Uutta verta malawijengiin

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Kun lähdet noilla helppohoitosemmilla ensin niin ei tule vastoinkäymisiä ja into lopahda heti :)
Ja jos kasveja meinasit altaaseen niin kannattaa miettiä mitä, kun mulla ainakin lähes kaikki syöty, viimeisimmät Jaavansaniaiset vielä kyllä yllättävän hyvinä vain vähän nakerrettu :P
Sitten kun homma toimii niin voit miettiä vaikeampia lajeja ja isompaa allasta, mulla 2 metrinen allas jo kiikarissa ja voi olla että kaupat syntyy ja sit voin taas lisätä kaloja :D
Varo vaan näiden Malawien kanssa näyttää käyvän niin että harrastajilla altaat vaan kasvavat mitä olen seuraillut :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Nl-aquassa tullut poikien kanssa juteltua mm. Noista demasoneista, joita ei tosiaan vähän altaaseen jos niitä ottaa. Mitä enemmän senparempi agressioiden jakaantumista ajatellen. Joissain muissakin kalalajeissa yksilöiden lisääminen ko juttuunmlaweilla auttanut.

Tuo P.johannii ei ilmeisesti myös rauhallisimmasta päästä, mutta etsihän netistä kokemuksia niin eiköhän siellä niistäkin ole molempia kokemuksia niinkuin muistakin lajeista .
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Sulle Lisko-Disco vois sopia Johanniin tilalle L. sp. "Mbamba", on mielestäni värikäs ja hyvännäköinen ja ovat melko rauhallisia Malaweiksi.
Eivätkä kasva kovin isoiksikaan. Googlaa niin näet värit, itse tykkään ainakin niistäkin :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heska kirjoitti:Sulle Lisko-Disco vois sopia Johanniin tilalle L. sp. "Mbamba", on mielestäni värikäs ja hyvännäköinen ja ovat melko rauhallisia Malaweiksi.
Eivätkä kasva kovin isoiksikaan. Googlaa niin näet värit, itse tykkään ainakin niistäkin :mrgreen:
Kerro Heska heti missä olet nähnyt mbamboja muualla kuin mun altaassa....? ;) Mulla niitä kuusi ja ovat tehneet pari poikasta kerrallaan ja yhteensä 9 vaan. Voisin kaivata paria yksilöä uutta verta altaaseen :) ja mitä tulee rauhallisuuteen niin mulla on nyt ainaki kolme noista ukkoja niin keimailevat toisillee ja pörhistelevät sekä pyörivät toistensa ympäri.. Pahempaa tuhoa eivät ole saaneet aikasiksi kuitenkaan toisilleen. Ovat ihan tasaväkisiä kyllä.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Hienon näköinen otus tuo mbamba mutta ei sitä meidän liikkeen tukkulistoilla ollut.. :(

Mietin tätä kalastoa nyt uusiksi, nyt listalla ovat L. Caeruleus, M. estherae, P. Socolofi, L. trewavasae. Sinistä väriä ei nyt tule niin tumman sävytteisenä mitä edellisessä kokoonpanossa mutta luonteet ovat tasaisempia. Tuota P. Zabraa löytyisi hauskana OBna mutta tuosta tukkulistasta ei ota selvää että puhutaanko samasta asiasta.. Zebroilla käsittääkseni naaraat ovat hailakoita. Ja sehän ei kuulu suunnitelmaan :D
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Hedelmiina:Mehikseltä ostin niitä viime vuonna Mbamboja ja Fullerborneja mutta se tais myydä kaikki kalansa pois ja myydä altaansakin jos en väärin muista.
Mulla Mbambat on rauhallisen cooleja mut jos joku tulee kukkoilee niin voivat hätyyttää pois ja joskus harvoin keskenään vähän pörhistelevät 8-)
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heska kirjoitti:Hedelmiina:Mehikseltä ostin niitä viime vuonna Mbamboja ja Fullerborneja mutta se tais myydä kaikki kalansa pois ja myydä altaansakin jos en väärin muista.
Mulla Mbambat on rauhallisen cooleja mut jos joku tulee kukkoilee niin voivat hätyyttää pois ja joskus harvoin keskenään vähän pörhistelevät 8-)

