Niin se on kyllä tosi kaunis kala ja hauska seuratakin!kerttu kirjoitti:Hienon näköinen tuo kääpiörihma! Ja muutenkin iloiselta vilskeeltä näyttää.
No onneksi sain vähän apuja tuolta toisesta ketjusta, eli nyt pitää vain seurailla, eikä ainakaan vielä lääkitä.. Jospa tämä siis tästä!kalaton1 kirjoitti:Taistelukalan suhteen en osaa auttaa, toivottavasti tilanne selviää.
Mutta tuosta intianvesitähdikistä, roosasuoninen on kaunis mutta itseäni ärsytti sen kasvutapa. Se alkoi kasvamaan vaakatasossa ympäri allasta eikä siis noussut korkeusuunnassa ollenkaan. En tiedä johtuiko valaistuksesta vai onko se sen tapa kasvaa, netissä olen kyllä nähnyt kuvia jossa kasvaa suoraan ylöspäinkin.
Taistoa ajatellen meidän kalat tykkäävät kasveista jotka kasvavat pintaan asti. Erityisessä suosiossa meillä on jättiläisvallu jonka pinnan koukeroissa ''maataan'' kuin peremmillakin sohvilla. Jättivallu on tohon pikkasen iso, mutta ihan tollai vinkkinä.jennali kirjoitti:Hihii! Nyt on ehkä jo ihka oikea akvaariovalaisin tulossa tuohon taistiksen altaaseen!!Toivottavasti kaikki nyt menee hyvin ja saisin sen pikapikaa!!
Tosin sitten pitää siihen hommata putkikin, ennen kuin sen saa ihan käyttöön asti..
Mutta onpahan valmiina jo!
Ajattelin siihen tuon sylvanian aquastar -putken laittaa, kun valaisin on yksiputkinen ja saman vahvuinen aquastar -putkellahan pärjäsi ihan ok tuolla 98l seuralassakin, mitä nyt vaativammat kasvit kituuttivat ja muutkin kasvoivat tosi hitaasti, mutta taiston allashan on pienempi (61 l), niin uskon että sinne on riittävän tehokas kasveillekin!
"Uusi" pikku kantokin täytyy maanantaina hakea matkahuollosta (perjantaina kyllä jo tuli ilmoitus, että voi paketin hakea, mutta poika parkani on kipeänä ja isäntä töissä, niin en sitten hennonut häntä yksin kotiin jättää.. Mutta heti maanantaina täytyy kanto saada hyppysiin, että pääsee katsomaan, tuleeko se seuralaan, siihen mihin sitä ajattelin, vai tuleeko sittenkin taistolle!). Sitten täytyisi rueta sitä hiekkaa/soraa miettimään tarkemmin. Mietin siihen jo hiekkaa, väriltään caviar, mutta kun ei tiedä, mille se sitten näyttää luonnossa ja vedessä (katsoin sitä eräässä nettikaupassa, mutta näytti mainoskuvassa kumman sinappiselta ja liian tasaiselta se väri..
Haeskelen sellaista oranssihtavan sävyistä pohjaa, niinkuin seuralassakin on!
). Samoin mietityttää sekin, että nostaako se jotain arvoja, tai onko jopa värjättyä (sellaista hiekkaa en tosiaan halua!
) ja raekokoakaan ei siellä sille hiekalle mainittu..
Kasvejahan minulta löytyy taiston akvaan vaikka heti, kunhan vain seuralasta katkoo ja kaivelee!
![]()
Vallisneriaa ja sitä "weeping" -sammalta etsiskelen sitten myöhemmin (niin ja samalla tarvitsen muuten sitten sen kippuraisen oksan/juurakonkin siihen akvaarion keskelle, katseenvangitsijaksi!) AAAAK, miten jännittävää vihdoin aloittaa tuo pitkään suunniteltu projekti!!
..Sormetkin syyhyävät jo!!
![]()
Niin ja ne juovikkaat kivet kaivellaan heti lumien sulettua!!
