Nostalgian lyhyt oppimäärä

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Kevis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Siltsu: Ei pysty jättämään, lupasin miehelle pyhästi että kolme allasta on maksimi. :? Ainakin tässä asunnossa. :mrgreen: Että kyl se vaan niin on, että loppuvuodesta viimeistään 2 metrinen allas hakuseen ja sinne siirtyy sitten tämän 340 litraisen asukkaat ja muu sisältö.

Mirauria & pisarat2: Suuruudenhulluus kunniaan! Pikku sewelliat ja aikuisetkin sewelliat ovat niin söpöjä! Sunnuntain ja maanantain, kun ne olivat vielä vähän arkoja ja nopsaliikkeisiä niin nuo pienimmät muistuttivat ajoittain mua hämähäkeistä ja säikäyttelivät siis mua. :mrgreen: Mutta nyt tuohon niiden vipellykseen on jo tottunut ja ne uivatkin kaikki rauhallisemmin. Että tekin siitä vaan suunnittelemaan niitä sewellia lineolata lajialtaita! ;)

Alla pari updatekuvaa 140l ja 340l. Paloittelen luultavasti viikonloppuna maailmanloppu-altaan liuskekivet ja teen sen altaan parissa jotain muutakin. Sen sora jäi nyt sitten tosiaan jälkitoimitukseen, saapuu ties milloin. Kunhan saapuisi. Ja pliis, ihmiset! Myykää mulle jaavansammalta ja vellamonsammalta! :)

Kuva
Kuva

140 litraiseen istutin kalojen oston yhteydessä lauantaina saadut vesimiekat ja lumpeen tuossa maanantaina. Keltakääpiöahvenet ovat vieläkin ihan haamuolentoja, kyllä ne nyt näyttäytyvät jo päivällä altaan etuosassa, mutta ovat paljon persoonattomampia kuin oletin/odotin. Noh, odotellaan vielä lisää. Vastahan ne ovat alle viikon olleet altaassa, josko sitä luonnetta alkaisi löytyä. Toivottavasti reipastuvat syömisen suhteen, tällä hetkellä altaan ruokituimmat pari tetraa tuntuvat olevan noiden uusien kääpiöahventen kokoa. :roll:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

340 litraisesta poistin sen liuskekiven (koska se oli väärän värinen musta 8O – kreisiiii, tiedetään :roll: ) ja laitoin tilalle lisää pieniä koristekiviä. Juovaperhosnuoliaiset ovat alkaneet kotiutua ja niitä näkee parhaimmillaan 5 yhtä aikaa esillä eikä kivien alla/takana piilossa. Tulijuovabarbit eivät ole yrittäneet maistella/syödä ketään nuoliaisista ainakaan minun nähden ja tätä vahvistaisi myös se, että pikkuisimmat nuoliaiset uskaltavat jo käydä valoisaan aikaan korkeallakin lasissa hengailemassa. Tulijuovabarbit leikkivät ihan ihmeleikkejä, olen maanantaista lähtien kirjoittanut kalenteriin ylös niiden touhuja. Eilenkin tekivät illalla valojen sammuttua omituisen kalapallon koko parven voimin. 8O Altaan vieressä oli jalkalampussa valo, jonka ansiosta näin tämän. Ovat kyllä tosi mielenkiintoisia seurattavia, ei meinaa iltaisin malttaa nukahtaa kun altaan näkee sängystä hyvin. Ruokakin kelpaa jo, surviainen parhaiten, mutta hiutaleetkin näyttäisivät jo menevän.
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Heska »

Kevis kirjoitti:Ei pysty jättämään, lupasin miehelle pyhästi että kolme allasta on maksimi. :? Ainakin tässä asunnossa. :mrgreen: Että kyl se vaan niin on, että loppuvuodesta viimeistään 2 metrinen allas hakuseen ja sinne siirtyy sitten tämän 340 litraisen asukkaat ja muu sisältö.
Mutta jos koosta ei ole ollut puhetta niin hommaat kolme 2 metristä allasta niin johan mahtuu kaloja :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Mulla on täällä sewellia-pohdinnat jo kovassa käynnissä. Täytynee muokata se tuleva iso kippo niin, että niitä voin sinne majoittaa. Mutta... Meniskö ne lehtikalojen kanssa? Siis kun virtausta mietin. Hmmmm... Tai sit hommaan lisää kippoja :mrgreen: Ton sohvan voi vaikka myydä tai jotain, että mahtuu :twisted:
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

