Auttakaas akvaarioni kanssa!
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: -
- Sukupuoli: Nainen
Re: Auttakaas akvaarioni kanssa!
Akvaarioni on sata litrainen ja sinne olen suunnitellut kalastoksi neontetroja, kirsikkabarbeja ja partamonni + tuo vanha haarniskamonni...
Tuossa akvaariota siivotessa tuli mieleen, että olisiko kasveille pitänyt tehdä jotain ennen istutusta (esim. katkaista juuria tai latvoja) ? Kun intianvesitähdikin latvuslehdet eivät ainaskaan näytä kovin hyvinvoivilta.. Ja pitääkö kasvien juurista poistaa se kummallinen villa, joka tulee muovisen potin mukana?
Kestääkö kauan, että kasvit lähtevät kasvamaan? :)
Tuossa akvaariota siivotessa tuli mieleen, että olisiko kasveille pitänyt tehdä jotain ennen istutusta (esim. katkaista juuria tai latvoja) ? Kun intianvesitähdikin latvuslehdet eivät ainaskaan näytä kovin hyvinvoivilta.. Ja pitääkö kasvien juurista poistaa se kummallinen villa, joka tulee muovisen potin mukana?
Kestääkö kauan, että kasvit lähtevät kasvamaan? :)
Jokainen katse voi olla viimeinen, jokainen hyvästijättö ikuinen. Rakasta, sillä huomenna voi olla liian myöhäistä.
Ei ole kauaan minulla ainakaan kasvirn kasvaminen kestänyt, leviävät suht hyvin ja zäst sillee... Riippuu tietysti valaistuksesta ym.
Jotkut kasvit ottavat siirroista nokkiinsa, joten jos nyt ei ihan viikossa ole sademetsää lasin taakse ilmestynyt, on tuskin syytä huoleen
Jos valaistus, ravinteet ja mahdollisesti hiilarilisäys on okei, eiköhän siellä ala esimerkiksi juuri intianvesitähdikki piankin innostua kasvuun. Tuo kasvuun lähteminen ja kasvunopeus ovat siis ihan kasveista riippuvia.
Kasveja istuttaessa juuria on hyvä vähän lyhentää, ainakin mahdolliset huonot, ruskeat juuret poistaa. Köynnöstävistä kasveista voi puolestaan nipsaista varren alapäästä pikkuisen pois jos tarvetta on (esimerkiksi alimmat lehdet varisseet). Villan olen ottanut pois, vähän sitä kuitenkin tahtoo joskus juurien sekaan jäädä eikä ole ainakaan näyttänyt haittaavan. Mikäs vesitähdikin lehdissä on, yleensä ylimmät lehdet ovat juuri ne parhaat...?

Kasveja istuttaessa juuria on hyvä vähän lyhentää, ainakin mahdolliset huonot, ruskeat juuret poistaa. Köynnöstävistä kasveista voi puolestaan nipsaista varren alapäästä pikkuisen pois jos tarvetta on (esimerkiksi alimmat lehdet varisseet). Villan olen ottanut pois, vähän sitä kuitenkin tahtoo joskus juurien sekaan jäädä eikä ole ainakaan näyttänyt haittaavan. Mikäs vesitähdikin lehdissä on, yleensä ylimmät lehdet ovat juuri ne parhaat...?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Vampyyri kirjoitti:Akvaarioni on sata litrainen ja sinne olen suunnitellut kalastoksi neontetroja, kirsikkabarbeja ja partamonni + tuo vanha haarniskamonni... Kestääkö kauan, että kasvit lähtevät kasvamaan?
Kyllä se "villa" tulee poistaa, ja kasvu nopeus taas riippuu eniten kasvin lajista valosta, ravinteista jne. Anna pois tuo haarniskamonni sillä kaipaa isompaa allasta ja sitäkin enemmän seuraa, mitä et voi tällä hetkellä sille tarjota. Koeta vaikka vaihtaa joihinkin pienempiin kaloihin joita sulta jo löytyy.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Junior Member
Minun on pakko myöntää, että olen tuon haarniskamonnin kanssa aika vaikeassa tilanteessa, kun ei saisi edes kiinni tuolta, jos yrittäisi.. Ja se tosiaan on huonossa kunnossa sillä se lähinnä vaan makoilee suodattimen alla, eikä tule syömään.. En tiedä ollenkaan mitä tekisin.. :( Enkä varmasti pystyisi pistämään sitä hengiltä..Deicide kirjoitti:Kyllä se "villa" tulee poistaa, ja kasvu nopeus taas riippuu eniten kasvin lajista valosta, ravinteista jne. Anna pois tuo haarniskamonni sillä kaipaa isompaa allasta ja sitäkin enemmän seuraa, mitä et voi tällä hetkellä sille tarjota. Koeta vaikka vaihtaa joihinkin pienempiin kaloihin joita sulta jo löytyy.
