Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Täytyy Nuutti katsoa. Mulla tulee se raja täyteen seitsemän viestin päästä. :)
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

mun mielestä 250... :|
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Jee, mä olen saanu näköjään toisen tähden :mrgreen: ja muuttunu "peräti" junnusta ihan jäseneksi. Kyllä se näköjään vaatii sen 250 viestiä. Vaikka mun kohdalla se nyt ei todista yhtään mitään mistään [;)].

Nyt olisi itsellä mahdollisesti tiedossa muutaman päivän reissu marraskuun lopulla Budapestiin. Ikinä en ole ollut Tallinnaa pitemmällä ja kieli menee solmuun jo pelkästä englannin puhumisen ajattelustakin, että saas nähdä... ja matkaseura on ihan yhtä ulalla kuin minäkin. Kirjallinen enkku kyllä sujuu mut en tiedä mikä tossa suullisessa on niin vaikeeta :?. Vähän hermostuttaa, mutta jos se siitä sit. Jottei menisi ihan offtopiciksi, niin rupesin jo heti googlettamaan, josko löytyisi akvaristille & elukkahullulle sopivia turistikohteita. Ja löytyikin jo :mrgreen:. Sekä perinteinen eläintarha että Tropicarium & Ocenarium.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Nuutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nuutti »

Wau! Vähän kyllä epistä, että jotkut pääsee lomalle... 8-)

Mulla tohon 250 on kyllä vielä kovasti matkaa...
M: Laavakiveä
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

akvaristi kirjoitti:Jee, mä olen saanu näköjään toisen tähden :mrgreen: ja muuttunu "peräti" junnusta ihan jäseneksi. Kyllä se näköjään vaatii sen 250 viestiä. Vaikka mun kohdalla se nyt ei todista yhtään mitään mistään [;)].

...

Älä riemuitte viä, mä oon näin paljon edellä! :twisted: :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

MA7xGE, huomasin kyllä :mrgreen:. Mun puolesta saatkin olla edellä :D. Mähän sanoinkin, ettei toi mun viestimääräni kerro musta mitään [;)]. Minä kun aika usein vaan lueskelen täällä juttuja, enkä jaksa niihin sen enempää mitään kommentoida.

Ja mun lomareissuni saa mun talouteni reippaasti pakkasen puolelle, joten ei kannata kadehtia :mrgreen:. Tää oli vaan hiukan "pakon sanelema" reissu. Vaikka kyllä siitä sitten kaikki irti otetaan, mitä saadaan :).
Nuutti
Junior Member
Junior Member

Minäpä riemuitsen nyt vaikka siitä, että huutokauppareissu näyttää nyt jopa todennäköiseltä. :mrgreen:

Aamulla uin akvassa oikein urakalla, vedenvaihtoa ja kalastusta. Puoli tuntia kalastin äitimonnia, ihan hiki tuli kun pääsi niin hyviin paikkoihin kantoon aina.. Samoin platyt eivät antaneet ottaa itseään kiinni suosiolla. Miten ne tietääkin ketä jahdataan?! Muut kyllä ui rauhallisesti vaikka suoraan haaviin [}:)] .. Ihan pikkasen tuli kiire töihin! Pitävät mua jo ihan höyrähtäneenä, kun aina on hihat märkinä viimein saapuessani paikalle suoraan altaasta.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Hieno juttu, kerro sitten millainen huutis oli :). Jos sitten vaikka seuraavaan pääsis itsekin.

Tuo kalastus on kyllä melkoinen taitolaji :D. Itsellä lähinnä meinasi proput palaa täysin, kun koitin aurinkotetroja pyydystellä. Ja niitä kuitenkin pyydystin vaan 175 litrasta :roll:. Ja mahdotonta oli haaveja laittaa niin, etteikö jostain välistä olis kala päässyt karkaamaan. Kasveista sai repiä puolet pois. Onneks sentään kantoja ei tarvinnut alkaa punnertamaan ylös.

