Killipark-kokemuksia

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Killipark-kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

ristiakva kirjoitti:Voiko killinkasvattaja pitää kesälomaa?
Se riippuu varmasti killien elinkaaren vaiheesta. Lomaa ei oikeastaan voi pitää kun poikaset ovat 0-50 päivän ikäisiä. Tätä vanhemmat kalat voisi käsittääkseni ruokkia automaatin avulla, jos laji hyväksyy kuivaruoan. Tätä nuoremmat taas eli käytännössä inkuboitumassa olevat mätimunat voi jättää oman onnensa nojaan kuukausiksi.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Nyt ollaan Pekka Routalemmen sanoin jännän äärellä. Saattaa olla, että ensimmäiset killit alkavat kupsahdella vanhuuttaan. Näin saadaan selville todennäköinen lajin elinikä ja toiseksi tämä merkitsee vääjäämättä sitä, että minun tehtävä valmisteluja seuraavan sukupolven inkubaatioon. Sankarivainajamme oli nimeltään Unto ja ikää oli kuollessa 183 vuorokautta eli hieman yli puoli vuotta. Hänellä oli taivaallinen elämä samassa altaassa kahden himokkaan tyttösen kanssa. Merkit lähdön läheisyydestä alkoivat eilen, kun kala ei enää jaksanut kiinnostua lisääntymispuuhista eikä ruokakaan enää maistunut. Vasen silmä oli turvonnut. Tänään kala makoili pohjalla raskaasti hengittäen kunnes kuoli. Unto olisi ollutkin siitospuuhiin liian pienikokoinen. Se saavutti tuskin neljän sentin kokonaismittaa. Nyt siemennyspuuhiin on komennettu ja siirretty Reetu, joka onkin huomattavasti suurempi könsikäs. Hyvän tuloksen aikaansaamiseksi siirsin altaaseen vielä kolmannen naaraan.
Nothobranchius eggersi red male died 183 days old (2).JPG
Nothobranchius eggersi red male died 183 days old (2).JPG (67.38 KiB) Katsottu 8626 kertaa
Nothobranchius eggersi red male died 183 days old (3).JPG
Nothobranchius eggersi red male died 183 days old (3).JPG (113.43 KiB) Katsottu 8626 kertaa
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

194 days old pair Nothobranchius eggersi red Rufigi River TAN 95-07.JPG
194 days old pair Nothobranchius eggersi red Rufigi River TAN 95-07.JPG (137.67 KiB) Katsottu 8591 kertaa
Ms L
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Ms L »

Laitoin pikkuakvaarion keskenkasvuisen (keltainen smaragdiviuhkapyrstö) samaan akvaarioon muiden kanssa (2 punaista smaragdiviuhkapyrstöä, tyttöjä). Kunpa tuo keltainen osoittautuisi pojaksi!

Suurin osa munista on edelleen myyntipakkauksessaan, en ole saanut aikaiseksi laittaa niitä likoamaan.
  • 54 l, perustettu 05/2011: petokotiloita, 5 leväsukarapua, 9 hehkutetraa ja 15 sinineontetraa
    54l: Nothobranchius korthausae - smaragdiviuhkapyrstö
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jos kalassa on vähänkään väriä, se on poika. Noin kuukauden iässä sen huomaa.
Ms L
Junior Member
Junior Member

Yhtä tumman harmaa se on kuin muutkin, mutta pyrstö ja evät ovat raidalliset toisin kuin noilla vanhemmilla. Joten olen vieläkin toiveikas..
  • 54 l, perustettu 05/2011: petokotiloita, 5 leväsukarapua, 9 hehkutetraa ja 15 sinineontetraa
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

OK, en osaa sanoa, kun meillä on eri lajit kyseessä, enkä löydä noiden korthausae-lajisten kehityskuvia netistä.