Jokainen katse voi olla viimeinen, jokainen hyvästijättö ikuinen. Rakasta, sillä huomenna voi olla liian myöhäistä.
-
- Junior Member
- Viesti:
Mulle sanottiin, että kasvit voi istuttaa purkkeineen (eli villat purkin sisällä). Kaks on edelleenkin purkissa akvassa, olen kasannut kiviä ympärille niin, ettei purkki näkyisi. Kolmannesta otin purkin vek ja laitoin sen villoineen veteen. Kasvi irtosi samantien villasta ja läks kellumaan. Otin sen kiinni ja törkkäsin pohjaan, nyt kuukauden kuluttua se on kasvanut pituutta kaksinkertaiseksi. Se villa jäi akvan pohjalle ja siihen tuli vuorokaudessa uusi alku, niinpä annoin sen olla. Ne purkissa olevat eivät näytä juurikaan kasvaneen, taidan seuraavan siivouksen yhteydessä ottaa purkit (ja villat? ) vek.Deicide kirjoitti: Kyllä se "villa" tulee poistaa,
O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
-
- Elite Member
Haarniskat on todella pitkäikäisiä veijareita ja todella helppo pyydystää. Ei seura ja isompi allas sille ainakaan pahitteeksi olisi!Vampyyri kirjoitti: Minun on pakko myöntää, että olen tuon haarniskamonnin kanssa aika vaikeassa tilanteessa, kun ei saisi edes kiinni tuolta, jos yrittäisi.. Ja se tosiaan on huonossa kunnossa sillä se lähinnä vaan makoilee suodattimen alla, eikä tule syömään.. En tiedä ollenkaan mitä tekisin..Enkä varmasti pystyisi pistämään sitä hengiltä..
------------------------
Kyllä mua on neuvottu ne ylimmääräiset poistamaan, vaikka purkissa istuttaisikin?Titro kirjoitti:Mulle sanottiin, että kasvit voi istuttaa purkkeineen (eli villat purkin sisällä). Kaks on edelleenkin purkissa akvassa, olen kasannut kiviä ympärille niin, ettei purkki näkyisi. Kolmannesta otin purkin vek ja laitoin sen villoineen veteen. Kasvi irtosi samantien villasta ja läks kellumaan. Otin sen kiinni ja törkkäsin pohjaan, nyt kuukauden kuluttua se on kasvanut pituutta kaksinkertaiseksi. Se villa jäi akvan pohjalle ja siihen tuli vuorokaudessa uusi alku, niinpä annoin sen olla. Ne purkissa olevat eivät näytä juurikaan kasvaneen, taidan seuraavan siivouksen yhteydessä ottaa purkit (ja villat? ) vek.
-
- Junior Member
- Viesti:
^ Kauppiaita on monenlaisia 

O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Se että haarniskamonni makoilee vain suodattimen alla, ei kerro sen kunnosta oikein mitään. Eipä sillä juurikaan ole syytä käyttäytyä lajityypillisesti, kun ei lajitovereitakaan ole. Eipä siinä välttämättä paljoa huvita uiskennella ympäriinsä ja tongiskella pohjaa.
Kasveista villat ja purkit pois, eihän ne luonnossakaan sellaisissa kasva.
Lisäksi joillekin kasveille, jotka kasvattavat kunnon juuriston tuo purkki+villayhdistelmä saattaa olla jopa pahasta. itse ostin tuossa kuukausi takaperin rehuja, joiden oli tarkoitus tulla tuohon uuteen altaaseen, no olivat kuukauden säilössä toisessa altaassa purkkeineen, kun ajattelin ettei aika ole liian pitkä, väärin se ilmeisesti oli. suurin osa kuollut. 
Kasveista villat ja purkit pois, eihän ne luonnossakaan sellaisissa kasva.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
- Junior Member
Olen erittäin tietoinen, että haarniskamonnin pitäisi olla isomassa akvaariossa! Minun mielestäni ainakaan ei ole yhtään helppo pyydystää tätä kyseistä monnia, kun se pinkoo pakoon ja siinä menisi sitten kasvit mukana ja juuri kun sen olisi saamassa kiinni, se alkaa riuhtomaan niin rajusti, että pelkään satuttavani sitä.. Ja jostain syystä siltä näyttäisi puuttuvan etummaiset evät.. :((( Tuskin kukaan tahtoisi sitä vaikka maksettaisi..Deicide kirjoitti:Haarniskat on todella pitkäikäisiä veijareita ja todella helppo pyydystää. Ei seura ja isompi allas sille ainakaan pahitteeksi olisi!
Anteeksi jos kuulostan vastarannankiiskeltä, mutta juuri nyt kaikki menee alamäkeä...