Hehheh, eivät sentään kyselleet työmaalla, että missäs sä olet uimassa käynyt :mrgreen:?
Nuutti
Junior Member
Junior Member

Oi, mä niille auliisti kerron kaikken akvakokemukseni ja tietoni.. eivät paljo kysele enää, ihme juttu. [;)]
Hermo meinas tosiaan aamulla mennä kun kalastin ja kalastin ja kello kävi.. Kiva oli äsken tulla kotiin ja katsoa millainen siitä akvasta tuli taas karvalehden karsimisen ja kivien laiton jälkeen, paljon ei ehtiny aamulla vilkaista.
Nuutti
Junior Member
Junior Member

Niin ja ei siinä vielä kaikki.. Partamonni oli sitten päättänyt häipyä isosta haavista missä odotti uuteen kotiin pääsyä! En ymmärrä miten, mutta siellä varmaan nauroi partaansa omassa kannonkolossaan ja eikun sama saalistus uudestaan...
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Nuutti kirjoitti:Niin ja ei siinä vielä kaikki.. Partamonni oli sitten päättänyt häipyä isosta haavista missä odotti uuteen kotiin pääsyä! En ymmärrä miten, mutta siellä varmaan nauroi partaansa omassa kannonkolossaan ja eikun sama saalistus uudestaan...
Hah :mrgreen:! Partis ei sit niin vain ollutkaan lähdössä :D.

Jee, huomenna koittaa akvaarionhakupäivä! Ja ei niin kauaa tarvitse enää pitää noita uusia kalojakaan tuolla karanteenissa, ihanaa :). Monnisetkin jaksaa edelleen hyvin, vaikka kidukset näyttävätkin edelleen punaisilta. Mutta taitaapa olla niin, että kiduskannet ovatkin sitten vaan niin läpinäkyvät tms...? Parasta tässä viikossa oli kuitenkin verotuspäätöksen saaminen. Kiitos pirun kalliin pesuhuone- ja saunaremontin, nyt saadaan ruhtinaallisesti veronpalautusta! Nyt voi suunnitella jopa ehkä hieman kalliimpia/harvinaisempia hankintoja tulevaan oh:n komistukseen :mrgreen:.
Nuutti
Junior Member
Junior Member

Joo, jos partamonni ensi yönä karkaa tuolta mihin nyt on laitettu ja löytyy omasta kolostaan, niin jääköön sitten sinne! Itehän halusin ton kannonväkkyrän tonne.. Se on kairattu ontoksi sisältä, ja keitetty muuripadassa monet kerrat ja muutenkin tehty iso työ sen eteen. Siellä sisässä asuu isämonni ja tuo oli sitten yksien juurien välistä ottanut oman kodin. En vaan tahtoisi niitä poikasia lisää, tuntuu suht riittävästi vilisevän tuolla nyt.

Onnea vaan akvareissuun!!
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Heh. Ja kiitos. Innokas isäntä tuolla alkoikin jo muljaamaan oh:n huonekaluja uuteen järjestykseen :mrgreen:.
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

akvaristi kirjoitti: Teretulemast keskusteluihin mukaan :). Sulla onkin pitkältä ajalta kokemusta, varmaan on akvaarioharrastuskin jo tuossa ajassa kerinnyt moneen kertaan muuttumaan. Eikös sulla ollut merivesiallaskin?
Pieni meriallas löytyy, perustettu viime keväänä
Tuolla muutama kuva siitä
https://picasaweb.google.com/kain.kaiho ... _6mRtKajaA
Muuttunut paljon noiden kuvien jälkeen

Lisäksi seka allas 400l jossa täpläalbiinoja noin 40kpl parvi + leväbarbeja + aasian mutakaloja + inkkareita + kirsikkabarbeja + punapää barbeja eli suht viileän veden allas

520l allas karppeja

250l allas jossa nyt vain sukarapuja, tulevaisuudessa sinnekin tulee ainakin jotain monnisia.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Kas, Loimilandiassa siis on muitakin akvaihmisiä :mrgreen:
Tervetuloa joukkoon Nallurainen.

