Kalattoman kalat

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

SiMes kirjoitti:Erinomainen valinta [;)] Nyt vaan allasta odottelemaan saapuvaksi. Musta tuo 125 on ollut kivan kokoinen, vaikka ainahan isompaan toki on enemmän valinnanvaraa.
Totta, isompaan enempi mahdollisuuksia. Mutta on pienikin kaunista :D
Ja kun järjellä ajattelee niin on tää olohuoneen tila aika rajallista meillä, eri jos asuisi isooossa omakotitalossa.
Tuo sopii tänne kuin nenä päähän värinsäkkin puolesta. Vielä kun saan sen uuden valkoisen kulmasohvan(nykyinen iäisyyden vanha sininen kirsikan värisellä puulla), ei tuossa vanhassa sinänsä vikaa mutta alkaa ole suhteellisen huonokuntoinenkin.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Tuuliviiri rauhaton.... :D
Aikaisemman tilauksen perään laitoin s.postia tilaus paikkaan että voiko tilausta muuttaa niin että kokonaisuus tulisikin mustana. Eiköhän tuo muutos tilaukseen kerkeä, kun eivät v.loppuna mitään lähettele.
Meillä käytännössä seiniä myöden olohuoneessa kaikki valkoista, tehosteväreinä rullaverhoissa, matoissa ja sohvatyynyissä musta. Musta tulisi paremmin esille olohuoneen puitteissa noin niinkuin kontrastin puolesta.
Keittiön lilaan seinään sitten se valkoinen on todella passeli.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Suunnitelmia on tehty suuntaan jos toiseenkin viimeiset pari päivää :D
Matkahuollosta tänään soiteltiin, akvaario tulee huomenna aamulla, mulla täällä hiekat, kanto ja kiuaskivet valmiina odottamassa :mrgreen:
Kalaston suunnittelu vaikeampaa kuin uskoinkaan. Ensi ajatuksena oli se aasia teema, sitä en vielä ole kuopannut täysin.
Mutta törmäsin Varjon kirjaa lueskellessa aivan ihanaan pieneen kalaseen nimeltä hehkutetra, tämä jäisi noin 3cm kokoon. Ilmeisesti hehkutetran kotivesissä ei hurjasti ole kasveja, joten tän kalan kanssa voisi kokeilla toteuttaa sitä vähäkasvista sisustusta. Nää vois olla aika makeita 40 kpl parvessa, jos ei muuta kalaa tulisi. Levää syömään vaikka jokin kotilo tai sukarapuset.
Toisaalta kardinaalitetratkin ainoina kaloina voisi reilussa parvessa olla näyttäviä.
Katsotaan nyt mihin nää mielihalut kehittyy... :roll:
Askartelin tänään taustaa, saa nähdä miltä näyttää lasin takaa, kontaktimuovi saattoi olla virhe jos se heijastelee rumasti. Mutta näitä voi askarrella vaikka useammankin varastoon.
IMAG2398.jpg
IMAG2399.jpg
valkyria
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja valkyria »

Oooh! Akvaario tulossa, kuume nousussa ;)
Tuo tausta on kyllä hauskannäköinen, vähän eloa taustan kuviossa - eikä se silti ole mielestäni rauhaton, hieno :)
240l monnisia ja rihmakaloja ja 30l nano (poikasallas)
Eritysikiinnostuksen kohteena Corydoras-monniset <3
kalaton1
Senior Member
Senior Member

