Taistelukalojen viljely

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja narm »

https://picasaweb.google.com/1029732585 ... isPoikasia#

Linkissä muutama kuva.
Triton & Rosalien poikasia ja
Zeus & Donna *survivorit* .

Noista saa kertoa sukupuolia jos joku tietää [;)] !!?
Thapahiska

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Iloitsen tännekin, kun kerta Jessinen ei ole vielä ehtinyt. Eli chocolate ct Anakin ja kamputselainen/opaakko/enitsetiedämikä ct Bambi kutivat viimeviikonlopun aikana ja kuulemma pesässä on liikettä!
kala-Jalmari
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kala-Jalmari »

Elikkäs mulla on 45-litrasessa pytyssä taistouros, jonka viljely kiinnostais, kun komean värinen! Taisto (Tenho nimeltään) alkoi heti saapumispäivänään rakentamaan isoa kuplapesää. Nyt on rakennellut harva se päivä uusia ja lisää.

Aattelin ottaa toisen n.60-80 litrasen akvan ja asuttaa sinne pari taisto-akkaa. Omistan neljä umpinaista poikasallasta jotka saa akvaarion ulkoreunaan ja yhden kelluvan. Kysyisin vaan että riittäiskö noi poikasaltaat kasvatuksen alkuun? ja että onko mun viljely-ajatus aiva hullu? :o :twisted:
useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
Thapahiska

Itse ottaisin poikasten kasvatukseen 30L smartti boksin. Sen voi vaikka laittaa lattialle jos ei muualla ole tilaa. Sinne hapetin, lämmitin ja pintakasveja + pari piiloa naaraalle. Koiras pari pv ennen naarasta kippoon ja sitten naaras vaikka rei'itetyssä limpparipullossa äijälle näytille muutaman päivän ajaksi. Näin olen siis itse toiminut. En luota noihin poikashäkkeihin niin paljoa, etteikö ne liiskaisi pienokaisia tai tekisi muita tuhoja. Sitten kun poikaset ovat sen n. 1cm niin siinä vaiheessa itse siirsin kaikki poikaseni 30L akvaarioon jossa ne nyt ovat kasvaneet aivan hurjasti. Lähentelevät jo myyntikokoa!

Eihän tuo hullulta kuulosta :) Itse en vain lähtisi poikashäkeillä menemään. Helpompi putsata tuollainen smartti boksi :)
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mä kokeilin poikashäkkiä ihan ekan poikueen kanssa, ja ne vastakuoriutuneet vaavit katos sieltä poikashäkistä aika nopeesti :( Että ihan oikea oma pikkuallas poikasille pitäis olla.
Akvarismia 1992-2014
kala-Jalmari
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kala-Jalmari »

useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
Thapahiska

Ei tarvitse edes olla noin kallis. Voi ihan hyvin olla joku http://www.ykkosdata.fi/tuotteet/toimis ... -l-kirkas/ tuollainen.
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Olen noita helmikuussa syntyneitä poikasia treenailut peilin kanssa nyt parina päivänä, ja ei voi kuin ihmetellä tuota nuoruuden uhoa. :D Osa puree peiliä, osa kosii omaa peilikuvaansa, yhteisastiassa olevat naaraat ovat alkaneet rähisemään keskenään kun yksi poika loikkasi aidan väärälle puolelle jne. :P Ihan kivoja trad. plakat poikia tuolla näkyy olevan, täytyy kuvailla ja näyttää.
Thapahiska

Meillä lähes kaikki purkkiin joutuneet Junnu/Amidala poikaset ovat alkaneet tekemään komeita kuplapesiä. Aikaisemmin oletin, että Pinzu (vaaleanpunaisehko poikanen) olisi koiras, mutta nyt se on ainoa purkitetuista joka ei rakenna. Uhittelee kyllä senkin edestä vaalealle veljelleen. Alkanut kovasti kiinnostamaan yhden lähes mustan poikasen kotiin jättäminen... Miten näit kaloja nyt näin tulee?
kultakalafarmari
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja kultakalafarmari »

Hei!
Minulla on 80 litrainen kudetusallas taistelukaloille, vettä siellä on n, 50litraa nyt.
Vesiarvot on sopivat kudetukseen ja lämpötila 29-30'C.
Käytössä ilmapumpulla toimiva suodatin joten akvassa ei ole virtausta vaan huomaamatonta pinnan värähtelyä.