mirauria kirjoitti:Tai sit hommaan lisää kippoja :mrgreen: Ton sohvan voi vaikka myydä tai jotain, että mahtuu :twisted:
Juu juu, juuri näin! :mrgreen: Kun mä istuskelen sohvalla, mietin usein, että eikö telkkarin voisi nostaa tuosta kaapista seinälle ja siihen alle 3 metrinen allas. Sen kokoiseen jalustaan saa jo riittävästi umpiovisia kaappeja ulkkareille ym akvaroinalle ja sitten muutama avohylly niille vahvareille ym. Mitähän kalat tykkäis subbarin jumputuksesta? 8O
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Siltsu kirjoitti:
mirauria kirjoitti:Tai sit hommaan lisää kippoja :mrgreen: Ton sohvan voi vaikka myydä tai jotain, että mahtuu :twisted:
Juu juu, juuri näin! :mrgreen: Kun mä istuskelen sohvalla, mietin usein, että eikö telkkarin voisi nostaa tuosta kaapista seinälle ja siihen alle 3 metrinen allas. Sen kokoiseen jalustaan saa jo riittävästi umpiovisia kaappeja ulkkareille ym akvaroinalle ja sitten muutama avohylly niille vahvareille ym. Mitähän kalat tykkäis subbarin jumputuksesta? 8O
Tuumasta toimeen siis! Se hyvä puoli tässä yksin olemisessa, ettei tartte keltään kysellä mitään. Karvakaverit ei ihan hirveen äänekkäästi kitise vastaan :mrgreen:
Kevis
Junior Member
Junior Member

Heska: En uskalla sanoa enää, että ei, koska tää eskaloituu koko ajan... :mrgreen: Salaisissa suunnitelmissa olisi jo kesän jälkeen päivittää 140 litrainen 200 litraiseen.
mirauria: Jos laittaisi ylimitoitetun kiertovesipumpun puhaltamaan pohjaa pitkin yhteen reunaan? Sitten jäisi lehtikaloillekin jotain tyveä? Tai sitten lisää kippoja. :mrgreen: Mää myisin eka pois lipastot ja telkun, kyllähän sohva pitää olla mistä kattella kaikkia akvaarioita.
Siltsu: Yritin itsekin lukea jotain kaloista+kovaäänisestä musiikista, mutta ne tekstit oli joko mutua tai sitten ihan liian tieteellistä engelskaa että olisin jaksanut lukea. :roll: Mutta meidän punapäätetrat diggailee Ajattaraa, Turmion Kätilöitä, kaikkea raskasta. Sitten taas uutukaiset, tulijuovabarbit, eivät tähän mennessä ole ilmaisseet pitävänsä mistään musiikista. Tetrojen ”musiikkitykkäys” eli se, että ääniaaltojen vaikutus veteen ei haittaa niitä ilmenee siten, että ne tulevat keskivedestä pintaveteen ja uivat rauhallisesti. Niitä tuntuisi kiinnostavan, että mitä tapahtuu. Mutta joo, mun tieteelliset tutkimukset...eivät ole kovin tieteellisiä.

Heitin 340 litraiseen pari ylimääräistä puuksi meinattua oksaa.
Kuva

Sitten se 63 litraa maailmanloppua. Sora puuttuu, sammalia puuttuu. Mutta tästä se lähtee!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

To be continued...
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Kevis kirjoitti:mirauria: Jos laittaisi ylimitoitetun kiertovesipumpun puhaltamaan pohjaa pitkin yhteen reunaan? Sitten jäisi lehtikaloillekin jotain tyveä? Tai sitten lisää kippoja. :mrgreen: Mää myisin eka pois lipastot ja telkun, kyllähän sohva pitää olla mistä kattella kaikkia akvaarioita.
Noku telkkarin seinälle ei mahdu ja siihen viereen tulee jo sitten se iso. Lipastoja mulla ei ole. Paitsi semmoisia, joiden päällä nököttää joku kippo. Samaten sohvapöydällä. Eli ainoa vaihtoehto on myydä sohva. Ja mulle jäis vielä kaks säkkituolia, joissa ihailla akvoja. :mrgreen:

Hyvältä näyttää muuten. Tuo 340l on hieno ja maailmanlopusta tulee kerrassaan upea!
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Heska »

Totta maailmanloppuakvaario kuvaa ei passaa näyttää meidän pojalle tai kohta on meidänkin akvaario täynnä ties mitä sotalelua :mrgreen:
Hienot akvat tulossa :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Sulla alkaa Kevis meneen tää homma ihan niinku kuuluukin: lapasesta :) Jokos oot mittaillu kämpästä paikkaa pikkuselle suolaselle purkille ;)
Kevis
Junior Member
Junior Member

mirauria: Ehkä telkkarin jalustan tilalle voi hankkia jonkun kaappirungon, jonka sisälle voi laittaa akvaarion ja telkkarin sit siihen päälle? Akvaarioharrastus opettaa näköjään kaikki harrastajat todelliseksi tilojen hyötykäyttäjiksi. :mrgreen:

Heska: No mutta sehän tarkoittaa vain sitä, että teilläkin pitää laittaa yksi allas pystyyn sitä varten, että poika saa sotaleluakvaarion. [;)]

Teemu Salonen: Homma on juu revinnyt täysin lapasista. Kaikki akvaarioharrastukseen liittyvät suunnitelmat riehuvat vapaana, miltei ilman hallintaa. :mrgreen: Se suolainen purkki ei onneksi ole vielä käynyt mielessä...tai on siinä määrin, että "ei pysty, tappaisin vaan kaiken". Katson suolaisten purkkien kuuluvan niille oikeille akvaarioharrastajille, jotka saavat homman toimimaan. :) Mähän nyt oikeastaan vasta vähän läträän pikkuisten purojen reunoilla. :mrgreen:

- - -

Kiitoksia vaan niille aquawebbiläisille, jotka ovat selkeästi laulaneet mulle Disneyn Tuhkimon "toiveesi toteutuu"-viisua. :D Keltakääpiöahvenet kävivät eilen syömässä tablettia ja tänään survaria ja vähän jo uskalsivat pörhennellä tetroille että "meidän tabletti". Toisilleen eivät uhittele vieläkään, ehkä vasta sitten kun altaaseen tulee koiras? Mutta se nyt on ihan sama. Tetrat eivät tietenkään reagoineet niiden evien levittelyyn ja pörhistelyyn mitenkään, eiväthän ne ota tuon partiksen uhoamistakaan enää todesta.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mä en saa makeassa vedessä edes vesiruttoa menestymään. Hankalammat kasvit sen sijaan rehottaa.

Suolaveden hoito on itseasiassa huomattavasti helpompaa kun makean. Ainut iso miinus siinä on perustamiskustannukset. Ota vaan se mittanauha käteen :D
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Homma lähtenyt hiukan lapasesta täälläkin, köh köh. Mutta mitäs pienistä! Mun tv-seinä on harmittavan lyhyt. Siinä kun on iso ikkuna. Mutta tuohon sohvan seinälle mahtuisi mainiosti ainakin toinen 2m purkki. Ja sitte tonne eteiseen vois laittaa kulma-akvan ja... Missä mun mittanauha on... Poistuu metsästysretkelle.

Edit. Niin ja hyvä, että mun nuotin vierestä laulelema veisu auttaa edes jotakuta. Vois omallakin kohdalla toimia :twisted:
Kevis
Junior Member
Junior Member

Hyvää juhannusta kaikille aqua-webbiläisille!

- - - - - -

Tänään oli viimeinen kerta kun hakkaan tuon Fluval Plus kolmosen altaan puhdistuksen jäljiltä henkiin - juhannuksen jälkeen lähtee joku uus peli tilaukseen, joka ei vie multa (lomalaisenakin!) järkeä.
Kevis
Junior Member
Junior Member

No niin! Pientä päivitystä taas. Laitoin Eheim pickup kakssatasen tilaukseen tuota 140 litraista varten. Ja jaavansammalta! Akvaarioon.fi:stä löytyi sitä, jee! Mun keltakääpiötyttöset taitavat olla jotain Opal versiota. Ainakin kaksi. Veikkailen tällaista, koska (ainakin) kahdelle niistä tulee ruokailun aikana/muuten pörhennellessä, värien voimistuessa, punainen raita pyrstön tyveen. Googlailin (tietenkin!) aluksi kauhuissani että mikä ihmetauti niillä on, mutta kun en löytänyt "punainen raita pyrstön tyvessä"-tautia, aloin googlailemaan tarkemmin keltakääpiöahvenia ja sieltä löytyikin sitten mainintaa opal versiosta, joilla on jotain punaista väriä naamassa ja pyrstön tyvessä. Joten jee, ei kriisiä.

Sain juhannuksena vihdoinkin nähdä ja kotiin lähtiessä mukaani sen isäni löytämän kannon. Laitoin sen kotona saaviin, mutta ei se varsinaisesti uppoamista siellä opettele, kun ei mahdu sinne kokonaan. Jynssäsin sitä tänään harjalla ja ajatuksena olisi huomenna laittaa se vedenvaihdon yhteydessä 340 litraiseen.