valkyria kirjoitti:Oooh! Akvaario tulossa, kuume nousussa ;)
Tuo tausta on kyllä hauskannäköinen, vähän eloa taustan kuviossa - eikä se silti ole mielestäni rauhaton, hieno :)
Kiitos, yritin jäljitellä kiuaskivien värejä.
Mä oon täällä kun lapsi jouluna :mrgreen:
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Jos altaasta tulee suht vähäkasvinen niin kalaparven olisi hyvä olla suht värikäs.
Itse tässä jo sokea kun lukenut ja tutkinut joka paikasta kaikenlaista, joten vinkkejä suht värikkäistä ja suht vähäkasvisessa akvaariossa viihtyvistä kaloista otetaan mielellään vastaan.
Onhan tässä toki aikaa pohtia, ensimmäiset kalahankinnat menee ainakin vapun tienoille.
Kierteiset asutan hiekkaan jo huomenna, ja laitan sinne yhden ylimääräisen kypsän suodattimen sekä hiekkaa kypsästä akvasta ja ruokin kierteisiä pitääkseni bakteerit hengissä. Lisäksi täytyy varalta lorotella starttia kun kalat saapuu.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Siinä se nyt seisoo :mrgreen:
Vielä kun jaksaisi siivota jälkensä...
Omppuoksa oli mallia kelluva, kellukoon tuolla. Muutaman kiven nakkasin tuonne myös ja istutin vallisneriaa ja kongokeihäslehden kivineen myös. Saa nyt pikkuhiljaa muokkautua lopullinen sisustus.
Ja kuvia laittelen kun vesi selkenee hiukan.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Alkuräpistelyt..nopsaan tuo juwelin oma suodatin kirkasti veden, ajattelin antaa sille mahdollisuuden vaikka liikkeellä aika paljon negatiivista asiaa siitä. Tarvittaessa pohdin asiaa uudestaan
Kuten kuvasta näkyy en osannut päättää väriä, joten tuli mustavalkoisena. Pähkäilin kaappi ja hylly mallisen kaapiston kanssa ja päädyin hyllyyn koska siihen saan valkoiset korit mitkä korostaa mustavalkoisuutta. Itse tykkään, vaikka jännitin miltä näyttää.
Kierteisiä olis tarkotus tänään viel muista altaista kerätä ja laittaa tuonne pyörimään yksi kypsä sisäsuodatin joksikin aikaa että saan bakteerikannan kohilleen.
Kanto tosiaan kelluu, mutta nyt tykästyin tuohon noin, katsotaan köytänkö sen siimalla kellumaan ihan jatkossakin.
Nuo juwelin omat day putket ei ole mieleeni, joten toinen menee vaihtoon että saan kaipaamaani punaisuutta tuonne.
IMAG2407.jpg
IMAG2406.jpg
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Kierteiset oli helppo poimia muista akvaarioista heti valojen sammuttua, nuo mönkii välittömästi esille kun hämärtyy.
Monen kertaa ikean kalusteita kasanneena olen ylpeä itsestäni, jalustan kasasin ihan itse, mies vieressä jos olisin apua tarvinnut, en tarvinnut :mrgreen: Kaksi olutta se kyllä vaati, meni lounaan piikkiin vaikka lounasta ei kerännyt tänään syömään :roll:
Pohdittiin tässä illalla kalastoa ja tytön kommentti oli että värikäs kala olisi kiva, johon mies tokaisi että neontetra!
Kauas ei mennyt perheen toiveet kun olin kardinaalia miettinyt, joten se voisi olla vahva ehdokas tuohon akvaarioon.
Kerkesin vielä illan aikana istuttaa tuonne Intian vesitähdikkiä, vedensuosikkia sekä jaavansaniaista(se siitä kasvittomasta ideasta). Liian täyteen en tuota halua kasvien suhteen, nyt jäi kivasti keskusta tyhjäksi, että tausta näkyy. Kasvit lienevät tuolla kokoonpanolla, tuli kiva ensiyrittämällä(onhan tuota tullut harjoiteltua pari vuotta, sisustusta siis).
Levänsyöjiksi taitaa tulla meidän nykyinen nuolimonniparvi tuolta seuralasta, lisäksi jokin uusi kotilo tuttavuus voisi olla kiva.
valkyria
Junior Member
Junior Member