Jeps.. Näin epäilinkin ;) mulla kun on Mehiksen mbambalapset altaassani ja oli häneltä täyskasvuinen ukkokin niinkuin muitakin hänen kasvattejaan . Lopetti altaansa joo. Että jos kuulet mistä niitä löytyy nyt niin ilmoa :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Jollakin vissiin oli itellään tankissa Pseudotropheus cyaneorhabdos mainganoja? Ciclid Profileissa vaikeustaso 2 ja keskitason aggressiivisuus, tosin artikkelissa mainittiin ukkojen taistelutahdosta. Oli myös maininta ettei saa sekoittaa toisten samansukuisten (tässä tapauksessa entisiä Melanochromiksien) kanssa (risteytymisvaara + poikkiraidat) mutta nythän tuo uusi suunnitelmani ei sellaisia edes sisällä. Passaisiko tuo torpedoimaan sinne sekaan? Silloin saisin kaikki haluamani värinikin :D

Eli kertauksena tämänhetkinen listaus (ennen kuin kukaan tyrmää mainganoja :D )

Pseudotropheus cyaneorhabdos maingano
Labidochromis caeruleus
Metriaclima estherae
Pseudotropheus socolofi
Labeotropheus trewavasae

Tuosta socolofista olen valmis jättäytymään, ei meinaan tämän hetkisissä tukkulistoissa ollut kuin albinona ja muutenkin oli jo kerran hylättynä vaihtoehtona :D Mutta saa olla tuolla mun listalla "ehkä" kalana :D


---


Niin ja lisäys että esim socolofin voisi pudottaa pois ja ottaa tilalle vaan enemmän mainganoja?
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Mulla itsellä altaassa mainganot ja samoja lajeja kuin sullakin tossa listauksessa, niinkuin olen aikasemminkin tähän ketjuun kirjoittanut. Mainganot vauhdikkaita ja ajavat paljon molemmat sukupuolet toisiaan takaa ja pyörivät toistensa ympärillä. Eivät kuitenkaan mun altaassa ainakaan tappele suomut ja evät pölisten vaan suurinta on tuo takaa-ajo. Ja kirjotinkin jo myös tuolla alussa että tosiaan muiden vaakaraitasten kanssa kuten johanniit ja auratuksrt ei suositella samaan altaaseen...
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Osaatko heittää Hedelmiina jonkun hyvän vinkin paljon noita mainganoja kannattaa ottaa? Kun tosiaan tuosta socolofista olen valmis luopumaan että saan mainganoille tarpeeksi jahdattavaa ;D
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

LiskoDisco kirjoitti:Osaatko heittää Hedelmiina jonkun hyvän vinkin paljon noita mainganoja kannattaa ottaa? Kun tosiaan tuosta socolofista olen valmis luopumaan että saan mainganoille tarpeeksi jahdattavaa ;D
Hmm.. Itsellä oli ensin kolme eikä siitä tullu oikein mitään kun ajo ukko kahta akkaa niin paljon takaa. Nyt niitä on 7 ja menee paremmin eli sanoisin esim 7-10 kpl ainakin.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Noniin, eli jos nyt vaan saan kaikki toivomani fisut tilattua niin tällästä olisi listalla:

L. Caeruleus x 5
M. Estherae x 6
L. Trewavasae x 5
P. Cyaneorhabdos maingano x 7

Eli yhteensä 23 fisua, jolloin jokaiselle yksilölle on varattu se 15 litraa tilaa. Periaatteessa pari sinne vois vielä ottaa mutta jätän mielelläni tilaa jos sitten pitää noita ryhmiä muutella.