Kuplapesää uros on väsäillyt mutta ei mitään erikoisen isoa kylläkään ja siinäkin meni viikko ennenkuin se teki sen pesän [;)]
Pesän rakennetta tukemaan laitoin puolikkaan styroksimukin kellumaan yhteen nurkkaan jonne myös siirtelin reilusti pintakasveja.
Sinne uros kyllä meni melkein heti muutaman kuplan tekemään. Nyt siellä on jonkinlainen pesä kasvien seassa mutta ei mikää hirveän erikoinen kylläkään..
Ei niin kuin keskity tekemään sitä kunnolla ollenkaan, onkohan pojalla adhd? :D
Naaras on ollut nyt 2vkoa poikasakvaariossa "vankina" välillä olen koittanut jos kalat kutisivat mutta ei niin ei :?

Uros kyllä liehittelee naarasta ja sama toisinpäin mutta meno on kyllä todella rajua ilman tuloksia.
Naaras nyppinyt uroksen pyrstön aivan järkyttävään kuntoon 8O
Naaras on kyllä todellä ärhäkkä.

En ole uskaltanut pitää kaloja yhdessä kuin puolipäivää kerrallaan muutamanpäivän ajan, ja sekin ollut turhaa :?
Pelkään että jos jäävät yöksi samaan tilaan niin aamulla toinen on kuollut.

Nyt kysynkin että mikä avuksi että uros tekisi kunnollisen pesän ja voiko nuo jättää yöksi keskenään, jos silläaikaa vaikka kutisivat eivätkä tappaisi toisiaan vai onko parempi vaihtaa urosta?

Kiitos! :)
Taistelukala kasvatusta joka on hieman karannut käsistä!
Ennen mulla oli kämpässä kaloja, nyt olen itse kalojen kämpässä alivuokralaisena :D
Parikymmentä pyttyä löytyy, eli aivan liikaa!:D
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Onko altaan vesiarvot ja lämmöt kunnossa? Yksi vinkki kutuinnon lisäämiseen on mustat hyttysentoukat.
kultakalafarmari
Junior Member
Junior Member

Lämpötila on tuo 29-30'C ja kaveri mittasi vesiarvot ja sanoi että on "täydelliset" taistoille en nyt kyllä enään muista mitä ne oli :roll:
Täytyyhän alkaa metsästämään niitä hyttysentoukkia :D
Ennen mulla oli kämpässä kaloja, nyt olen itse kalojen kämpässä alivuokralaisena :D
Thapahiska

Koitappa vaikka toista naista. Joskus äijiä ei kiinnosta juuri se nainen jota niille tarjotaan. Tai sitten äijä ei pakosta osaa tehdä hommia kunnolla. Se voi olla monesta asiasta kiinni.
kultakalafarmari
Junior Member
Junior Member

Tänään sitten huomasin että siellä uiskenteli pohjalla muutama poikanen.
Voi raukkoja kun ovat pieniä.. Isukki ei kyllä pahemmin katsele niitten perään..
Eli oli ne sittenkin kuteneet mutta ilmeisesti ihan jotain pikavauhtia kun eivät olleet ilman valvontaa kuin noin tunnin ja huomannu missään vaiheessa että uros olisi pesään mitään kuskannut tai sitä erikoisemmin hoidellu.
En usko kyllä että hirveän montaa poikasta sieltä tulee mutta katsellaan ja odotellaan.

Olis kiva tietää että mitä sieltä tulee kun uros on punainen vt ja naaras kamputsealainen vt.
Onko tietoa millaisia voi odotella?
Seuraavaksi kudetan tuon naaraan orange dalmatian vt uroksella kun tänään sellaisen ostin 8-)
Niistä voi tullakkin ihan kivoja :)
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Ei sillä isukilla enää mitään tekoa siinä altaassa ole, jos poikaset uivat vaakatasossa. Jos muistan oikein. Eli suunnilleen kolme päivää kuoriutumisesta ja iskä pois, muuten menevät evääksi. Eiköhän tämä ketju lukemalla löydy vastaus tähänkin noin seitsemän kertaa.

Mutta muuten onnea ekoille poikasille! Ei niillä rahoiksi pääse lyömään, mutta kiinnostavan harrastuksen olet saanut.