Minä aloitin tänään uuden vaiheen harrastuksessa ja aloin kerätä munia. Tähän oli pakko ryhtyä, koska populaatio käy jo vähiin. Minulla oli aluksi 74 sukukypsää kalaa. Myymieni ja lahjoittamieni kalojen jälkeen jäi jäljelle alle kaksikymmentä yksilöä. Nyt näistä on kolmen viikon sisään menehtynyt kolme kalaa, joten ei auttanut muu kuin ryhtyä toimiin sukupuuton estämiseksi. Naaraita on enää viisi ja koiraita noin kymmenen. Keitin tuon thaimaalaisen turpeen ja laitoin sen pakastusrasiaan. Pohjalle panin painon ja kanteen reiän. Nyt näitä on kahdessa altaassa. Jännityksellä seuraan kiinnostaako rasia kutupaikkana enemmän kuin altaan pohja. Jos näin ei ole, täytyy kokeilla paljasta allasta. Aion pitää rasioita viikon päivät altaissa.
Breeding boxes (2).JPG
Breeding boxes (2).JPG (76.39 KiB) Katsottu 8560 kertaa
Breeding boxes (1).JPG
Breeding boxes (1).JPG (85.17 KiB) Katsottu 8560 kertaa
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

"So far so good." Eilen Reetu lemmiskeli vielä rasian alla, mutta tänään hän on vokotellut tyttöjä ainoastaan sisustamassani lemmenkolossa. Rasian sivusta voi seurata tapahtumaa varjoteatterina. Reetu laittaa selkäevän kaarelle ja pitää sillä tyttöä paikoillaan. Hetken päästä se irrottaa otteen ja heilauttaa voimakkaasti pyrstöään niin että turve lentää. Valitettavasti ei onnistu kuvaaminen näillä kulmilla.
204 days old N. eggersii in breeding box.JPG
204 days old N. eggersii in breeding box.JPG (90.23 KiB) Katsottu 8545 kertaa
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tänään otin turpeen kuivumaan sanomalehdelle. Täytyy iltasella pussittaa tuo. Munia näyttäisi olevan kummassakin satsissa. Kesäkuun alkupuolella sitten nähdään miten vesitys ja kuoriutuminen onnistuvat. Munien läpimitta on alle yhden millimetrin. Niitä on hyvin vaikeaa erottaa, koska ne ovat niin läpikuultavia ja silmäni eivät oikein ole enää tässä iässä terässä.
N. eggersi peat drying (1).JPG
N. eggersi peat drying (1).JPG (192.91 KiB) Katsottu 8514 kertaa
N. eggersi peat drying (2).JPG
N. eggersi peat drying (2).JPG (48.22 KiB) Katsottu 8514 kertaa
Ms L
Junior Member
Junior Member

Minulta kuoli nyt vanhin killi. Siellä se makasi akvan pohjalla kun palasin parin päivän matkalta :-(

2 jäljellä. Saa nähdä onnistuvatko lisääntymään. Eri sukupuolta ne varmaan ainakin ovat, niin erinäköiset.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Nothot alkavat kupsahdella hieman yli puolen vuoden iässä. Näin ainakin minulla on käynyt. Nyt kun ikää on jo yli seitsemän kuukautta niin viitisen kappaletta on menehtynyt. Mutta sinullahan taisi vielä olla niitä munia "kastamatta". Ajattelin, että kerään vielä munia juuri niiltä yksilöiltä, jotka elävät pisimpään. Näin luulisin saavani luotua ajan kanssa sellaisen geeniperimän, joka on paitsi kestävä myös mahdollisimman pitkäikäinen. Sukurutsaa ei pitäisi kuitenkaan olla vielä rasitteena, koska munia oli niin paljon jo lähtötilanteessa. Miten tästä tulee mieleen Joseph Mengele ja "Brasilian pojat"?

Laita fotoa.
nipukka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nipukka »

Olen tekemässä tilausta tuonne firmaan. Oliko jotain hinta rajaa tai jotain tuonnissa? Yritin katella Eviran sivuilta mut en löytäny tietoa mitä hain.
Kotona pörisee 200 litranen merivesi allas, 30L Taistekala uros, 60L Taistelukala naaras allas, 250L tuleva aksolottien asumus. 30L nano tekeillä...
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