Socolofin jätin nyt pois, mielummin otan noita mainganoja reippaasti kuin että lasit kolisee kun akat pinkoo ukkojen ahdisteluilta pakoon. Nuohan kaikki tulee poikasina joten täytyy pitää peukkuja että ukkoja tulee vähän ja akkoja sitäkin enemmän. Yks ukko per laji niin voisi kaikilla olla mukavampaa :)
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

LiskoDisco kirjoitti:Noniin, eli jos nyt vaan saan kaikki toivomani fisut tilattua niin tällästä olisi listalla:

L. Caeruleus x 5
M. Estherae x 6
L. Trewavasae x 5
P. Cyaneorhabdos maingano x 7

Eli yhteensä 23 fisua, jolloin jokaiselle yksilölle on varattu se 15 litraa tilaa. Periaatteessa pari sinne vois vielä ottaa mutta jätän mielelläni tilaa jos sitten pitää noita ryhmiä muutella.

Socolofin jätin nyt pois, mielummin otan noita mainganoja reippaasti kuin että lasit kolisee kun akat pinkoo ukkojen ahdisteluilta pakoon. Nuohan kaikki tulee poikasina joten täytyy pitää peukkuja että ukkoja tulee vähän ja akkoja sitäkin enemmän. Yks ukko per laji niin voisi kaikilla olla mukavampaa :)
Muista kuitenkin tosiaan, että malawilat täytetään enemmän täyteen kuin normi seuralat niin tiöan jättäminenkään ei aina kannata tai saat tehdä töitä reviirirajojen kanssa itse kovasti :) ideaalihan olisi tosiaan yksi ukko naaraineen joka lajissa, mutta kyllä isossa altaassa monilla koloilla myös useampi ukkeli pärjää. Mulla itsellä on täl hetkel eniten selkeesti sprengerae ukkija, joilla jatkuvaa suukopua ja nenät auki säännöllisesti mutta muuten ovat jakaneet aika hyvin itse altaan omiin loosseihin eikä kukaan jää ilman ruokaa tai saa uida altaassa.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Kaupat hierottu 2 metrisestä altaasta ja huomenna altaan kuljetus kotiin :D Solumuovialusta on hommattu altaan pohjalle jo ja siihen sit kiviä(niitä joutuu tilaamaan lisää) ja hiekat sitten päälle ja laitan altaan kypsymään ja sitten jossain vaiheessa siirrän nykyisestä altaasta kalat sinne.
Laitan 2kpl ulkosuodattimia ja luultavasti vielä yhden Eheim 2252 sisäsuodattimen ja mattosuodattimen ja sit olis streamerikin vielä mut täytyy kattoo laitanko noita kaikkia aluksi.
Saa nähdä mitä kalat tykkäävät kun joutuvat etsimään uudet reviirit vanhojen tilalle ja tilaa enempi:mrgreen:
Hyvältähän Lisco-Disco toi sun kalasuunnitelma näyttää ja sit kun selviää sukupuolijakaumat ja käyttäytymiset niin voit viilailla sitä.
Mitä suodattimia ajattelit laittaa Lisco-Disco kun Malawit aika paskakoneita?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Mulla tuli akvaarion mukana Fluvalin 406 ulkosuodatin ja Saksasta on matkalla Resunin 1000 l/h sisäsuodatin. Yhteensä pyörittää 7 kertaa kaiken veden tunnissa. Täytyy vaan täyttää ulkosuodattimen purut niin on bakuilla tilaa elää.