OOH! Varsin mukavannäköinen kokonaisuus tuo!
Mielenkiinnolla täällä odotellaan millainen siitä muodostuu :).
Itse "vihaan" kardinaali/neontetroja.. MUTTA tämä johtuu pääosin siitä, että niitä näkee yleensä niissä 6-10kpl:n "parvissa".. akvaariossa jossa on lisäksi kultakaloja ja malaweja. Näin kärjistetysti..
Ne ovat varsin näyttävä, kaunis ja hieno kala, jos niitä on oikeasti iso parvi ja sekaan ei ole tungettu niiden lisäksi vielä kahtakymmentä muutakin väriä :D

Eli varsin mielenkiinnolla täällä odotellaan "mitä tästäkin vielä tulee" :)
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Varovasti aloitellaan kaloilla, sain vanhasta akvaariosta kuusi nuolimonnia metsästettyä uuteen altaaseen.
Kuormitusta lisäilen varovasti, tuolla nyt yksi vanha kypsä sisäsuodatin, kypsää hiekkaa n.1/4 osaa ripoteltuna uuden hiekan pinnalle, kasveja ja kiviä kypsistä akvaarioista. Heitinpä tuonne juwelin pönttöön vielä yhden kypsän suodatin patruunankin vihreän nitraattisienen tilalle kun vaihdon miljoonakaloille uuden, tuonne pönttöön mahtuu vaikka mitä.
Viehän se tilaa mutta mikä määrä sinne mahtuu bakteereja elää, ulkosuodatin akvaarion sisällä. Ja virtauskaan ei bakteereja ajatellen ole liian nopea, täytyy täyttää tuo ulkosuodattimen massoilla, makaroneilla ja sintratulla lasilla. Näin huoltovälikin pitenee lukuunottamatta vanun vaihtoa ja roottorin putsausta.
Eihän tuo paras vaihtoehto ehkä ole jos enempi kaipaa virtausta, mutta mulle passeli.
Prodibion start uppia meni varuiksi 2 ampullia, vaikka uskon että ilman sitäkin olisi pärjätty.
Pari urosta jahtaa yhtä selkeästi naarasta(herneen syöneen näköinen), ja pyörivät vuoroin kuplameressä ja vuoroin kasvipusikossa.
Tänään tai huomenna on pakko karsia seuralan ja millisten altaasta kasveja, joten jotain pientä tulee varmaan tuonne uuteen vielä laitettua...taiston altaaseen ei yksinkertaisesti mene enään ruohoakaan, sieltä kasvaa jo intianvesitähdikki valaisinkannen ohi.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Kalasto suunnitelmiin tuli uusi tekijä joka on otettava huomioon. Tuolla juwelissa nousee päivän aikana lämmöt 28 asteeseen, yön aikana viilenee pari astetta. Lämmitintä ei ainakaan tarvitse, ja kun ottaa huomioon että meillä suht lämmin kesällä niin lämpimästä pitäviä kaloja siis hankintalistalle.
Kuinkahan nuo otot viihtyy tuolla 28 asteen lämmöillä, täytyy seurata tilannetta.
Kivoja vinkkejä olen pohjakasveista saanut,täytynee heittää kierros vappuaattona tampereen akvaariokalaan.
Jostain syystä mies on todella innoissaan tästä uudesta olohuoneen kaunistajasta, ja sillä olisi kamala hinku saada sinne jo elämää enemmänkin. Noin ko se vaikutti kun itse oli maksumiehenä tässä hankinnassa, lupasi lähteä kalakaupoillekkin mukaan torstaina 8O 8O
Laji kun tässä nyt saadaan päätettyä niin kalat tulee kolmessa erässä, en uskalla liikaa kuormittaa kerralla uutta allasta. Tampereen akvaariokalassa on aina tarjous 10+2, eli kolmessa erässä pääluku olisi sen 36 mitä suunnilleen suunniteltiinkin tuonne pientä kalaa ainoana parvena menevän.
jaahaku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jaahaku »