nipukka kirjoitti:Olen tekemässä tilausta tuonne firmaan. Oliko jotain hinta rajaa tai jotain tuonnissa? Yritin katella Eviran sivuilta mut en löytäny tietoa mitä hain.
No jos tilauksen kokonaisarvo ylittää 22 euroa, siitä kai käsittääkseni pitäisi maksaa arvonlisävero. Tullimaksu tietysti saattaa ensin pätkähtää tuon hinnan päälle, joten rajan määrittäminen voi olla hankalaa. Minä en tiedä mikä on mätimunista perittävä tulli vai onko sellaista ollenkaan. En myöskään tiedä voiko noita tuoda ilman lupaa ja dokumentteja. Olen asiaa pähkäillyt viime kesän jälkeen, enkä halua rikkoa mitään säännöksiä, joten etsin mätimunien toimittajaa EU-alueelta. Niitä kyllä löytyy. Mailailin erään maltalaisen (oikeastaan britti) killiharrastajan kanssa, joka on harrastanut näitä jo vuodesta 1970. Sieltä pitäisi tulla minulle Nothobranchius korthausae mafian munia ja mikromatoymppi ihan lähipäivinä. Tämä kalakanta on ollut niin kauan viljelyssä, ettei luonnon "oikeaa" esiintymispaikkaa tai keräilyvuotta ole tiedossa. Hinta oli 10 euroa PayPallilla (30 munaa ja madot päälle). Jos erä kuoriutuu hyvin, minä voin "mainostaa" täällä enemmänkin. Itse asiassa Euroopasta löytyy paljon enemmän lajeja kuin tuolta Thaimaasta tai Kiinasta (joita myydään AquaBidissä ja eBayssä), täytyy vain etsiä. Munien levittäminen on killiharrastajille ja - järjestöille pyhä missio.
nipukka
Junior Member
Junior Member

Siis poikasethan elää vaikka sangossa ekat viikot mut pidättekö jonkun lampun alla että tulee valoa?
Kotona pörisee 200 litranen merivesi allas, 30L Taistekala uros, 60L Taistelukala naaras allas, 250L tuleva aksolottien asumus. 30L nano tekeillä...
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

nipukka kirjoitti:Siis poikasethan elää vaikka sangossa ekat viikot mut pidättekö jonkun lampun alla että tulee valoa?
Minä en ole erikseen laittanut valoa, mutta hajavaloa tulee muista akvaarioista ja huonevalaisimesta.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No jäivätkö Nipukan munat tulliin? Minäpä kastan Maltalta tulleet N. korthausae mafiat ensi viikonloppuna.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

266 days old Nothobranchius eggersi red male Rufigi river TAN 95-07.JPG
266 days old Nothobranchius eggersi red male Rufigi river TAN 95-07.JPG (268.2 KiB) Katsottu 8251 kertaa
nipukka
Junior Member
Junior Member

Ei jääny tulliin :D
Tänään kastoinen ekat ja äsken kävin katsomassa niin muutama fisu siellä uiskenteli jo. Kyllä on pieniä kavereita, hyvä että näkee 8O
Kahta eri lajiketta tilasin ja toinen satsi sai jäädä vielä odottamaan kun ei silmäpareja näkynyt vielä. Laitoin hobby artemia kasvamaan mut ne ei tahdo kuoriutua. Oisko vinkkejä kasvatukseen ja hyviin merkkeihin. Kohta tulee propleema mitä annan ruuaksi? Muovi altaan laitoin jo valmiiksi odottamaan siirtoa jos pien eläimiä kerkeis tulla. Nyt olis kaikki tieto ja taito tervetullutta! Ja kiitos etukäteen :)
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Eipä minullakaan hirveästi ole näistä kokemusta, mutta koko ajan viisastutaan. Killiparkhan lähettää niitä keijukatkan munia sellaiset kapselit ikään kuin kaupan päälle. Niiden pitäisi olla juuri sopivan kokoisia kuoriutuessaan ensiravinnoksi. Vastakuoriutunut Artemia on nähdäkseni Nothoille liian suurta ensimmäisinä päivinä. Mikromadot kyllä menevät ja likoeläimet.

