti sen, että ne jäivät roikkumaan haavin verkkoon. Kuitenkin tipahtivat siitä ihan omia aikojaan. Mitään irroitteluprosesseja ei tarvinnut.
Koskapa olen kuitenkin kauan seurannut näitä kaloja, niin mielelläni kuitenkin kuulisin prboy:n jatkon allaolevaan lainaukseen:
========================
Luulen tietäväni mitä tarkoitat, mutta useimmat lukijat eivät.
========================
Nimim. "Kertokaa tyhmälle" Ehkäpä olen vain unihtanut jotakin.
Ai niin... Unohtui laittaa edelliseen vastaukseen mukaan:
Kyllä. Minun tiikerinuoliaiset ainakin hieman haalistuivat vanhemmiten. Yhtä rakkaita ne olivat kuitenkin.
Itse en tosin muistaakseni huomannut mitään silmäluomia... Sen tosin kyllä huomasin, että sillä on piikit silmiensä takana, jotka sitten pariin otteeseen haaviessani niitä pois aiheutti sen, että ne jäivät roikkumaan haavin verkkoon. Kuitenkin tipahtivat siitä ihan omia aikojaan. Mitään irroitteluprosesseja ei tarvinnut.
Koskapa olen kuitenkin kauan seurannut näitä kaloja, niin mielelläni kuitenkin kuulisin prboy:n jatkon allaolevaan lainaukseen:
========================
Luulen tietäväni mitä tarkoitat, mutta useimmat lukijat eivät.
========================
Nimim. "Kertokaa tyhmälle" Ehkäpä olen vain unihtanut jotakin.
Ai niin... Unohtui laittaa edelliseen vastaukseen mukaan:
Kyllä. Minun tiikerinuoliaiset ainakin hieman haalistuivat vanhemmiten. Yhtä rakkaita ne olivat kuitenkin.
Kuten prboy jo totesi ei niillä tikruilla ole niitä silmäluomia. Mutta myös minä olisin halukas kuulemaan lisää tuosta kommentista. (Siksi esitinkin lisäkysymyksen yllä.)
Jeb..minulla ne ovat nuoria vielä ja tummia, sen takia kyselin kun useissa kirjoissa ne ovat vaaleampia. Hyvä kun tuli sekin nyt selville.
Tikrut ovat ehkä mielenkiintoisimpia kaloja minun mielestä, mutta kaikillahan on omat kiinnostuksensa.
Jeb..minulla ne ovat nuoria vielä ja tummia, sen takia kyselin kun useissa kirjoissa ne ovat vaaleampia. Hyvä kun tuli sekin nyt selville.
Tikrut ovat ehkä mielenkiintoisimpia kaloja minun mielestä, mutta kaikillahan on omat kiinnostuksensa.
Kalat pystyvät kääntämään silmäänsä niin, että iris on välillä miltei kokonaan piilossa. Mm. monet monnit "iskevät" tällä tavoin silmää. Mieleen tuli, että ne voisivat ehkä kääntää iriksen myös pysyvämmin piiloon, Tällöin voisi syntyä vaikutelma "nukkumisesta silmät kiinni". Silmäniskut ovat totta, muu on tässä on spekulaatiota.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Tuo silmien muljauttelu on ainakin plekoilla tosi huvittavan näköistä. Hauska yksityiskohta asiassa on, että se silmämuna on takaa esim. helmivampyyriplekolla saman pilkullinen mitä kala muutenkin. Silmä katoaa käytännössä näkyvistä "muljautuksen aikana".Kalat pystyvät kääntämään silmäänsä niin, että iris on välillä miltei kokonaan piilossa. Mm. monet monnit "iskevät" tällä tavoin silmää. Mieleen tuli, että ne voisivat ehkä kääntää iriksen myös pysyvämmin piiloon, Tällöin voisi syntyä vaikutelma "nukkumisesta silmät kiinni". Silmäniskut ovat totta, muu on tässä on spekulaatiota.
En tiedä onko sillä mitään asian kanssa tekemistä mutta valkohait kääntävät iriksensä tällä tavoin piiloon kun ne hyökkäävät saaliin kimppuun.
Myös haarniskamonneilla olen nähnyt tämän silmäniskun.
Miten on ymmärrettävissä se että kaksi varpusta syö nopeammin kapallisen kauraa kuin kaksi hevosta?
Muokattu - NikoB on 16/01/2002 16:13:22
Muokattu - NikoB on 16/01/2002 16:18:09
Myös haarniskamonneilla olen nähnyt tämän silmäniskun.
Miten on ymmärrettävissä se että kaksi varpusta syö nopeammin kapallisen kauraa kuin kaksi hevosta?
Muokattu - NikoB on 16/01/2002 16:13:22
Muokattu - NikoB on 16/01/2002 16:18:09