Meillä ei myöskään tarvi lämmitintä, ja olen ottanut tavaksi nostaa kannet aamulla,ja laitan yöksi takaisin. Päivällä lämmöt noin 24, yön jälkeen 22-23. Tuuletinvalaisin hommattuna kesää varten :D
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Isompaan seuralaan olin aikeissa tuuletinta kesäksi hankkia, täytyy tuohonkin jotain viritelmää katsella.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Kiuaskivet lähti, tilalle laitoin noita pieniä koriste kiviä.
Koitan pitää vasemman puolen kasvittomana, kun jotain mieluista matalaa etualan kasvia löydän niin vähennän jonkinverran noita kiviä.
IMAG2413.jpg
IMAG2414.jpg
IMAG2416.jpg
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Hmm, tuli tummennettua vettä ja nyt tuo askartelemani tausta näyttää tuolla vähän pölhöltä :|
Saa nähdä täytyykö tuo vaihtaa mustaksi.
Opinnäytetyö olisi loppusuoralla, mutta en saa repäistyä loppuun sitä. Akvaarioiden parissa kyllä jaksaisi puuhastella vaikka kuinka paljon...
SiMes
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja SiMes »

Onnea uudesta akvaariosta! Kivan näköisiä nuo pienet mustat kivet :)

Mullakaan ei ole Juwelissani lämppäriä. Pidän aina etuluukkua auki ja lämmöt pysyy aikalailla tasan 25. Mulla on Juwelin heijastimet (päältä siistit mustat), joista olen kylläkin ottanut ne heijastin pinnat pois kun tuli liikaa valoa suhteessa hiilariin, niin ei heijasta loisteputket kurjasti ylöspäin. Viime kesänä otin kannet kokonaan pois, kun lämmöt tahtoi nousta kohtuuttomasti. Onneksi viikon päästä meille asennetaan ilmalämpöpumppu, joten tänä kesänä ei tarvitse tuskailla kalojen eikä ihmisten.

Oliko sulla jo kalasto päätetty? Olisin ehdottanut hehkutetroja, joita näytitkin jo miettineen. Kardinaalitkin on toki kauniita isossa parvessa.
Juwel Rio 125: Keltakääpiöahvenet, inkkarit, sitruunatetrat ja piikkisilmät
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Kalasto on vielä avoin, hehkutetroja katsellut sillä silmällä, ne ovat kauniita.
Toisaalta kardinaalit olisivat värikkäitä.
Yksi mahdollisuus tietty olisi siirtää 180l seuralasta punapäätetrat ja tuplata niiden parvi, tuolla seuralassa ne ei oikeen ole edukseen. Niistäkin sais kauniisti uivan parven lajialtaaseen ja tulisi vähän enemmän uintitilaa muulle porukalle tuonne vanhaan altaaseen.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Miltähän näyttäisi sekaparvi noita punapäätetroja ja kardinaaleja. Kuvia ja videoita kattellessa näitä on aika usein yhdistetty. Räikeä ja hillitty, hmm.

Mä olen niin tyytyväinen tuohon ostokseen, on tuo vaan kiva täällä olohuoneessa.
Ihan nätti oli aikaisempi allas mutta jalustan virkaa toimitti miehen isomummun vanha maalattu pöytä ja kehikon kyhäsin itse. Tykkään tuunata kaikkea itse ja käytettyä ostan mielelläni(kova kiertelemään kirpputoreja), mutta on se mukavaa että joskus on jotain ihan uutta minkä itse olet paketista käyttöön ottanut :roll:

Noista koristekivistä, ne on ostettu ihan kukka/puutarhaosastolta, arvelutti suuresti ne. Ne oli jotenkin epätavallisen kiiltäviäkin. Ne on keitetty monen, monen kertaa. Valkoisena noita löytyy myös meiltä. Olen nyt vuoden verran pitänyt niitä eri kokoonpanoissa eri altaissa eikä ongelmia ole tullut.