Meidänkin taisto tykkää makailla kasvien oksilla ja lehdilläRiippasaarni kirjoitti:
Taistoa ajatellen meidän kalat tykkäävät kasveista jotka kasvavat pintaan asti. Erityisessä suosiossa meillä on jättiläisvallu jonka pinnan koukeroissa ''maataan'' kuin peremmillakin sohvilla. Jättivallu on tohon pikkasen iso, mutta ihan tollai vinkkinä.
Ei kun minun mielestä tuo "spiral" on tavallinen, voi olla että se on just toi "spiralis" ja muistin sen vaan spiral nimellä!mirauria kirjoitti:Onko tuo spiral kierteisvallisneria? Vai? Vallisneria spiralis on ainakin tavallinen. Ja mulla on sitä muuten 40l lootassa. Pätkin vaan tosiaan lyhyemmäksi, kun alkaa peittää liikaa pintaa, ettei muut kasvit saa valoa. Mutta ainakin omasta mielestäni ongelmaton pienemmässäkin, kun varsin nätisti antaa itseään pätkiä, eikä vedä palkokasvia hengitysteihin.
Heh, joo, siis ihan tarkotuksellahan mää sen noin lyhentelin.... Ainakin melkein!!mirauria kirjoitti:Juu, on se "spiralis" se tavallinenOot vaan lyhentäny sen jo valmiiks kätevämpään muotoon
![]()
Mä mitään mistään tiedä, mutta itselläni ei ainakaan mene hermo vallun liikaan innokkuuteen 40 litraisessakaan. Tosin sen varjossa onkin ollut lähinnä anubiasta ja jaavansaniaista. Nyt Helsingin reissulta roudasin vähän muutakin, niin täytyy olla tarkempi vallun villiintymisen kanssa. Mutta siis mun mielestä ihan hyvin voi laittaa.
Niin ja mun mielestä hyvälle vaikuttaa suunnitelma. Taistot tykkää pintaan asti yltävistä kasveista. Niitä taisi olla molemmilla reunoilla? Ja toisaalta ainakin itse tykkään pitää edessä väljempää, että ne kalat näkyykin sieltä altaasta. ^^ Tosin noin yleisesti pidän runsaskasvisista altaista, vaikka nää omat on valitettavan kaukana siitä. Ehkä mää vielä joskus saan noi valmiiksi ja omaan silmään näteiksi
Jättiläisvallu on gigantea (googletin). Meillä on pohjana hienoa hiekkaa, pikkasen hankalaa mutta arvelin ettei siellä riisipelloilla tai alueella muutenkaan kovin soraista ole. Sulla on selkeesti viherpeukalo akvakasvien kanssa ja silmää asettelulle.jennali kirjoitti:Heh, joo, siis ihan tarkotuksellahan mää sen noin lyhentelin.... Ainakin melkein!!mirauria kirjoitti:Juu, on se "spiralis" se tavallinenOot vaan lyhentäny sen jo valmiiks kätevämpään muotoon
![]()
Mä mitään mistään tiedä, mutta itselläni ei ainakaan mene hermo vallun liikaan innokkuuteen 40 litraisessakaan. Tosin sen varjossa onkin ollut lähinnä anubiasta ja jaavansaniaista. Nyt Helsingin reissulta roudasin vähän muutakin, niin täytyy olla tarkempi vallun villiintymisen kanssa. Mutta siis mun mielestä ihan hyvin voi laittaa.
Niin ja mun mielestä hyvälle vaikuttaa suunnitelma. Taistot tykkää pintaan asti yltävistä kasveista. Niitä taisi olla molemmilla reunoilla? Ja toisaalta ainakin itse tykkään pitää edessä väljempää, että ne kalat näkyykin sieltä altaasta. ^^ Tosin noin yleisesti pidän runsaskasvisista altaista, vaikka nää omat on valitettavan kaukana siitä. Ehkä mää vielä joskus saan noi valmiiksi ja omaan silmään näteiksi![]()
No mullakin tarkoituksena saada se vallisneria niin nurkkaan ja takalasille, kuin tuo suodatin vaan antaa varaa..Ja tuo pinkihtävä intianvesitähdikki tuleekin juuri siksi tuohon keskelle, että saa tarpeeksi valoa. Suodattimen vähäinen puhuri meneekin takalasia pitkin, joten se jos vähän auttaisi vallisnerian latvoja pysymään siellä taaenpana... Tiedä sitten miten se toimii näin käytännössä.. Mutta pienessä päässäni se ainakin näyttää onnistuvan!!