Artemian kasvatuksessa käytän Meiran karkeaa merisuolaa ja näitä:

http://fish.aquaristic.net/Sera-Brine-S ... 425-g.html

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... temartic_e

Artemia kuoriutuu kyllä, jos suolaa on sopiva määrä ja munat kunnossa, 24-48 tunnissa.
nipukka
Junior Member
Junior Member

Minä tekasin tee se itse version tuosta artemia kasvattamosta. Otin mallia muistaakseni Seran merkistä. Multa löytyy myös Hobby kasvattamo mut en ole saanu arteemiaa siinä kuoriutumaan. Mihin määrään ja kuinka paljon laitat vesi suola suhteen? Oisko siinä mulla virhe. Hobbyn kasvattamo ohjeilla olen yrittänyt.
Mulle tuli kaupanpäälle 2 kapselia niitä keijukatkoja ja 2 ostin lisäksi. Mites niitä kasvatellaan kun enkku hieman huono kieli mulla.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Olen kokeillut erilaisia suolapitoisuuksia ja tuolle Seran munalle tuntuu 1rkl karkeaa merisuolaa/0,5 litraa vettä/0,5tl munia olevan aika passeli. Munien määrän voi tuplata, jos tarvetta on enemmän. Lämpöä on 24 astetta ja kahdessa vuorokaudessa ei kuoriutumattomia munia enää juuri ole.

Keijukatkan munat laitetaan vain veteen (ei kovin lämpimään, mutta kuitenkin valoisaan paikkaan) ja ne kuoriutuvat 24-48 tunnissa. En ole niitä itse kasvattanut isommiksi, vaan laitoin tuota keijuvettä killien kasvatusaltaaseen ensimmäisinä päivinä. Minulla ei ole keijukatkat enää käytössä.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tuliko Nipukalle menestystä vai pelkkää kokemusta?
nipukka
Junior Member
Junior Member

Mulla uiskentelee isossa muovirasiassa n. 20kpl killejä. Lähdetään reissuun su joten viikon päästä kun palataan niin kastan munat uudelleen :) Hyvin on tuntunu pärjäävän. JOka päivä lisään akvaariosta vettä n. 2dl. Reissun jälkeen olis tarkoitus laittaa pillisuodatin ja lämmitin altaaseen. Elämme jännittäviä aikoja 8-)

kirahvi1 kirjoitti:Tuliko Nipukalle menestystä vai pelkkää kokemusta?
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Hieno juttu, mutta selviävätkö nuo 20 viikkoa ilman äidillistä huolenpitoa? Minä olen kokeillut vaihtaa puhdasta hanavettä, enkä ole todennut sen olevan vaarallista. Minä luulen, että lämmitin ei ole välttämätön näillä kaloilla. Maltalainen harrastaja kertoi, että kun siellä on sen 30 astetta kesäisin, niin kalat kasvavat ja kehittyvät nopeammin, mutta saattavat kuolla jo neljän kuukauden iässä. Viileämmässä kehitys on hitaampaa, mutta elinikä huomattavasti pidempi.
Ms L
Junior Member
Junior Member

Päivitetäänpä vähän. Eli toinen naaras kuoli heti ensimmäisen perään, juuri ennen kuin uros ehti sukukypsäksi :-( Uros on vieläkin hengissä, vaikka on raukka uiskennellut tuolla ypöyksin jo useamman kuukauden. Onkohan urokset pitkäikäisempiä kuin naaraat? Laitoin uuden satsin munia likoamaan, mutta se epäonnistui, vesi pääsi pilaantumaan. Munia on vielä jäljellä, mutta en osaa päättää kastaako ne vai ei. Uros ehtii varmaan kuolla ennen kuin munista ehtii kasvaa lisääntymisikäisiä. Toisaalta minulla on tässä koko ajan sellainen elämäntilanne, etten tiedä joudunko yhtäkkiä muuttamaan, joten en ole varma onko nyt hyvä hetki kasvattaa poikasia.

Keijukatkan kasvatusta en ole myöskään toistaiseksi oppinut. Haluaisin saada ne ihan lisääntymään, mutta ne kuolevat aina ihan pieninä. En tiedä mitä teen väärin. Täytyy varmaan tilata ennen syksyä lisää munia. Tosin muistelen että keväällä olisi muuttunut jokin säädös, ja ulkomailta tilaaminen olisi muuttunut jotenkin hankalammaksi?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”