-
- Elite Member
No lähinnä tarkoitin sellaisia "purkkeja" , jotka toimivat painoina! Kasvit pysyy tonkijoidenkin kanssa pohjassa. Onko niille Chrisse mitään oikeata nimeä?
-------------------------------------------------------------------
No jos kala on todella surkeassa kunnossa, eikä parempaankaan paikkaan pääse, niin kyllä tuon otuksen lopettaminen tulee seuraavaksi mieleen.
-------------------------------------------------------------------
No jos kala on todella surkeassa kunnossa, eikä parempaankaan paikkaan pääse, niin kyllä tuon otuksen lopettaminen tulee seuraavaksi mieleen.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Vampyyri: kokeiles, saattaisi hyvinkin löytyä joku akvaristi joka olisi halukas tulemaan hakemaan sen haarniskan omaan altaaseensa.
Helpointa pyydystys on tehdä vedenvaihdon yhteydessa, kahdella haavilla. jos ja kun kala alkaa haavissa rimpuilla, niin anna rimpuilla rauhassa ja siirrät sen minne sitten olitkaan laittamassa.
Deicide: ööh... sanotaan painoiksi...
Tosin pysyy kasvit kyllä isompienkin tonkijoiden kanssa pohjassa kun ympäröi kasvit kivillä.
Helpointa pyydystys on tehdä vedenvaihdon yhteydessa, kahdella haavilla. jos ja kun kala alkaa haavissa rimpuilla, niin anna rimpuilla rauhassa ja siirrät sen minne sitten olitkaan laittamassa.
Deicide: ööh... sanotaan painoiksi...

Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Kannattaa laittaa tänne annetaan-palstalle tuo haarniskamonni, voit yllättyä. Itselläni on 5 haarniskamonnia 540-litraisessa sekalassa ja aivan ihania touhottajia ovat. Ahneita symppiksiä, jotka eivät ole hetkeäkään paikallaan. Syövät pakasteita kädestä ja välillä kättäkin pitää maistaa.Vampyyri kirjoitti:Olen erittäin tietoinen, että haarniskamonnin pitäisi olla isomassa akvaariossa! Minun mielestäni ainakaan ei ole yhtään helppo pyydystää tätä kyseistä monnia, kun se pinkoo pakoon ja siinä menisi sitten kasvit mukana ja juuri kun sen olisi saamassa kiinni, se alkaa riuhtomaan niin rajusti, että pelkään satuttavani sitä.. Ja jostain syystä siltä näyttäisi puuttuvan etummaiset evät..Deicide kirjoitti:Haarniskat on todella pitkäikäisiä veijareita ja todella helppo pyydystää. Ei seura ja isompi allas sille ainakaan pahitteeksi olisi!(( Tuskin kukaan tahtoisi sitä vaikka maksettaisi..
Haarniskamonni on kala, joka on viimeisenä hengissä, jos altaan olot menevät huonoiksi. Kerroit, että kalasi on vanha. Kuinka vanha?
Tee tässä joku päivä (kun saat hommattua haarniskalle uuden omistajan) uudelleen järjestely altaaseesi (kuten minä tein viime viikonloppuna 2 metriseen 500-litraiseen altaaseen - ja ei ollut paha homma) ja ota pois kaikki somisteet ja kasvit (hiekat toki jätä). Kun olet altaan tyhjentänyt, nappaat haarniskan uudelle onnelliselle omistajalle kahden haavin avulla. Sitten vain järjestät akvaarion uuteen entistä upeampaan järjestykseen.
-
- Junior Member
- Viesti:
Tätä minäkin olen ruvennut ajattelemaan. Neuvon sain liikkeestä, johon muutenkin tuli kaksi käyntiä kerralla: eka ja vika. Muista liikkeistä ja täältä olen saanut paljon parempia neuvoja.crisse_83 kirjoitti:Kasveista villat ja purkit pois, eihän ne luonnossakaan sellaisissa kasva.![]()

Tiedän tunteen. Välillä on sellaisia päiviä, että vieraiden (ehkei tuttujenkaan) parane tulla kertomaan, mitä mun pitäisi tehdä. Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin!Vampyyri kirjoitti:Anteeksi jos kuulostan vastarannankiiskeltä, mutta juuri nyt kaikki menee alamäkeä...
Edit: Poistettu animointi, foorumin omat hymiöt riittää.
-Ylläpito
-
- Elite Member
crisse_83 kirjoitti:Deicide: ööh... sanotaan painoiksi...![]()
Tosin pysyy kasvit kyllä isompienkin tonkijoiden kanssa pohjassa kun ympäröi kasvit kivillä.
Niin mutta kun niitä on myynnissä sellaisia systeemeitä? Ei ne mitään painoja ole.

-
- Junior Member
- Viesti:
Edit: Poistettu animointi, foorumin omat hymiöt riittää.