Äkkiä ne purkit lisääntyy ja kokokin kasvaa. Tai taitaa sulla jo isokin olla, tuolle kultisparvelle kuitenkin. Itselläkin isompi haaveissa, mutta ihan taistoille vaan. Semmoinen 500 litrainen taistola :mrgreen:
Ginka
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ginka »

Uutisoin tännekin että tuossa ensi kuun aikana muutan jonka jälkeen saan laittaa akvaariota pystyyn. Sitten kypsytetään ja hankitaan kasvit ja kalat elikä taistelukalojen viljely alkakoon! Toivottavasti saan teiltä muilta harrastajilta aloittaakseni kaloja ettei tartte tyytyä lemmikkikaupan surkuuksiin xp
140l + 52l Aasia, taistelukalojen kasvatusta. Kesyhiiriä nimellä Ginka's.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Joskus tekee löytöjä eläinkaupoistakin ja harvemmin kasvattajat kasvattejaan ilmaiseksi jakelevat [;)]
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä niistä lemmikkikaupoistakin hyviä löytää, jos on valmis kulkemaan jokusen kilometrin. Mun kaloista puolet on kaupoista, blogista näkee minkälaisia herkkuja on tullut löydettyä.
Ginka
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ginka »

Juu en ilmaiseksi ajatellutkaan x) Ja juu myönnetään oli se minun orange dalmatian VT aikoinaan upea mutta ne luonnonmukaiset naaraat olivat kyllä mielestäni rumia :/ Pistän itsekin sitten blogia pystyyn niin kaikki näkevät edistystäni. Sitä odotellessa ;)
140l + 52l Aasia, taistelukalojen kasvatusta. Kesyhiiriä nimellä Ginka's.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member

Tuli tuolla yhdessä ketjussa vastaan tuo pH:n vaikutus sukupuolijakaumaan. Onko teillä minkälaisia kokemuksia asiasta?
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 8&start=60
Thapahiska

Täällä lähti käyntiin kutu nro. 2. Anakin ja Dores päätyivät samaan kippoon. Olin jo hetken miettinyt, että onko tuo Narmilta tullut Dores naaras vai koiras. Varmin tapa tuntui olevan kalan näyttämistä Anakinille joka on jo todistetusti kutenut hienosti. Nopeastihan äijä kuplapesän rakensi joten pullautin Doresin tuonne kaveriksi. Nyt on kova liehittely ja pesän alle houkuttelu menossa. En kyllä uskalla jättää vahtimatta noita. :I
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Riveriana kirjoitti:Tuli tuolla yhdessä ketjussa vastaan tuo pH:n vaikutus sukupuolijakaumaan. Onko teillä minkälaisia kokemuksia asiasta?
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 8&start=60
Jos nyt oikein olen käsittänyt niin täysin tyhjentävää vastausta ei ole vieläkään saatu, lähimmäksi on päästy pitkillä tutkimuksilla joissa on huomattu että parin ikä/kokoero vaikuttaa jakaumaan, osa vannoo ph:n nimeen, osa kuun asentoon. Kunnes toisin osoitetaan niin yksi yleinen mielipide tuntuu olevan että jakauma on puhtaasti geneettinen juttu, koska esim sama naaras saa kahden eri ja saman ikäisen koiraan kanssa poikueet eri jakaumalla. Sinänsä mun järkeen toi selitys uppoaa, mut mä oonkin lähestulkoon "dunno" ton genetiikan kans.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Täällä olivat pari pvää yhdessä Muumikala & sininen HM tyttö (vielä nimetön) pusukopissa, komee pesä tuli ja typy oli ihan onnessaan,mut en oikein tiedä et onko pesässä mitään. Tritonin ja Rosalien penskat kasvavat kovaa vauhtia...hyvin erikoisia värejä tiedossa 8O , ei niitä ole kuin 5 ja isoin on ainakin poika, sellainen sini-lila-puna kukertava.Laitan kuvia kun saan otettua järkeviä...
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Täällä A-poikuelaiset ovat jo niin isoja että kaksi niistä pääsi kokeilemaan kutemista. :D Juuri laitoin koiraan kutuakvaan ja naaraan sinne maljakon sisällä. Koiras kyllä alkoi heti liehittelemään lasin läpi naarasta. Tämä kutu menee harjoituksen piikkiin, joten odotukset eivät ole kovin suuret, mutta katsellaan katsellaan. Lopuksi vielä kuva pariskunnasta.
Kuva
Andre, joka on kasvanut reilusti tuosta kuvasta. Sillä on muuten hassun mustat silmät. :mrgreen:

Kuva
Aralia, jonka väri muuttuu aika tiheään mutta on vieläkin aika vaalea.
Thapahiska

Erotin Anakinin ja Doresin yön ajaksi, kun en uskaltanut pieneen kippoon niitä kahdestaan jättää. Dores kumminkin oli kokoajan anakinin näkösällä ja yön aikana poika olikin rakentanut kivan pesän. Eiku eukko kippoon ja 20min jälkeen tulos oli tämä: http://tinypic.com/r/mczn28/7 ... Eli ei huono hankita tuo Anakin. Kutee tosi nätisti, ei hakkaa naistaan yhtään ja hoitaa homman nopeasti :D
Lukittu

Palaa sivulle “Viljely”