Miniseuralaan pitää tilata kasviravinteita niin ajattelin samalla hankkia kunnon levämagneetin tuohon malawilaan. Lämpömittarikin puuttuu että voisi tietty hifistellä ja ostaa sellasen magneetin jossa on lämpömittarikin :D Tätä pikkukrääsää unohtuu aina tilata ennen kuin niitä tarvitsee.
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

No kyllä tolla suodatuksella pärjäät hyvin :D
Varmaan lähtee allas hyvin käyntiin kun oot ottanut etukäteen kaikesta selvää 8-)
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Toivotaan :D

Tässä mietin että voisi olla aika pop tehdä pieni roadtrip ja ostaa kalaset ihan voittoa tavoittelemattomilta kansalaisilta. Kuitenkin kun nuo lisääntyy niin pirusti niin tuntuu sekin hassulta että ostan liikkeestä kaloja joista ei tiedä missä oloissa ne on ollut ja maksan törkeitä hintoja kun laatutavaraa saa asiaan perehtyneiltä harrastajilta edullisemmin. Se vaan ei ole järkevää lähteä pari fisua hakemaan täältä asti esim etelästä, menee bensoihin enemmän kuin koko valikoiman ostamiseen paikalliselta myyjältä :D Mutta tietty etelässä on harrastajiakin enemmän, muutamassa paikassa käyminen ei sinänsä haittaa jos saa haluamansa. Tätä nuo merivetiset osaa hyödyntää, tietty pakonkin edestä kun pikkupaikkojen liikkeisiin ei edes saa tilattua koralleja tai suolakalaa.
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Hmm.. Lasin paksuus on tasan 10mm ja zooplussassa on isoin jäljellä oleva levämagneetti kokoa M (max. lasin paksuus 10mm). Uskallanko ottaa? Onko kellään kokemuksia? Mulla on pienessä purkissa samanmerkkinen (JBL Floaty) mutta magneetissa ei lue minkä kokoinen se on.. Lasi ei ole kuin 4mm siinä mutta testasin tuohon isompaan purkkiin niin pysyy hyvin kiinni vaikka kuinka riuhtoo. Että onkohan tuo M mulla tuolla pienessäkin.. Ei kai mulla siellä kuitenkaan L kokoista ole, se on tollanen vähän tulitikkuaskia isompi :D

Päätöksiä päätöksiä.. Akvaterrassa olis halvempi L kokoinen (joku tuntematon kinkkimerkki) mutta sieltä ei ole paljon muuta tilattavaa. Zooplussasta sais tilattua koirillekin jotain :D

Kiviä ei ole vieläkään tullut. Ei ole vielä edes lähtenyt Saksasta. Jee..
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Mulla on pieni ja iso levämagneetti ja kyllä ne molemmat pysyvät lasissa mutta pienempää ei saa yhtään vetää ylöspäin tai putoaa veteen.
Huh mikä homma kun oon viikonlopun pessyt uutta isompaa akvaariota, sen alatasoa ja vielä valaisintakin kun kaikki niin likaisia 8O Valaisimen kannen maalasin vielä kun se oli niin kulahtanut.
Tänään laitoin pehmusteen altaan pohjalle ja pohjimmaiset kivet sen päälle ja iso halkaistu laiva ja pari maljakkoa ja tynnyri jotka tuli altaan mukana, poika haluaa ehdottomasti pitää ne ja mietin että vaikka luonnollisuus häviää niin niissä on kyllä hyviä luolia ja piilopaikkoja kaloille ja sit pääsin Bilteman hiekkaakin valuttamaan pohjalle.
Kiviä lyöty jo pirusti mut ei 2 metrisessä altaassa näytä miltään ja täytyy vanhaan altaaseenkin jättää kiviä ettei tuu tappeluita. Altaan mukana tuli ihan hyvännäköisiä tummia kiviä, täytyy pestä niitä huomenna lisää ja Saksasta on tilattava todennäköisesti kiviä lisää.
Saa nähdä jos huomenna jo sais vedet altaaseen :D
Toivottavasti saat Lisco-Disco kivet pian niin pääset säkin askartelemaan 8-)
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Mun sormet syyhyää jo :D Ei malttaisi millään odottaa, onneksi ei ole vaihtoehtoja :D