-Ylläpito
Saisko tonne omiin hymiöihin sitten jonkun lohtuhymiön?
-
- Junior Member
Voin kyllä laittaa annetaan palstalle ilmoituksen tuosta haarniskamonnista, mutta ensin pitää puhua äidin kanssa, sillä hän on loppujenlopuksi päätöksen tekijä tämän katon alla, vaikka kuinka tahtoisin itse päättää akvaario jutuista..
Kävin muuten juuri äsken ottamassa villat pois intianvesitähdikin juurista :) Juuret näyttivät oikein hyviltä ja nyt sain muutenkin levitettyä kasveja, etteivät ne ole enää nipussa.
---------------------------
Etsin vähän lisää tietoa noista kirsikkabarbeista ja alkoi valkenemaan, että niille pitäisi olla kasvitiheikköjä, mutta koska tuolla on kasveja vain harvakseltaan, pitäisikö odottaa niiden kasvua ja ostaa kirsikat vasta sitten? Mikäs tämä tammen lehti juttu on, kun luin myös että saisi olla tumma pohja ja siellä voisi olla tammen lehtiä..?
Ja sopisiko tuonne lisäksi se taisto? ;)
Miten muuten voisin tunnistaa tuon haarniskamonnin sukupuolen?
Kävin muuten juuri äsken ottamassa villat pois intianvesitähdikin juurista :) Juuret näyttivät oikein hyviltä ja nyt sain muutenkin levitettyä kasveja, etteivät ne ole enää nipussa.
---------------------------
Etsin vähän lisää tietoa noista kirsikkabarbeista ja alkoi valkenemaan, että niille pitäisi olla kasvitiheikköjä, mutta koska tuolla on kasveja vain harvakseltaan, pitäisikö odottaa niiden kasvua ja ostaa kirsikat vasta sitten? Mikäs tämä tammen lehti juttu on, kun luin myös että saisi olla tumma pohja ja siellä voisi olla tammen lehtiä..?
Miten muuten voisin tunnistaa tuon haarniskamonnin sukupuolen?
Uroksella rintaevissä oranssia. Erottaa selvästi.Vampyyri kirjoitti:Etsin vähän lisää tietoa noista kirsikkabarbeista ja alkoi valkenemaan, että niille pitäisi olla kasvitiheikköjä, mutta koska tuolla on kasveja vain harvakseltaan,Miten muuten voisin tunnistaa tuon haarniskamonnin sukupuolen?
-
- Elite Member
No se onkin jo hankalampaa, jos sinulla vain yksi kala. Naaras pulleampi ja koiraalla pidemmät rintaevien piikit.
-
- Junior Member
Tältä yksilöltä ilmeisesti puuttuvat rintaevät..(?) Eli niistä ei ainakaan voi tunnistaa :( Haluaakohan kukaan haarnsikamonnia, jonka sukupuolta ei tiedä?
-
- Elite Member
Samallalailla se parven jatkona menee oli kumpi vain. Kunhan ei joudu olemaan yksin.
-
- Junior Member
Näihin vielä odottelen vastausta... Saako jostain 45cm pitkiä 25 watin loisteputkia?Vampyyri kirjoitti:Etsin vähän lisää tietoa noista kirsikkabarbeista ja alkoi valkenemaan, että niille pitäisi olla kasvitiheikköjä, mutta koska tuolla on kasveja vain harvakseltaan, pitäisikö odottaa niiden kasvua ja ostaa kirsikat vasta sitten? Mikäs tämä tammen lehti juttu on, kun luin myös että saisi olla tumma pohja ja siellä voisi olla tammen lehtiä..?
Voin laittaa teille muutaman kuvan akvaariosta, että näette mitä (kauheuksia) olen saanut aikaan :) Mutta ette sitten hiivi yöllä tänne ja vie akvaariotani mukananne!
-
- Elite Member
Tammenlehdet ajavat samaa asiaa kuin turveuute. .Kyllä ne kirsikat pärjää, kunhan jotain kasveja on.
-
- Junior Member
Täällä muutama kuva..: http://cid-7528bfc1e28fdc7f.spaces.live ... FDC7F!191/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tiedän, että aivan järkyttävän näköistä kaikki tuolla, mutta odottelen että kasvit lähtisivät kasvamaan, niin voisin sitten miettiä vähän järjestystä.
Kaloja on tarkoitus mennä ostamaan tässä lähiaikoina :)
Tiedän, että aivan järkyttävän näköistä kaikki tuolla, mutta odottelen että kasvit lähtisivät kasvamaan, niin voisin sitten miettiä vähän järjestystä.
Kaloja on tarkoitus mennä ostamaan tässä lähiaikoina :)
Minulle tulee ilmoitus, että en ole oikeutettu tarkastelemaan tätä Space-tilaa.
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.