![]()
![]()
Niin ja pitäisi olla pitkäksi kasvavaa molemmilla reunoilla.. Tai siis reunoilla takanurkissa. Vedensuosikkia tulee siis tuohon toiseen takanurkkaan ja tuo intianvesitähdikki kasvaa myös pitkäksi ja se hoitaa sitten akvan keskialueellekin mukavaa suojaa pintaan!Etu- ja keskialalle tulee matalaa kasvia.. Akvan sivuseinille tulee myös sellaista pienenpää kasvia (anubias "nanaa" ja melalehteä ja sitä seuralan pikkusuokkia (..ja sitä mitä kasvaa siinä suokin seassa, jotain vähän korkeampaa ruohomaista kasvia..)..
Minäkin muuten tykkään runsaskasvisista ja värikkäistä akvoista, ja sen varmaan huomaa!!![]()
Niin ja muuten, akvan sisustusta ei voi näköjään koskaan saada valmiiksi ja näyttämään hyvältä omaansilmään!!Se on suorastaan sula mahdottomuus!!
![]()
![]()
Nimim; ei, kyllä tää ei vieläkään oo hyvä... Jospa siirrettäisiin/vaihdettaisiin parin kasvin ja kannon paikkaa...!
Kiitos Riippasaarni!Riippasaarni kirjoitti: Jättiläisvallu on gigantea (googletin). Meillä on pohjana hienoa hiekkaa, pikkasen hankalaa mutta arvelin ettei siellä riisipelloilla tai alueella muutenkaan kovin soraista ole. Sulla on selkeesti viherpeukalo akvakasvien kanssa ja silmää asettelulle.
Niin ja tosiaan olen itsekin ajatellut hienoa hiekkaa tuonne pohjaksi tai sitten pientä pyöreää soraa..jennali kirjoitti:Kiitos Riippasaarni!Riippasaarni kirjoitti: Jättiläisvallu on gigantea (googletin). Meillä on pohjana hienoa hiekkaa, pikkasen hankalaa mutta arvelin ettei siellä riisipelloilla tai alueella muutenkaan kovin soraista ole. Sulla on selkeesti viherpeukalo akvakasvien kanssa ja silmää asettelulle.Yritys on ainakin kova olla "akvaviherpeukalo" ( huonekasvien kanssa ei kyllä ole minkään väristä peukaloa, sen voin kyllä rehellisesti sanoa!!
)! Asettelu on enemmän semmoista "kokeillaan miltä näyttää" -tyyppistä!
Lopetan tuon mylläämisen aina sanoihin "nyt saa luvan kelvata"!
Ja hyvä että tuli tuon jättivallun "hienompi"nimikin nyt tähän, että osaan sitten tilatessa/ostaessa tarkistaa, ettei vaan ole sitä!Se varmasti täyttäisi vähän liiankin mukavasti tuon pienen taistonpytyn!
Hehe.jennali kirjoitti:Ja hyvä että tuli tuon jättivallun "hienompi"nimikin nyt tähän, että osaan sitten tilatessa/ostaessa tarkistaa, ettei vaan ole sitä!Se varmasti täyttäisi vähän liiankin mukavasti tuon pienen taistonpytyn!
Heh, eli ei tosiaankaan siis jättivallua pieneen akvaan!mirauria kirjoitti:Hehe.jennali kirjoitti:Ja hyvä että tuli tuon jättivallun "hienompi"nimikin nyt tähän, että osaan sitten tilatessa/ostaessa tarkistaa, ettei vaan ole sitä!Se varmasti täyttäisi vähän liiankin mukavasti tuon pienen taistonpytyn!
Juu, jättivallu täyttäisi sen aika tehokkaasti. Mulla on sitä tuolla kaksmetrisessä ja lehtien mitta on jotain 1,5m luokkaa noilla pisimmillä
Ja onhan tuo yhden lehden leveyskin jo paljon enemmän kuin tavallisella vallulla. Mitä arvioisin noille omilleni... Ehkä jonkun 2-3cm...