Tulijuovabarbit ovat kyllä veikeitä kaloja. Laitoin sinne altaaseen jokin aika sitten pari oksaa ja barbit ovat tosi innoissaan kulkemassa soran ja oksien välistä. Uskon, että ne tulevat diggailemaan tuosta kannostakin.

Ainiin vielä se! Zooplus ilmoitti laittaneensa tänään mun 30 kg soraa matkaan, jee! Pian pääsee jatkamaan maailmanloppuprojektiakin tosissaan!
Kevis
Junior Member
Junior Member

Päivitetääs tännekin pitkästä aikaa kuulumiset.

Juhannuksena saatu kanto on 340 litraisessa. Vuotaa ihan hirveästi tanniineja, vesi oli vielä eilen ruman ruskeaa, tänään vedenvaihdon jälkeen vain ärsyttävän kellertävää. Jaavansammal on laitettu 140 litraiseen. Laitoin maanantaina klöntin sitä myös 340 litraiseen, mutta kun olisin tänään sen vedenvaihdon yhteydessä kiinnittänyt kantoon, niin en löytänyt sitä mistään. Kumma.

Zooplussan kvartsisora on saapunut ja 1,5 säkkiä onkin siitä jo lisätty (10kg 63 litraiseen ja 10kg 340 litraiseen). 63 litraiseen tuli kasvien mukana roskakotiloita (tämä oli jo toinen kerta kun aluna pettää). Onneksi mulla ei vielä silloin ollut soraa altaassa, joten kun nyppiminen ja salaatinlehti-temppu eivät auttaneet niin tyhjensin koko altaan ja pesin lämpimällä vedellä ihan kaiken. Siitä on nyt viisi päivää, ei ole kotiloita näkynyt.

140 litraisesta kuoli yksi keltakääpiöahven. Se oli sellainen yksilö, joka tykkäsi vaan piileskellä, eikä tainnut pahemmin käydä syömässäkään. Kaksi muuta keltakäppänää voivat hyvin, viimeksi osoittivat tyhmänrohkeutensa vedenvaihdon yhteydessä hyökkimällä lapon kimppuun (bimbot!).

340 litraisen lamppu on saapunut jo pari viikkoa sitten, mutta oma terveys on reistaillut ja elämässä ollut vähän muutakin käänteitä niin en ole saanut aikaiseksi vielä vaihtaa sitä.

Eheim pickup 200 on aika lälly. Tai siltä ainakin tuntuu sen Fluval Plus 3:n jälkeen. Mutta en kaipaa yhtään sitä vedenvaihdon jälkeistä käyntiin hakkaamista. Pitää pitää ottoja silmällä, jos rupeavat viihtymään pinnalla pitää lyödä joku toinen suodatin/kiertovesipumppu sinne vielä pörräämään.

340 litraisessa ovat kaikki hengissä, sisustus on nyt kertaalleen muuttunut tuon kannon myötä.
Kuvia en saanut sieltä otettua kun tulijuovabarbit ovat niin reippaita uimareita. Otin sitten videota. Huomasin juuri, että kamera muuten pikkasen tärisee, alkoi olla verensokerit aika matalalla... Kuvalaatukin on huonompi kuin omalta koneelta katsellessa. Miksen osaa käyttää Youtubea. :| Ja miks Youtube on nyt väkisin yhdistänyt itsensä mun Google-tiliin? Buu. Ette saakaan videota kun en mä halua mun omaa nimeä täällä ihan itte ja tässä päiväkirjassa mainostaa. :roll:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Jotain etenemistä sentään tapahtuu. Mulle itselle iski vararikko, kun koiran hampulääkäri on kalliimpi kuin oletin. Menee sit varmaan syyskuulle lampun osto. Plää. Mutta jään odottelemaan niitä kuvia, kunhan saat otettua :mrgreen:
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Muuten tuosta youtube tilistä voit käyttää sun vanhaa youtube tilinimeä kyllä. En mäkään omaa google+ tiliä käytä vaan mun vanhaa missä oli tilaukset. Se vaan pitää vaihtaa youtubessa :)
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Kevis
Junior Member
Junior Member

mirauria: Samassa veneessä ollaan (vararikon suhteen). Mun on kuitenkin joulukuussa viimeistään saatava siirrettyä tulijuovabarbit kaksmetriseen, että sitten vaan visa vinkumaan. Oon nyt kuitenkin toiveikas, että saisin rahatilanteen tasaantumaan ennen sitä kun onhan tässä vielä kuukausia jäljellä. Mutkin pääsi yllättämään reilu vuosi takaperin tuo koiran hammaslääkäri! 8O Useampi satanen meni ja koira palautettiin harvahampaisena, tokkuraisena ja pissanhajuisena möykkynä. :mrgreen:

Ryusuzaku: Hyvä vinkki, vaan en mää osannu. :| Mutta haistatin googlelle ja youtubelle ja perustin tilin ihan vaan aqua-webiä varten. Eli tietyllä tavalla voitto kotiin! :mrgreen:

Alla videot 340 litraisesta ja 140 litraisesta. En tiedä miksi youtube tekee niistä noin huonolaatuisia kun varta vasten kuvaan ja tallennan muokatun videon koneelle parhaimmalla mahdollisella resoluutiolla. Nähtävästi mun videoita ei ole luotu julkiseen levitykseen.

Tässä 340 litrainen aka ruma ankanpoikanen.
http://youtu.be/lMRzRVo5tCY

Löysin muuten sen jaavansammaltupon tänään. Se on tuolla ihan taustalla yhden melalehden juurella. Pitää loppuviikosta onkia se sieltä ja kiinnittää kantoon. Vesi on tuollaista kellertävää. Työn alla...

Ja sitten vielä tämän hetken silmäteräni, 140 litrainen.
http://youtu.be/ktPJFkMEPcc

Ainoa marinan aihe tuossa altaassa on se, että partis p**koo koko ajan, ihan törkeitä määriä ja sitten se kuitenkin on mun silmissä koko ajan sellainen laiheliini. Ja toinen vesimiekka kärsii jostain kumman syystä. Liian lähellä lämmitintä? Pohditaan, tutkitaan.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Kallista tää harrastaminen. Luulis, että ois rahaa, kun ei oo enää hevosta, mutta höpsis. Vararikko iskee silti. Mokomat koirat ja kipot... Noooh. Viikon päästä jos saisin jopa vettä tuonne. Ja jos ei muuta, niin ainakin nuo pari juurakkoa saa opetella uppoamaan. Mälsä juttu tää vararikko.
Kivoilta näyttää nuo sinun akvat. Ja hyvät musat videoissa :mrgreen:
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Missä on se mun silmäterä? Kuvia ja tarinoita odotellessa... [;)]
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Joo hei! Mitä maailmanlopulle kuuluu? Minäki tahon tarinaa ja kuvia :P
Kevis
Junior Member
Junior Member

Siltsu & mirauria: Maailmanloppula rehottaa... Pitäis karsia sieltä sammalta ja vähän järjestellä paikkoja. Vähän oon nyt kuitenkin hiljentänyt suunnittelua ja väsäämistä, kun on itsellä muutto edessä, toivon mukaan heti ensi kuun alussa. Kun tietää, että pitää kaikki altaat siirtää, niin en viitsi alkaa vielä ankkuroimaan noita puita oikeille paikoilleen (tai mitään muutakaan).
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Kevis kirjoitti:Siltsu & mirauria: Maailmanloppula rehottaa... Pitäis karsia sieltä sammalta ja vähän järjestellä paikkoja. Vähän oon nyt kuitenkin hiljentänyt suunnittelua ja väsäämistä, kun on itsellä muutto edessä, toivon mukaan heti ensi kuun alussa. Kun tietää, että pitää kaikki altaat siirtää, niin en viitsi alkaa vielä ankkuroimaan noita puita oikeille paikoilleen (tai mitään muutakaan).
No okei. Saat anteeksi. Muutto myllää kuitenkin kaiken. :mrgreen:
Kevis
Junior Member
Junior Member

mirauria kirjoitti:No okei. Saat anteeksi. Muutto myllää kuitenkin kaiken. :mrgreen:
No mut, no mut... Jos mä nyt sit kuitenkin... Kun yhtä äkkiä vapautuikin tuo tuleva viikonloppu. Heti ensimmäisenä oli mielessä "minä ja maailmanloppula!". Mutta sitten ajattelin, että en laita asiasta tänne mitään jos en vaikka jaksakaan tehdä mitään. Mutta juuri totesin, että googlailin just reippaan tunnin pelkästään Fallout 3- ja Last of Us-maisemia. Et ehkä mä uskallan luvata puuhailevani ja kuvaavani jotain tuon parissa loppuviikosta. Mutta niitä puita en sahaa oikeaan kokoon! Enkä ankkuroi niitä mitenkään! Kun se muutto tulee kuitenkin. (Toivottavasti pian. Sen jälkeen saisi viimeistellä maailmanloppulan ja hankkia sinne kaloja! KALOJA, JEE!)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Uuuuuu jea!!! :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”