Viimeaikoina ollut aika hiljaista harrastelun osalta, sitä se on, kun työnteko haittaa harrastuksia. Tuntuu ettei kotona ole ehtinyt juuri muuta kuin huolehtimaan pakolliset ja nukkumaan. Josko se taas pikkuhiljaa palautuis normiuomiin, kun ensiviikolla pääsee takas omiin töihinsä.

Kalatappioitakin on jostain syystä nyt tullut, pari kadonnutta pohjatetraa ja yksi raato taistopoika ja pari raatoa pikkumonnista :( Myöskin aikuisissa sinisissä tiikerisukasissa iski kato, vain kaksi jäljellä ja jokunen lapsi, sapettaa aivan vietävästi. Johan tässä onkin menty pitkän aikaa ilman mitään menetyksiä, nyt vaan kaikki tulee sit sarjana. Toivottavasti ei enempää ole tiedossa.

Saksasta sentään tuli taas hankittua muutama uusi kasvinpuska, ja varastoaltaan kasvinkasvuongelmakin selkis, oli jossain vaiheessa mennyt putket sekaisin ja sinne oli eksynyt konna-altaan putket toiseen runkoon ja konna-altaasta löytyi mun kasviputket... no ihmekös ettei kasvit meinannut viihtyä, nyt sitte senkin edestä :mrgreen: tänään luvassa vesienvaihtopäivä... ja josko kävis katselemassa paikallisen kaupan tarjonnan, jos vaikka vahingossa olis ilmestynyt jotain mielenkiintoista :D Ja pojan taistola/rapula-projektikin odottaa rakentelua, senkin kimpussa vois sujuvasti illalla vierähtää muutama tovi.
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Nuutti
Junior Member
Junior Member

Partamonniäiti lähti nyt onnistuneesti matkaan, ei ollut karannut tällä kertaa :D .
Monnisten poikaset kasvaa koko ajan, nyt minäkin tosiaan erotan albiinot ja kuparit toisistaan. Toivottavasti saan ne pidettyä hengissä niin parvi kasvaisi mukavasti.
Ja parhaillaan kutevat taas lisää...
Omppujen munaryppäälle ei ole tapahtunut mitään, pelkään vaan että on ihan kuiva? Kostuttanut olen sitä välillä, muuten on tuolla fetapurkin ritilässä vedenpinnan yläpuolella. Vielä jaksamme odottaa.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Nallurainen kirjoitti: Pieni meriallas löytyy, perustettu viime keväänä
Tuolla muutama kuva siitä
https://picasaweb.google.com/kain.kaiho ... _6mRtKajaA
Muuttunut paljon noiden kuvien jälkeen

Lisäksi seka allas 400l jossa täpläalbiinoja noin 40kpl parvi + leväbarbeja + aasian mutakaloja + inkkareita + kirsikkabarbeja + punapää barbeja eli suht viileän veden allas

520l allas karppeja

250l allas jossa nyt vain sukarapuja, tulevaisuudessa sinnekin tulee ainakin jotain monnisia.
On nuo merivesialtaat kyllä hienoja :). Kävin katsomassa muitakin kuvia, sulla on näköjään ollut punatimanttiahvenia? Millaisia kokemuksia sulla on noista?

Kivaa, että Tia-Teresiakin ehti taas mukaan keskusteluihin :D. Välillä tosiaan muu elämä haittaa näitä harrastuksia, ja pahasti. Voi harmi sentään, kalamenetykset on aina inhottavia :(. Itse kyllä yllätyin iloisesti, kun löysin yhden suppusuun lisää, kun luulin niitä olevan vain neljä. No, eilen bongasinkin viisi. Mutta silti auttamattomasti liian vähän... noita mahtuisi altaaseen kevyesti kyllä vaikka parikymmentäkin. Ja alkaisi varmaan jo näyttämään kunnon parvelta tuo määrä. Harmi, ettei noita taida olla kovin helposti saatavilla...