Tilasin sen L kokoisen kiinalaisen magneetin kuitenkin, oli akvaterrassa kasvilannotteet yms halvempia kuin zooplussassa ja pieneen kasviakvaan oli pakko saada litkuja. Tuli Saksastakin mailia että tilausta ei olla voitu lähettää koska kaikki tuotteet eivät ole vielä saapuneet varastoon. Sitten alla luettelo jossa näkyy mun tilaus ja montako kyseistä tuotetta on varastossa. Kaikki oli varastossa joten vissiin kerkes automaattinen pahoitteluviesti lähteä ennen kuin paketti saatiin kasattua. Tai sitten ne varastotilanteet näyttää mitä sattuu eikä mun tilausta ole tulossa ikäpäivänä.. :( Huoh. Ei ole vieläkään tullut lemmikkitarvikkeelta rahojen palautusta vaikka tilauksen peruuntumisesta on mennyt kaksi viikkoa huomenna. Soittoa siis perään.. Olen jo kaksi kertaa laittanut mailia ettei rahoja näy, ekaan viestiin tuli pahoittelu, toiseen ei mitään. Sinne meni nekin rahat, ja ihan SUOMALAISEEN firmaan. Ellen saa kovisteltua niitä maksamaan :D

--

Niin piti Heska kysyä että mitäs malaweja meinaat uuteen purkkiin laittaa? :) Muuttaako vanhat vai laajennatko eri lajeihin?
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Hahaa Saksasta lähti kivet keskiviikkona, nyt pidän peukkuja että kerkeis jo tänään tänne (todennäköisyys 0,1 % :D ) mutta viimeistään ensi viikon alussa on jo kivet kotona! JEEEEEEEEE! :D Nyt sitten hermoilen kun en saa akvaliikkeen omistajalta mitään vastausta että mihin hintaan se niitä fisujaan saa myytyä. Argh. Laskin että Tamperetta kauemmaksi ei kannata lähteä kaloja hakemaan, pitäisi aikas monta ostaa ennen kuin tekee selvää säästöä. Jos jollain asiaa tänne päin niin saa tuoda mulle kaloja ;) Ei vielä tosin, haluan tuon purkin eka käyntiin :D
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Vanhat Malawit siirrän uuteen isompaan purkkiin kunhan se on valmis. Vedet jo sisällä ja yks ulkosuodatin ja vanhasta altaasta Eheimin 2252 ja mattosuodatin pörräämässä et bakuja siirtyis vanhasta uuteen ja uuden hiekan päälle levittelin hiekkaa vanhasta ja vanhasta kiviäkin siirsin. Saa nähdä tuleeko nitriittipiikkiä vielä ainakin nitriitit nolla? Siirrän sit jossain vaiheessa fisut vanhasta uuteen ja sieltä ulkosuodattimen uuteen altaaseen. Streamerin laitoin jo uuteen pörräämään toisesta päästä kuin ulkosuodatin et vesi kiertää.
On puuhaa ollut, säädin alatason säätöjalat yksitellen ja sain lopulta 0,1 asteen tarkkuudella balanssiin syvyys ja leveyssuunnassa ja sit vielä vaihdoin vähän kulahtaneet alakaapin ovet Ikeasta hakemiini pähkinäpuunvärisiin oviin ja muutamat koristelistat vielä samaa sävyä niin kelpaa emännällekin olohuoneen muihin mööbeleihin :D
Pitäisköhän hakea vielä jotain Start up bakuja lisäksi vai lisääntyisköhän noi vanhan altaan bakut?
Pojalla jo olis hirvee hinku saada jotain kaloja sinne mut oon saanut toppuuteltua et vesi ei ole vielä kypsynyt :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