Aamulla tuli repäistyä lopputyö valmiiksi, enään ei olisi kuin sen esitys ja yksi näyttö niin saan huokasta helpotuksesta 8-)
omamaailma
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja omamaailma »

Kiva akvaario sinulla tulossa. Tuo kelluva oksa on kyllä hauska. Ihan kuin jostain rannalta iso puu kurottelisi oksiaan veteen. Tosi kiva olisi ihan pysyväksikin ratkaisuksi ellei ole akvaa hoitaessa tiellä.
210l monneja, kuusraitoja, kardinaalitetroja ja 3 keltarihmakalatyttöä
200l hehkubarbeja, keltabarbeja, "Super red" partis ja nuoliaisia
53l kypsymässä
kalaton1
Senior Member
Senior Member

omamaailma kirjoitti:Kiva akvaario sinulla tulossa. Tuo kelluva oksa on kyllä hauska. Ihan kuin jostain rannalta iso puu kurottelisi oksiaan veteen. Tosi kiva olisi ihan pysyväksikin ratkaisuksi ellei ole akvaa hoitaessa tiellä.

:D Vielä ei ole uppoamisen merkkejä näkynyt, nyt sitä on saanut siirrettyä mukavasti pois tieltä toiselle puolelle allasta tarvittaessa. Saa nähdä kun uppoo ja jos köyttää keskitukeen miten onnistuu huolto.

Tausta muuttui mustaksi, se vaan korostaa kaikkea niin mukavasti, kasvien vihreyttä erityisesti.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Meille muutti 9kpl pienen pieniä neontetroja tänään, oli kaupan altaan viimeiset.
Pohdin kauan kardinaalitetran, neontetran ja sinineontetran välillä, päädyin näihin tuiki tavallisiin neoneihin.
Nyt kun olen altaassa saanut lämmöt pidettyä n.24 asteessa avaamalla toisen kansista niin uskon näiden viihtyvän.
Näitä olisi tarkoitus hakea lisää ainakin sen 20kpl, seurakseen saivat meidän ~20kpl punapäätetroja.

Mukaan tarttui kaksi isoa vesimiekkaa, ne istutin intianvesitähdikin tilalle.
Kasvisto tällä hetkellä on vesimiekat ja jättiläisvallisneria, yhden vesimiekan(pantteri) nappasin seuralasta tuonne myös. Kasvaako muuten toi vallisneriaa etelä-amerikassa? Omenapuun oksia tuli laitettua tuonne myös lisää.
Noi koristekivet läjässä kerää tauhkaa alleen, ne ei varmasti ole lopullinen ratkaisu tuonne.

Mahdottoman pieniä sinttejä noi neonit, hävisivät pieruina saharaan tuonne altaaseen, mutta ehkä 30kpl porukka jo erottuu ja läskistyyhän nuo tuosta, mun hoidossa ainakin :mrgreen: Nyt ruokintakäsi stopissa koska kuormitusta tuli aikalailla lisää, lorottelin taas perään starttia ampullin.

Kuvia voin laittaa kun sytytän valot, nyt kalat tutustuu kotiinsa pienen ledtuikun valaistuksessa.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

I can't live whitout plants...sinnikkäästi yritän pitää tuon vasemman kulman ilman kasveja :mrgreen:
Punanuottaruoho tuolla vain sen aikaa kunnes löydän mieluisen heinämäisen etualan kasvin.
Luvattua kuvasaastetta.
IMAG2443.jpg
IMAG2444.jpg
IMAG2445.jpg
IMAG2446.jpg
IMAG2447.jpg
IMAG2448.jpg
IMAG2429.jpg
Värisävyt ei nyt vastaa luonnollista väriä, vesi on ruskeahkoa. Noi juwelin omat putket vihertää liikaa makuuni.
Hei onko kukaan muu ihmetellyt tuota juwelin suodattimen suositeltua järjestystä suodatintyynyille, miks tuo hienosuodatus levy on ensimmäisenä päällä?
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Juwelin suotimesta mulla ei ole mitään käryä, mutta allas näyttää tosi hyvälle :)
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
valkyria
Junior Member
Junior Member

Huh!
Upea allas Kalaton1 !
Tuo on aika hieno ratkaisu, että toinen pääty olisi kasviton, kannatan! (mulla se ei kyllä taatusti onnistuisi..)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”