Mutta nyt sitten autotallissa odottaa 530-litrainen allas silikonitahrojen (yms. muun sonnan) putsaamista :D. Jalustasta pitäisi toinen päätylevy maalata ja mahdollisesti tarvii rakennella hyllyjä (ainakin toiselle puolelle). Monimetallivalaisimet sitten tarttui mukaan, vaikka hiukan epäilyttää, otanko noita käyttöön. Voi olla, että myyn etiäpäin... ja äsken tuossa tutustuin noihin ulkosuodattimiin ekaa kertaa elämässäni. Eivät vaikuttaneet kovin monimutkaisilta laitoksilta :mrgreen:. Mutta miten on, mitenkäs helposti nuo hajoaa/alkaa vuotamaan liitoksista tms.? Taidan aloittaa tästä uudesta projektista mahd. pian uuden threadin, olen nyt intoa piukassa :mrgreen:. Ja kai muuten jollain olisi sitten halvalla myynnissä kasveja?? Tuohon altaaseen menee pari kolme...

-----

Ja anteeksi, olen höpöttänyt vaan isosta altaastani, vaikka osalla meistä on isompiakin [:I] , anteeksi. Olen vaan niin innoissani, kun tuo 175 litraa on tähän asti ollut se suurin.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Itse kyllä yllätyin iloisesti, kun löysin yhden suppusuun lisää, kun luulin niitä olevan vain neljä. No, eilen bongasinkin viisi. Mutta silti auttamattomasti liian vähän... noita mahtuisi altaaseen kevyesti kyllä vaikka parikymmentäkin. Ja alkaisi varmaan jo näyttämään kunnon parvelta tuo määrä. Harmi, ettei noita taida olla kovin helposti saatavilla...
Mäkin kaipaisin lisää kirjosuppusuita, kokeeksi ostin eräältä aw-läiseltä 6kipaleen parven, epäilin etten sais hengissä pysymään :mrgreen: vaan komiasti nuo tuolla mennä porskuttaa, samoin tarvis löytää yksinäiselle kynäkalalle parvi tuonne. Se taitaa raukkaparka kuvitella olevansa kans suppusuu :roll:
Ja kai muuten jollain olisi sitten halvalla myynnissä kasveja?? Tuohon altaaseen menee pari kolme...
Tuu sopuhintaan perkaamaan mun kipot... Tosiaan keittiön varastokippokin koki putkien vaihdon myötä kasvupyrähdyksen, nyt ei meinaa kaloja seasta erottaa, keittiön pöydälläkin taas lojuu melkein puol ämpärillistä kasveja, jotka ei sovi mihinkään... toki viimeviikolla saapuneella saksan kasvitilauksellakin SAATTAA olla osansa asiassa :mrgreen:
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tia-Teresia kirjoitti:...
Tuu sopuhintaan perkaamaan mun kipot... Tosiaan keittiön varastokippokin koki putkien vaihdon myötä kasvupyrähdyksen, nyt ei meinaa kaloja seasta erottaa, keittiön pöydälläkin taas lojuu melkein puol ämpärillistä kasveja, jotka ei sovi mihinkään... toki viimeviikolla saapuneella saksan kasvitilauksellakin SAATTAA olla osansa asiassa :mrgreen:
Löytyisikö taka-alalle jotain jännää, erilaista tai värikästä? :D
Kattarit mussuttivat multa tammenlehväruohot. 8-)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori

Punatimanttiahven.
Varsinainen hirviö, tappaa kaiken minkä kiinni saa, tappoi jopa oman puolison kun poikaset oli pieniä.
Ei ikinä enää mulle moisia otuksia.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Kiitos Tia-Teresia, takuulla tulen :D.

Nallurainen: Auts :?. Toisaalta joillakin on ollut hyvin lauhkeitakin yksilöitä, mutta mutta... no, katsotaan mitä noista omista kasvaa. Jos alkavat terrorisoimaan allasta, niin saavat kyllä lähtöpassit aika äkkiä.