4 päivää jo ollut vedet uudessa altaassa ja bakuja ruokittu pienellä ruokamäärällä, nitriitit pysynyt nollassa.
Muistatko Hedelmiina tai joku muu että kun vaihdoit pienemmästä altaasta isompaan niin nousiko nitriitit missään vaiheessa kun vanhasta varmaankin siirsit suodattimet ja kiviä ja hiekkaa? Mietin vaan että milloinkahan tuonne uskaltaa ekat kalat siirtää? Kiire ei kyllä ole kun nykyinen porskuttaa kyllä hyvin :D
Tarpeeksi isoa taustaa ei ole vielä ja mietin tuota Kalajutun Malawitaustaa mutta näyttää kuvassa aika ruskealta ja haluaisin kyllä tumman tai harmaan, nykyinen käytetynä ostettu on ruskea ja ei kauhean hyvin sovi tummien ja valkoisten kivien kanssa. On vähän ruskeitakin kiviä mutta en pelkästään ruskeeta haluaisi tehdä ja altaan mukana tulleet iso halkaistu laiva, pari rikkinäistä ruukkua ja tynnyri ovat harmahtavia väriltään. Suomessa aika suppea valikoima noissa kivikkotaustoissa mut mahtaako.tulla ehjänä jos tilaa ulkomailta asti jossa väri ja mallivalikoimaa näyttää olevan rutosti?
Jokos oot kivet saanut Saksanmaalta LiskoDisco?
Ps. Mites Hedelmiina sun uudet Pundamilia nyerereit on sopeutunut Mbunien joukkoon? Kivannäköiset värit niillä aikuisina ja voisi harkita niitäkin jos pärjäävät isompien joukossa :P Onkohan kellään muulla AW:n harrastajalla kokemuksia niistä taitavat olla aika harvinaisia Suomessa?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

No kuules Heska just tuli puhelu että pakettia pukkaa ovelle! Oletan (ja toivon NIIN hartaasti) että on Saksan paketti mikä mua kotona odottaa, toinen vaihtoehto on Akvaterran paketti mutta en usko sen käyttävän DHL:ää joten kiviä ne on luultavasti! JEEEE! Nyt riemu repeää, arvatkaa vaan malttaako olla töissä loppupäivän :D

Heska onko sulla muuten kuvia sun vanhasta purkista? Olisi kiva nähdä mitä oot saanut aikaiseksi :) Hedelmiinan akvaa on tullut ihailtua, nuo akvakuvat on hyviä kun näkee mitä muut ovat keksineet ja saa ideoita. Vähän nyt itseä harmittaa tuo ruskea tausta + valkoiset kivet mutta ei auta, sillä on mentävä.. Jos menee ihan hermo niin ostan ruskeaa sprayta ja maalaan kivet :D Tosin sitten pitäisi kait ne päällystää jollain joka pitää maalin kiinni kivessä eikä liukene veteen.. Hmph. Toivon ettei tuo mun tän hetkinen väriyhdistelmä ole ihan kaamea. Ainahan siinä on mahdollisuus ottaa tausta veke ja vaihtaa mustaan normitaustaan. Mutta tuo 3D on vaan niin hieno etten ensimmäiseksi haluaisi siitä luopua.

Yritän tässä saada miestä suostumaan pienelle etelän retkelle. Jos kävisi tarkastamassa Sealifen ja vaikka Heurekan, tekisi retken Ikeaan (siitä en mainitse miehelle, saattaisi jäädä reissu tekemättä :D ) ja keksisi jotain muutakin aktiviteettia sinne suunnalle niin voisi napata parit fisut mukaan ;)
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

No hyvä että kivet tulossa :D
Ei mulla vanhasta ole mitään hyvää kuvaa ja kokoonpano vaihtunut sen sata kertaa ja useimmat kasvitkin syötiin ja nyt sitä riisuttu jo niin paljon ettei kehtaa kuvaa laittaa [;)]
Pistän uudesta altaasta kuvan vaikka tausta puuttuu ja sisustus kesken ja kaloja ei ole niin näet minkä tyyppinen ainakin aluksi tulee :P
Tohon tulee vanhasta akvasta vielä lisää hiekkaa ja kiviä sit kun kalat siirretty.
Ja tätä ei nyt pidä verrata Hedelmiinan upeaan altaaseen :P
Liitteet
Uus akva.jpg
Uus akva.jpg (201.2 KiB) Katsottu 3047 kertaa
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”