Monnisten kudetus

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kaki8
Junior Member
Junior Member

Monnisten kudetus

Viesti Kirjoittaja kaki8 »

Olen ajatellut kokeilla kudettaa monnisiani, mutta haluaisin tietää vähän enemmän aiheesta. Miten monnisten sukupuolet erottaa? Yritin tutkia vatsaeviä kuten panssarimonnit-kirjassa kehotetaan tekemään, mutta en huomannut eroja. Olen kiinnostunut erityisesti c. davidsandsin ja c. atropersonatuksen kutukäytöksestä ja tunnistamisesta. Miten kudun saisi parhaiten alkamaan ja miten siihen täytyy valmistautua.

-Osoittaaksesi, ettet säikähtänyt, hypi pari kertaa ylös alas ikäänkuin voimistelisit!-
Nasu
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Itse kummastelin sterbaini sukupuolia kunnes tajusin naaraan nähtyäni että "that's the real thing". (Näinhän sitä taisi käydä myös oikeassa elämässäkin joskus takavuosikymmeninä.) Naaras oli selvästi pulleampi, erityisesti päältä katsottuna. (sensuroitu) Myös Rassin kirjan evien tuntomerkki täsmäsi.

Kutua rohkaisin Timpan ohjeiden perusteella: runsaasti mieluiten elävää ruokaa tai ainakin pakastesurviaisia + isoja vedenvaihtoja viileällä vedellä. Mädin hoitokin meni Timpan ohjeilla, mutta poikasten alkukasvatukseen en ole vielä käyttänyt elävää ruokaa tai hiekkapohjaista allasta. Nytkin on poikasia kuoriutunut ja mätiä haudonnassa, joten eiköhän niitä muutaman kuukauden kuluttua olisi myydä asti.

Jouni
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Tarkennuksena: näin sterbai-naaraan kaupassa ja heti tajusin ettei minun kuuden kalan joukossa naarasta ollut. Ostaa piti, eikä mennyt kauaa kun poikaporukassa syntyi säpinää.
delfiini
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja delfiini »

Mulla on kolme naarasta ja kolme urosta monnis porukassa ja ei niissä ole kahta kysymystäkään kumpi on kumpi, naaras on suurempi ja pulleampi. Kesällä ne kutivat viikottain, ilman mitään lisä toimia aina veden vaihdon jälkeen
2BAD

Viesti Kirjoittaja 2BAD »

Eli kysyit neuvoa miten monniset saa kutemaan, tuosta on monesta keskustelu/haukuttu tässäkin foorumissa.

Kun nyt ohi on lause sanottu, niin suosittelen että hankit rassin kirjan (kait sen uusimman?) ja luet sieltä.

Mutta yleisesti teille kaikille jotka koetatte epätoivon lailla saada monnisenne kutemaan niin perusniksit ratkaisee.

Esim. Kokeilkaa c.aenuksella aluksi kuinka vaikeaa se on / helppoa.
(Tästäkin riittää avautujia mod.....)

Example: Allas 41-80L, pohjalle sentti tai kaksi hienoa hiekkaa, Puolet vettä vanhasta akvasta puolet uutta, hyvä suodatin, lämmöt 25:n, veden annetaan 3 päivää kypsyä. Kasvitiheikkö ja muutama suojapaikka suositellaan rakentamaan.

Monnit sitten altaaseen ja tukeva ruokinta 2-3 krt päivässä.
Itse ruokin kutupareja tabletit aamiaiseksi, päivällä verimatoja ja illalla sääsken toukkia. (Muunnella voit itsekin herkuilla)

Joskus ilmastus saa kudun laukeamaan (esim c.julii:n kohdalla), mutta kyllä ne aikanaan kutee kun esim, kokeilee veden tiputusta joka kuulostaa alkavalta sadekaudelta, tai lämpö tilan laskulla/nostolla.

Netistä aloittelevan viljelijän kannattaa lukea seuraava:
http://www.phnet.fi/public/korjula/aloitusik.htm

Suosittelen monnisten kutemista mutta suomessa esim, yleisille kalalajeille esim. Kupari/Täplämonni ole edes kysyntää.

Miksi? Koska eläinliike saa kalat tukusta halvalla ja heitä ei kiinnosta kotimaassa viljellyt kalat koska ne ovat sitkeähenkisempiä.
Muutenhan asiakas ei tule ostamaan lisää kun ne kalat eivät kuole alta pois. Kahta liikettä en vaihda kehien sisällä (Todellisten monniharrastajien unelmapuoteja) Leppävaario ja Akvaario Kurki.

Mutta jääköön tämä harrastus ammattilaisten vattuilijoiden kerhon leikkikentäksi, Nähkäämme.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

quote:
Kun nyt ohi on lause sanottu, niin suosittelen että hankit rassin kirjan (kait sen uusimman?) ja luet sieltä.

Panssarimonnit-kirjaa ilmeisesti tarkoittanet.

-Holzig-
2BAD

Viesti Kirjoittaja 2BAD »

Sehän se olikin, ei muista aamusta kaikkea kun vasta toinen kahvi menossa.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Minullakin tuosta ollut ne omalta kohdalta kiinnostavimmat sivustot kopioituna, mutta nyt tingin hieman periaatteistani ja ostin kirjan kerta kaupanpäälle oli mahdollista saada itse Pertin omistuskirjoitus. Harmillista että tohkeissani unohtui pyytää alkuun sanat 'Ystävälleni Mikolle...'

-Holzig-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”