Vapautin äsken karanteenilaiset altaaseen. Yksi tetroista on hävinnyt mystisesti johonkin 8O :?. Alkaessani onkimaan jo laskin, ettei niitä ole kuin yhdeksän. Enkä ole löytänyt vielä edes lattialta sitä yhtä. Eikä karanteenissa ollut partamonnia, joka olis saanut raadonkaan niin nopeasti syötyä. Joka päivä kun on tuota karanteenia tullut tuijoteltua, niin varmasti olisin nähnyt sen raadon. Mutta tetrat saivat jo yhtä lukuun ottamatta välittömästi kauniin punaisen värin :). Ja monniset tohottavat jo pohjalla, saa nähdä millainen vauhti on edessä kun annan sapuskaa hetken päästä :). Ahvenet ei oikein tienneet, miten suhtautua toisiinsa :mrgreen:. Vähän tuntuivat pyörivän toistensa ympärillä elkein "kukas piru sinä olet?".

Ja voi taivas, mutta revin vielä hiukseni noiden silikonitahrojen poiston kanssa tuosta uudesta altaasta [}:)]! Ei tunnu lähtevän raaputtamalla (tosin oli sen verran tylsä mattopuukko, että pakko koittaa kokeilla vielä jollain muulla) eikä edes asetonilla... ARGH. Neuvoja? Muuten en voi kuin toivoa, että nuo tahrat häviää näkyvistä kun altaan täyttää vedellä :|. Tämän siitä sitten saa, kun koittaa päästä halvalla...

-----------

Avasinpa aiheen tuosta allasprojektista -> http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 2#p7053132
Ja laitoinpa sitten sen bloginkin pystyyn :D: http://marjutinakvaarioprojektit.blogspot.com/
Nuutti
Junior Member
Junior Member

Akvaristilla sitä riittää puuhaa nykyään, mutta harrastukseen menevää aikaahan ei lasketa!

Meillä on ainakin neljä kuparimonnisen ja kuusi albiinomonnisen poikasta vielä hengissä. Eilen ihmettelin kun eivät kovin liikuskelleet, mutta sitten totesin lämpötilan laskeneen.. ja heivasin koko kipon pesuhuoneen puolelle missä lämpöä piisaa niillekin. Nyt taas kulkevat.

Omenakotiloiden munarypäs nököttää yhä samanlaisena.. täytyykin tarkastaa täältä milloin tuo meille ilmestyi. Kovasti odotamme pikkuomppujakin. No höh, 14.9. tuo vasta ilmestyi ja 2-4 viikkoa pitäisi kestää.. Ei siis tarkalleen edes tuota kahta viikkoa vielä ole odotettu.. :roll:
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Hienoa että monnisvauvat jakselee hyvin :D. Ja odottavan aika on pitkä :mrgreen:.

Tuntuu tätä ohjelmaa riittävän. Diivosin altaan tänään ja koitin räpsiä asukeista kuvia surkealla kamerallani. Hauskojakin kuvia tuli, jotain löytyy nyt blogisivultani, teremenoa vilkaisemaan :). Anteeksi myös, että sivusto saattaa olla sieltä täältä hiukan "repsahtanut", olen meinaan aika vauhdilla sitä pykännyt ja kokeillut ja säätänyt, joten parantamisen varaa on vielä paljon. Mutta sen aika on sitten, kun kerkiän.
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori

Kumpia albiinoja ovat, kupareita vai täpliä?
Omat ovat täpläalbiinomonnisia.
Lisääntyivät kuin pienet kanit kun olivat lajialtaassa, sittemmin kun on muita kaloja samassa altaassa niin lisääntyminen loppui,muut syövät mädin.
Nuutti
Junior Member
Junior Member

Albiinot ovat mielestäni kuparimonnisen albiinomuotoa. Silmien ympärillä ei ole tummaa rinkulaa, mistä ne sitten käsittääkseni pitäisi erottaa? Meillä keräsin kudun siis talteen, muuten olisi kyllä mennyt parempiin suihin. Toivottavasti saan noista kasvatettua edes itselle parveen lisää porukkaa.

Mulla on edelleen myös hakusessa se keskiveden kala, ei ole tullut tarjouksia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”